Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokralla asuminen eläkkeellä

Vierailija
23.02.2026 |

Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja. 

Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.

Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa.  Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.

Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?

Rahojaan voi sijoittaa muuhunkin ja tuottavammin kuin omaan asuntoon ja näin monet nykyajan nuoret ovatkin ryhtyneet tekemään. Uusi sukupolvi ei tunne samanlaista omistamisen pakkoa asumisen suhteen kuin aikaisemmat sukupolvet. Asun itse vaivattomasti vuokralla asunnossa josta asuntosijoittaja saa tuottoa ja minä taas saan rahoilleni tuottoa toisenlaisista sijoituksista.

Tässä on nyt kyse eläkeikäisen asumisesta: olisiko silloin viisaampi vaihtoehto vuokrata asunto.

Vierailija
82/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tyylillään, yhtiövastike 276€ ja talo kunnossa seuraavat 15 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tässä vuokralla-asumisessa se huoli, että eläkkeen pitäisi riittää siihen vuokraan. Tosin osakkeisiin säästämällä saa aika paljon pienemmällä pääomalla riittävät tulot, kuin omistusasunnolla.

Se, että on omistusasunto, ei tarkoita, että ei olisi myös säästöjä ja sijoituksia. Varsinkin sen jälkeen, kun laina on maksettu, voi lainaan menneen summan laittaa säästöön ja sijoituksiin. Sä säästin ja sijoitin myös silloin, kun vielä makselin asuntolainaa. 

Vierailija
84/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja siinä vaiheessa sitten tuleekin yllätyksenä, että se oma edullinen asunto on lähiössä, jossa ei ole palveluita"

Miksei olisi palveluita? Vanhoissa lähiöissä yleensä on kaikista parhaat palvelut saatavilla. Ihan omituinen ajatus, että omistusasunnon lähettyviltä ei löytyisi palveluita ja että tämän voisi ratkaista muuttamalla vuokralle.

Älä nyt viitsi, ne vanhan ihmisen palvelut ovat paljon muutakin kuin pini-K-market. Jota sitäkään ei ole suurimmassa osassa Suomen lähiöitä. 

Karrikoiden voiu sanoa,että vanhana pitää olla palvelut ( kauppa, tk, apteekki, kuntosali, joillekin myös viinakaupoa, jne.) rollaattorimatkan päässä. Myös hautausmaa, että leskellä on lyhyt matka tuoda kyttilöittä edesmenneen puolison haudalle. Ja hyvät julkisen liikenteen palvelut ja oysäkki lähellä asuntoa ovat mainio asia.

Palvelut, ne vähätkin, pakenee lähiöistä etäällä oleviin kauppakeskittymiin. Valitettavasti myös kaupunkien keskustoista.

Vierailija
85/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa.  Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.

Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?

Rahojaan voi sijoittaa muuhunkin ja tuottavammin kuin omaan asuntoon ja näin monet nykyajan nuoret ovatkin ryhtyneet tekemään. Uusi sukupolvi ei tunne samanlaista omistamisen pakkoa asumisen suhteen kuin aikaisemmat sukupolvet. Asun itse vaivattomasti vuokralla asunnossa josta asuntosijoittaja saa tuottoa ja minä taas saan rahoilleni tuottoa toisenlaisista sijoituksista.

Asunnon omistaminen ei pois sulje muuta sijoittamista. 

Vierailija
86/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tässä vuokralla-asumisessa se huoli, että eläkkeen pitäisi riittää siihen vuokraan. Tosin osakkeisiin säästämällä saa aika paljon pienemmällä pääomalla riittävät tulot, kuin omistusasunnolla.

Se, että on omistusasunto, ei tarkoita, että ei olisi myös säästöjä ja sijoituksia. Varsinkin sen jälkeen, kun laina on maksettu, voi lainaan menneen summan laittaa säästöön ja sijoituksiin. Sä säästin ja sijoitin myös silloin, kun vielä makselin asuntolainaa. 

Nuorena jos on ostanut omistusasunnon niin keski-ikäisenä asuntolaina on maksettu. Viimeistään siinä vaiheessa rupeaa jäämään ylimääräistä säästöön. Muutaman satasen asumiskulujen ansiosta pystyy parikymmentä vuotta laittamaan rahaa sijoituksiin. Eläkkeelle jäädessä on oma talous erittäin vakavaraisella pohjalla. Vaikka olisi ihan tavallinen pienipalkkainen duunari ollut koko ikänsä.

Vierailija
87/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä on nyt kyse eläkeikäisen asumisesta: olisiko silloin viisaampi vaihtoehto vuokrata asunto."

Vanhuuseläke ei pitäisi tulla kenellekään yllätyksenä. Ihan fiksua on miettiä miten aikoo pärjätä eläkkeellä jo vuosikymmeniä ennen kuin se on käsillä. Elämässä muutenkin kannattaa suunnitella asioita pitkäjänteisesti, eikä vaan elää päivä kerrallaan selviytyen.

Vierailija
88/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt kyse eläkeikäisen asumisesta: olisiko silloin viisaampi vaihtoehto vuokrata asunto.

Minäkin olen jo eläkkeellä.

Vierailija
89/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä usealla on sellainen käsitys että vuokraa nostetaan joka vuosi. Oon asunut pk-seudulla nyt 3,5 vuotta vuokralla samassa asunnossa. Vuokranantaja on pankkikonserni.

Vuokrani on noussut tällä ajalla vain yhden kerran, 7 e/kk  ja siitäkin on jo aikaa 2 vuotta. 

Samaan aikaan esim. kaukolämmön hinta on noussut roimasti. Nyt on vuokralaisen markkinat. 

Itse haluan asua modernissa asunnossa hyvällä sijainnilla, enkä tällaista asuntoa pystyisi koskaan ostamaan. Siksi siis vuokralla. 

Varmaan pystyisin ostamaan oman mutta en halua muuttaa minnekään maaseudulle vaikka se olisi kuinka halpaa. Olen tällainen varmaan myös eläkkeellä. 

Vierailija
90/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ongelma sulla on tuon vuokralla asumisen suhteen? Sinä nimittäin lienet juuri se, joka ihmettelee milloin miltäkin kantilta ihmisen vuokralla asumisia.

Ei vuokranantaja sen enempiä passaa kuin omistusasujaakaan passataan osaketaloissa. 

Omakotitalossa on se, että kaikki on omistajan vastuulla, ikkunarempat, kattorempat sun muut. Osaketaloissa yhtiöllä on omat vastuunsa, asukkaalla omat, vuokralainen on asukas ja hänellä on myös vastuunsa. Ymmärretään kyllä että osakkeenomistajana joutuu maksamaan osansa niistä talon rempoista.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena jos on ostanut omistusasunnon niin keski-ikäisenä asuntolaina on maksettu. Viimeistään siinä vaiheessa rupeaa jäämään ylimääräistä säästöön. Muutaman satasen asumiskulujen ansiosta pystyy parikymmentä vuotta laittamaan rahaa sijoituksiin. Eläkkeelle jäädessä on oma talous erittäin vaka

Juuri näin.

Vierailija
92/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra on puolet tuosta ja vuokra ei ole noussut vuosiin. 

Vierailija
93/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan omistanut rivitaloasunnon. Nyt katsoin, että siinä on tulossa suuria remontteja. En pystyisi niitä eläkkeelläni kerralla maksamaan ja vastike nousisi sen takia. Oli myös kauempana palveluista. 

Nyt asun vuokralla samantyylisessä asunnossa lähellä palveluja. Vuokra ei ole noussut, mutta jos nousisi tuskin kovin paljoa. Saan myös pientä asumistukea. Sen sitten näkee mitä tukien kanssa tapahtuu, mutta se on sen ajan murhe. Tuskin yksin asuvana pienellä eläkkeellä kokonaan poistuu. 

Nyt tunnen olevan ihan hyvä asumismuoto. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 84: Olet ihan oikeassa. Suomessa on paljon kaupunkeja, joiden lähiöt kurjistuu. Toisaalta jos liikut rollaattorilla eikä kaupunki ole aurannut lumipyryn jälkeen vielä katuja, niin et sä sen rollasi kanssa pääse kauppaan, vaikka se olisi 50 metrin päässä. Itse ajattelen niin, että on ihan hyvä, jos kävelymatkan päässä on apteekki, kauppa jne. Mutta vielä tärkeämpää on, että jos sen rollankaan kanssa ei enää niihin pääse, niin on erilaisia kotiinkuljetuspalveluita sekä taksit ja myös yksityisiä hoivapalveluita, joista voi tarpeen mukaan hommata vaikka siivouspalvelua. Toki tämä kaikki maksaa, mutta eipä juuri mikään ole nykyisin ilmaista. Mulle tulee tänäänkin - vaikka en ole vielä edes eläkkeellä - Cittarista toimitus.  Halvemmaksi se mulle tulee kuin lähteä ensin bussilla kauppakeskukseen ja tulla sieltä taksilla ostosteni kanssa kotiin. Jo pelkästään kuukauden kissanhiekat painaa sen verran, että en mä niitä saisi bussilla tuotua, vaikka tuosta lähipysäkiltä runkolinja kulkeekin 8 minuutin välein. Pääkaupunkiseudulla on useita apteekkeja, joilla on myös kotiinkuljetus. Siis ihan samana päivänäkin. Ja alkoholiakin voi nykyisin tilata vaikka Saksasta ja tuovat kotiovelle. 

Vierailija
95/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ihmisillä on valinnan vapaus ja tämä koskee myös asumismuodon valintaa. Nykyään voi joutua työikäisenä vaihtamaan montakin kertaa työpaikkaa, asuntoa ja asuinpaikkaa ja jossakin tilanteessa voi omistusasuminen olla järkevää ja jossakin toisessa tilanteessa taas ei.  Haaveena saattaa olla vaikka maasta pois muutto, kun eläkeikä koittaa ja silloinkin voi olla pelkästään hyvä jos asuu vuokralla eikä rasitteena ja muuton esteenä ole ainakaan huonosti kaupaksi menevää omistusasuntoa. Ideaali tilanne myös ihmisen kuollessa on se, että perillisille jäävä omaisuus on rahana pankkitilillä tai muussa helposti rahaksi muutettavassa muodossa; asunnon rahaksi muuttaminen ei ole aina ihan helppo operaatio.

Vierailija
96/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä usealla on sellainen käsitys että vuokraa nostetaan joka vuosi. Oon asunut pk-seudulla nyt 3,5 vuotta vuokralla samassa asunnossa. Vuokranantaja on pankkikonserni.

Vuokrani on noussut tällä ajalla vain yhden kerran, 7 e/kk  ja siitäkin on jo aikaa 2 vuotta. 

Samaan aikaan esim. kaukolämmön hinta on noussut roimasti. Nyt on vuokralaisen markkinat. 

Itse haluan asua modernissa asunnossa hyvällä sijainnilla, enkä tällaista asuntoa pystyisi koskaan ostamaan. Siksi siis vuokralla. 

Varmaan pystyisin ostamaan oman mutta en halua muuttaa minnekään maaseudulle vaikka se olisi kuinka halpaa. Olen tällainen varmaan myös eläkkeellä. 

https://stat.fi/til/asvu/2021/01/asvu_2021_01_2021-04-22_tie_001_fi_001…

Löytyy vaikka Tilastokeskukselta tietoa siitä kuinka vuokra-asuntojen hinnat on nousseet vuosien saatossa. Tottakai voi olla joku yksittäinen asunto jonka hinta hetkellisesti poikkea keskiarvosta. Samoin vuokrankorotusten suuruus vaihtelee hieman eri vuosina. Tuollaista pidemmän aikavälin tilastoa katsoessa tulee kuitenkin täysin selväksi, että vuokrat nousee vääjäämättömästi. Ei siihen mutinat auta.

Vierailija
97/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra on puolet tuosta ja vuokra ei ole noussut vuosiin. 

On tämä internetti ihmeellinen paikka kun kaikki asuu 400 € / kk vuokra-asunnoissa ja vuokra pysyy vuodesta toiseen täsmälleen samana.

Täällä oikeassa maailmassa ihmiset maksaa jopa yli 1000 € / kk vuokraa tavallisesta kerrostaloasunnosta ja vuokrankorotukset tapahtuu vuosittain.

Vaan niihän netissä kaikillä on myös 6000 € / kk palkka ja miehellä ranteenpaksuinen jortikka.

Vierailija
98/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä vuokralle. Asuminen on epävarmaa, asunto voidaan myydä alta.

Vierailija
99/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Karrikoiden voiu sanoa,että vanhana pitää olla palvelut ( kauppa, tk, apteekki, kuntosali, joillekin myös viinakaupoa, jne.) rollaattorimatkan päässä. Myös hautausmaa, että leskellä on lyhyt matka tuoda kyttilöittä edesmenneen puolison haudalle. Ja hyvät julkisen liikenteen palvelut ja oysäkki lähellä asuntoa ovat mainio asia."

Suomalaiset eläkeläiset kulkee valtaosin omalla autolla. Jossei pysty autolla ajamaan niin Kela-taksi tuo ja vie.

Vierailija
100/104 |
23.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä vuokralle. Asuminen on epävarmaa, asunto voidaan myydä alta.

Mitä elämää se sellainen on jossei omassa kodissa uskalla edes laittaa taululle koukkua seinään sen pelossa, että vuokraisäntä suuttuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän