Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (329)

Vierailija
161/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly hoitaa kohta palkkojen maksun, tilintarkastustyöt, tiliöinnit, matkalaskut jne.

Vierailija
162/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly tekee kohta myös insinöörien työt kuten talojen sähköpiirustukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie kaikki toimistotyöt. Ohjelmistot kehittyvät joka päivä hurjaa vauhtia.

Vierailija
164/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly tekee kohta myös insinöörien työt kuten talojen sähköpiirustukset.

Tekoäly suunnittelee kohta myös sähköpiirustukset laivoihin.

Vierailija
165/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvään asemaan päässyt on ajatellut "mitä voin tehdä jotta X". 

Ikiköyhä ajattelee "en tee mitään koska ehkä Y". 

Ajattelumaailmat on niin erilaiset, ettei näille ikiköyhille kannata uhrata enempää tekstiä. Kaikkeen löytyy tekosyy miksei kannata edes yrittää, mutta ikinä ei etsitä keinoja onnistua. 

Vierailija
166/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly hoitaa kohta palkkojen maksun, tilintarkastustyöt, tiliöinnit, matkalaskut jne.

Laskentatoimea on ihan turha enää opiskella ammattikorkeakoulussa.

Vierailija
167/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 € ei ole iso palkka, kohtuullinen ehkä, verottaja pitää siitä huolen.

Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa

Ohho, mulla brutto 6500€ ja netto saman 4000€.

Melkoinen progressio juuri tästä ylöspäin.

Jännä, että mitä enemmän tienaa, sitä vähemmän haluaa olla mukana SUomen ylläpidossa. Itse maksan palkasta vain tonnin veroja, mutta maksan ne mielelläni ja maksaisin enemmänkin, jos sosiaaliturvaa ei karsittaisi, koska saatan istekin sitä joskus tarvita. Laittaisin verorahat mieluummin vaikka uudelleenkoulutuksne mahollistamisee, kuin antaisin perskokkeleiden viedä eläkekassasta miljarditolkulla rahaa omiin taskuihin.

Vierailija
168/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Niinkö meinaat. No mitäs ne opettajat sitten valittavat, vaikka asiat on oikeasti ihan hyvin. Sitäkö,ettei joka kuukausi pääse Sisiliaan?

Vierailija
169/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelumaailmat on niin erilaiset, ettei näille ikiköyhille kannata uhrata enempää tekstiä. Kaikkeen löytyy tekosyy miksei kannata edes yrittää, mutta ikinä ei etsitä keinoja onnistua. 

Mahdatko tietää, että kaikki työpaikoilla töissä olevat ei ole vakituisia. Osa on työkokeilussa työttömyyskorvauksella, osa palkkatukitöissä, osa sijaisena, osa koulun harjoittelussa.

Siinä vaiheessa, kun myyt perikunnan asuntoa voi tulla yllätyksenä, että asuntonäyttöön ei tule ketään.

Vierailija
170/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueella ja kaupoissa on töissä ihmisiä palkkatuella. 10 kuukautta ja uusi työtön tilalle.

Vierailija
171/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Niinkö meinaat. No mitäs ne opettajat sitten valittavat, vaikka asiat on oikeasti ihan hyvin. Sitäkö,ettei joka kuukausi pääse Sisiliaan?

Verojen ja asuntolainan jälkeen tuista ei juuri mitään jää käteen. Taas on huutelemassa ne, joille yhteiskunta maksaa vuokra-asunnon vuokran, lääkkeet, silmälasit ym. Muut maksavat nämä ihan itse. Onko se jotenkin vaikea ymmärtää?

Vierailija
172/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa

Mitäs hyötyä sitten on kouluttautua ja pyrkiä ylöspäin niska limassa, kun todellinen palkka tulee kuitenkin olemaan sama kaikilla?

Vierailija
173/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.

Syntyvyys vähenee.

Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Luin jutun ja ihmettelin mitä on tapahtunut 2016 että syntyvyys kääntyi laskuun.

No Sipilän hallitushan se siellä hääräsi.

Tuosta innostuneena tutkin Holkerista eteenpäin ja tein karun havainnon. Aina kun keskusta on ollut hallituksessa, niin suomen tilanne on mennyt huonompaan suuntaan ja jos hallituksessa on ollut myös kokoomus on kysessä ollut katastrofi, erityisesti Ahon hallitus.

Ainoa poikkeus on Vanhasen ensimmäinen hallitus, jossa SDP:n yhtenevä paikkamäärä esti keskustalaisen politiikan teon.

Suomen surkea tilanne on siis keskustan syytä.

Vierailija
174/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs hyötyä sitten on kouluttautua ja pyrkiä ylöspäin niska limassa, kun todellinen palkka tulee kuitenkin olemaan sama kaikilla?

Niin sanopa se. Ja siksi Suomi tuleekin taantumaan kehitysmaaksi, kun liian hyvät tuet eivät kannusta töihin. 

Vierailija
175/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkatuki ei enää kerrytä työssäoloehtoa, paitsi tiettyjen erityisryhmien, kuten yli 60-vuotiaiden ja alentuneen työkyvyn henkilöiden osalta."

https://www.kuntaliitto.fi/blogi/2024/palkkatuki-ja-etuuskulujen-rahoit…

Vierailija
176/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä pienituloiset tuo esiin ihan valideja pointteja. Tässähän piti nyt keskustella siitä, ymmärtävätkö hyvätuloiset miten hyvässä asemassa ovat? Tulkitsen itse viestisi niin, että ymmärrät, mutta haluat ajatella asemasi olevan vain omaa ansiotasi ja siksi ei tarvitse uhrata ajatustakaan niille, jotka eivät ole päässeet elämässä eteenpäin.

Minä ymmärrän erittäin hyvin, että voi tulla ero, konkurssi, joutua työttömäksi tai sairastua vakavasti. Ihminen saattaa sellaisen romahduksen jälkeen jäädä "ikiköyhäksi", kun ongelmat kumuloituvat. Heitä pitää kuunnella ja auttaa. Halveksunta ei auta kuin omaa haurasta egoasi.

Vierailija
177/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Peruskouluista loppuu lähivuosina puolet.

Syntyvyys vähenee.

Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."

https://yle.fi/a/74-20182174

Luin jutun ja ihmettelin mitä on tapahtunut 2016 että syntyvyys kääntyi laskuun.

No Sipilän hallitushan se siellä hääräsi.

Tuosta innostuneena tutkin Holkerista eteenpäin ja tein karun havainnon. Aina kun keskusta on ollut hallituksessa, niin suomen tilanne on mennyt huonompaan suuntaan ja jos hallituksessa on ollut myös kokoomus on kysessä ollut katastrofi, erityisesti Ahon hallitus.

Ainoa poikkeus on Vanhasen ensimmäinen hallitus, jossa SDP:n yhtenevä paikkamäärä esti keskustalaisen politiikan teon.

Suomen surkea tilanne on siis keskustan syytä.

Nyky hallitus leikkasi ansiosidonnaista 400 euroa kuukaudessa.

Vierailija
178/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo jolta kysyit, mutta opettajan työ on tosi kuluttavaa. Itsellä ei onneksi ole vakivirkaa, vaan teen sijaisuuksia. Koska en jaksaisi kokoaikatyötä. Tulot tosin jää niukoiksi, mutta niillä on pärjättävä.

Vierailija
179/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että mitä enemmän tienaa, sitä vähemmän haluaa olla mukana SUomen ylläpidossa. Itse maksan palkasta vain tonnin veroja, mutta maksan ne mielelläni ja maksaisin enemmänkin, jos sosiaaliturvaa ei karsittaisi, koska saatan istekin sitä joskus tarvita. Laittaisin verorahat mieluummin vaikka uudelleenkoulutuksne mahollistamisee, kuin antaisin perskokkeleiden viedä eläkekassasta miljarditolkulla rahaa omiin taskuihin.

Jännä, että mitä vähemmän tienaa, sitä vähemmän haluaa olla mukana suomen ylläpidossa.

Enemmän tienaava maksaa suhteellisesti suuremman osan tuloistaan suomen ylläpitämiseksi.

Eikö siis sinunkin pitäisi maksaa sama osuus? Miksi sinä välttelet vastuuta? 

Vierailija
180/329 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun potkulaki on voimassa niin voitte lukea nyky hallituksen tekemät heikennykset ansiosidonnaiseen tästä.

https://www.tyj.fi/lakimuutokset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä