L/over - meneekö narsistinen suhde juuri noin - kokemuksia?
Olen katsonut kolme jaksoa. Onko todenmukaista? Mikä siinä?
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Eihän se edes ole hylkääminen, kun pitää rimaa ja poistuu, jos toinen ei ole sillä tasolla. Se on omanarvontunnon säilytys, ei menetys.
Pätee useimmiten molempiin suuntiin, vaikka narsisti voi mittailla tasoja eri tavalla kuin tavis. Narsistille ulkoiset avut usein kaikki kaikessa, ulkonäkö, varallisuus, menestys työelämässä jne.
Vierailija kirjoitti:
Narsistinen ihminen saa myös paljon tuhoa aikaiseksi.
Niinkö? Hyvä kun kerroit.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Kosonen on joka elokuvassa, tv-sarjassa, näytelmässä ja kuunnelmassa.
Naama kuluu myös katsojille.
Siksi että elokuvan tuottaja on katson hänet sopivammaksi rooliin.
Noin se menee myös ystävyyssuhteissa. Narsisti pyrkii nopeasti koukuttamaan ihmiset itseensä ja kietomaan kuin hämähäkki saaliinsa omaan verkkoonsa. Sen jälkeen saaliit joutuvat tottelemaan narsistin jokaista mielenliikahdusta. Jos joku yrittää pois seitistä narsisti huomaa pienetkin liikahdukset ja tulee välittömästi paikalle syöttämään myrkkyä, jotta saalis jäisi verkkoon. Narsisti imee saaliistaan kaikki energiat, jolloin pakeneminen voi väsyneenä olla vaikeaa. Vaatii suunnatonta oveluutta päästä narsistista eroon ilman, että saa myrkkyannoksia.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, oliko tapailemani mies mikään narsisti, mutta muistan sellaiset pienet ja uskomattoman ilkeät loukkaukset ripoteltuna murusiksi sinne tänne ja sen kasvoilla olleen ilmeen niissä tilanteissa. Ainakin niistä jäi lopulta pahat traumat.
Oma exnarskumies teki tuota samaa. Ja aina niin, että siinä oli muita ja sai hävetä häntä. Mietin hänen jättämistä sen tuhat kertaa, mutta aina selittelin itselleni parhain päin hänen kusipäisyyttään. Ymmärsin ja ymmärsin kun kaikki tuli niin pikkuhiljaa ja yksittäisestä asiasta suuttuminen olisi ollut pikkumaista. Hän osasi sen taidon todella hyvin.
Kun pääsin hetkeksi töihin muualle pois hänen vaikutuspiiristä, minulla tuli vatsa kipeäksi joka ilta samaan aikaan. Ihmettelin mikä vatsatauti tämmöinen on ja mistä minun mahani tietää kellonajan. Sitten tajusin, että aika on sama jolloin exä tulee töistä. Olin alkanut ehdollisttua hänen raivokohtauksiin töistä tultua. Hän näytteli mukavaa kaikille muille ja sitten piti se ilkeys ja pahuus purkaa minuun ja lapseen.
Aloin miettimään millaisen lapsuuden teen omalle lapselleni, kun siedän tällaista käytöstä ja siitä se erkaantuminen ja selkärangan kasvatus alkoi.
Aloin reagoimaan pikkuvittuiluihinkin, joka oli hänelle aivan kauhistus. Ja pitämään puoliani. Raivokohtauksiin vastasin raivokohtauksella. Ja kerrankin olin onnellinen, että hän tuli aina "töistä" niin myöhään, että lapsi jo nukkui. Millään ei ollut mitään vaikutusta häneen, paitsi että hän alkoi uhriurtumaan :-D
Oli pakko erota ja hypätä täysin tyhjän päälle, koska lapsi ja minä emme enää jaksaneet minuuttiakaan.
Samaa mieltä. Äijä oli alusta saakka ympärikyrpä - ja näytti sen myös. En tajua mihin Roosa ihastui.
Eihän Roosa, eikä meidän katsojienkaan pitäisi tietää, että Juha on narsismiin taipuvainen. Se valokuvauskohtaus onkin sitten ihan eri: Juha rohkaisee Roosaa kokeilemaan jotain uutta. Hän onkin siinä aika hyvä. Tai se kirjan jättöminen autoon. Se on ihan älykästä flirttiä. Ei yritetä iholle, mutta tehdään selväksi, että haluaa tavata. Juha on taiteilija ja taiteilijoista ajatellaan, että ovat hiukan erikoisia. Hän on ehkä vähän introvertti, olisiko jopa jotain sosiaalista kömpelyyttä.
Minusta alku on hyvin kuvattu, tuossa on ihan oikeaa otetta. Kyllä Juha huomioi Roosaa, auttaa kaikissa ongelmissa esim. se auton hajoaminen. Hän osoittaa olevansa se luotettava toinen aikuinen, jota Roosa ehkä elämäänsä kaipaa lapsensakin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvojen menetys on narsistille vaikeaa, koska sen jälkeen, kun hänen narsisminsa ja rikolliset temppunsa ovat kaikkien tiedossa, muut pitävät häntä väkivaltaisena rikollisena ja persoonallisuushäiriöisenä valehtelijana. Kaikki mitä se sanoo, syynätään moneen kertaan, eikä narsisti osaa elää valehtelematta itsensä tai muiden kanssa.
Tuon vuoksi narsistit joutuvat usein aloittamaan elämänsä täysin uudelleen. He jät ävät ihmiset menneisyyteen, eivätkä juuri puhu heistä. Heillä ei ole ollenkaan tai juuri ollenkaan pitkäaikaisia läheisiä. Lapsuuden perhe on yleensä jätetty taakse. Olisi vaikeaa pitää fasadia yllä, jos ihmiset, jotka ovat nähneet narsistin kasvot ja tietävät totuuden, olisivat koko ajan kyseenalaistamassa ja vetämässä naamiota pois kasvoilta.
Narsistit tekevät tuota myös uhreilleen, jos he ovat olleet vaarassa paljastua. Uhri eristetään muista ja käynnistetään massiivinen mustamaalauskampanja, jossa narsistista maalaillaan uhri ja uhrista narsisti. Sen jälkeen narsisti ja hoviapinat pitävät huolen siitä, ettei tilanne koskaan muutu, koska jäisivät kiinni valheistaan, joista voisi tulla ikäviä seurauksia. Myrkkyhämähäkki usuttaa laumansa heti sen kimppuun, joka uskaltaa tätä toimintaa arvostella.
Vierailija kirjoitti:
Lukitseminen vessaan taisi olla tämän narsistin keino pitää pelkoa yllä. Ja se että toisen pito tulla kesken bileillan kotoa äkkiä. Vaika mihkään kalaan menosta ei oltu aiemmin puhuttu edes. Manipulointia oli jo nämä.
Kyllä. Uhrin eristäminen pikkuhiljaa kotiinsa. Ei niin että suoraan kiellettäisiin menemästä mihinkään, vaan niin, että tietää muualla käymisellä olevan niin ikäviä seurauksia, että mieluummin jättää menemättä. Tai tietää että ei voi olla muualla rennosti, kun milloin tahansa voi tulla tenttaamista tai painostusta tulla kotiin. Kieroimmat osaavat painostaa huomaamattomasti, kuten "Meinasitko oikeasti mennä salille hakemaan noroviruksen meille, tiedät varmasti että sitä on nyt liikkellä", tai "Voin mä yksinkin nämä ikkunat pestä, ei toi mun kyynärpää varmaan kauheasti vaivaa, mee sä vaan niiden tärkeiden kavereidesi kanssa", tai "onhan se vähän noloa että tuon ikäinen käy sellaisessa paikassa", ja lasten käyttö on narsistille mainio väline kontrollointiin ja kiristämiseen.
Eikö kukaan nostanut vielä tätä esille vai enkö huomannut. Medikaalinen väkivalta.
Juha leimasi Roosan mielenterveyspotilaaksi virallisiin terveystietoihin ja samalla lääkittäväksi.
Katsoin huonosti, tapahtuiko siinä synnytyksessä jotain vai halusiko Roosa muuten vaan tiedot siitä.
Yritin lainata nolaamiseen liittyvää kommenttia, mutta se ei jostain syystä onnistu. Mutta kuulostaa hyvin tutulta.
Nolaaminen alkoi omalla kohdalla samaan aikaan kun oli alkuhuuma päällä. Silloin ihastuneena kuvittelin että minussa on oikeasti jotain huomauteltavaa, ja että pitää pyrkiä olemaan parempi jotta miellyttäisin häntä. Tekihän hän selväksi kuinka taitava, mahtava ja pärjäävä hän on, ja minä vain vähän säälittävä tapaus verrattuna häneen. Eli piti olla imarreltu että hänenlaisensa kiinnostui minusta. Hän asetti itsensä aina yläpuolelleni, naureskeli puheilleni, harrastuksilleni, vaatteilleni, tavaroilleni, ammatilleni. Hän oli aina oikeassa, ja jos osoittautui että olikin ollut väärässä, väitti ettei ikinä ollut sanonutkaan mitään sellaista. Sekin oli tapa nolata, esittää että olen huonomuistinen ja epäluotettava (sarjassa tämä näytettiin niin että nainen myöhästyi "nolosti" nimenantojuhlista, eli todennäköisesti mies oli antanut eri alkamisajan vieraille). Myös se että nainen ei ehtinyt laittautua oli miehen suunnittelemaa nolaamista, ja tätä tapahtui meilläkin, että lähdettiinkin kiireellä sukulaisiin/ravintolaan tuntia sovittua aiemmin, kerran mies jätti kertomatta että perillä olisi juhlatilaisuus ja naureskeli siellä homssuisuudelleni.
Katson juuri viidettä osaa. Nyt alkaa tulemaan järkyttävämpiä asioita. Alkuvaiheen on pystynyt isoilta osin selittämään parhain päin, mutta ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Yritin lainata nolaamiseen liittyvää kommenttia, mutta se ei jostain syystä onnistu. Mutta kuulostaa hyvin tutulta.
Nolaaminen alkoi omalla kohdalla samaan aikaan kun oli alkuhuuma päällä. Silloin ihastuneena kuvittelin että minussa on oikeasti jotain huomauteltavaa, ja että pitää pyrkiä olemaan parempi jotta miellyttäisin häntä. Tekihän hän selväksi kuinka taitava, mahtava ja pärjäävä hän on, ja minä vain vähän säälittävä tapaus verrattuna häneen. Eli piti olla imarreltu että hänenlaisensa kiinnostui minusta. Hän asetti itsensä aina yläpuolelleni, naureskeli puheilleni, harrastuksilleni, vaatteilleni, tavaroilleni, ammatilleni. Hän oli aina oikeassa, ja jos osoittautui että olikin ollut väärässä, väitti ettei ikinä ollut sanonutkaan mitään sellaista. Sekin oli tapa nolata, esittää että olen huonomuistinen ja epäluotettava (sarjassa tämä näytettiin niin että nainen myöhästyi "nolosti" nimenantojuhlista, eli to
Jälleen aivan kuin minun suustani. Minun narskulla kaikki hänen erinomaisuutensa oli valhetta. Valheita toisensa perään kaikki "saavutukset". Hän urkki minun arvot ja mukautti itsensä valehtelemalla niihin. Ja sitten pikkuhiljaa hivuttautui enemmän ja enemmän sitä hänen oikeaa luonnettaan esiin. Ja joka kerta hänen oikea luonne vr se teeskennelty valheellinen luone olivat valtavassa ristiriidassa. Joka kerta minä naivisti yliajattelin kaiken hänen hyväksi. Eihän se noin tyhmä voi olla, se oli vaan joku lapsus jne.
Lopulta kun oli pakko todeta, että on vuosikausia elänyt valhekuplassa, se oli todella kova paikka. Meinas omakin pää seota, vaan ei ollut mahdollisuuksia pysähtyä omaan pahaan oloon, kun piti pelastaa lapsi häneltä.
Vierailija kirjoitti:
Katson juuri viidettä osaa. Nyt alkaa tulemaan järkyttävämpiä asioita. Alkuvaiheen on pystynyt isoilta osin selittämään parhain päin, mutta ei enää.
Älä kerro enempää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nostanut vielä tätä esille vai enkö huomannut. Medikaalinen väkivalta.
Juha leimasi Roosan mielenterveyspotilaaksi virallisiin terveystietoihin ja samalla lääkittäväksi.
Katsoin huonosti, tapahtuiko siinä synnytyksessä jotain vai halusiko Roosa muuten vaan tiedot siitä.
Oli muuten omituinen kohtaus - käykö pariskunnat normaalisti yhdessä lääkärissä, ja vielä noin että varsinaiselta "potilaalta" ei kysytä mitään? Vai oliko tää joku järjestetty juttu kun Roosa sanoi että "eihän tämä ole meidän sairaala", siis se missä synnytti? Vaan joku psykkaosasto?
Se on just tuota. Kuin omasta elämästä.
Kysyjille.. raivostuminen, ei anneta toisen nukkua, hulluksi leimaaminen myös muiden silmissä, roolin vetäminen toisten edessä, syyllistäminen, vieraannuttaminen ystävistä ja tutuista elinpiiristä, kyttääminen mm. seuranta ohjelmilla, valehtelua, suuttuminen kun omia menoja ja kun ei peru niitä niin riidan tekeminen ennen lähtöä, sun pitäis pyytää jatkuvasti anteeksi, itsellä eri säännöt kuin toisella, toisten suhteiden pyörittäminen rinnalla, alkuun hirveä rakkauspommitus ja yhteenmuutto nopeast, jne
En ole katsonut sarjaa mutta se että narsisti tunkee mukaan lääkäriin jne. kuulostaa ihan uskottavalta. Hänhän haluaa vaan auttaa. Ja oma kokemus on että kaikki aina uskovat häntä, oli sitten kyse lääkäri, viranomainen, sähköyhtiö, lapsen kavereiden vanhemmat tai mikä taho tahansa. Ja mitä pidemmälle tilanne etenee sitä enemmän alkaa maailmankuva ja oma mielenterveys horjua. Ja sittenhän hän onkin jo oikeassa ja olikin kokoajan että tarvitsen apua. Hänhän huomasi avuntarpeen ekana.
No ehkä vain tietynlaiset miespuoliset narsistit tuollaisia.
Naispuoliset ehkä vähän toisella tavalla. Heitäkin paljon on.
Narsistinen ihminen saa myös paljon tuhoa aikaiseksi.