L/over - meneekö narsistinen suhde juuri noin - kokemuksia?
Olen katsonut kolme jaksoa. Onko todenmukaista? Mikä siinä?
Katso lähetysajat : L/over - ikuisesti minun - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (304)
Itseäni hämmästytti, miten paljon narsku käytti aikaa kaikkeen stalkkaamiseen, kontrollointiin ja muiden jekkujen keksimiseen. Välillä mietin, että tekikö se töitä lainkaan.
Nykyinen kumppanini on ihan tavallinen ihminen ja tuntuisi oudolta, että hän käyttäisi kaiken liikenevän aikansa minun pääni pyörittämiseen. Sillein narsku on kyllä "omistautunut" suhteelle ja tavallaan hän ei edes valehdellut, kun riidoissa huusi, niin paljon hän tekee ja ajattelee.
216
Heh, niiiin tuttua. Opetetaankohan tuota jossain heille? Kun toiminta on niin identtistä.
Kun me erosimme eksän sivusuhteen vuoksi, niin eksä tilitti minulle, että sehän on (tietysti) minun syyni. Koska minä olen sulkeutunut vuosien varrella. Niin olin. Miksiköhän?
218
Vierailija kirjoitti:
Itseäni hämmästytti, miten paljon narsku käytti aikaa kaikkeen stalkkaamiseen, kontrollointiin ja muiden jekkujen keksimiseen. Välillä mietin, että tekikö se töitä lainkaan.
Nykyinen kumppanini on ihan tavallinen ihminen ja tuntuisi oudolta, että hän käyttäisi kaiken liikenevän aikansa minun pääni pyörittämiseen. Sillein narsku on kyllä "omistautunut" suhteelle ja tavallaan hän ei edes valehdellut, kun riidoissa huusi, niin paljon hän tekee ja ajattelee.
Minun eksäni pyöri av:lla katsomassa, mitä tänne kirjoitan. Vuosia eron jälkeen vielä. Ties vaikka pyörisi vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se, joka puhui normaaleista, mutta itse vaikeana CPTSD - potilaana puhun normaaleista. He ovat niitä, jotka pystyvät elämään normaalisti normaalia elämää.
Ja toiselle kysyjälle : narsistin ja psykopaatin kanssa ei ole yhteistä huumoria, ellei hän sillä hetkellä halua kontrolloida niin, että suo siihen kohtaan yhteisen huumorin. Takakireämpää ihmistä ei ole kuin narsisti.
Miten se voikin olla, että niin moni sanoo tuosta narsistin huumorista. Itse olen todella huumorintajuinen ja mielestäni narsistilla sitä ei ollut lainkaan. Otti kaiken tosissaan, eikä ymmärtänyt jos joku heitti vitsillä jotain. Ikinä en kuullut narsistin nauravan aidosti. Jos hän nauroi se oli teeskentelynaurua missä ihan sanoi hahhah. Jotain omia vitsejä hänellä oli, mutta ne eivät naurattaneet ketään, niissä oli usrin viittausta väkivaltaan.
Varsinkaan itselleen eivät osaa nauraa.
Nina Honkanen kirjoitti kirjan velkavankeudestaan, joka alkoi hänen täytettyään 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuosta kirjavinkistä. Aloin kuunnella.
Tulipa heti alkupäässä tuttua settiä. Jättäminen oman onnen nojaan ulkomailla ja tahalliset tapaturmat lapsille. Niistä olen kuullut harvemmin puhuttavan ääneen.
Tahalliset tapaturmat ovat ihan perusjuttuja, joilla narsistit uhkailevat sekä läheisiään että vihollisiaan. Vihjaillaan uhrille yliajosta ja avataan keskustelupalstalle, jossa narsku tietää uhrien käyvän, heti perään aloitus miten pienillä tuomioilla yliajon ajaja pääsee ja että se on oikea suomalainen tapa tehdä täydellinen murha ja kuka tahansa voi tappaa vihamiehensä ja naamioida sen vahingoksi, kyttää vaan jossain ja vaanii uhria, kunnes tilaisuus tulee, eikä kameroita ole mailla halmeilla...
