L/over - meneekö narsistinen suhde juuri noin - kokemuksia?
Olen katsonut kolme jaksoa. Onko todenmukaista? Mikä siinä?
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (304)
Ensin nolasi Roosan sillä, että tämä ei tiennyt juhlien alkuaikaa ja tuo mukamas romanttinen kosinta on kontrolliele. Kosittavan on lähes mahdoton kieltäytyä julkisesti, kun on läheiset ympärillä ja juuri syntynyt yhteinen vauva.
Ei narsisti aina pysy kontrolloituna, monesti on kuin viisivuotias itkupotkuraivarissa.
Psykopaatti pystyy hillitsemään itsensä, koska tunne on nolla. Narsistilla on tunteita ja siksi saattaa kiivastua.
Jotakuinkin noin se menee. Hienovaraisuus riippuu henkilön luonteesta, joku osaa vetää niin kylmän rauhallisesti ettei kukaan ulkopuolinen arvaa, eikä uhrikaan välttämättä, ja sitten on näitä toisen ketjun pesukoneen kanssa riehujia. Ulkonäkö ja älykkyys voi narsistilla olla mitä vaan, mutta tietenkin se normaalin ihmisen tapa tuntea puuttuu ja logiikka ja motiivit ovat aivan häiriintyneitä.
Se kun tämä mies "suojelee`vaimoaan ,käskee pysymään sohvalla raskauden,olisi voinut olla myös päinvastaista..tyyliin `ylös lenkille siitä`raskaus ei ole sairaus ym.vaikka lääkäri olisi kieltänyt..narsisti voi helposti lähteä ryyppäämään kavereitten kanssa kun sulla laskettu aika ym.toisin sanoen,asiat voi mennä miten päin vaan..
Viisi vuotta elin kauan sitten narsisti miehen kanssa, jolloin tuota diagnoosia/sanaa ei ollut vielä edes keksitty tai en siitä ollut kuullutkaan , ja itse normaalissa perheessä kasvaneena en voinut edes kuvitella että tuollaisiakin ihmisiä on. Niin vaan katselin ja kärsin (luojan kiitos ei oltu naimisissa eikä ollut lapsia) ja ihmettelin. Juurikin tuota vieraannuttamista omista ystävistä ja sukulaisista oli, miehellä itsellään ei myöskään ollut mitään lapsuuden kuvia, tai läheisiä ihmissuhteita keneenkään sukulaiseen, ei myöskään "oikeita ystävä".Ystävät näkivät kyllä hälytysmerkit , olin aiemmin hyvin sosiaalinen ja pidetty ihminen, tuossa 5 vuodessa kadotin lähes kaikki. Onneksi läheisimmät pysyivät ja kannattelivat kun näkivät ahdinkoni, ja kun palasin takaisin elämään , ja kaikki ovat tallella.
itse itsessäni eniten ihmettelin sitä että vaikka olin ns fiksu, järkevä, normaalissa perheessä kasvanut, hyvä koulutus, ammatti , ei taloudellista riippuvuutta , niin silti haksahduin ihan aikuisiällä tuollaiseen kuvioon.
Siksi tuo sarja kolahtaa iahn täysillä ja on saanut ajatukset takaisin siihen 20v takaiseen itseeni.
No toista kertaa ei tapahtunut eikä tapahutunut. Oppia ikä kaikki. Hyvä sarja kuitenkin ja toivottavasti mahdollisimman moni nuori ihminen katsoo ja ottaa opiksi. Ihmishirviöitä on olemassa, edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Tiiraileeko narsisti nuoria naisia?
Kyllä. Narskulla on pöhöttynyt käsitys itsestään ja se kuvittelee vielä vanhanakin kiinnostavansa nuoria naisia. Yrittää ja yrittää eikä ymmärrä kiinnostuksen sijaan herättävänsä lähinnä sääliä ja inhoa.
Vanhan narskun elämä on karua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiiraileeko narsisti nuoria naisia?
Kyllä. Narskulla on pöhöttynyt käsitys itsestään ja se kuvittelee vielä vanhanakin kiinnostavansa nuoria naisia. Yrittää ja yrittää eikä ymmärrä kiinnostuksen sijaan herättävänsä lähinnä sääliä ja inhoa.
Vanhan narskun elämä on karua.
No jaa. Minun tuntemani on sanonut ihan suoraan, ettei häntä haittaa ns teeskennelty miellyttäminenkään - kunhan sitä tulee. Tätä sitten haetaan Aasiasta maksullisilta nuorilta naisilta. Narsisti ei usko tosirakkauksiin tai romanttisiin höpinöihin, vaan hänen logiikkansa mukaan kaikki on peliä ihmissuhteissa ainakin jollakin tasolla. Siksi näin.
joiltain osin tulee mieleen minun ja minun mieheni keskustelu. Intämme toisillemme, että sinä se olet, joka muistat väärin, tai meillä on sisäpiirin vitsi, että mies on kaikkeen syyllinen, tapahtui mitä tahansa.
Jos tätä vertaa sarjaan, niin kuulostaa narsistiselta. Mutta ei meistä kumpikaan sellainen ole (tietääkseni).
voisiko sanoa, että narstitin kanssa nämä keskustelut olisivat ahdistavia eivätkä vitsailuita. Onko se ero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes ole hylkääminen, kun pitää rimaa ja poistuu, jos toinen ei ole sillä tasolla. Se on omanarvontunnon säilytys, ei menetys.
Kun lapsuudessa on kokenut hylätyksi tulemisen, ei ihminen ajattele noin rationaalisesti kuin sinä. Vyyhti on monimutkaisempi.Ymmärrän tämän toki, mutta voiko omien traumojen triggeröitymisestä syyttää (kokonaan) toista ihmistä? Puolustelematta nyt ollenkaan narsistista käytöstä, vaan noin yleisesti? Eikä tässä ole kyse ihan sairaudesta puolin ja toisin? Normaali ihminen kyllä pystyy käsittelemään ns hylkäämiset.
Mielenkiintoinen sanavalinta "normaali" ihminen. Ehkä parempi valinta olisi "ihminen, jolla ei ole vaikeita hylkäämiskokemuksia". Traumatausta muokkaa ihmisen ajattelua ja suhtautumista, mutta se ei ole persoonallisuushäiriö. Jokainen kantaa vastuun omista teoistaan ja valinnoistaan, mutta nyt kuitenkin käsitellään kysymystä "miksi ihminen jää, eikä pidä kiinni omanarvontunnostaan ja lähde pois". Toinen kommentoija kirjoitti siitä, että vyyhti on monimutkainen. Tästä olen samaa mieltä. On helppo sanoa, että pitää omanarvontuntosa. Entä, jos sellaista ei ole voinut rakentaa esimerkiksi lapsuuden kasvuympäristön alistavuuden, väkivaltaisuudet ja rajattomuuden vuoksi?Ei sellaisessa ympäristössä kasvavalla ihmisellä kehity omanarvontuntoa ja tervettä itsetuntoa. Saati ymmärrystä siitä, että jokaisella on oikeus asettaa rajat. Jossain vaiheessa ihminen saattaa esimerkiksi terapiassa havahtua siihen, kuinka rikkinäinen dynamiikka on omassa kasvuympäristössä ollut vallalla ja miten se on rakentanut oman käsityksen tavallisesta, hyväksyttävästä, hyvästä ja pahasta. Ennen tätä havahtumista moni todella epäterve ja vahingoittava asia ja esimerkiksi huono itsetunto ovat traumatisoidulle ihmiselle usein normaaleja ja tavallisia asioita, joita ei osaa kyseenalaistaa.
Näiden asioiden yksinkertaistaminen ja vertailu ihmisiin, jotka ovat saaneet elää ja kehittyä terveessä perhedynamiikassa, eivätkä ole kohdanneet vaikeita traumoja, on jossain määrin sama asia kuin sanoisi sokeana syntyneelle ihmiselle "miksi sinä et vain avaa silmiäsi ja katso".
En ole se, joka puhui normaaleista, mutta itse vaikeana CPTSD - potilaana puhun normaaleista. He ovat niitä, jotka pystyvät elämään normaalisti normaalia elämää.
Ja toiselle kysyjälle : narsistin ja psykopaatin kanssa ei ole yhteistä huumoria, ellei hän sillä hetkellä halua kontrolloida niin, että suo siihen kohtaan yhteisen huumorin. Takakireämpää ihmistä ei ole kuin narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tollasta mitä kolmosjaksossa tapahtui, tapahtua muka oikeasti? että narsku puhuu lääkärin pyörryksiin, uhri ei sano käytännössä mitään ja lääkäri kirjottaa jo reseptin? wtf
Tuo on ihan tavallista. Minullekin on käynyt noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi hämmentävää tuo ristiriitaisuus. Ensin Juha raivoaa, mutta sitten täysin rationaalisesti selittää käytöstään, kertoo kuinka rakastaa, ja kaikki on ok.
Onko tämä tavallista narskun käytöstä?
Ristiriitaisuus on erittäin tyypillistä. Sen takia uhrit yleensä epäilevätkin itseään ja omaa mielenterveyttään. Tätä hämmentämistä narsku jatkaa yleensä mielellään. Narsku on sen verran tunteeton, että pystyy vihaisenakin toimimaan eikä tunne kaappaa häntä kokonaan.
Oma kokemus oli se, että henkilö saattoi haukkua minut alimpaan h#lvettiin ja jos vaikka kylään sattui tulemaan kaveri, hän yhtäkkiä alkoikin huomioimaan ja kehumaan minua. Tällaisessa tilanteessa tietenkin minä näytin oudolta ja "hullulta" ja toinen taas antoi itsestään ihanteellisen kumppanin kuvan. Nostoa ja laskua vuoron perään.
Vierailija kirjoitti:
Toi puhelimen salasanan onginta! Tajusin, että mies perusti mulle sähköpostin vuosia sitten. Olim toki kiitollinen. Käytin sitä aikanaan, nyt en enää vuosiin. Mutta miksi ihmeessä hän mulle alkoi sähköpostia perustaa?
Hän sai sen meilien kopiot itselleen. Hän pystyi rajoittamaan, ketkä voivat olla yhteydessä sinuun.
Vierailija kirjoitti:
En ole se, joka puhui normaaleista, mutta itse vaikeana CPTSD - potilaana puhun normaaleista. He ovat niitä, jotka pystyvät elämään normaalisti normaalia elämää.
Ja toiselle kysyjälle : narsistin ja psykopaatin kanssa ei ole yhteistä huumoria, ellei hän sillä hetkellä halua kontrolloida niin, että suo siihen kohtaan yhteisen huumorin. Takakireämpää ihmistä ei ole kuin narsisti.
Minä myös traumatisoituneena puhun todellakin normaaleista; he reagoivat tilanteisiin - myös erikoisiin - normaalisti. Minä en niin tee. Jotenkin - no - länkytystä edes yrittää normalisoida traumatisoituneiden kokemusmaailma ja käytös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes ole hylkääminen, kun pitää rimaa ja poistuu, jos toinen ei ole sillä tasolla. Se on omanarvontunnon säilytys, ei menetys.
Kun lapsuudessa on kokenut hylätyksi tulemisen, ei ihminen ajattele noin rationaalisesti kuin sinä. Vyyhti on monimutkaisempi.Ymmärrän tämän toki, mutta voiko omien traumojen triggeröitymisestä syyttää (kokonaan) toista ihmistä? Puolustelematta nyt ollenkaan narsistista käytöstä, vaan noin yleisesti? Eikä tässä ole kyse ihan sairaudesta puolin ja toisin? Normaali ihminen kyllä pystyy käsittelemään ns hylkäämiset.
