Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt se on varmaa, että Donut Lab on huijaus

Vierailija
23.02.2026 |

Olisi ollut mahdollista todistaa väitteet, mutta näin ei tehty. https://www.hs.fi/visio/art-2000011838000.html

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoen ammattikorkeakoulussa opettava akkuasiantuntija Juho Heiska sanoo, että mikäli Lehtimäen Las Vegasissa kertomat tiedot uudesta ihmeakusta pitävät paikkansa, kemian Nobel voidaan suoraan myöntää akun keksijälle.

Samoilla linjoilla on Itä-Suomen yliopiston materiaalifysiikan professori Vesa-Pekka Lehto.

Jos nuo speksit ovat oikeita ja tuotanto skaalattavissa, minkä takia muita akkuja pitäisi käyttää? Lehto sanoo.

Vierailija
42/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä estä jos joku tollopersu haluaa viedä tt-tukensa huijareille. Mutta lisäähän sille ei etuutta anneta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internetin akkuasiantuntijat päättelivät nopeasti, että Donut Labin teknologian takana on itse asiassa pari vuotta vanha imatralaisyritys Nordic Nano. Tätä tukee myös virolaisjulkaisu Äripäevin Viron kaupparekisteristä löytämä asiakirja.

Asiakirja kertoo, kuinka Verge erotti elokuussa osan teknisestä osaamisestaan Lehtimäen uudelle Viroon rekisteröidylle yritykselle Donut Lab Developmentille. Tässä kaupassa siirtyi muun muassa materiaalia, joka liittyy tekniseen yhteistyöhön Nordic Nano Groupin kanssa.

Helsingin Sanomat tavoitti Nordic Nanon toimitusjohtajan Esa Parjasen perjantaina Las Vegasista. Hän ei halunnut teknologiaa lehdelle avata.

Mutta se pitää paikkansa, että tämä on olemassa ja tuotantovalmista, Parjanen sanoi.

Ilta-Sanomat haastatteli Nordic Nanon yhteiskuntasuhdejohtajaa Pia Erkinheimoa. Hän kieltäytyi vastaamasta lähes kaikkiin kysymyksiin, mukaan lukien siihen, onko kyseessä akku vai superkondensaattori ja onko sille haettu patenttia.

Vierailija
44/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat toimittaneet jonkun hyvän LiFepo-akun ja sanoneet sen olevan heidän akkunsa ja 26Ah. 

Todellisuudessa akku on suuremman kapasiteetin omaava.

Sitten VTT testailee ja Donitsilabra julkistaa tulokset.

Seuraavaan testiin toimitetaan sitten jotain muuta...

VTT ei siis tutkinut, mitä testoakku on syönyt, vaan teki toimitetulle akkukennolle pyydetyt testit pyydetyossä olosuhteissa.

Näin luulen, jallitus tässä haisee.

Based on the initial capacity test, the nominal capacity was determined to be 26 Ah.

Siis yksi akkukenno eli battery cell joka on kuvassakin. Sitä voi verrata tavalliseen 60 Ah auton akun kokoon.

Vierailija
45/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomi jälleen naurunalainen. Eikö mainehaitan tietoisesta aiheuttamisesta seuraa mitään?

Vierailija
46/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markoa naurattaa. Rahat on jo siirretty hämärille tileille.

Vierailija
47/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Donut Labin uuden tehtaan mainospylväs pystytetään Hämeenlinnan lähistöllä olevalle pellolle. Tehdas seuraa perästä kunhan rahoitus saadaan kuntoon.

Vierailija
48/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mun mielestä tässä keississä alkaa olla jo lihaa luiden ymprillä. On tuossa jotain näyttöjä jo. Ja eihän kukaan läväytä koko pakka kerralla pöydälle. En ainakaan itse revittelisi koko keksintöä kansan tietoon, kun joku kiinalainen kuitenkin olisi heti kopioimassa.

Jaa, minusta tässä taas on perinteinen keissi että näytetään vähän nilkkaa ja maksamalla lisää saa vähän enemmän esille, paljastamatta kuitenkaan loppuun saakka.

Eli sama kuin ns. deittisivuilla, siellä "naiset" eli karvaiset lihavat miehet houkuttelee maksamaan sivun palvelusta, jotta saisi vastattua "naisille".

Vierailija
49/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teille on niin tärkeätä että Donut Labin leimataan huijaukseksi? Se joko toimii tai ei toimi. Jos toimii niin hyvä. Jos ei toimi - mikään ei muutu. Vai sekö tässä ahdistaa että jos se sittenkin toimii ja joku toinen suomalainen menestyy?

Vierailija
50/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Suomi jälleen naurunalainen. Eikö mainehaitan tietoisesta aiheuttamisesta seuraa mitään?

Itse olet mainehaitta.

Vierailija
51/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teille on niin tärkeätä että Donut Labin leimataan huijaukseksi? Se joko toimii tai ei toimi. Jos toimii niin hyvä. Jos ei toimi - mikään ei muutu. Vai sekö tässä ahdistaa että jos se sittenkin toimii ja joku toinen suomalainen menestyy?

Koska vituttaa miten aina tyhmiltä suomalaisilta viedään rahat ja sitten ulistaan valtiota apuun. Tulevat oikeusjutut tulee maksamaan taas suomalaisille miljoonia.

Vierailija
52/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Mun mielestä tässä keississä alkaa olla jo lihaa luiden ymprillä. On tuossa jotain näyttöjä jo. Ja eihän kukaan läväytä koko pakka kerralla pöydälle. En ainakaan itse revittelisi koko keksintöä kansan tietoon, kun joku kiinalainen kuitenkin olisi heti kopioimassa.

Mitä se liha sinusta on? Jos tuote on, niin tottakai se patentoidaan ja tuodaan tuote esiin.

Ihanko totta. Patentissa tuote on yksilöity pilkun tarkasti. Ne tiedot kannattaakin antaa varmaan

Vierailija
53/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia on patentit.

Jossa on kaikki mahdolliset tiedot

Vierailija
54/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

VTTtä v***ttaa että joku Donitsi käyttää heitä ja heidän arvovaltaansa välineenä kusetuksessaan.

Vierailija
55/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia on patentit.

Patentti ei estä tuotteen varastamista.

Patentin haltija voi toki haastaa patentin varastajan oikeuteen.

Lykkyä tykö case Pelle Peloton V.S. Kiinan valtio...

Länsimarkkinoille ei ole asiaa jos rikkoo toisen patenttia.

Voi miten herttaista hyväuskoisuutta

Vierailija
56/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se liha sinusta on? Jos tuote on, niin tottakai se patentoidaan ja tuodaan tuote esiin.

Ihanko totta. Patentissa tuote on yksilöity pilkun tarkasti. Ne tiedot kannattaakin antaa varmaan

Et taida ymmärtää mikä idea on patenteilla. 🙄

Vierailija
57/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.youtube.com/shorts/Nh68oCZ2Uis?feature=share

ostaisitko tältä mieheltä käytetyn auton

Vierailija
58/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onhan se todennäköistä että pari tyyppiä mullistaa koko akkuteollisuuden heh

No ei ole heh. Mutta pari tyyppiä yrittää vedättää firman markkina-arvoa. Persuja. Tolvanoita.

Risto Siilasmaa/ persu. 😅😅😅

Vierailija
59/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patentti ei vinosilmää pidättele.

Jos noin olisi, niin mitä ihmettä viivyttely auttaisi?  

Koska patentti ei vinosilmää pidättele.

Huomaatte ehkä, että nimenomaan persut puolustelee huijarifirmaa 😂😂😂😂😂

Mistä tietää kuka tänne kirjoittaa ?

Vierailija
60/70 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo vauvapalstalla, ei muualla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän