Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (358)

Vierailija
181/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä onko syntynyt siihen hyväosaisuuteen, tai jos nousukas niin onko kus noussut hattuun niin että unohtaa sen tavallisen ihmisen todellisuuden ettei enää edes tiedä mitä se maitopurkki maksaa kaupassa.

Eräs sukulaiseni kuuluu jälkimmäiseen ja tuntui pahalta kun keskustelussa totesin että tulevat suunnitelmani Y riippuu siitä menisikö OrpoPurra hallituksen päätös X läpi eli olisiko minulla varaa siihen, ja hän sitten totesi ettei hän edes seuraa politiikkaa vaan tykkää elää omassa kuplassaan. Helppoahan se on kun se mitä politiikassa tapahtuu ei vaikuta sinuun ja toimeentuloosi mitenkään, paitsi ehkä niin että rahaa kumuloituu entistä enemmän. En edes viitsi nurista hänen kuullen siitä että matkustaminen häntä tapaamaan maksoi 50€ ja että minulle se on aivan valtava summa joten en voi tehdä sitä kuin max kerran vuodessa. Meille ei voi tulla vastavuoroisesti kylään, koska yksiöön ei mahdu edes pöytää. Tai ehkä pitäisikin kutsua niin hän saisi jonkun käsityksen siitä miten moni muu, varsinkin nuorempaa sukupolvea, oikeasti joutuu elämään. Että toisen asunto voi olla pienempi kuin toisen parveke.

Vierailija
182/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2400 bruttopalkalla saa nykyään ansiosidonnaista 800 euroa.

Ja vähemmän, jos palkka pienempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ymmärtäis, ne ei varmaan olis hyvätuloisia.

Hyvätuloiset on yleensä teitä fiksumpia.

Vierailija
184/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloinkahan tekoäly hoitaa omistamisen, johtamisen ja tai vaikka sijoittamisen jolloin niihinkään ei tarvita ihmistä?

Vierailija
185/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun potkulaki on voimassa niin voitte lukea nyky hallituksen tekemät heikennykset ansiosidonnaiseen tästä.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Ikäsidonnaisista poikkeuksista luovutaan eli ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen 595 yleistuki. Työkkäri EI ENÄÄ hommaa palkkatukityötä, eikä siitä kerry enää ansiosidonnaista.

Vierailija
186/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti ovat vaan syntyneet hyväosaiseen perheeseen.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 € ei ole iso palkka, kohtuullinen ehkä, verottaja pitää siitä huolen.

Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa

Ohho, mulla brutto 6500€ ja netto saman 4000€.

Melkoinen progressio juuri tästä ylöspäin.

Mitäs hyötyä sitten on kouluttautua ja pyrkiä ylöspäin niska limassa, kun todellinen palkka tulee kuitenkin olemaan sama kaikilla?

Vaikka se, että työnkuva on mielenkiintoisempi. Tai se visio, missä itsensä näkee tulevaisuudessa, edellyttää koulutusta ja/tai ylöspäin pyrkimistä. Mä olen aina tehnyt töitä vain rahan takia, mutta toki mieluummin sellaista duunia, mikä ei ainakaan ihan joka aamu ota aivoon. Ja jos siitä on vielä maksettu ihan hyvin, niin mikä ettei. Aikuiselämäni eka työpaikka oli 19-vuotiaana HYKS:in Lastenklinikalla sairaala-apulaisena. Eli siivoojana. Kyllä mä jo siellä ollessani tiesin, että en halua sitä hommaa ja sillä palkalla tehdä 45 vuotta.  Kun 34-vuotiaana sain nivelreumadiagnoosin, tiesin välittömästä, että vaikka sairaus etenisikin hitaasti, niin en tulisi pääsemään sairaanhoitajan hommista vanhuuseläkkeelle. Ensin vaihdoin sairaalassa toimistohommiin ja muutamaa vuotta myöhemmin lähdin opiskelemaan työn ohessa monimuoto-opiskeluna it-alalle. Viimeiset 13 vuotta eli sen vakavan sairastumiseni jälkeen sain tehdä etätöitä. Ei tarvinnut nivelten kipeytymisen takia hakea sairaslomaakaan, kun sängystä työpöydän ääreen oli lyhyempi matka kuin sängystä vessaan. Mutta.....tässäkin oli tuuria siinä, että sattui olemaan sellainen työpaikka, jossa se etätyö sallittiin jo silloin. Jossain toisessa paikassa ei olisi sallittu vaan eteen olisi tullut työkykyneuvottelut. 

Vierailija
188/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep

Ihmisillä maksuvaikeuksia.

Taloyhtiöitä menee konkurssiin 

https://www.hs.fi/visio/art-2000011772999.html

Vierailija
189/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, vai ihan vain opiskelee. Jäi huomiotta että sinne opiskelemasnkin pitää päästä. Jos ei pääse Jos ei pääse Jos ei osaa matematiikkaa niin sitten pitää vaan olla köyhä. On kyllä pirullisesti rakennettu järjestelmä Jos ihmisellä on yksi tai kaksi heikkoutta joita ei kykene selättämään niin kärsikööt, kärsikööt. Kyllä korkeakouluissa on ooiskeltukkin niin on palkka ansaittu! Ei vasn nämä älykkäät ymmärrä että tie on tukossa kun pääsykoe on este. Vaikka kuinka sätkisi ja sinnittelisi niin ihan oikein kun kaikilla on samat mahdollisuudet. EI TODELLAKAAN OLE 

Sori, mutta jos ulosanti ja impulssikontrolli on tuota tasoa, niin kuuluukin olla matalatuloinen. Vaikutat jopa pelottavalta, etkä ehkä yhteiskuntaan normaalisti sopeutuvalta. 

Elämä nyt vain menee niin, että älykkäämmästä on potentiaalisesti enemmän hyötyä yhteiskunnalle, kun se tyhmä on todennäköisesti vain kuluerä jonka elämän se älykäs kustantaa. Harvempi voi tehdä  enemmän älyä vaativia töitä voi kuin vähemmän älyä vaativia. Siksi niistä maksetaan enemmän palkkaa.

Jos istuu koulun penkillä vuosia pidempään kuin joku, joka kulkee helpomman koulupolun, niin tietysti siitä kuuluu palkkio saada. Hyvin harva muuten viitsisi opiskella. Se on täysin oikein, että ne jotka pystyvät oppimaan sellaisia asioita, joita muut eivät, saavat sen hyvän palkan. 

Vierailija
190/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun potkulaki on voimassa niin voitte lukea nyky hallituksen tekemät heikennykset ansiosidonnaiseen tästä.

Aika hyviä muutoksia. Hyvä alku.

Vierailija
191/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön konkurssissa menettää asunnon, mutta asuntovelka pitää silti maksaa pankille 

Vierailija
192/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että yli 4000 e/kk sanotaan hyvätuloiseksi kertoo aika karua kieltä suomalaisesta yhteiskunnasta. Ei se oikeasti ole edes kauhean paljon rahaa kun huomioidaan mitä siitä jää palkansaajalle käteen kaikkien vero-, yms muiden vähennysten jälkeen.  

Oikeasti hyvätuloisten ei tarvitse miettiä arjen perusasioiden hintoja ja väitänpä, että kaikki joiden bruttopalkka liikkuu siinä reilussa 4000 e/kk katsoo hyvin tarkkaan hintoja ja vertailee niitä ennen ostamista. Etenkin jos on lapsia elätettävään.

Eihän lapsiperheiltä ole leikattu mitään. Edelleen matkustellaan etelään ja laskettelemaan, harrastetaan kalliita pallolajeja ja käydään kynsihuollossa.

Koskaa julkisen sektorin eliitti hommissa olevia vanhempia. Joilla taulukkopalkat nousee, vaikka maassa tehdään konkurssi- ja työttömyysennäksiä.  Yksityisellä sektorilla, on monilla tippunut ansiotaso - 40%, viimeisen 10 vuoden aikana. Julkisella noussut, liki samanverran kuin toisilla tippunut.

Julkisella aikaa käytetään myös byrokratia lisäämiseen, jotta kansalaisten perusoikeuksia voidaan tehokkaammin polkea, esim lisäämällä digimuureja.

Vierailija
193/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.

Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan. 

Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.

