L/over - meneekö narsistinen suhde juuri noin - kokemuksia?
Olen katsonut kolme jaksoa. Onko todenmukaista? Mikä siinä?
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (304)
Sarjasta tutulta tuntui ainakin pompottelu, aikataulumuutoksilla hämmentäminen ja kontrollointi. Niin että tuntuu että itse on vähän hukassa ja varpaillaan ja että toinen osaa ja tietää paremmin. Varsinkin silloin jos mulla olisi ollut jotain tärkeää, keksi hän jotain pilatakseen sen. Tämä tapaus ei kovin usein huutanut niinkuin sarjan Juha, vaan tuli epämukavan lähelle puhumaan hitaasti ja niin julmasti, että jälkikäteen on ollut vaikeaa uskoa niin oikeasti tapahtuneen. Pahalla päällä hän kyllä oli lähes aina, ikinä en tiennyt etukäteen miksi, irvisteli ja katsoi minua kuin inhoten ja kuin olisin aina väärässä paikassa tekemässä vääriä asioita. Naurettava, kuten hän sanoi.
Tiiraileeko narsisti nuoria naisia?
Myös tämä: et ole sota-alueella (tai yksinhuoltaja) = sinä et saa olla väsynyt tai valittaa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan nostanut vielä tätä esille vai enkö huomannut. Medikaalinen väkivalta.
Juha leimasi Roosan mielenterveyspotilaaksi virallisiin terveystietoihin ja samalla lääkittäväksi.
Katsoin huonosti, tapahtuiko siinä synnytyksessä jotain vai halusiko Roosa muuten vaan tiedot siitä.
En tiedä, ymmärsinkö väärin että Roosa pyysi saada nähdä jonkun synnytyssairaalan tyypin, jotta saisi tietää, mitä synnytyksessä tapahtui. Ja Juha roudasi hänet eri sairaalaan, minne oli maalannut Roosasta etukäteen kuvan epävakaana.
Tosin, Roosalla olisi ollut oikeus kieltäytyä lääkkeestä. Toivottavasti vetää ne vessasta.
Olen itse ollut narsistin kanssa pariterapiassa, missä hän esiintyi vakaana ehjän perhetaustansa vuoksi ja selitteli näille muille, että minä olen ongelma perhetaustani vuoksi. En tunnustanut kuvauksista häntä tai itseäni. Ja kaksi tätiä osti esityksen, vaikka olimme siellä sen takia, että eksä oli käynyt kimppuuni nukkuessani. Ja enköhän se ollut pian minä, joka söi lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Jäi tosi pelottavaan kohtaan, toivottavasti naapuri soittaa poliisit
Pelkään, että tämäkin kääntyy Roosaa vasten. Hänhän joi viiniä ennen kuin lähti rattiin. Luulen, että Juha soittaa itse poliisin ja kertoo yrittäneensä estää juopuneen vaimonsa lähtemisen autonrattiin.
Eniten on avannut silmiä kuinka tyypillistä sarjan miehen käytöstä olen tunnistanut naisissa. Kontrollointia, mustasukkaisuutta, oikeassa olemisen tarvetta, suuttumista mitättömistä asioista yms. En ole osannut niitä aikaisemmin yhdistää narsismiin, mutta nyt ymmärrän mistä tällaisessa käytöksessä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, että tätä pidetään hyvänä kuvauksena narsistista. Mielestäni tuo ei ollut hurmaava edes alussa. Lähinnä kitisee ja kontrolloi narisevalla äänellä.
No tuo on kai yksi yleinen harhaluulo? Ei kaikki narsistit mitään hurmaavia persoonia olekaan, eikä kaikki psykopaatit älykkäitä. Vankilat ovat täynnä narsisteja ja psykopaatteja, jotka ovat tyhmiä kuin saappaat, ja joiden kärsivällisyys ja impulssikontrolli ei riittäisi kenenkään hurmaamiseen.
Minusta on tosi hämmentävää tuo ristiriitaisuus. Ensin Juha raivoaa, mutta sitten täysin rationaalisesti selittää käytöstään, kertoo kuinka rakastaa, ja kaikki on ok.
Onko tämä tavallista narskun käytöstä?
Vierailija kirjoitti:
Eniten on avannut silmiä kuinka tyypillistä sarjan miehen käytöstä olen tunnistanut naisissa. Kontrollointia, mustasukkaisuutta, oikeassa olemisen tarvetta, suuttumista mitättömistä asioista yms. En ole osannut niitä aikaisemmin yhdistää narsismiin, mutta nyt ymmärrän mistä tällaisessa käytöksessä on kyse.
Ei ole sukupuolesta kiinni narsismi.
Mutta jos nyt ihan oikeasti koet, että jotenkin hyvin moni elämässäsi on tuollainen ja ottaa opiksi, kuten tässä ketjussa kaikki naiset ovat tehnet.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on tosi hämmentävää tuo ristiriitaisuus. Ensin Juha raivoaa, mutta sitten täysin rationaalisesti selittää käytöstään, kertoo kuinka rakastaa, ja kaikki on ok.
Kyllä todellakin. Oma eksäni teki tätä vielä lapsen kuullen ja lapselle: ensin kertoi että "äiti ja isi vihaa toisiaan ja eroaa kohta ja sitten sulla ei ole enää isiä", ja parin tunnin päästä hän kertoi lapselle, miten "äiti ja isi rakastaa toisiaan" ja suunnitteli elämäämme vuosien päähän eteenpäin.
Kasvojen menetys on narsistille vaikeaa, koska sen jälkeen, kun hänen narsisminsa ja rikolliset temppunsa ovat kaikkien tiedossa, muut pitävät häntä väkivaltaisena rikollisena ja persoonallisuushäiriöisenä valehtelijana. Kaikki mitä se sanoo, syynätään moneen kertaan, eikä narsisti osaa elää valehtelematta itsensä tai muiden kanssa.
Aika moni vaihtaa paikkakuntaa. Ellei ole päihdeongelmainen, jolle käy mikä tahansa juoppoporukka uudeksi hoviksi. Narsisti osaa kyllä selittää mustan valkoiseksi ulkopuolisille.
Kaikki narsistit eivät tee rikoksia, osa on olevinaan hyvinkin nuhteettomia, ja se on se millä he myös ylpeilevät, ja saattavat ikuisesti muistutella parkkisakon saanutta puolisoa typerästä virheestään. Tai puhelimen lataamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee myös ystävyyssuhteissa. Narsisti pyrkii nopeasti koukuttamaan ihmiset itseensä ja kietomaan kuin hämähäkki saaliinsa omaan verkkoonsa. Sen jälkeen saaliit joutuvat tottelemaan narsistin jokaista mielenliikahdusta. Jos joku yrittää pois seitistä narsisti huomaa pienetkin liikahdukset ja tulee välittömästi paikalle syöttämään myrkkyä, jotta saalis jäisi verkkoon. Narsisti imee saaliistaan kaikki energiat, jolloin pakeneminen voi väsyneenä olla vaikeaa. Vaatii suunnatonta oveluutta päästä narsistista eroon ilman, että saa myrkkyannoksia.
Hyvä kuvaus. Sen käsittelyn jäljiltä voi olla todella vihainen ja lamaantunut, myrkytetty olo. Sellainen, että tekee sitä mitä tahansa, niin turpiin tulee. Ilmakin on vaarallista hengittää, kun se on niin sakeana valheista. Tekee mieli oksentaa. Tuollaiset hirviöt pitäisi lopettaa jollain sähköllä jo synnärillä.
Minä kun erosin narsisitisesta puolisosta, niin luukutin biisiä Kun mikään ei riitä.
Koska mikään ei ikinä riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minun eksäni oli narsistinen, ei olisi saanut dignoosia, mutta juuri tuollaista meillä ainakin oli. Siksi liitto kesti ikuisuuden. Välillä henkisen väkivallan unohti, kunnes paine alkoi kattilassa kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle yks mies sanoi, että hän näkee joka päivä paremman näköisiä naisia esim bussissa ja silti on mun kanssa.
Ja kun kertoi, että työkaveri hipelöi hänen persettään töissä, ei ole kuulemma mitenkään väärin, koska hän on vaan ottavana puolena. Eihän hän voi kieltää jotain toista tekemästä semmoisia asioita. Ja suuttui minun reagoinnille.
Joo, niin tämä. Siis lyttäys kontrollointina, eksäkin jankkasi, että olet niin ruma, ettei sua kukaan pane edes maksusta, eikä häntä haittaa, vaikka seikkailen pitkin ja poikin Eurooppaa, tuon näköiseen ei kukaan vahingossakaan koske jne. Aluksi arvostelu satutti, mutta kun otin sen puheeksi parin ystävän kanssa, niin kritiikin luonne selvisi, eli se, että se oli tuiki tavallista kontrollointia ja itsetunnon murentamista sellaiselta mieheltä, joka koki olevansa alakynnessä naiseen nähden. Itseään, oveluuttaan ja omaa ulkonäköään se jaksoi silti ylistää. Onneksi pääsin siitä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Yritin lainata nolaamiseen liittyvää kommenttia, mutta se ei jostain syystä onnistu. Mutta kuulostaa hyvin tutulta.
