Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hymistelyketju, tavallisia juttuja

Vierailija
04.02.2026 |

Räväkät älkööt vaivautuko. Täällä ei saa ilkeillä. Liian pitkästyttäviä kommentteja ei olekaan täyttämään tätä ketjua.

Kaikki mukaan, ketkä ikäviin ketjuihin olette kyllästyneet

Kommentit (10748)

Vierailija
10601/10748 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää yötä kaikille.

Vierailija
10602/10748 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikosta joku eilen kirjotteli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10603/10748 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistöistä en tiedä, mutta Huoneenvuokralaki säätelee ainakin huoneistojen vuokrausta. Lisäksi vuokrasopimuksessa voi olla lisäehtoja. Asuinhuoneisto vuokrataan siinä kunnossa kuin se vuokraushetkellä on. Vuokranantaja on vastuussa siitä, että huoneisto on asumiskuntoinen. Vuokranantaja ei ole velvollinen nostamaan sen tasoa hankinnoilla tai korjauksilla, mutta on velvollinen ylläpitämään tuon kunnon, joka on vuokraushetkellä ollut. Vuokralainen on velvollinen ilmoittamaan asunnon virheistä/rikkoontumisista.

Maalaisjärjellä ajatellen jos huonokuntoinen kiinteistö sijaitsee syrjässä muuttotappioalueella, ja perikunta vuokraa sitä kulujen (kiinteistövero, sähkö, tiemaksut) kattamiseksi, heillä tuskin on motivaatiota lähteä rahoittamaan remontteja, jos kaupaksi meno on epävarmaa. Usein tällaiset kiinteistöt vuokrataan sillä sopimuksella, että vuokralainen itse vastaa pienistä korjauksista. Tavoitteena voi olla, että vuokralainen kiintyy kiinteistöön ja tehtyään remontteja on valmis ostamaan sen jollain hintaa. Näin omistaja pääsisi siitä eroon. 

Aina voi olla yhteydessä vuokranantajaan, jos kiinteistöön on tullut vikoja, jotka voivat aiheuttaa pysyvää vahinkoa ja johtaa sen arvon laskemiseen. Samalla voi kuulostella, miten vuokranantaja suhtautuu mahdollisiin remontteihin. Hän joutuu tasapainoilemaan sen välillä, ettei kiinteistö menetä arvoaan tai ettei hän joudu tekemään suuria satsauksia kiinteistöön, joka kuitenkaan ei mene kaupaksi. Kunto toki vaikuttaa myös vuokrattavuuteen. Jos taas tehdään mittavia remontteja, se voi oikeuttaa vuokrankorotukseen. Asuinkuntoisuus on kuitenkin tärkeä kriteeri.

Nämä on vaan ajatuksia. Mulla ei ole kokemusta asiasta. Jokainen pättää tietenkin itse, miten haluaa menetellä.  Aihe vaan on kiinnostava. Jäädään odottamaan Lampaan tietoja. 

Muuttotappiokunnat on täynnä hylkytaloja. Kangasniemellä oli vastikään vanhojen asumattomien talojen messut, jossa niitä esiteltiin. Jotkut menivät kaupaksi ja saivat uudet asukkaat.

Juuri näin! Mä itse lähinnä mietin, että jos P ei ole kovin tyytyväinen kotinsa sisätiloihin eikä vuokranantaja ole halukas remontoimaan siellä yhtään mitään, niin voisiko vuokranantaja sallia P:n remontoivan? Vaikka maalata seinät mieleisekseen tms? En tiedä hänen tilannettaan eikä mun tarvitsekaan tietää, mutta yleensä vuokranantajat haluavat päättää siitä, saako vuokralainen tehdä asunnossa jotain muutoksia. P:n tapauksessa voisin kuvitella, että vuokranantajalla ei olisi mitään sitä vastaan, vaikka P maalaisi siellä seinät limenvihreäksi. Jos mä omistaisin talon jossain muuttotappiopaikkakunnalla eikä taloa saisi myytyä, niin mun puolestani vuokralainen saisi tuunata sen just sellaiseksi kuin itse haluaa. Maalatkoon tai tapetoikoon miten haluaa, poratkoon reikiä seiniin ihan niin paljon kuin haluaa jne.  En tosin tiedä, onko P:n vuokranantaja jo antanutkin hänelle luvan tehdä asunnolle em juttuja. 

Mun pointtini aiemmissa kuitenkin oli, että vanhoistakin kierrätyskamoista voi tuunata itselleen mieluisan. Ja jos vielä on mahdollista tuunata niitä asunnon kiinteitä rakenteitakin eli sisäseiniä,  sisäkattoja, keittiön kaapinovia jne  omaan makuunsa sopiviksi. Mun mielestä P on fiksu ja todennäköisesti kädentaidoiltaan taitavampi kuin minä.  Varmaan myös luovempi. 

No, en minä osaa kovin ihmeellistä juttuja tehdä. Olen opiskellut ns taidealaa, mutta siltikin remonttihommat ovat heikossa kantimessa. Tänne silti maalasin hieman seiniä ennekuin muutin. Ei tarvinnut edes takuuta maksaa, kun tuo oli ns se takuu sitten. Muuten en mielelläni ryhdy itse tekemään, kun maalitkin maksaa ja näin mietin jääkö siinä miinukselle sitten. Ei saa ikinä niitä hintoja ns pois ja maalit melko kalliita. Oikeastaan ne hinnat minusta tosi korkeatkin. 

Jos esim lattiat täällä laittaisi niin se olisi jo liian vaikea homma itselleni. Pitäisi olla ammattilainen ainakin hiomassa ne jollain isolla koneella. Näin tuonkin saa unohtaa. Toisaalta niin kuin sanoin niin en minä välitä jos talo pystyssä pysyy. 

Olen oikeastaan vain kerran täällä perunut yhden kämpän vuokrauksen. Olin toisessa kämpässä vuokralla ja sieltä katselin toista sopivaa taloa vuokralla. No, sitten eräs ilmoitti, että hänellä on. Kävin katsomassa, mutta ilmoitti myöhemmin, että talo myydäänkin ja on ostajat. Sitten kului aikaa ja henkilö soittikin minulle, että ei mennyt kaupaksi ja tulenko vuokralle kuitenkin. 

No, mietin, että juu käyn uudellaan katsomassa. 

Tämä tyyppi sitten esitteli taloa tarkemmin. Huomasin kuinka kylppäri oli melko ikävä ja takka oli savuttanut sisälle noen hajua. Samoin tosi pimeä ja kolkko talo. Tämä tyyppi sitten kertoi vielä, että tuossa huoneessa hänen läheisensä (kertoi tarkalleen kuka) tappoi itsensä. Silloin mietin sitä pientä huonetta ja tuli melko kurja fiilis talosta. Lisäksi talossa oli vaikea lämmitysmuoto itselleni. Sellainen "sitova" ja omat juttunsa vaativa. Ei ehkä olisi osannut toimia sen kanssa. 

Samoin omistajan läheinen asui ihan vieressä ja mietin tuletko kyttäämään nurkkia kuitenkin. Olen asunut aiemmin niin, että vuokranantaja asuu lähellä, mutta ei ihan noin lähellä sentään. Sitten vielä vuokran suuruudesta oli riitaa vuokraajan ja läheisensä kesken. Tämä kaikki sai perumaan viime hetkellä vuokrauksen. Jäin edelliseen kämppään ja sain myöhemmin toisen paremman. Hyvä päätös. 

Vierailija
10604/10748 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä minäkään pystyisi asumaan talossa, jossa joku on päätynyt itsemurhaan. Sitä ei pystyisi unohtamaan. Tiedän tapauksen, jossa talo myytiin ns. hiljaisessa myynnissä eli ei juuri ilmoiteltu, kun siellä oli edellinen omistaja surmannut puolisonsa. Asiasta ei kuulemma sillä seudulla puhuttu. Voi olla, ettei uusi omistaja vieläkään tiedä asiasta.

Vierailija
10605/10748 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jääkaappi sulatettu ja pyyhitty. Pitäisi käydä kaupassa, on yksi hernekeittopurkki, jos en viitsi tänään mennä, syön sen huomenna.

Vierailija
10606/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää huomenta kontiaiset ja siilinpoikaset :-)

Vierailija
10607/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kotihiirikin kömpii pesästään ja toivottelee sulle huomenet ja uutta viikkoa aloitellaan, mitähän sitä komeroista löytääkään...

Vierailija
10608/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotihiirikin kömpii pesästään ja toivottelee sulle huomenet ja uutta viikkoa aloitellaan, mitähän sitä komeroista löytääkään...

Sadesää pitää ainaski tän villakoiran tiiviisti sohvalla, puisella. Viltin alla.

Vierailija
10609/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä sataa! Kohta viljelijät ovat pulassa jos eivät pääse pelloilleen. Myöhäiset mansikat homehtuu.

Ikävää on tämä. Ja aivan kauheaa nuo maastopalot! Ja joku niistä on tahallaan sytytetty- ei voi ymmärtää. Jos saisi tuommoisen älypään kiinni niin pitäisi nakata tuleen.

Tällä viikolla lähdemme kakkoskotiin pitkästä aikaa. Piti lähteä huomenna mutta on luvattu kovia sateita, ehkä siirrämme keskiviikkoon.

Viimeinen viikko heinäkuuta! Koulutarvikkeita jo mainostetaan. Arki alkaa monella.

Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa alkanutta viikkoa nasut ja epänasut! Esikoinen täytti pyöreitä ja oltiin eilen juhlimassa. Olipa mukavaa, kun melkein koko lähisuku paikalla. 

Täällä ei tällä hetkellä sada, mutta ilmankosteus on melkoinen. Kävin äsken lähikaupassa, koska ajattelin, että tällä viikolla voisi siivoilla vähän isommin ja jotkut pesuaineet oli aika vähissä. Ostin jokin aika sitten Sini-tuotteen Superpesimen ja siihen säädettävän varren.  Hah, ylettyypä tällanen kanantaluttajakin pesemään keittiön kaapinovet ja kylppäreiden seinät ilman, että tarvitsee keikkua keittiötikkailla. 

Mua vähän säälittää mun sisko :(  Tosin eilen sen äänensävy puhelimessa isän kanssa oli niin äkäinen, että en ole ikinä kuullut siskoni puhuvan isälle sillä tavalla :D Hyvä vaan, että alkaa pitää puolensa. Mietin, että pitäisköhän mun alkaa helpottamaan sen työmäärää vähän. Isä oli melkein 2 viikkoa siellä kriisipaikalla ja söi kaiken nenän eteen kannetun ruuan ihan hyvällä halulla. Vaikka ei ollutkaan just sitä Valion juustoa, jota kotona syö. Tai oli keittoa, vaikka ehkä olisi halunnut lihapullia ja perunamuusia. Googletin äsken erään hoivakodin 4 viikon ruokalistan ja käytännöllisesti kaiken siitä voisi ostaa kaupasta eineksinäkin. Nyt, kun isän luona käy 4 kertaa vuorokaudessa kotihoito, niin viikon ruuat voisi olla keittiön isossa jääkaapissa ja kotihoito sitten siirtäisi sieltä olohuoneen minijääkaappiin ne, mitä isä ehkä seuraavan vuorokauden aikana syö ilman, että kotihoito sattuu olemaan just sillloin paikalla. Mikroaaltouunikin on siellä olohuoneessa. Ja välipalat sun muut voi ottaa minijääkaapista itse. 

Kun pandemia aikoinaan alkoi, mä olin omaehtoisessa karanteenissa monta kuukautta. Just siksi, että voisin olla se, joka käy isän ja äidin luona. En käynyt muutamaan kuukauteen lainkaan kaupassa. Tilasin kerran viikossa ostokseni Cittarista kotiinkuljetuksella. Noh, jos teki  mieli aamulla kinkkua leivän päälle, mutta ei ollut kuin juustoa, niin ihan hyvin leipä meni kurkustani alas juuston kanssakin. Itseasiassa jo silloin 2019, kun mulle laitettiin toi toinen tekonivel enkä päässyt viiteen viikkoon kotoani yhtään minnekään, kun piha oli kuin luistinrata, kerran viikossa tilasin silloinkin enkä kuollut nälkään eikä tullut edes mitään puutostauteja. Joten nyt mietin, että alkaisinko tekemään isälle viikon ostoslistan siten, että katson tuotteet K-Ruoka-sovelluksesta ja siskoni sitten hakee ne. Mun printteri ei toimi, mutta voisin mä varmaan kirjoittaa käsin kotihoitoa varten listan, mikä on tarkoitettu millekin päivälle. Siis sähköpostina ostoslista siskolleni ja kotihoitoa varten käsinkirjoitettu isän jääkaapin oveen. Olin aikoinaan töissä kotisairaanhoitajana ja sen jälkeen vuoden verran vanhainkodissa, niin ei toi nyt olisi mikään iso juttu. Varsinkin, kun lauantaista lähtien olen eläkeläinen. 

Vierailija
10611/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan kuulostaakin hyvältä Lammas.

Tottakai isä nyt yrittää kiristää otettaan ja vaatia asioita. 
Einesruuissa on ihan hyviä ja terveellisiä vaihtoehtoja ja itse voi maustaa lisää.

Elämän voi järjestää helpoksi nyt kun apu järjestyi hoitajien kautta!

Vierailija
10612/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa alkanutta viikkoa nasut ja epänasut! Esikoinen täytti pyöreitä ja oltiin eilen juhlimassa. Olipa mukavaa, kun melkein koko lähisuku paikalla. 

Täällä ei tällä hetkellä sada, mutta ilmankosteus on melkoinen. Kävin äsken lähikaupassa, koska ajattelin, että tällä viikolla voisi siivoilla vähän isommin ja jotkut pesuaineet oli aika vähissä. Ostin jokin aika sitten Sini-tuotteen Superpesimen ja siihen säädettävän varren.  Hah, ylettyypä tällanen kanantaluttajakin pesemään keittiön kaapinovet ja kylppäreiden seinät ilman, että tarvitsee keikkua keittiötikkailla. 

Mua vähän säälittää mun sisko :(  Tosin eilen sen äänensävy puhelimessa isän kanssa oli niin äkäinen, että en ole ikinä kuullut siskoni puhuvan isälle sillä tavalla :D Hyvä vaan, että alkaa pitää puolensa. Mietin, että pitäisköhän mun alkaa helpottamaan sen työmäärää vähän. Isä oli melkein 2 viikkoa siellä kriisipaikalla ja söi kaiken nenän eteen kannetun ruuan ihan hyvällä halulla. Vaikka ei ollutkaan just sitä Valion juustoa, jota kotona syö. Tai oli keittoa, vaikka ehkä olisi halunnut lihapullia ja perunamuusia. Googletin äsken erään hoivakodin 4 viikon ruokalistan ja käytännöllisesti kaiken siitä voisi ostaa kaupasta eineksinäkin. Nyt, kun isän luona käy 4 kertaa vuorokaudessa kotihoito, niin viikon ruuat voisi olla keittiön isossa jääkaapissa ja kotihoito sitten siirtäisi sieltä olohuoneen minijääkaappiin ne, mitä isä ehkä seuraavan vuorokauden aikana syö ilman, että kotihoito sattuu olemaan just sillloin paikalla. Mikroaaltouunikin on siellä olohuoneessa. Ja välipalat sun muut voi ottaa minijääkaapista itse. 

Kun pandemia aikoinaan alkoi, mä olin omaehtoisessa karanteenissa monta kuukautta. Just siksi, että voisin olla se, joka käy isän ja äidin luona. En käynyt muutamaan kuukauteen lainkaan kaupassa. Tilasin kerran viikossa ostokseni Cittarista kotiinkuljetuksella. Noh, jos teki  mieli aamulla kinkkua leivän päälle, mutta ei ollut kuin juustoa, niin ihan hyvin leipä meni kurkustani alas juuston kanssakin. Itseasiassa jo silloin 2019, kun mulle laitettiin toi toinen tekonivel enkä päässyt viiteen viikkoon kotoani yhtään minnekään, kun piha oli kuin luistinrata, kerran viikossa tilasin silloinkin enkä kuollut nälkään eikä tullut edes mitään puutostauteja. Joten nyt mietin, että alkaisinko tekemään isälle viikon ostoslistan siten, että katson tuotteet K-Ruoka-sovelluksesta ja siskoni sitten hakee ne. Mun printteri ei toimi, mutta voisin mä varmaan kirjoittaa käsin kotihoitoa varten listan, mikä on tarkoitettu millekin päivälle. Siis sähköpostina ostoslista siskolleni ja kotihoitoa varten käsinkirjoitettu isän jääkaapin oveen. Olin aikoinaan töissä kotisairaanhoitajana ja sen jälkeen vuoden verran vanhainkodissa, niin ei toi nyt olisi mikään iso juttu. Varsinkin, kun lauantaista lähtien olen eläkeläinen. 

En sinua sanansyöjäksi uskonut! Vaikkei mielestäsi iso vaiva olekaan, miksi autat siskoa joka ei auttanut sinua? Annat pirulle pikkusormen... 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sinua sanansyöjäksi uskonut! Vaikkei mielestäsi iso vaiva olekaan, miksi autat siskoa joka ei auttanut sinua? Annat pirulle pikkusormen... 

Hyvä kysymys! Olen kyllä ennenkin sanonut, että mulla taitaa olla se "sairaanhoitajan lakki" niin tiukasti päässäni kiinni, ettei siitä ikinä pääse eroon. Ja kyllä mä kuitenkin soisin, että isä lähtee tästä maailmasta aikaisemmin kuin isosiskoni. Mun sisko on jo yli 70 ja yhden sydäninfarktin jo sairastanut. 

Vierailija
10614/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt hieman yhteispeliä siskon kanssa voi olla kun tilanne helpottunut.

Pääasia ettei enää tarvi hypätä joka asian takia isälle kun tietää että siellä käy hoitajat.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nyt hieman yhteispeliä siskon kanssa voi olla kun tilanne helpottunut.

Pääasia ettei enää tarvi hypätä joka asian takia isälle kun tietää että siellä käy hoitajat.

Siskoni soitti just äsken. Oltiin siis just hetki aiemmin puhuttu puhelimessa noista isän ruoka-asioista.  Äskeisen puhelun jälkeen mietin, että mun lapset on oikeesti aika ihania, kun eivät tarvitse nyt keski-ikäisinä mua oikeastaan enää yhtään mihinkään. Korkeintaan ruokkimaan kissoja tai ottamaan koiran hoitoon. Uskon, että lapsenlapset on aivan ihana asia elämässä, mutta taas kerran olen iloinen siitä, että mun "lapsenlapset" ovat nelijalkaisia ja karvaisia. Eikä ainakaan ole mitään nk bonuslapsenlapsia,.

Vierailija
10616/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapset ovat tosiaankin aivan ihana ja arvokas asia elämässä, varsinkin kun varsinainen hoitovastuu on vanhemmillaan, ja mummot ja papat saavat "napsia pullasta vain rusinat"

Vierailija
10617/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tosi laiskana tänään,  parit kahvit juonut. Taidan lähteä viemään roskat ja käydä kaupassa samalla. Aurinko paistaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsenlapset ovat tosiaankin aivan ihana ja arvokas asia elämässä, varsinkin kun varsinainen hoitovastuu on vanhemmillaan, ja mummot ja papat saavat "napsia pullasta vain rusinat"

Totta varmaan tuo. Monesti olen miettinyt,  miten maailma on muuttunut. Kun omat lapseni aikoinaan olivat pieniä (1980- ja 1990-luvuilla), niin ne oli mun sisarukset, lasteni kummit ja muut mun ystävät, jotka oli aina ensisijaisesti lapsenvahteina. Joskus ihan vaan naapuritkin, joilla oli saman ikäisiä lapsia. Isovanhempia vaivattiin vain ihan todellisessa "hädässä". Isovanhemmat sai napsia ne rusinat pullasta. 

Vierailija
10619/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ulkoilmatapahtumassa koko päivän. Hienosti väistyi sekä ennustetut sateet, että salamatkin. Upea, lämmin oli sää.

Vierailija
10620/10748 |
27.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kaupassa, ostin enemmän ruokia koska eilen sulatin jääkaapin. Ei tarvitse heti mennä kauppaan. Oikein mukava päivä ollut tänään.