M35

Voin kertoa kokemuksesta. Minulla on melkein 600 000€ arvoinen salkku. Siihen päästäkseni olen tehnyt valtavasti työtä. Toki on ollut mukana tuuriakin että töitä on ollut. Mutta ei tämä elämä sen kummoisempaa ole nyt kuin silloinkaan kun ei ollut muuta kuin asuntolaina ja se työ. Eipä tässä kauheasti ole syytä, ei mahdollisuutta eikä sen puoleen haluakaan elää mitenkään leveästi. 
Kun on tottunut siihen että elää niin kuin edelleen olisi se asuntolaina vaikka ei sitä ole 10 vuoteen ollut niin näillä mennään. 
Vinkkinä teille sossun eläteille. 
Kanattaa ottaa vastaan työ kuin työ ja siitä sitten hakea vähän parempaa paikkaa ennemmin kuin nirsoilla ja maata kotona sohvalla ja valittaa.

Vierailija
194/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika hyviä muutoksia. Hyvä alku.

On ja varsinkin, kun potkulaki on voimassa.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta ja moni eläkeläinen asuu kerrostalossa, missä ei ole hissiä eikä niitä asuntoja saa myytyä. Eli lonkkaleikkauksen jälkeen keppien kanssa portaita kolmanteen kerrokseen.

Vierailija
195/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Niinkö meinaat. No mitäs ne opettajat sitten valittavat, vaikka asiat on oikeasti ihan hyvin. Sitäkö,ettei joka kuukausi pääse Sisiliaan?

Verojen ja asuntolainan jälkeen tuista ei juuri mitään jää käteen. Taas on huutelemassa ne, joille yhteiskunta maksaa vuokra-asunnon vuokran, lääkkeet, silmälasit ym. Muut maksavat nämä ihan itse. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?

Eikö oman varallisuuden kerryttäminen ole oma valinta? Jos harmittaa, niin varmasti voi myydä asuntonsa ja muuttaa vuokralle. En oikein ymmärrä kateutta tai katkeruutta itseä köyhimpiä kohtaan tässä. Tosin niillä menee huonoiten, jotka ovat pitkäaikaistyöttömiä mutta eivät oikeutettuja toimeentulotukeen, kun velkoja ei katsota menoiksi. Heidän pitää päästää velat ulosottoon päästäkseen toimeentulotuen piiriin ja saadakseen elintärkeät lääkkeensä. Toiset sinnittelevat ostamatta lääkkeitä ja ruokaa säilyttääkseen luottotietonsa.

Vierailija
196/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintö täytyy ottaa vastaan kokonaan tai ei mitään eli jos otat kesämökin, otat myös sen muuttotappiokaupungin osakkeen tai omakotitalon 

Vierailija
197/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että yli 4000 e/kk sanotaan hyvätuloiseksi kertoo aika karua kieltä suomalaisesta yhteiskunnasta. Ei se oikeasti ole edes kauhean paljon rahaa kun huomioidaan mitä siitä jää palkansaajalle käteen kaikkien vero-, yms muiden vähennysten jälkeen.  

Oikeasti hyvätuloisten ei tarvitse miettiä arjen perusasioiden hintoja ja väitänpä, että kaikki joiden bruttopalkka liikkuu siinä reilussa 4000 e/kk katsoo hyvin tarkkaan hintoja ja vertailee niitä ennen ostamista. Etenkin jos on lapsia elätettävään.

Tämä.Ei noilla tuloilla oikeasti mikään luxuselintaso ole.Kaikista menee maksimimaksu kyllä.

Vierailija
198/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan 2500 € kuussa ja tiedän olevani erittäin hyväosainen jo siksi että minulla on työ jonne pääsemistä oikein odottaa. Hyvä terveys, hyvät sukulaiset ja hyvät naapurit. Perhettä en koskaan saanut, mutta kaikkea muuta kyllä. Tai ainakin itse olen tyytyväinen. Aivan riittävästi yhdelle elämälle ja pianhan täältä lähdetäänkin jo taivaan kotiin. 

Vierailija
199/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki ja vuoden työsopimukset. Asuntokauppa ei käy. Eläkeläiset saa asua loppuelämänsä kerrostalossa, missä ei ole hissiä, vaikka olisivat kuinka sairaita.

Vierailija
200/358 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki ja vuoden työsopimukset. Asuntokauppa ei käy. Eläkeläiset saa asua loppuelämänsä kerrostalossa, missä ei ole hissiä, vaikka olisivat kuinka sairaita.

M/S tauti, siellä kerrostalon ylimmässä kerroksessa elät loppuelämäsi eikä ole hissiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan