Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (329)
"Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanut työttömänä."
Minäkin olen joutunut etsimään töitä useaan kertaan. En jäänyt syyttelemään muita, muutin töiden perässä, olen ottanut alemman tason töitä, hankin toisen korkeakoulututkinnon, ja lopulta vaihdoin maata töiden perässä. Mitä nuo 57 000 on tehneet?
Valintamme ei tällä kertaa kohdistunut sinuun. Otimme sukulaisen töihin vakituiseen virkaa, jonka otimme ensin määräaikaiseksi ja nyt hänellä on jo kokemusta töistä.
T. Valtion virastot
Ei 4000€/kk brutto ole hyvä tuloinen vaan köyhä.
Hyvätuloinen on 10000€/kk netto tienaava.
Harmi vain että suomi on niin köyhä ja kateellinen maa että meillä ei tuollaisia henkilöitä juuri ole. Järkevämmällä veroasteella meille voisi muutama tulla, mutta nykyinen 60% verohelvetti estää sen tehokkaasti.
Ja sen takia meillä kaikilla menee huonosti.
Jos 4000€ brutto on raja niin "lähes kaikilla menee huonommin" on kyllä kirjoittajan itsensä käsitys, tilastojen mukaan kun mediaani on 3600 eurossa.
Eli hyvin keskimräinen on 4000€ bruttotulo vasta Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen joutunut etsimään töitä useaan kertaan. En jäänyt syyttelemään muita, muutin töiden perässä, olen ottanut alemman tason töitä, hankin toisen korkeakoulututkinnon, ja lopulta vaihdoin maata töiden perässä. Mitä nuo 57 000 on tehneet?
Onko sinulla lapsia ja puolisolla vakituinen työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
Se, että lukee korkeakoulututkinnon ja tekee kesätöitä ei takaa mitään vakituista työtä.
Eli vattuako tuota yrittämään mitään, kun elämässä ei ole 100% takuita?
Mätäne.
Onko Topi mammanpoika jo valittu Palkeisiin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi omilla ansioillaan vaurastuneet on aina niin tolkuttoman omahyväisiä?
Eikö omista saavutuksistaan saa olla ylpeä? Ainakin minä olen ponnistellut saavutusteni kuten korkeakoulututkinnon eteen. Sitä ei vanhemmat maksaneet, otin opintolainaa ja sinnittelin, tein kesätöitä ja kaikenlaisia hanttihommia.
Suomessa on 57000 korkeakoulututkinnon suorittanut työttömänä.
Onneksi on EU ja sisämarkkinat ja vapaa liikkuvuus. Oikeasti yritteliäs kyllä työllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla lapsia ja puolisolla vakituinen työpaikka?
Lasten teko on oma valinta, samoin puolison hankkiminen. Ja se, ottaako sellaisen puolison joka ei suostu muuttamaan mihinkään. Jos valitset jäädä kotivanhemmaksi koska priorisoit lisääntymistä ja puolison mielistelyä, on se myös oma valinta. Ei muiden syy.
Äidin kanssa valtion virastoon töihin.
Mammanpoika, mammanpoika
Isin kanssa samaan paikkaan valtiolle töihin.
Isin pikku univormu vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli maanviljelijä ja äiti sihteeri. Ei meillä ollut varaa ylimääräiseen. Olen aina suorittanut koulun hyvin ja pääsinkin yliopistoon, jossa työn ohella opiskelut veivät melkein seitsemän vuotta. Ei ollut helppoa, ei tullut helpolla tuo maisterin tutkinto. Silti tämä olisi mahdollista monelle, kun minäkin siinä onnistuin. Nyt olen töissä ja palkka on noin 4000 euroa/kk. Veroja maksan siitä 26 %. Palkka on ihan ok, mutta en rikkaana silti itseäni pidä.
Mitä sitten. Mitä jos olisit ollut v p koulussa. Oppimisvaikeuksia ja sen päälle koulukiusaamista niin että kaikki koulussa olo aika olisi ollut syvää ahdistusta. Jos et olisi päässyt edes lukioon. Mitä sitten? Sinä olit hyvä koulussa kaikki ei ole.
Ohis, mutta minua kiusattiin rankasti yläasteella, silti olin kympin oppilas. Kiusaus kyllä jätti traumat. Jos ei ole hyvä koulussa, kannattaa etsiä se oma ala, jossa pärjää. Kuten joku Auri Kananen.
Täytyy varmaan sanoa että en ymmärrä. Lukion jälkeen ysärin laman alussa työttömänä, ilman opiskelupaikkaa ja lopulta pari vuotta niissä paskaduuneissa. Lopulta lakkasin haihattelemasta ja etsin koulutuspaikan lukien yhteisvalintaopasta ja palkkataulukoita, koneinssiklulutukseen pääsi kun osasi pääsykokeeseen kirjoittaa nimensä.
Vuosituhannen vaihtuessa eka työpaikkani oli periferiassa, 2500€/kk. Siitä se on sitten muutamalla vaihdolla ihmisten ilmoille, parilla palkankorotusvaihdolla ja yleiskorotuksilla korjaantunut 5000€/kk. Eihän tuo hankala ja rahaton aikuisuuden alku enää nykyään missään näy, varsinkaan uusille tuttavuuksille. Joten ihan turha kadehtia tai haukkua.
Isovanhemmat on kannaksen evakoita, isoisällä kuulemma oli tapana sanoa että muuta et mukaasi saa kuin pääsi, joten koulutti tyttärensä.
Sulla on serkku esimiehenä valtion virastossa. Mikä miesvauva sä olet. Laitetaanko viraston nimi ja kaupunki tänne?
Tää on just tätä. Joku universumin lottokone ilmeisesti arpoi
Ammatin
Puolison
Asuinpaikan
Lisääntymisen
+ Kaiken mahdollisen johon jostain kumman syystä kuitenkin muut kykenevät vaikuttamaan ja itse valitsemaan.
Ja mitään näistä ei voi mistään hinnasta muuttaa (koska se vaatisi vaivaa ja vastuun ottamista)...
Joten mikään elämässä ei ole omalla vastuulla.
Sukkaa olla noin köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu.
Jos tienaa 2500e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa rikkaana. Jos taas tienaa 5000e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa huonona.
EIköhän se ole ihan omista tuloista kiinni mitä kukakin pitää hyvänä palkkana.
Oma brutto on 7000 joten minähän olen ihan SIKArikas. Mutta kun sillä käteen jäävällä 4300 eurolla pitää elättää itsensä lisäksi kaksi vielä kotona asuvaa nuorta aikuista (toisen asteen opiskelijoita) niin se niistä rikkauksista.
Jos et tuosta pysty sijoittamaa
Onko se pienituloisten pilkkaamista että kertoo oman palkkansa? Mutta jos oikeasti joku kuvittelee että kolme aikuista elää jollain lailla "leveää" elämää 4300 eurolla niin kyllä ne harhat on siellä päässä.
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
Tämä. Itsellä palkka juuri hieman yli 4000€, olen opettaja ja kyllä joutuu miettimään jatkuvasti rahaa. Toki minulla on neljä lasta ja koira, mihin rahaa menee. Jos olisin lapseton niin varmasti riittäisi oikein mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Tää on just tätä. Joku universumin lottokone ilmeisesti arpoi
Ammatin
Puolison
Asuinpaikan
Lisääntymisen
+ Kaiken mahdollisen johon jostain kumman syystä kuitenkin muut kykenevät vaikuttamaan ja itse valitsemaan.
Ja mitään näistä ei voi mistään hinnasta muuttaa (koska se vaatisi vaivaa ja vastuun ottamista)...
Joten mikään elämässä ei ole omalla vastuulla.
Sukkaa olla noin köyhä.
Se, että olet sukulaisen kanssa samassa työpaikassa todistaa vain sen, että olet luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
Tämä. Itsellä palkka juuri hieman yli 4000€, olen opettaja ja kyllä joutuu miettimään jatkuvasti rahaa. Toki minulla on neljä lasta ja koira, mihin rahaa menee. Jos olisin lapseton niin varmasti riittäisi oikein mainiosti.
Suomen peruskouluista loppuu lähivuosina puolet mikä varmaan lohduttaa. Syntyvyys on vähentynyt, kaikilla ei ole vakituista työpaikkaa ja lapsiin varaa.
Osa on valtiolla töissä suhteilla, sukulaisia samassa työpaikassa.