Ei kun oikeasti tehdään niitä. Lapselle. No emmä mitään sille voi, että se putosi... Minkä sille voin, että se lapsi oli siinä kuuman veden alla. Sen pitää itse oppia sen kautta, kun kerran sattuu. Jne jne.
Vaikka et olisi itse halunnut lopettaa seksiä, narsisti olisi sitten lopettanut sen itse. Sinä et saa nauttia. Ja bonusta siitä, jos anelet ja pyydät ja itsetuntosi kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Palomies-pelastaja aiheutti traumat.
Sullekin? Kerro lisää?
Eikö toi s***ikohtaus jonka poika todistaa oven raosta ole kamala. Äijä repii äitiä tukasta ja p**ee takaapäin. Eli äijä haluaakin rajua väkivalta alistamiss**siä. Siitä voi olla kaikein vaikein puhua suhteessa ja tavallaan toi nainen tulee otetuksi noin epäinhimillisesti ja luultavasti ilman kysymistä ja puhetta, millaista haluaa. Tuskin toi roolihenkilö sitä haluaa noin.
Ei siinä varmaan paljon enää rikki menoon enempää tarvita ja tuskin edes hoksaa tulleensa väärinkäytetyksi. Toi roolihenkilö siis. Sarjassa.
Psykopaatille seksi ei ole seksiä vaan kontrollia. Ja vahingoittamista. Toinen ihminen on esine. Tai vielä pahemmin rääkkäyksen kohde.
Tietääkö narsku itse tuhoavansa toisen ihmisen? Vai pitääkö hän itseään viattomana? Onko toiminta tietoista vai tiedostamatonta?
En tiedä tietääkö narsisti tuhoavansa toisen ihmisen, mutta hän yrittää sitä kyllä kaikin mahdollisin keinoin, että uhrilta loppuisi kaikki energiat. Narsisti pitää itseään viattomana ja muistaa hovilleen mainostaa omaa hyvyyttään. Hovia hän käskyttää vainoamaan uhria säälimättömästi. Hän vie sillä tavalla energiaa myös hoviltaan, joka erehtyy luulemaan, että nassukka luottaa heihin ja pitää heitä tärkeinä. Tosi asiassa hovi on nassukalle vain keino yrittää kiristää uhria ja nassukka hylkää kaikki sellaiset hovin jäsenet, jotka eivät hyödytä narsistia. Hoviin pääsee vain uhrin vainoajat, mutta sieltä voi milloin tahansa saada potkut, koska narsistin ja hovin ihmissuhteet eivät perustu todelliseen ystävyyteen, vaan narsistin palvomiseen, joka on aina todellisuudessa yksipuolista. Jotkut hovin jäsenet huomaavat todellisen asian laidan ja vähin äänin katoavat, mutta osa haluaa saada narsistilta "kiitosta" jatkamalla ilkeyksiä. Narsistin toiminta on täysin tietoista ja harkittua. Samoin hovi suunnittelee ilkeydet. Vainoaminen on pitkäaikaista ja kuluttavaa, mutta narsistin uhri voi silti päästä tilanteesta voitolle, kun hän tajuaa missä mennään, että kyse ei ole hänestä, vaan ongelma on narsistin omassa päässä. Lapsille kannattaa kertoa hyvissä ajoin totuus, jotta hekin ymmärtävät, että mistä todellisuudessa on kyse. Hekin voivat aloittaa paranemisprosessin jo kotona. Narsistilla on aina joku suosikkilapsi, jota hän hemmottelee ja joku, jota hän parjaa. Suosikkilapsi ei välttämättä koskaan tajua, että takana ei ole todellista rakkautta, eikä inhokkilapsi välttämättä tajua, että narsistivanhempi ei vain ole terve päästään. Narsistivanhempi sekoittaa perheen sisäiset välit kääntämällä perheenjäsenet toisiaan vastaan, mutta jos lapset saavat tietoa tilanne voi milloin tahansa muuttua niin, että he hylkäävät narsistivanhemman ja luovat keskenään läheisemmät suhteet ja ei-narsistivanhempaan. Jos täällä joku narsistin uhri lukee tätä, niin on runsaasti kokemuksia, joissa perhe on eheytynyt ilman narsistivanhempaa. Pitää jaksaa joka päivä kiinnittää huomiota tärkeimpiin asioihin, varsinkin mukaviin asioihin, vaikkapa turvapaikkamielikuviin, eikä pelkästään narsistiin. Se vielä, että narsisti vihaa sitä, jos hänet jätetään huomiotta, mutta hän suuttuu joka tapauksessa tekee mitä tahansa, tai sanoo mitä tahansa, tai jättää tekemättä. Kaikki on aina väärinpäin. Mutta ottakaa aina kaikki ilo irti siitä, kun vaikka voitte hetken lukea kirjaa tms. ilman narsistia. Siitä se lähtee. Tsemppiä!
On tuo todenmukaista. Juuri tuo ahdistava ilmapiiri kotona, raivokohtaukset. Alkoi ahdistaa ja toi mieleen muistikuvia. Tuo nyrkin iskeminen seinään esimerkiksi. Meillä kotona on edelleen lommo ovessa muistuttamassa siitä miten ahdistavaa oli kun mies asui kanssamme ja raivostui pienistä. Heitteli tavaroita, kiroili, huusi. Kerran paiskasi kesken ruokailun lautasen seinään kun kysyin onko jokin vialla, kun hän oli hiljainen. Asioiden salailu, kaiken kääntäminen päälaelleen. Mies hajotti raivoissaan myös tavaroita, esim. lasten leluja.
Kannattaa käyttää sen verran aikaa, että miettii asiat, joihin itsellä on nollatoleranssi. Se nopeuttaa lähtöä.
Viiden vuoden jälkeen narsisti huusi pihalla olevani h****, jolla on **** ****. Se oli se hetki, joka merkitsi käännekohtaa. Nyt olen miettinyt asiat tarkemmin ja päätepiste tulee jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
On tuo todenmukaista. Juuri tuo ahdistava ilmapiiri kotona, raivokohtaukset. Alkoi ahdistaa ja toi mieleen muistikuvia. Tuo nyrkin iskeminen seinään esimerkiksi. Meillä kotona on edelleen lommo ovessa muistuttamassa siitä miten ahdistavaa oli kun mies asui kanssamme ja raivostui pienistä. Heitteli tavaroita, kiroili, huusi. Kerran paiskasi kesken ruokailun lautasen seinään kun kysyin onko jokin vialla, kun hän oli hiljainen. Asioiden salailu, kaiken kääntäminen päälaelleen. Mies hajotti raivoissaan myös tavaroita, esim. lasten leluja.
Alkoholia ollenkaan?
Narsisti on vaan monikerroin pahempi kuin tuossa esitetty
Mun ex (nainen) toimi paljon julmemmin. Esti minua tapaamasta lapsiani(itsellä ei ollut lapsia), hän oli vegaani joten minunkin piti olla, määräsi pukeutumiseni ja millaiset hiukset minulla on. Ystävät katosi koska tämä nainen ei heitä sietänyt. Hurmasi minut puheillaan. En siitä heti osannut lähteä. Sairas ihminen osaa mistä naruista vedellä. Jälkeenpäin pidän itseäni kyllä idioottina. Onneksi en hankkinut meille taloa mitä nainen kinusi. Auton hankin mutta se on pieni raha siitä että pääsin eroon.
Uskovatko narsistit itse valheitaan? Ainakin itse haukkuvat aina kaikkia muita harhaisiksi ja kääntävät kaiken, mutta päteekö projisointi tässä? Eli onko narsisti itse harhainen syyttäessään toisen olevan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Uskovatko narsistit itse valheitaan? Ainakin itse haukkuvat aina kaikkia muita harhaisiksi ja kääntävät kaiken, mutta päteekö projisointi tässä? Eli onko narsisti itse harhainen syyttäessään toisen olevan sitä?
Oman kokemukseni mukaan narsisti uskoo omiin valheisiinsa ja vakaasti uskookin. Koko alati häilyvä identiteetti tuntuu perustuvan tarinoihin, joita narsisti on sepittänyt niin itselleen kuin muille.
Narsistit ovat taitavia valehtelemaan ja manipuloimaan, joten menestyvät myyjinä.