Nolaaminen alkoi omalla kohdalla samaan aikaan kun oli alkuhuuma päällä. Silloin ihastuneena kuvittelin että minussa on oikeasti jotain huomauteltavaa, ja että pitää pyrkiä olemaan parempi jotta miellyttäisin häntä. Tekihän hän selväksi kuinka taitava, mahtava ja pärjäävä hän on, ja minä vain vähän säälittävä tapaus verrattuna häneen. Eli piti olla imarreltu että hänenlaisensa kiinnostui minusta. Hän asetti itsensä aina yläpuolelleni, naureskeli puheilleni, harrastuksilleni, vaatteilleni, tavaroilleni, ammatilleni. Hän oli aina oikeassa, ja jos osoittautui että olikin ollut väärässä, väitti ettei ikinä ollut sanonutkaan mitään sellaista. Sekin oli tapa nolata, esittää että olen huonomuistinen ja epäluotettava (sarjassa tämä näytettiin niin että nainen myöhästyi "nolosti" nimenantojuhlista, eli to
Minä taas ajattelin, että nolaaminen oli hienovaraisempaa. Mies oli järjestänyt ristiäisistä vaimolleen "kivan" yllätysjuhlan, jossa oli yllätyskosintakin - naisen olisi syytä olla kiitollinen, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on paljon samoja piirteitä. Monesta kohtaa tulee ex mieleen. Yllätyin, miten pahan ahdistuksen tämä sarja ja vanhojen asioiden kertaaminen ja muisteleminen sai aikaiseksi. En ikinä itse käsitellyt niitä asioita kunnolla. Halusin vain unohtaa ja työntää mielestä, kun vihdoin pääsin siitä kokonaisvaltaisesta hel vetistä pois.
Luulin itsekin käyneeni nämä asiat läpi. Aloin katsomaan sarjaa mielenkiinnosta eilen, mutta valvoin koko viime yön. Aikamoiset traumat tuo herätti. Näissä narsisteissa on kyllä se juttu, että toimivat hämmästyttävän samalla kaavalla. Joten on varmasti helppo kirjoittaa sarja, joka kolahtaa moneen.
Minä kävin terapeutilla toista vuotta oman huonon ihmissuhteen jälkeen, olen toivottavasti päässyt yli koko paskasta. Onneksi en ole törmännyt eksään yli 20 vuoteen ja luojalle kiitos meillä ei ole yhteisiä lapsia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä todellakin. Oma eksäni teki tätä vielä lapsen kuullen ja lapselle: ensin kertoi että "äiti ja isi vihaa toisiaan ja eroaa kohta ja sitten sulla ei ole enää isiä", ja parin tunnin päästä hän kertoi lapselle, miten "äiti ja isi rakastaa toisiaan" ja suunnitteli elämäämme vuosien päähän eteenpäin.
Isäni esim. toisinaan kotona haukkui äitiä tyhmäksi, mutta vieraille hän aina kehui, kuinka fiksu äiti on. Äiti oli isää paremmin koulutettu ja sai isompaa palkkaa. Alemmuuskompleksi tietysti.
Toisinaan, kun äiti oli ostanut uuden vaatteen, isä haukkui sen rumaksi tai että äiti oli maksanut siitä liikaa. En usko, että kukaan ulkopuolinen olisi osannut kuvitella, millainen isä saattoi olla kotona. Hän ei kuitenkaan loukannut fyysisesti. Huolia hänelle ei kannattanut kertoa, koska seuraavassa riidassa hän otti ne esille ja käänsi asian niin, että ne johtuivat siitä, että olimme olleet tyhmiä ja käyttäytyneet väärin.
Silti toisinaan hän sanoi, että olimme rakkaita hänelle, ja hän oli monissa asioissa hyvin tarkka ja huolehtiva.
Mutta en usko että hänen käyttäytymisensä oli tietoista tai suunniteltua.
Vierailija kirjoitti:
Tiiraileeko narsisti nuoria naisia?
Mun tapaukseni tiiraili ketä tahansa naisia. Taisipa jopa kuvata. Otti muka jotain yleiskuvaa, mutta sitten olikin joku lähempi kuva.
Mulle tuli jo mainospätkistä niin paha ahdistus, että en oo halunnut katsoa. Vähän yllätyin reaktiosta minäkin. Oon eronnut jo 18 vuotta sitten narsistista.