Mielenkiintoinen sanavalinta "normaali" ihminen. Ehkä parempi valinta olisi "ihminen, jolla ei ole vaikeita hylkäämiskokemuksia". Traumata
Ja toisaalta, ei kaikki narsistin kanssa parisuhteeseen päätyvät ole traumatisoituneita tai muuten"sairaita". Taustat vaikuttaa ihan takuulla ja jos ei nähnyt normaalia perhedynamiikkaa niin ajautuu helpommin kuvittelemaan, että elää normaalissa suhteessa. Vastasin itse aiemmin tähän ketjuun ja kerroin (niin kuin moni muukin) että jälkeen päin on hämmästellyt sitä, miten päätyi suhteeseen ja miksi siihen jäi.
Itsestäni tunnistan muutaman seikan. Pitkän ja tasaisen parisuhteen jälkeen alku uudessa suhteessa oli huumaava, koska hän tarjosi tunnetta ja toimintaa. Olin alusta asti "poikkeuksellinen" jollaisen kanssa narsku ei ollut koskaan ennen ollut. Harrastettiin, tehtiin asioita yhdessä. Käytös muuttui oikeasti jo muutaman viikon päästä. Miksi en katkaissut suhdetta? En osaa sanoa, mutta yksi syy on sinisilmäisyys ihmisiä kohtaan. Koska narsku ei välttämättä ole suoraan ilkeä ja paha vaan se on osittain myös hyvin hienovaraista, sitä on vaikeampi tajuta.
Jälkeen päin kaikki merkit oli nähtävissä alusta asti. Olin juuri se, jota hän oli aina odottanut. Saattoi lähteä viikoksi omille teilleen, vaikka olin itse esimerkiksi sairaalassa. Halusi pikaisesti muuttaa yhteen, tehdä vauvan ja mennä kihloihin. Mitään näistä ei onneksi tapahtunut! Oli kateellinen. Minun menestys esimerkiksi työelämässä oli uhka. Uhkailu ja kiristi muun muassa se#sillä. Yritti käännyttää läheiset minua vastaan. Olin hullu, koska kävin terapiassa. Miksihän?! Vaikea selittää edes kaikkea tapahtunutta eikä sitä varmasti ymmärräkään, jos ei ole kokenut. Oli kuin kameleontti joka pystyi mukautumaan omien tarpeiden mukaan.
Hehän esittävät sitä mitä toinen haluaa ja jokainen on heille se elämän täyttymys, jota on vuosikaudet kaivattu ja etsitty.
Ja tosiaan, kun tarvitset jotain tai olet heikko (sairas, työtön, kokenut menetyksen tms) narsistia ei näy tai on paikalla valittamassa ja vit#€%#massa.
Ja kyllä tuota tapahtuu, että narsistit puhuvat muut puolelleen räikeillä valheilla. Lastensuojelun, terapeutit, omaiset. Lääkärien tulisi kyllä oikeasti pistää pihalle puoliso, kun aikuinen potilas on lääkärissä! Toivottavasti eivät anna noiden olla mukana vastaanotolla.
Mutta kyllä tosi iso prosentti mt-lääkkeiden käyttäjistä syö niitä kestääkseen narsistia kotona. Ja tosi iso osa narsistien eksiä traumoihin.
Siitä meilistä. Jos narsistilla on pääsy meiliisi, hän voi nimissäsi lähetellä ties mitä viestejä joilla katkoo välisi muihin. Sinun nimissäsi. Tyyliin älä ole enää ikinä yhteydessä.
Juuri tällä hetkellä suhteessa, josta mietin onko kumppani narsistinen tai persoonallisuushäiriöinen.
Mies on todella karismaattinen, suhde eteni nopeasti vaikka yritin jarrutella. Hän oli todella romanttinen, kehui maasta taivaaseen ja puhui siitä miten toivoo että voisimme alkaa seurustelemaan.
Sitten nopeat kihlat, ja tämän jälkeen muutama kk niin ilmeni ensimmäiset todella oudot raivarit. Hänellä ei myöskään ole ystäviä, ja lähisukulaisten (2kpl) kanssa on aika vähän tekemisissä, ja arvostelee heitä usein, vaikka myös kehuukin. Ylipäätään arvostelee monesti minun läheisiäni, maalaa heistä piruja seinille, ja keksii ihmeellisiä lempinimiä heille tai kuittailee heistä jos olen kertonut jotain ikäviä asioita heistä hänelle. Se tuntuu tosi oudolle.
Sanoo ettei ole mustasukkainen ja että saan mennä ja tehdä, mutta useasti on myöhemmin kuittaillut minulle kun esimerkiksi en ole jaksanut mennä hänen luo vaan ajanut kotiin. Tai ollut viikonloppuna ystävän kanssa.
On myös ollut todella kiinnostunut mun entisestä seksielämästä ja kumppaneista ja kiihottuu ajatuksesta että olen muiden kanssa. Seksissä pitää joistain "äärimmäisyyksistä" mutta ei varsinaisesti ole alistava.
Saattaa suuttua ja vetäytyä yllättäen, ja vihaisena ei hallitse itseään. Ei kykene reflektoimaan mitään, eikä näe omaa osaansa riidoissa. Riitoja ei voida käsitellä, syyttää niissä aina minua tai jotakin muuta henkilöä. Käyttää radiohiljaisuutta ja mykkäkoulua.
Noin vuoden ajan olen miettinyt, onko tämä kihlattuni lintu vai kala ja mitä pitäisi tehdä. Sinänsä tilanne ei kaada maata koska emme asu yhdessä, ja olen sen verran kovissa liemissä keitetty ettei kiukuttelut vie mun yöunia. Jatkan vaan elämääni omassa kodissani ja odottelen aina miten hän ratkaisee tilanteet.
Mutta kiinnostaisi tietää voiko tästä kehittyä, vai tuleeko kaikki olemaan aina samanlaista.
Vierailija kirjoitti:
Hehän esittävät sitä mitä toinen haluaa ja jokainen on heille se elämän täyttymys, jota on vuosikaudet kaivattu ja etsitty.
Ja tosiaan, kun tarvitset jotain tai olet heikko (sairas, työtön, kokenut menetyksen tms) narsistia ei näy tai on paikalla valittamassa ja vit#€%#massa.
Ja kyllä tuota tapahtuu, että narsistit puhuvat muut puolelleen räikeillä valheilla. Lastensuojelun, terapeutit, omaiset. Lääkärien tulisi kyllä oikeasti pistää pihalle puoliso, kun aikuinen potilas on lääkärissä! Toivottavasti eivät anna noiden olla mukana vastaanotolla.
Mutta kyllä tosi iso prosentti mt-lääkkeiden käyttäjistä syö niitä kestääkseen narsistia kotona. Ja tosi iso osa narsistien eksiä traumoihin.
Siitä meilistä. Jos narsistilla on pääsy meiliisi, hän voi nimissäsi lähetellä ties mitä viestejä joilla katkoo välisi muihin. Sinun nimissäsi. Tyyliin ä
Tähän lisäisin, että jos sairastut, nämä jopa nauttivat siitä. Tukea on turha odottaa, mutta esimerkiksi lääkkeiden sivuvaikutuksista ulkonäköön tulee vttuilua. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Tällaisen apinan jäljiltä on aika done kaikkeen ihmisyyteen, ja on valmis uskomaan, että ihminen kykenee mihin tahansa pahuuteen tuosta vaan.
Palomies-pelastaja aiheutti traumat.
Ristiriitaisuus on erittäin tyypillistä. Sen takia uhrit yleensä epäilevätkin itseään ja omaa mielenterveyttään. Tätä hämmentämistä narsku jatkaa yleensä mielellään. Narsku on sen verran tunteeton, että pystyy vihaisenakin toimimaan eikä tunne kaappaa häntä kokonaan.