Vuokralla asuminen eläkkeellä
Minulla on pari sukulaista, jotka ovat jo vanhoja ja aikaa sitten eläkkeelle siirtyneitä ihmisiä, ja asuvat edelleen vuokralla. Omistusasuntoa ei ole tullut hankittua syystä tai toisesta, mutta eipä tuo ole näyttänyt elämistä haittaavan. Huoletonta asumista, kun vuokranantaja passaa kaiken valmiiksi, eikä tarvitse miettiä yllättäviä remontteja.
Mietin itse tässä samaa ratkaisua. Asuisin vain vuokralla koko elämäni ja muuttaisin sitten johonkin palvelutaloon loppuelämäksi. Miltä kuulostaa?
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kaikki vanhukset on tässä maassa hoidettu tähänkin asti, eivätkä kaikki ole olleet mitään asunnon omistavia kermaper seitä? Vai ollaanko me yhtäkkiä Venäjällä, jossa vanhukset vaan jätetään vaikka kadulle? Höpö höpö, ihme pelottelua taas. Kyllä hommat täällä sentään vielä toimii.
On hoitoa ja on hoitoa.
Sillä todellakin on merkitystä kumpaan joukkoon kuuluu. Analogiana voisi ajatella, ettei Suomessa kukaan myöskään nälkään näänny. Mutta kyllä se kenellä on rahaa taskut täynnä syö aika hitokseen paljon terveellisempää ja maistuvampaa ruokaa! Ihan sama juttu se on hoivapalveluiden kanssa. Haluatko syödä pelkkää kaurapuuroa koko loppuelämäsi vai istua viiden tähden ravintolassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikäpojalla ei ole eikä tule lapsia, ei tarvitse siis miettiä perintö asioitakaan, joten en näe isompaa eroa siinä annanko rahat vuokranantajalle vai pankille. Ja en jaksa edes miettiä, että mitä teen tai en tee joskus vanhuksena, jos sinne asti edes pääsen. Varmaan luonne kysymys mutta mielestäni jossittelu tulevaisuudella on turhaa, voin joutua vaikka ensi viikolla autokolariin, mistä sitä tietää.
Vuokran ja asuntolainan maksamisen välillä on sellainen tärkeä ero, että asuntolaina on jokus maksettu kokonaan pois. Sen jälkeen sitä ei enää ikinä tarvitse maksaa senttiäkään.
Tottakai kuka tahansa mistään mitään ymmärtävä mielummin maksaa 1000 € asuntolainaa ja vastiketta kuin 1000 € vuokraa kuukaudessa.
Unohdat sen, että siinä asuntolainassa et maksa vain sen asunnon hintaa vaan myös lainan korot ja kustannukset. Totta kai ne pitää ottaa huomioon verratessa vuokra-asumiseen. Ethän sä sitä asunto ilmaiseksi saa :D
Ja sitten asuessasi velattomassa kerrostaloasunnossa maksat silti vastikkeet, kiinteistöveroa, rempat ja muut taloyhtiön maksut, esim. tonttimaksut. Omakotitalossa taas tulee myös mahd. tonttimaksu, kiinteistövero, jätemaksut, nuohoukset, luomenluonnit, jne...
Noita ei vuokralla-asuva maksa tuossa määrin, koska vuokranantajat eivät laita suoraan kaikkia noista maksuja vuokraan, koska a) sijoitusvuokra-asunnon hoitovastike, kiinteistövero, remonttikulut ja lainan korot ovat verotuksessa vähennyskelpoisia ja b) vuokranantajat eivät voi korottaa vuokria miten paljon vaan, että saavat asunnon vuokralle yleensä.
"Noita ei vuokralla-asuva maksa tuossa määrin, koska vuokranantajat eivät laita suoraan kaikkia noista maksuja vuokraan"
Nyt on kyllä vahvat psykoosit tulilla! Yksikään vuokranantaja ei omasta taskusta näitä hyväntekeväisyytenä lahjoita vuokalaisellee.
Asuntojen vuokraaminen on bisnestä. Vuokralaiset maksaa aivan kaikki asuntoon liittyvät kulut ja niiden päälle vielä voittoa vuokraisännälle.
Vierailija kirjoitti:
No, sinne palvelutaloon ei muuteta. Sinne valitaan asukkaat.
Itse maksava pääsee halutessaan palvelutaloon maksamalla 4000-5000 e/kk.
Mä voisin hyvin maksaa vaikka satasen kuussa, jotta mulla olisi lämmin autotalli. Ei mitenkään kivaa raaputtaa autoa lumen ja jään alta. Ok-talojen ja joidenkin rivarien ihanuus. Ja kyllä, näitäkin voi vuokrata. Kallista vaan.
Eli laitetaanpas sille omistusasumiselle kuitenkin niitä hyviä puolia, joita on yleensä siisteys, hiljaisuus ja hyvä huolto, kun osakkaat haluavat suojella omaisuuttaan, eli niitä asuntoja. Ihan hyvä vaan, että kaikki omalla tavallaan "kyttää toisiaan" eli pitävät huolta. Ollaan valmiita myös maksamaan esim. koodilukoista ja turvakameroista.
Vuokra-asuntoihin voi saapua kuka vaan häiriköimään ja kaikki asukkaat kärsii. Pitkä prosessi saada pois.
Meidän suvun vanhuksista osa asuu sitkeästi avun turvin omissa taloissa, siitä ehkä sitten laitoshoitoon. Osa vaihtanut omakotitalon omaan kerrostalo-osakkeeseen. Nämä molemmat asumistyylit jää sitten perikunnan riesaksi kun myynti ei ole helppoa. Siinä mielessä vuokra-asunto helpompi että laitokseen joutuessa tai kuollessa ei jää kuin irtaimisto perillisten riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sinne palvelutaloon ei muuteta. Sinne valitaan asukkaat.
Itse maksava pääsee halutessaan palvelutaloon maksamalla 4000-5000 e/kk.
Jotenkin minusta tuntuu, ettei tämä konkurssikypsä Suomen valtio mitään tämmöisiä 5000 € / kk täyshoitopalvelutaloja köyhille rupea tarjoamaan.
Elämä on valintoja. Itse olen sinkku, yli 30v nainen, ok / perustyössä ja haluan asua Helsingissä, hyvällä paikalla. Eli kaikki ymmärtävät, että minulla ei ole mitään mahollisuutta ostaa täältä asuntoa. Mutta olen täällä onnellisin, vaikka sitten vuokralla. Vai pitäisikö minun lähteä jonnekin muualle ihan vaan jotta voisin ostaa asunnon?
Vierailija kirjoitti:
"Laskin että mitä tulisi maksamaan jos ostaisin suunnilleen samanlaisen asunnon tästä läheltä missä nyt asun vuokralla 670 €/kk, niin vaikka olisi varaa varaa ostaa asunto suoraan, silti kuukausikuluiksi tulisi noin 1 120 €/kk. Jos pitäisi ottaa asuntolainaa, siitä tulisi toinen tonni hoito- ja rahoitusvastikkeen päälle.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Ei ole perillisiäkään, joille omistusasunto jättää. "
Siinä olet ihan oikeassa, ettei tuossa sinun laskelmassa ole järjen häivääkään.
Niin, mulla on aika edullinen vuokra-asunto kivalla alueella. Suhteessa siihen täällä omistusasunnot ovat kalliita. Tuo yli tonnin summa on täällä normi, koska omistusasunnot myydään n. 50 % myyntihinnalla, sitten loppu maksetaan joka kuukausi rahoitusvastikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni kaikki vanhukset on tässä maassa hoidettu tähänkin asti, eivätkä kaikki ole olleet mitään asunnon omistavia kermaper seitä? Vai ollaanko me yhtäkkiä Venäjällä, jossa vanhukset vaan jätetään vaikka kadulle? Höpö höpö, ihme pelottelua taas. Kyllä hommat täällä sentään vielä toimii.
On hoitoa ja on hoitoa.
Sillä todellakin on merkitystä kumpaan joukkoon kuuluu. Analogiana voisi ajatella, ettei Suomessa kukaan myöskään nälkään näänny. Mutta kyllä se kenellä on rahaa taskut täynnä syö aika hitokseen paljon terveellisempää ja maistuvampaa ruokaa! Ihan sama juttu se on hoivapalveluiden kanssa. Haluatko syödä pelkkää kaurapuuroa koko loppuelämäsi vai istua viiden tähden ravintolassa?
Mutta kun täällä Suomen kuplassa ei tajuta, että se mikä meillä määritellään "huonoksi hoidoksi" olisi jo vaikka tuolla naapurissamme Virossa luksusta. Saati sitten vaikka jossain etelä euroopassa. Avaisi teidänkin silmiänne jos asuisitte välillä jossain muualla kuin siellä omassa pikku kylässänne pelkäämässä, että saatteko vanhuksena herne vai makkarasoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pääsi palvelukotiin, omistusasunnon kulut maksussa koko ajan, jos olisi ollut vuokralla , olisi ollut järkevämpää. En halua siihen muuttaa, eikä siskokaan.
Voihan sen tyhjillään olevan asunnon pistää vuokralle. Saa hyvät vuokratuotot siitä. Pystyy ostamaan hoivapalveluita sinne palvelukotiin. Tai pistää siinä vaiheessa myyntiin koko asunnon. Niillä rahoilla saa turvattua laadukasta hoitoa viimeisille vuosille. Jossei yhtään ole rahaa niin ne "hinnat alkaen" hoivapalvelut ei todellakaan ole mitään luksusta. Vanhukset hädin tuskin pysyy hengissä sellaisessa laitoksessa.
Äitimme kerrostalokaksio oli tyhjillään kuusi vuotta, äitimme halvaantui ja joutui hoitoon. Äiti ei antanut lupaa vuokrata eikä myydä asuntoa, joten kulut raksuttivat koko ajan. Onneksi oli pienehkö vastike ja sähkölaskun perusmaksu, niin säästönsä riittivät nipin napin kuolemaansa asti. Sanoimme jossakin vaiheessa, että kun hänen säästönsä loppuu, niin me lapset emme maksa kuluja omistamme. Asunto-osakeyhtiö ottaa asunnon haltuunsa, ellei vastikkeita makseta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvun vanhuksista osa asuu sitkeästi avun turvin omissa taloissa, siitä ehkä sitten laitoshoitoon. Osa vaihtanut omakotitalon omaan kerrostalo-osakkeeseen. Nämä molemmat asumistyylit jää sitten perikunnan riesaksi kun myynti ei ole helppoa. Siinä mielessä vuokra-asunto helpompi että laitokseen joutuessa tai kuollessa ei jää kuin irtaimisto perillisten riesaksi.
Jos asunto sijaitsee edes jossain määrin järkevässä paikassa niin ei sen myyminen ole mikään ongelma. Etenkin isoissa kaupungeissä tavallisen kerrotaloasunnon saa ihan sujuvasti myytyä. Ongelmallisia on lähinnä rähjäisessä kunnossa olevat omakotitalot jossain ihan mörön perseessä. Jos talon pihasta lähin kauppa on Kiteellä 25 kilometrin päässä niin sitten voi olla hankalampaa. Mutta nämä tämmöiset on todella äärimmäisiä esimerkkejä. Suurin osa suomalaisista asuu ihan fiksuilla paikoilla.
Enpä nyt tiedä miten realistista tämä keskustelu on. Saa sellaisen kuvan, että jos ei ole ok taloa ja satoja tuhansia tilillä niin sitten täällä kuollaan tauteihin ja nälkään ja kaikki on yhtä piinaa. Ainakin itse tulen ihan duunari perheestä, vanhemmat asui vuokralla koko ikänsä ja nyt hoitokodissa. Kertaakaan en ole kuullut heiltä mitään valittamista, ja uskokaa pois, äitini kyllä valittaisi jos olisi syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikäpojalla ei ole eikä tule lapsia, ei tarvitse siis miettiä perintö asioitakaan, joten en näe isompaa eroa siinä annanko rahat vuokranantajalle vai pankille. Ja en jaksa edes miettiä, että mitä teen tai en tee joskus vanhuksena, jos sinne asti edes pääsen. Varmaan luonne kysymys mutta mielestäni jossittelu tulevaisuudella on turhaa, voin joutua vaikka ensi viikolla autokolariin, mistä sitä tietää.
Vuokran ja asuntolainan maksamisen välillä on sellainen tärkeä ero, että asuntolaina on jokus maksettu kokonaan pois. Sen jälkeen sitä ei enää ikinä tarvitse maksaa senttiäkään.
Tottakai kuka tahansa mistään mitään ymmärtävä mielummin maksaa 1000 € asuntolainaa ja vastiketta kuin 1000 € vuokraa kuukaudessa.
Unohdat sen, että siinä asuntolainassa et mak
Mikä hemmetin tonttimaksu ok-talossa? Tontti on maksettu, kun talo on ostettu. Kuka hullu ostaa taloa vuokratontilla! Kai niitäkin on.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olen sinkku, yli 30v nainen, ok / perustyössä ja haluan asua Helsingissä, hyvällä paikalla. Eli kaikki ymmärtävät, että minulla ei ole mitään mahollisuutta ostaa täältä asuntoa. Mutta olen täällä onnellisin, vaikka sitten vuokralla. Vai pitäisikö minun lähteä jonnekin muualle ihan vaan jotta voisin ostaa asunnon?
Jossei hyvä paikka sinulle tarkoita sitä, että espan puisto pitää näkyä keittiön ikkunasta miksei omistusasunto sinulle voi olla mahdollisuus? Kyllä ihan tavalliset työssäkäyvät Helsingissä omistaa koteja. Eikä se tarkoita sitä, että on pakko muutta jonnekin Jakomäen syrjäisimpään nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Enpä nyt tiedä miten realistista tämä keskustelu on. Saa sellaisen kuvan, että jos ei ole ok taloa ja satoja tuhansia tilillä niin sitten täällä kuollaan tauteihin ja nälkään ja kaikki on yhtä piinaa. Ainakin itse tulen ihan duunari perheestä, vanhemmat asui vuokralla koko ikänsä ja nyt hoitokodissa. Kertaakaan en ole kuullut heiltä mitään valittamista, ja uskokaa pois, äitini kyllä valittaisi jos olisi syytä.
Miten mahtaa olla tulevaisuudessa? Valtionvelka on paisunut jo melkein 200 miljardiin euroon. Kovia leikkauksia ja tiukkaa talouskuria on luvassa. Hoitokodit tulee joutumaan sellaiselle matokuurille, ettei ole ennen nähty.
Itse ainakin haluan varmistua siitä, ettei tarvitse tyytyä syömään vettä ja näkkileipää sitten kun en enää työelämään kelpaa. Ilmaiset hoivapalvelut ja muhkea eläkkeet tulee olemaan kaukainen muisto menneisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko elämä on vuokraa. Hautaan lähtiessä miljonääri jättää ehkä miljoonien hulppean asunnon taakšeen ja köyhä muutaman sadan vuokrakämpän. Kumpaa mahtaa ketuttaa enemmän!
Moni vauras ei lopulta osaa nauttia vauraudestaan tai ainakin omistamisesta koituu myös riesaa.
Omistaminen on ihan hiton kallista.
Jos pitkän aikavälin laskelmaa tekee - kuten vaikka 50 vuoden ajalta niin aivan ehdottomasti omistusasunnossa asuminen on edullisempaa kuin vuokralla asuminen. Siitä ei ole epäilystäkään.
50 vuodesta ei ole kokemusta, mutta olen tehnyt ihan oikeita laskelmia 40 vuoden ajalta. Ostimme ensimmäisen omistusasuntomme pääkaupunkiseudulta vuonna 1985. Se oli kerrostalokaksio. Vaihdoimme sen rivarikolmioon vuonna 1990 ja tämän omakotitaloon Espoossa vuonna 2001.
Laskelmieni lopputulos on se, että olemme hävinneet satoja tuhansia euroja siihen verrattuna, että olisimme asuneet vuokralla aina samankokoisessa asunnossa ja sijoittaneet vuokranmaksun jälkeen toteutuneista asumiskustannuksistamme ylijääneet rahat hajautetusti osakkeisiin.
Olemme juuri mieheni kanssa myyneet omakotitalomme ja tilillä on yli 700 000 tuhatta. Nyt asumme tilapäisesti vuokralla ja mietimme, miten halumme jatkossa asua. Olemme 60- vuotias aviopari ja asuimme aikanaan aina omistusasunnoissa. Lainalyhennykset olivat pienemmät, kuin vastaavanlaisen asunnon vuokra olisi ollut.
Kyllä kannatti !!
Vierailija kirjoitti:
Laske huviksesi kuinka paljon maksat vuokraa 50 vuoden aikana.
Otetaan vaikka helppona esimerkkinä 833 € / kk, eli kymppitonni vuodessa. Siitä tulee puoli miljoonaa euroa.
Seuraavaksi voit miettiä onko sinulla näin edullinen vuokra? Kuinka paljon keskimäärin vuokra nousee joka vuosi?
Oikeassa elämässä omistusasunto maksetaan ihmisen elinaikana kahteen kolmeen kertaan, sillä myös rakennusmateriaaleilla on elinkaarensa. Esim. ikkunat ja ovet uusittava 30v, putki- ja sähkötyöt jne.
Jos asunnon on ostanut 30v niin keskim. uudelleen maksaminen alkaa n. 65v iässä.
Esim. joku putki- ja kylpyh.remontti helposti maksaa 50.000-70.000€ Keittiä 30.000€,