Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (225)

Vierailija
121/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tätä. Joku universumin lottokone ilmeisesti arpoi

Ammatin

Puolison

Asuinpaikan

Lisääntymisen 

+ Kaiken mahdollisen johon jostain kumman syystä kuitenkin muut kykenevät vaikuttamaan ja itse valitsemaan. 

Ja mitään näistä ei voi mistään hinnasta muuttaa (koska se vaatisi vaivaa ja vastuun ottamista)... 

Joten mikään elämässä ei ole omalla vastuulla. 

Sukkaa olla noin köyhä. 

Se, että olet sukulaisen kanssa samassa työpaikassa todistaa vain sen, että olet luuseri.

En ole ikinä saanut töitä sukulaissuhteilla. Vanhemmat oli työttömiä ja välillä duunareita, muuta sukua ei ole. Itse olen hakenut ja saanut kaikki työt, tuntematta sieltä ketään etukäteen. Joka ikisen työn. Mutta elä sinä kuvitelmissasi niin ei tarvitse tehdä itse mitään asioidensa eteen. 

Vierailija
122/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.

Syntyvyys vähenee.

Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just tätä. Joku universumin lottokone ilmeisesti arpoi

Ammatin

Puolison

Asuinpaikan

Lisääntymisen 

+ Kaiken mahdollisen johon jostain kumman syystä kuitenkin muut kykenevät vaikuttamaan ja itse valitsemaan. 

Ja mitään näistä ei voi mistään hinnasta muuttaa (koska se vaatisi vaivaa ja vastuun ottamista)... 

Joten mikään elämässä ei ole omalla vastuulla. 

Sukkaa olla noin köyhä. 

Se, että olet sukulaisen kanssa samassa työpaikassa todistaa vain sen, että olet luuseri.

En ole ikinä saanut töitä sukulaissuhteilla. Vanhemmat oli työttömiä ja välillä duunareita, muuta sukua ei ole. Itse ol

Kuule olen ollut valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä määräaikaisena ja niillä on siellä sukulaiset otettu töihin ja kavereita myös.

Korruptiota.

Vierailija
124/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.

Syntyvyys vähenee.

Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Kokoomus leikkasi ansiosidonnaisen ja lapsiin ei ole varaa.

Opettajat saa potkut töistä.

Vierailija
125/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hyvätuloinen, on ollut köyhä opiskelija, ja tietää oikein hyvin mitä on pienillä rahoilla eläminen. Kaikilla ei vanhemmat voi avustaa, tai ehkä jollain ruokakassilla ajoittain. Myös asuntosäästäjät menevät aika usein pienellä eteenpäin, tosin säästävät siinä omaa asiaansa vapaaehtoisesti. Yksinhuoltaja voi olla tosi kovilla rahan puolesta. tilanne voi muuttua avioitumisen myötä ihan täysin.

Aika monella on siis vertailukohtaa ihan omalla kokemuksella. Eri juttu on sitten rikkaana syntyneet. Se lienee perhekohtainen. Miten siellä kotona on varallisuuteen kasvatettu.

Vierailija
126/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Jos mediaani on 3600, valtaosa ihmisistä ei tienaa alle sen. Olis kannattanut seurata opetusta matikantunnilla....

Vierailija
127/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin yksikköön pääset töihin, jos kuulut SDP puolueeseen.

Vierailija
128/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän olevani hyvässä asemassa. Todellisesta köyhyydestä en taida juuri ymmärtää. 
Lapsuuden kotini on työläistaustainen ja rahaa oli niukasti kunnes asuntolaina oli maksettu, mutta köyhyydestä ei voida puhua.

nyt olemme mieheni kanssa kummatkin hyvätuloisia mutta olen aina sydämeltäni sosialisti.. tai ainakin sosiaalidemokraatti.

Mielestäni yksityistä rahan valtaa on kasvatettu aivan liikaa. Kauhulla seuraan nykyistä politiikkaa niin Suomessa kuin maailmalla. Varallisuutta on enemmän kuin koskaan, mutta järjestelmä kerryttää sitä hyvin pienelle kansanosalle. 

Vierailija
129/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lukee korkeakoulututkinnon ja tekee kesätöitä ei takaa mitään vakituista työtä.

Niin parempi vaan olla yrittämättä mitään vai? Hieno asenne.

Vierailija
130/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on että yli puolet suomalaisita valkonaamoista elää köyhyydessä.

Vierailija
131/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hyvätuloinen, on ollut köyhä opiskelija, ja tietää oikein hyvin mitä on pienillä rahoilla eläminen. Kaikilla ei vanhemmat voi avustaa, tai ehkä jollain ruokakassilla ajoittain. Myös asuntosäästäjät menevät aika usein pienellä eteenpäin, tosin säästävät siinä omaa asiaansa vapaaehtoisesti. Yksinhuoltaja voi olla tosi kovilla rahan puolesta. tilanne voi muuttua avioitumisen myötä ihan täysin.

Aika monella on siis vertailukohtaa ihan omalla kokemuksella. Eri juttu on sitten rikkaana syntyneet. Se lienee perhekohtainen. Miten siellä kotona on varallisuuteen kasvatettu.

Ja monet ei saa koskaan opiskelun jälkeen vakituista työpaikkaa.

Siksi nyt menee monia taloyhtiöitä konkurssiin, kun vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta eikä perikunnan asuntoihin saa asukkaita yhtiövastiketta ja rahoitusvastiketta putkiremontista maksamaan.

Vierailija
132/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, vai ihan vain opiskelee. Jäi huomiotta että sinne opiskelemasnkin pitää päästä. Jos ei pääse Jos ei osaa matematiikkaa niin sitten pitää vaan olla köyhä.

Jos haluamasi alan pääsykokeissa pitää osata matematiikkaa niin sitä kannattaa harjoitella. Vaikkapa tunti päivässä jokainen päivä lukion ajan. Niin asiat yleensä opitaan, harjoittelun kautta. Ei kukaan synny valmiina.

133/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän, koska elin todella löyhästi nuorena. Opiskelin pitkään, ensin AMK ja sitten yliopisto. Usein joutui miettimään, mistä saa vuokrarahat kasaan. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
134/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy varmaan sanoa että en ymmärrä. Lukion jälkeen  ysärin laman alussa työttömänä, ilman opiskelupaikkaa ja lopulta pari vuotta niissä paskaduuneissa.  Lopulta lakkasin haihattelemasta ja etsin koulutuspaikan lukien yhteisvalintaopasta ja palkkataulukoita, koneinssiklulutukseen pääsi kun osasi pääsykokeeseen kirjoittaa nimensä.

Vuosituhannen vaihtuessa eka työpaikkani oli periferiassa, 2500€/kk. Siitä se on sitten muutamalla vaihdolla ihmisten ilmoille, parilla palkankorotusvaihdolla ja yleiskorotuksilla korjaantunut 5000€/kk. Eihän tuo hankala ja rahaton aikuisuuden alku enää nykyään missään näy, varsinkaan uusille tuttavuuksille. Joten ihan turha kadehtia tai haukkua.

Isovanhemmat on kannaksen evakoita, isoisällä kuulemma oli tapana sanoa että muuta et mukaasi saa kuin pääsi, joten koulutti tyttärensä.

Mä uskon ettei suurin osa näistä ymmärrä miltä tuntuu elää vähällä. Mun palkka on nyt 46v tuo 2500/kk€. Tunnen olevani kuin teini ikäinen jolla ei ole rahaa mihinkään aikuisten asioihin. Jo käytetyn jonkun 5000€ auton osto on raskas ponnistus. Saman ikäisillä tutuillani on lapsia mutta silti on ollut varaa rakentaa talo ja kesämökki. on varaa käydää etelässäkin ja maksaa lasten jääkiekko harrastukset. Mulla ei ole lapsia. Millä mä lasta tai usempaa elättäisin kun kaikkien pakollisten menojen jälkeen jää kuussa noin 450€ käteen jos jaan sen koko vuodelle. Ei pakollisia menoja kuten etelänmatkoja yms mulla ei ole koskaan ollutkaan. Eläkkeelle en haikaile. Siihen on varaa sellaisilla jotka tulevat saamaan eläkettä sen minkä saan palkkaa tai enemmän. Toivon työkykyni ja työpaikan säilyvän 67v jotta voin säilyttää edes tämän nykyisen hyvin vaatimattoman elintasoni. 

