Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (213)
Mielenkiintoista, ettei sairaanhoitaja ole tietoinen, että myös kerrostalosta voi omistaa osakkeen, josta ei tarvitse ikääntymisen tai sairastumisen takia muuttaa pois. Eri asia tietenkin silloin, jos ei yksin pärjää.
Aika pitkälle nykyään kuitenkin avustetaan kotiin. T: Kodinhoitaja
Vuokrasta asunnon omistaja maksaa asunnon kulut. Vuokralainen maksaa vuokran. Ei asunnon omistaja saa koko vuokraa tulona.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasta asunnon omistaja maksaa asunnon kulut. Vuokralainen maksaa vuokran. Ei asunnon omistaja saa koko vuokraa tulona.
Vuokrasta tietenkin asunnon omistaja - oletetaan, että kyse yksityishenkilöstä eikä yrityksestä - maksaa tietenkin ensin vastikkeet yms kulut. Loppu osa vuokrasta on hänelle pääomatuloa, josta maksaa pääomatuloveron. Sille lopulle voi tehdä mitä haluaa. Vaikka säästää tai sijoittaa johonkin tuottavaan, jolloin siitä voi ottaa, jos asuntoon pitää hommata vaikka uusi hella tai jääkaappi. Tai kun tulee niitä taloyhtiön remontteja.
Olen aina asunut vuokralla, pian jään eläkkeelle. Ei taloudellisia esteitä, omistaminen ei vain ole koskaan kiinnostanut. Olen lapseton, asunut jo muutamia vuosia yksin. Minusta on mukavaa vaihtaa asuntoa melko usein, elämä on vapaata, voin tehdä miten huvittaa.
Rahoja ei täältä saa kukaan mukaansa joten väliäkö millään ja lopulta kaikki mennään mullan alle.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaahan se aika järjettömältä kaavalta et maksaa kymmeniä vuosia pankille lainaansa ja sitten kun sen saa viimein hoidettua pois niin saattaa ollakin pian siinä tilanteessa, että terveys alkaa pettää ja pitääkin talo myydä ja muuttaa vuokralle palvelujen ääreen. Tulee fiilis et onko sillä loppupeleissä yhtään mitää väliä pistääkö rahansa vuokraan vai lainoihin, kankkulan kaivoon menee joka tapauksessa.
Mikä ihmeen juttu tämä on, että pitäisi muuttaa vuokralle!?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites muuten lakipykälät menee noissa vuokra-asunnoissa, jos asukas tarvitsee sinne erilaisia kaiteita tms? Saako asentaa vai onko vuokranantajalla jotain sanomista asiaan? En siis oikeasti tiedä. Sen tiedän, että omistusasuntoon tietenkin saa.
En ole toi jolle kommentoit, mutta kotihoidossa töissä olleena voin sanoa, että ei tässä maassa olla kyllä ketään vuokra-asunnosta potkittu pois sen takia, että tarvitsee erilaisia välineitä tai vaikka juuri mainitsemisiasi kaiteita.
Kiitos tiedosta. Eli vuokranantajan velvollisuus on huolehtia, että vanhus kykenee asumaan asunnossa, jos se erilaisten apuvälineiden kanssa on mahdollista. Monissa vanhemmissa kerrostaloasunnoissahan kylpyhuoneetkaan eivät ole esteettömiä tai siellä saattaa olla jopa kylpyamme, mutta ammeenkin saa vuokralainen nakata pois, jos se hankaloittaa suihkus
Vuokranantajalla ei ole velvollisuutta järjestää YHTÄÄN MITÄÄN. Lähinnä kannattaa toivoa, että vuokranantaja on myötämielinen siihen että omalla rahalla asennat jotain lisäkahvoja.
Etkä todellakaan mitään ammetta voi ruveta irti purkamaan vuokra-asunnosta!
Minun isoäiti asuu 90 vuotiaana omistusasunnossa. Vissiin kohta kun tulee vanhaksi niin joutuu vuokralle. 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vuokrasta tietenkin asunnon omistaja - oletetaan, että kyse yksityishenkilöstä eikä yrityksestä - maksaa tietenkin ensin vastikkeet yms kulut. Loppu osa vuokrasta on hänelle pääomatuloa, josta maksaa pääomatuloveron. Sille lopulle voi tehdä mitä haluaa. Vaikka säästää tai sijoittaa johonkin tuottavaan, jolloin siitä voi ottaa, jos asuntoon pitää hommata vaikka uusi hella tai jääkaappi. Tai kun tulee niitä taloyhtiön remontteja.
Ostaisinko vuokralaiselle uuden hellan ja jääkaapin vai lähtisinkö niillä rahoilla viikoksi Kanarialle? Tosi vaikea päättää. Luulen, että aika moni vuokralainen joutuisi tyytymään siihen vuosimallin 1997 jääkaappiin ja vuokraisäntä lähtisi etelän aurinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Rahoja ei täältä saa kukaan mukaansa joten väliäkö millään ja lopulta kaikki mennään mullan alle.
Tuo ei ole hyvä syy hassata rahojaan holtittomasti. Järkevästi rahojaan käyttäen niitä pystyy nauttimaan paljon enemmän elämänsä aikana. Ei semmoinen kädestä suuhun elämä todellakaan ole oikea polku onnelliseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
MIKSI mun pitäisi omistaa seinät!
Oisin nyt samassa tilanteessa kuin moni muukin, pitäisi myydä tuhannella-kahdella eikä kukaan ostaisi.
Olen sen verran hyväkuntoinen että palvelutaloon en pääsisi. Ne ovat vain dementikoille/yms.
Senioriasuntoja on mun mielestä tässä kaupungissa aika paljon mutta tyhjinä harvoin.
Asunto-osake on nimensä mukaisesti osake, et omista seiniä, vaan osakkaana sinulla on oikeus asua omistamassasi asunto-osakkeessa. Siis koskee kerros- ja rivitaloja. Omakotitaloissa yleensä omistat sen kiinteistön. Voit halutessasi vaikka purkaa sen. Joitain paritaloja on tehty osakemuotoisiksi.
Nro 130: "Ostaisinko vuokralaiselle uuden hellan ja jääkaapin vai lähtisinkö niillä rahoilla viikoksi Kanarialle? Tosi vaikea päättää. Luulen, että aika moni vuokralainen joutuisi tyytymään siihen vuosimallin 1997 jääkaappiin ja vuokraisäntä lähtisi etelän aurinkoon."
No tietenkään ei tarvitse ostaa uutta hellaa tai jääkaappia, jos vanhakin toimii. Ja se "uusi" hella tai jääkaappikin voi olla käytettynä hankittu. Mutta nykyisin jääkaappi ja hella kuuluu vakiovarusteisiin vuokra-asunnoissa. Tiskikone ja pakastin taas eivät. Eli jos hella tai jääkaappi menee rikki, sitten vuokranantaja hommaa asuntoon uuden. Olipa se uusi sitten oikeasti uusi tai käytetty. Riittää, että se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Äiti pääsi palvelukotiin, omistusasunnon kulut maksussa koko ajan, jos olisi ollut vuokralla , olisi ollut järkevämpää. En halua siihen muuttaa, eikä siskokaan.
Voihan sen tyhjillään olevan asunnon pistää vuokralle. Saa hyvät vuokratuotot siitä. Pystyy ostamaan hoivapalveluita sinne palvelukotiin. Tai pistää siinä vaiheessa myyntiin koko asunnon. Niillä rahoilla saa turvattua laadukasta hoitoa viimeisille vuosille. Jossei yhtään ole rahaa niin ne "hinnat alkaen" hoivapalvelut ei todellakaan ole mitään luksusta. Vanhukset hädin tuskin pysyy hengissä sellaisessa laitoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Mä olen kyllä
Omistusasuja, mutta hirveästi olen maksanut pankille lainakorkoja.
Edelleen maksan.
Täällä kans yks hoitoallalla työskennellyt ja näistä kommenteista huomaa, ettei ole oikeasti käsitystä siitä millaista hoitoalalla oikeasti on. Vaikka vanhuksella olisi niitä ok talosta saatuja säästöjä ja saisi paikan jostain "hienolta yksityiseltä puolelta" niin elämä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pas kaa, koska hoitajien määriä vain vähennetään jatkuvasti eikä meillä ole aikaa oikeasti hoitaa enää ketään. Eli ihan sama kiire ja kaaos on myös yksityiselläkin puolella, ette te pääse tätä tosiasiaa pakoon rahalla. Syyttäkää tästä päättäjiä.
Olen työskennellyt niin kaupungin kuin yksityiselläkin puolella, hoitolaitoksissa ja kotihoidossa ja voin rehellisesti sanoa, että sillä ei ole ollut vanhusten onnellisuuden kannalta mitään väliä että ovatko he asuneet vuokralla vai omassa asunnossa - vain heidän terveydellä on ollut vaikutusta onnellisuuteen. Se taas on lähes tuurista kiinni kuka saa elää terveesti.
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.
Tarvii sen vuokranantajan
Jossain itsekin asua. Sekin maksaa.
Nro 130: "Ostaisinko vuokralaiselle uuden hellan ja jääkaapin vai lähtisinkö niillä rahoilla viikoksi Kanarialle? Tosi vaikea päättää. Luulen, että aika moni vuokralainen joutuisi tyytymään siihen vuosimallin 1997 jääkaappiin ja vuokraisäntä lähtisi etelän aurinkoon."
No tietenkään ei tarvitse ostaa uutta hellaa tai jääkaappia, jos vanhakin toimii. Ja se "uusi" hella tai jääkaappikin voi olla käytettynä hankittu. Mutta nykyisin jääkaappi ja hella kuuluu vakiovarusteisiin vuokra-asunnoissa. Tiskikone ja pakastin taas eivät. Eli jos hella tai jääkaappi menee rikki, sitten vuokranantaja hommaa asuntoon uuden. Olipa se uusi sitten oikeasti uusi tai käytetty. Riittää, että se toimii.
Nykyisin tosi moni tarkan markan vuokranantaja ostaa itselleen uuden jääkaapin ja kuskaa sen vanhan omasta kämpästä sinne vuokralaiselle. Jossei sitten Torista löydy jotain tosi halpaa käytettyä. Niitä löytyy usein jopa annetaan ilmaiseksi osastolta. Kuten itsekin sanoit niin sehän riittää, että se toimii. Ei vuokra-asuntoihin kukaan mitään uusia ja kalliita merkkikoneita rupea hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans yks hoitoallalla työskennellyt ja näistä kommenteista huomaa, ettei ole oikeasti käsitystä siitä millaista hoitoalalla oikeasti on. Vaikka vanhuksella olisi niitä ok talosta saatuja säästöjä ja saisi paikan jostain "hienolta yksityiseltä puolelta" niin elämä on kuitenkin enemmän tai vähemmän pas kaa, koska hoitajien määriä vain vähennetään jatkuvasti eikä meillä ole aikaa oikeasti hoitaa enää ketään. Eli ihan sama kiire ja kaaos on myös yksityiselläkin puolella, ette te pääse tätä tosiasiaa pakoon rahalla. Syyttäkää tästä päättäjiä.
Olen työskennellyt niin kaupungin kuin yksityiselläkin puolella, hoitolaitoksissa ja kotihoidossa ja voin rehellisesti sanoa, että sillä ei ole ollut vanhusten onnellisuuden kannalta mitään väliä että ovatko he asuneet vuokralla vai omassa asunnossa - vain heidän terveydellä on ollut vaikutusta onnellisuuteen. Se taas on lähes tuurista kiinni kuka saa elää terveesti.&nbs
Olet ihan oikeassa tuossa, että nykyisin laitoshoidossa on aika kurjaa ihan riippumatta siitä, onko se laitoshoitopaikka julkiselta vai yksityiseltä. Sen sijaan, jos sulla on rahaa, voit asua monessa tapauksessa pidempään kotona ja ostaa yksityiseltä kotiisi palveluita. Muistisairaiden kohdalla tilanne on huono, koska he tarvitsevat jossain vaiheessa ympärivuorokautista hoivaa. Mutta jos vanhuksen ongelmana on vain liikuntakyky, niin monenlaista palvelua saa ostetttua yksityisistä hoivapalveluyrityksistä. Siinä missä hyvinvointialueen hoitaja käy muutaman minuutin vanhuksen luona, yksityiseltä ostetaan aikaa. Esimerkiksi joku homma tunti. Jos se homma hoituukin varttissa, niin työntekijä ei sinkoa seuraavan asiakkaan luokse vaan on loput 45 minuuttia vanhuksen luona. Vaikka vain rupattelemassa, katselemassa vanhoja valokuvia tms. Mun isälläni nämä yksityiset kotihoitajat ovat mm vaihtaneet huonekasveihin multia, haravoineet pienen rivitalopihan yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm.
Tarvii sen vuokranantajan
Jossain itsekin asua. Sekin maksaa.
Tottakai tarvitsee. Väitinkö jotain muuta?
Omistusasuntoja on kerrostaloissakin. Minä myin rivariasunnon ja ostin uuden kerrostaloasunnon palveluiden vierestä.