Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla on puolison kanssa täysin yhteiset rahat?

Vierailija
24.02.2026 |

Jotenkin tuntuu, että lähes kaikki riitelevät rahasta (minkä myös tutkimukset osoittavat) ja kokevat jonkinlaista epäreiluutta. Meillä on pelkästään yhteinen tili, johon menevät kummankin palkat, lapsilisät yms. Kaikki on yhteistä. Ei tarvitse riidellä. Kumpikaan ei kyttää toisen rahankäyttöä eikä tuhlaile. Miehellä on paljon suurempi palkka kuin minulla, mutta verotuksen jälkeen käteen tietysti vain puolet palkasta.

Kommentit (744)

Vierailija
221/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se järkevää jos toinen on kotiäitinä jonkun vuoden tai joutuu työttömäksi niin selviää sen ajan ylitse.

En ymmärrä tuota komboa?! Olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla. Perusduunareita, en voi olla ainoa, jonka miehelle on itsestään selvyys ollut elättää perheensä tuolloin. Olen osallistunut vaate-ja ruokamenoihin omilla rahoilla. Mieheni täyttää tänä vuonna 60v. 

Vierailija
222/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, vaikka fyysisesti rahat ei ole yhdellä tilillä. Ajatusmaailma on, että omaisuus on yhteistä. Raha on tylsä puheenaihe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.

Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71

Eihän se mitään epäluuloa ole, vaan ihan järjenkäyttöä. Ikinä et tiedä millaiseksi suhde lopulta muodostuu. Näkeehän sen jo perinnönjaossa. Tapellaan, kuin hyeenat. Onhan noita tarinoita, kun puolisosta on vielä vuosien päästä paljastunut ikäviä puolia. Myöskin Vm-71. Tähän ikään nähny ja kuullu kaikenlaista.

Ikävää, että elämäsi ei nuilta osin ole vakaa, minulla on. Ei oo tarvinnu ikinä sekaantua mieheni suvun asioihin. Avioliitto ei sellaista edellytä. 

Vierailija
224/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan miestäni mutta rahankäyttäjänä hän on ihan holtiton. Hänellä on lainaakin lähes 400.000 siinä missä itse olen velaton. En todellakaan halua yhteisiä rahoja. Yhteiset kulut maksetaan puoliksi ja lopuilla hän saa sitten mällätä rauhassa. 

Vierailija
225/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä raha tulee ja menee yhteisen tilin kautta. Helppoa. Ei ole koskaan ollut tarvetta eritellä tuloja ja menoja, normaalissa avioliitossa kun ollaan.

Normaali avioliittokäsite on toisilla toinen. Eikä oo kuunaan rahasta riidelty. Järkyttävintä mitä tiedän, on avioehto. Miksi mennä naimisiin, jos ei halua jakaa tai epäluulo herää ja miettii jo eroa?! Vm-71

Lapsellinen, tyhmä ja sinisilmäinen ajatus avioehdosta. 

Ollaan edelleen naimisissa, rahat omilla tileillä, kummallakin omat säästötilit. Tärkeintä se, että toiseen voi raha-asioissa luottaa. Miehelläni siniset silmät, minulla ruskeat. 

Vierailija
226/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Jos meillä olisi yhteinen tili, en aina tietäisi tilin saldoa ja jos haluaisin käyttää johonkin rahaa, joutuisin kysymään mieheltä käykö se vai oliko miehellä jotain hankintaa samaan aikaan. Omia rahoja voin käyttää ihan miten haluan. Meillä ei kumpikaan tienaa kymppitonneja kuukaudessa kuten muut ketjussa olevat. 

Miksi pitäisi kysellä? "

No eikö se nyt tuosta selviä? Toinen on Stockalla ja toinen Sokoksella ja kumpikin meinaa ostaa jotain neljällä tonnilla, yhteistilillä on vain viis tonnia. Toisen kassalla ollessa ei ole katetta tilillä. Tai ai joo, yhteinen tili, yhteiset kauppareissut, mennään parina kuin päiväkotilapset siinä ketjussa. 

Vierailija
227/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan oltu naimisissa 20 vuotta ja järki ois lähteny, jos vuoden menot pitäisi budjetoida! 

Tämähän se on ja sitten ihmiset valittaa, kun rahat ei riitä. Kannattaisi vaan harjoittaa sitä järjen ääntä ja laskea ne menot. Minusta on aina ihmeellistä kun ihmiselle tulee yllätyksenä säännölliset menonsa. Jokaisessa taloudessa on säännöllisin välein lankeavia laskuja, jotka kannattaisi summata ja tehdä edes jonkunlainen budjetti niiden perusteella.

Vai maksatteko te esim. lasten harrastusmaksuja ihan pyllärinä ja hämmästytte, jos tammikuussa käy niin, että samalla kun lankeaa lapsen harrastuksen kevätkauden maksu on sähkölasku isompi kuin yleensä ja nyt meni rahaa aivan yllättäen paljon?

Onko totta, että sinulle tulee yllätyksenä se, että kuukausittain osa ihmisistä siirtää säästöön rahaa, ihan joka kuukausi?! Kun aviopari laittaa sivuun, kertyy vuodessa iso summa. Vähempi ressiä säästämisestä tulee. Vm-71

Vierailija
228/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sinun omaisuus liittyy puolisosi kuolinpesiin? Meillä ei ole avioehtoa. Mieheni vanhemmat edesmenneitä. Minun ei ole pitänyt lakisääteisesti mihinkään sekaantua. Ei ole edes oikeutta. Sama sukunimi ei tuohon yllä. 

Ei kai tässä koko ketjussa mistään lakisääteisestä sekaantumisesta olekaan keskusteltu. Mutta jos kaikki rahat ovat yhteisiä niin kai sitä sitten ovat rahaan liittyvät murheetkin, kuten vaikka hankalat ja selvittämättömät kuolinpesät ja niiden mahdollisesti aiheuttamat kulut.

Avioehtoon liittyi tuo lisäkommentti. Olen tuo vm-71, joka ei avioehtoa ymmärrä. Siitä poru alkoi. Ei sen kummempaa. Lue koko ketju!

Vierailija
229/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja omat rahat. Kumpikin laittaa palkastaan määrätyn summan rahaa ns. asumistilille, josta maksellaan sähkölasku, lainan lyhennys, autovakuutus, vesimaksu, jätemaksu, korjauksiin meneviä kuluja yms. Sinne jää joka kuuakusi vähän säästöönkin odottamaan jotain isompaa remonttia tms.

Ruuat maksetaan omilta tilileitämme, samiin harrastukset, vaatteet, pizzatilaukset jne.

Vierailija
230/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Jos meillä olisi yhteinen tili, en aina tietäisi tilin saldoa ja jos haluaisin käyttää johonkin rahaa, joutuisin kysymään mieheltä käykö se vai oliko miehellä jotain hankintaa samaan aikaan. Omia rahoja voin käyttää ihan miten haluan. Meillä ei kumpikaan tienaa kymppitonneja kuukaudessa kuten muut ketjussa olevat. 

Miksi pitäisi kysellä? "

No eikö se nyt tuosta selviä? Toinen on Stockalla ja toinen Sokoksella ja kumpikin meinaa ostaa jotain neljällä tonnilla, yhteistilillä on vain viis tonnia. Toisen kassalla ollessa ei ole katetta tilillä. Tai ai joo, yhteinen tili, yhteiset kauppareissut, mennään parina kuin päiväkotilapset siinä ketjussa. 

Tässä kohtaa komppaan sitä, joka ihmetteli sitä, kun ihmiset eivät budjetoi vuotuisia menojaan 😂. No minun ei sitä tarvi tehdä, kun on järki rahan käytössä.

Vierailija
231/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja yhteinen tili, jolta hoidetaan asumiseen liittyvät kulut. Koskaan ei ole tarvinnut riidellä rahasta, yhdessä on sovittu ja sovitaan isommista kulueristä ja hankinnoista. Minua ahdistaisi, jos minulla ei olisi omaa tiliä, johon on vain minulla käyttöoikeudet. Tämä tiliasia ei kerro minusta sitä eikä tätä suhteesta ja sen tilasta, ihmisillä on erilaisia tapoja toimia ja jokaisen täytyy löytää ne itselle parhaat toimintatavat.

Vierailija
232/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on täysin erilliset rahat. Minä olen pienituloinen, mies keskituloinen. Laskut maksetaan tulojen ja varojen mukaan ja mahdollisimman oikeudenmukaisesti. Mitään yhteistä taloustiliäkään ei ole, mitä me sellaisella tekisimme? Emme riitele rahasta. Mitä tekemistä sillä on liiton kanssa edes on, että onko omat vai "yhteiset" rahat, kun jokainen kuitenkin itse rahat talouteen tienaa, niin mitä eroa sillä on, ovatko ne yhteisellä tilillä vai eri tileillä? 

Vierailija
233/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ollaan oltu naimisissa 20 vuotta ja järki ois lähteny, jos vuoden menot pitäisi budjetoida! Lapsiperheessä melkeinpä sula mahdottomuus. Perusduunareita ollaan. Säästöjä on ja kädestä suuhun ei ole tarvinnut elää. Omistusasunnossa asutaan. Yhteinen laina ollut, yhteinen omistus. Toinen maksanut lainan ja auton kulut. Toinen ruuat sun muut talousmenot." 

Voih, tämä on tällä palstalla todella väärin ja suorastaan rikollista, että vain toinen maksaa yhteistä lainaa, ja toinen sitten jotain muuta!! Kun yhteinen laina pitää maksaa yhdessä!!1! Muulla tavoin ei voi eikä saa elää!!1! Vaikka näin menot menisi ihan 50/50 niin eih, toinen EI saa maksaa lainaa yksin!!1! 😂

Joo, meillä siis sama juttu, eli mies on aina maksanut meidän ihan kaikki lainat. Minä en ole maksanut yhtäkään lyhennystä. Mutta minä olen maksanut ruuat, lasten tarpeet jne. Hyvin on toiminut.

Vierailija
234/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteinen taloustili, mutta myös omat tilit. Ei olla koskaan riidelty rahasta. Kumpikin saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa. 

Meillä saa ihan yhteisilläkin rahoilla tehdä mitä haluaa. Miksei saisi?

Toinen haluaa ostaa ruokaa perheelle ja toinen Makitaa? 

Mikä tässä nyt on niin kauheaa? Me juuri ostettiin uusi Makitan laite, kun sellainen tarvittiin. Mitä sitten? Millä lailla se ostotapahtuma olisi ollut erilainen, jos olisi erilliset rahat? 😂 Ruokaakin ostettiin samalla reissulla.

Vierailija
235/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun miehellä on yhteinen tili, jonne tulee molempien palkat ja josta sitten maksetaan kaikki. Ja muutama yhteinen säästötili eri tarkoituksia varten.  Mies ansaitsee n. 60%, minä 40%. Ollaan reilu 30-35 ikähaarukassa, yhdessä 6 v., naimisissa 3 v. (jolloin yhdistettiin rahat). 

Ollaan pidetty ainakin toistaiseksi myös ne "omat" vanhat tilit. Mun tililtä menee yks suoraveloitus, jota on hankala muuttaa, niin siirrän sieltä yhteiseltä tililtä joka kuukausi sen summan automaattisesti vanhalle tilille. Sen lisäksi muutama tonni säästöjä ja pieniä sijoituksia ajalta ennen naimisiinmenoa, jotka olen jättänyt sinne. Miehllä kans sijoituksia ajalta ennen mua. 

Mulle ainakin tää järjestely tuo sellaista tiettyä mielenrauhaa, enkä enää stressaa rahasta kovinkaan usein. (Tuun aika köyhistä oloista, eli rahojen riittävyys on usein ollut huolenaihe.) 

Tää myös onnistuu, koska meillä on samanlainen tapa käyttää rahaa, eikä kummallakaan ole esim. kalliita harrastuksia. 

Vierailija
236/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollainen yhteinen taloustili varmasti on hyvä, jos sellaiseen tottuu alusta saakka. 

Mutta esim. meillä kun ihan suhteen alusta alkaen on ollut ihan sama kumpi maksaa, kunhan kaikki tulee maksettua, niin tuo tuntuu oudolta. Meillä siis alusta alkaen yhteiset rahat, omat tilit mutta niihin molemmilla käyttöoikeudet. Ei pankkikortteja toisen tiliin, mutta joskus tiukkina aikoina on toisen tililtä pitänyt käydä siirtämässä rahaa omalle tilille, jos itse on maksanut vaikka isomman sairaalalaskun ja tili siitä huvennut. Tai vastaavasti käydä ennen sairaalalaskun maksamista katsomassa, että onhan toisen tilillä rahaa tarpeeksi loppukuulle.

Nyt kun ei ole enää taloudellisesti tiukkaa (nettotulot yhteensä ehkä vähän päälle 5000€), ei ole mitään väliä kumpi maksaa mitäkin. Ei ole väliä onko ne maksettavat silmälasit miehen vai minun, tai maksaako mies minun vanhemmilleni tarkoitetun isomman lahjan. Isommista menoista puhutaan koska puhutaan ihan kaikesta muustakin, mutta jos toinen nyt jotain haluaa niin siitä vaan! Minulla jää rahaa säästöön koska käyn paljon harvemmin kaupassa tai tankilla, mutta ne säästötkin menee yhteiseen tarkoitukseen.

Kun on tähän tottunut, niin ei kyllä alettaisi perustaa mitään taloustiliä, se todellakin tuntuu hankalalta. Kun nytkään ei rahoja tai laskuja siirrellä, päinvastoin. Laskut tulee lähes kaikki minulle, joten minä maksan. Ei niitä aleta muualle siirrellä. Molemmilla vain yksi kortti käytössä. Yhteiset ja omat menot hoituu. Helppo homma.

Vierailija
237/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänkin ketjun voi tiivistää:

Yksinkertaisilla ihmisillä on yksinkertaiset ongelmat.

Vierailija
238/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänkin ketjun voi tiivistää:

Yksinkertaisilla ihmisillä on yksinkertaiset ongelmat.

Päinvastoin. Ketjusta huomaa että on monta tapaa hoitaa tämäkin asia, ilman mitään ongelmia. Ihan pariskuntakohtaista siis.

Vierailija
239/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Miksi pitäisi kysellä? "

Tämä! Kun kummallakin on oma tili omassa käytössä, ei tule yllätyksiä kassalla. Paitsi silloin, kun toisella on käyttöoikeus ja on juuri maksanut siltä tililtä isoja laskuja.

Vierailija
240/744 |
25.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on miehen pankkikortti ja pääsy hänen tililleen. Miehen rahat on yhteisiä ja loput minun.