Vierailija
135/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että lukee korkeakoulututkinnon ja tekee kesätöitä ei takaa mitään vakituista työtä.

Niin parempi vaan olla yrittämättä mitään vai? Hieno asenne.

Tyhmä. Luuletko, että ei ole yritetty. Vuokra-asunnoista on ylitarjonta ja teillä osakkailla on vastuu maksaa kaikki kerrostalon vastikkeet, kun perikuntien asuntoihin ei saa asukkaita ja omaiset ei pysty maksamaan.

Vierailija
136/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja monet ei saa koskaan opiskelun jälkeen vakituista työpaikkaa.

Siksi nyt menee monia taloyhtiöitä konkurssiin, kun vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataatuhatta eikä perikunnan asuntoihin saa asukkaita yhtiövastiketta ja rahoitusvastiketta putkiremontist

Ok, i-haa.

Aika monet myös saa. Useammat pärjäävät elämässä kuin eivät pärjää. Mietipä sitä. Johtuisiko se vähän omasta asenteesta, tuolla asenteella kyllä takuulla jää osattomaksi.

Vierailija
137/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuule olen ollut valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä määräaikaisena ja niillä on siellä sukulaiset otettu töihin ja kavereita myös." 

Entä sitten? Hakeudu töihin muualle. Vai antoiko universumin onnenpyörä julkisen alan ainoaksi vaihtoehdoksi, ja salama iskee jos yrität muualle? 

Vierailija
138/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä voinee sanoa hyvätuloisiksi niin kyllä me ymmärretään. Olen varakkaasta perheestä ja molemmat vanhemmat ovat aina äänestäneet demareita.

Demarit tuntuvat olevansa nykyään hyvätuloisia eli porvareita. 

Kuinka moni duunari eli yhteiskunnan orja äänestää demareita? Väitän että erittäin harva koska demarit eivät ole tehneet mitään sen eteen että duunarien palkat nousisi. 

Kyse lieneekin siitä, että persut ja kokkelit ovat vielä pahempi vaihtoehto. SIksi pakko äänestää demareita.

Vierailija
139/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vein opinnot loppuun toimeentulotuella. Olin tuolloin yksinhuoltaja ja elämä oli tosi niukkaa. Onneksi hinnat ei olleet vielä nykytasoa tuolloin reilu kymmenen vuotta sitten, ja onneksi toimeentulotukea saatiin kunnalta, ei Kelalta. Nykyään on tuessa tiukempi linja, ennen valtakunnallinen ohjeistus kunnille oli esimerkiksi, ettei lukiolaisen oleteta ottavan opintolainaa koska tutkinto ei valmista mihinkään tiettyyn ammattiin tai osaamiseen. Sekin muutettiin, kun tuen maksatus siirtyi Kelalle, aivan huomaamatta, ilman erillistä lakimuutosta (?). Noin vain muutetaan kansallisia ohjeistuksia. Vaikka oppivelvollisuutta pidennettiin! 

Oma opiskeluni oli tosin yliopistotutkinto ja valmistuttuani lähdin oman alan töihin. Siinä nousin kerralla alimmasta tulodesiilistä ylimpään. Siirryin äänestämään Vasemmistoliittoa tuolloin samoihin aikoihin. Olin niin kiitollinen siitä, että vahva sosiaaliturva oli mahdollistanut opiskeluni.

En ymmärrä, miten kukaan hyväosainen voi olla niin sokea, että haluaa purkaa sosiaaliturvaa. Se osuu omaan nilkkaan ennemmin tai myöhemmin. Mulle ei ole koskaan tullut mieleen hyvillä palkoilla ollessani, että muille ei kuuluisi samat mahdollisuudet ja edut jotka itse sain vaan ne pitäisi nyt heti leikata ettei mun tarttisi maksaa niin ja niin paljon veroja!

Vierailija
140/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuoden määräaikaisia työsopimuksia ilman perustetta saa tehdä kohta myös sote-alalla."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/c949447d-c6a8-4fc8-9c79-6a9b2b3f8bf5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan