Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (329)

Vierailija
141/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Ja potkulaki koskee myös sairaaloita kuten Hus ja Tyks.

Vierailija
142/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Ei tarvitse maksaa äitiyslomia.

Eikö ole ihanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhtikuusta alkaen saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta myös julkisella.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011756086.html

Vierailija
144/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Myös monen duunarin palkka, kuten minun. 

Ei ole kun peruskoulu takana, mutta velkaa 300k :D

Ei tämä elämä nyt niin rikkaalle vaikuta, kulut on myös kovat. Toki helpompaa, käytämme yksityis lääkäreitä tarvittaessa, kunnallisella ei saa hoitoa ikävä kyllä. 

Kaupassa käydään miettimättä mihin riittää rahat, toista oli lapsena kun ei ollut edes ruokaa aina loppukuusta. 

Tulee sijoitettua 10% tuloista, pitäisi sijoittaa enemmän tulevaisuutta varten, koska kaikki näyttää epävarmalta. 

Vierailija
145/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 € ei ole iso palkka, kohtuullinen ehkä, verottaja pitää siitä huolen.

Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa

Ohho, mulla brutto 6500€ ja netto saman 4000€.

Melkoinen progressio juuri tästä ylöspäin.

Vierailija
146/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungissa julkisen omistama terveyskeskus haki laitoshuoltajia, mutta työnantaja oli SOL yksityinen siivousfirma.

Vierailija
147/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on paljon vihaa heitä vastaan, jotka maksavat suurimman osan tämän maan veroista.

Vierailija
148/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaupungissa julkisen omistama terveyskeskus haki laitoshuoltajia, mutta työnantaja oli SOL yksityinen siivousfirma.

Yksityiset siivousfirmat siivoaa sairaalat varmaan edullisemmin.

Vierailija
149/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se vaatii sinulta tulla hyvätuloiseksi? Olisit silloin todella tyytyväinen ja onnellinen.

Vierailija
150/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee tilintarkastajien ja lakimiesten työt 18 kuukauden päästä. Silloin ohjelmistot saadaan kokonaan valmiiksi.

Vierailija
151/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi omilla ansioillaan vaurastuneet on aina niin tolkuttoman omahyväisiä?

Tämä. Vanhempiensa avulla rikastuneilla ja elämässä pärjänneissä on edes joskus hiukan nöytyyttä ja ymmärrystä siihen että hänellä on käynyt hyvä onni. Omilla ansijoilla vaurastuneet on jotenkin niin tylyjä meitä huono-osaisia kohtaan ja aina nostavat itseään korokkeelle. Ja näitä omahyväisiä löytyy ihan tavallissita duunarsitankin. Hirveä tarve päästä lyömään heikommassa asemassa olevia ja hohottaa itseään työn sankariksi, vaikkeivät itsekkään tienaa kuin sen 30t vuodessa.

Vierailija
152/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialue irtisanoi jo tekstinkäsittelijät. Lääkäreiden sanelut kirjoittaa tekoäly. Tällä hetkellä valmistellaan tekoäly ohjelmaa, joka tekee sairaaloiden työvuorolistat eli apulaisosastonhoitajan ei tarvitse enää kohta niitä tehdä.

Vierailija
153/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ymmärtää. He eivät saa tukia joita olisi leikattu. Elämä on siis hyvää, kun voi itse tienata elantonsa.

Vierailija
154/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000€/kk tienaava ei mitenkään ole hyvätuloinen, vaan keskituloinen, eikä edes kovin hyvin tienaava keskituloinen. Suomessa hyvätuloisuuden rajaa pidetään 5000-7000€/kk, laskutavasta riippuen. 

Vierailija
155/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ymmärtää. He eivät saa tukia joita olisi leikattu. Elämä on siis hyvää, kun voi itse tienata elantonsa.

Luuletko, että yritykset maksaa sulle palkkaa tilintarkastajan töistä, kun tekoäly tekee ne kohta ilmaiseksi?

Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ymmärtää ja jotkut ei. Mä sanoisin, että on ihan eri asia pärjätä pienillä tuloilla, jos tietää, että se on vain väliaikainen vaihe elämässä (esimerkiksi opiskelu tai vanhempainvapaat).  Sen sijaan, jos vaikkapa työkyky menee, mutta ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle tai on ollut matalapalkka-alalla, jonka perusteella työkyvyttömyyseläke ei ole häävi, niin se niukkuus ja jatkuva hintojen tarkkaileminen alkaa kyllä rassata. Siis kun ei ole toivoakaan paremmasta. Nyt eletään vielä taas aikaa, jolloin töitä ei ole kaikille ja mitä pidempään on työttömänä tai ikää jo 50v tai yli, niin monen kohdalla näyttää huonolta. Ysärin laman aikana vielä uskottiin, että lama loppuu joskus - kuten lppuikin - ja lisäksi silloin työttömiksi jääneitä suorastaan kehotettiin käyttämään työttömyysaika opiskeluun. 

Mulla ei ole sukulaisia ollut samoilla aloilla kuin itse olen, joten sukulaisten avulla en työpaikkojani saanut. Lähes kaikissa työpaikoissani kuitenkin tein myös sellaisia asioita, jotka ei virallisesti mun toimenkuvaani edes kuulunut. Tein ja selvittelin asioita ihan vaan siksi, että ne oli mun mielestä kiinnostavia. Tästä sitten seurasi, että mua ihan siellä työyhteisössä pyydettiin erilaisiin projekteihin mukaan. Projektit olivat sellaisia, että niissä oli mukana sekä asiakasyrityksiä  että yhteistyökumppaneita, niin tulin siinä muille tutuksi ja kahteen viimeisistä työpaikoista mut pyydettiin. En siis hakenut niistä töitä vaan mulle tarjottiin niistä töitä. Tuuria? Kyllä. Teinko mitään itse? Kyllä. Molempia  tarvittiin. Yhdessä vaiheessa tein 60-80 -tuntisia työviikkoja ja silloin mun kuukausipalkkkanikin pomppasi yli kymppitonniin. Se hulluus loppui vakavaan sairastumiseeni ja sen jälkeen en ole ylitöitä enää tehnyt. 

Vierailija
157/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat ei lue enää laskentatoimea ammattikorkeakoulussa, kun tekoäly tekee kohta ne hommat. Moni on vaihtanut suuntautumisvaihtoehtoa.

Tekoäly tekee kohta tosin myös markkinointiin liittyvät työt.

Vierailija
158/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000 euroa kuussa on USA:ssa matalapalkkatyöntekijä. Ymmärtääkö köyhä Suomessa, että elää maailman pienimmän tuloerojen maassa? "Köyhä" saa Suomessa saman elintason kuin keskituloinenkin, usein jopa enemmän.

Vierailija
159/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Kyllä 2000-3000 euron palkalla tulee vielä ihan kohtuullisesti toimeen, jos ei asu pääkaupunkiseudulla. 2000 eurolla saa vielä justiinsa kaiken normaalin mitä tarvitsee ja lainanlyhennyksenkin maksettua. 

Vierailija
160/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Minulla on palkka yli 6 000€/kk enkä pidä sitä mitenkään erikoisen hyvänä. Tulen kyllä toimeen kun asunto on velaton mutta ei tuolla palkalla kannata henkseleitä paukutella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi