Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katkeruus, kun mies haluaa naimisiin myöhään

Vierailija
01.02.2026 |

Pitkäaikainen kumppani haluaisi nyt mennä naimisiin, mutta en ole yhtään innoissani kun suhdetta on takana reilusti yli 10 vuotta. Halusin kovasti mennä naimisiin nuorempana ja asiasta käytiin monet väännöt ja itkut. Mies ei silloin täysin torpannut ajatusta, mutta mutisi aina jotain että joskus sitten. Muistan vieläkin miten katkeransuloista oli käydä muiden ihmisten ja ystävien häissä kun lopulta luovuin ajatuksesta ihan kokonaan. Vuosien aikana asiaan tottui ja elin sen kanssa enkä ikinä ottanut asiaa puheeksi. Ja nyt kun iät alkaa nelosella mies haluaisi mennä naimisiin. Suhde on ihan hyvä, mutta ajatus naimisiinmenosta aiheuttaa ahdistusta ja jopa vihaa. Hautasin ne haaveet jo vuosia sitten ja koko asia on omassa mielessäni vaan sellainen negatiivinen möykky ja mörkö. 

En tiedä mitä miehelle sanoisi tai mitä edes ajattelisi asiasta. Minulla on testamentti ja perintöasioista ei tarvitse huolehtia sillä molemmilla on omat asunnot ja autot vaikka asumme toisen omistamassa asunnossa. Yhteistä omaisuutta tai lapsia ei ole, eli mitään laillista syytä mennä naimisiin järkisyistä ei ole. 

Kommentit (338)

Vierailija
321/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Mistä niin käy ilmi, ettei hän ole ansainnut huolenpitoa?

Niin, en tiedä oliko mies varsinaisesti tehnyt mitään todella pahaa tai väärin. Mutta vaikutti, että ap ja miehensä loppujen lopuksi olivat monesta asiasta monesti hyvin eri aaltopituudella. Ap myös mainitsi vuosien varrella havainneen miehensä olleen pohjimmiltaan jollain tasolla hyvin itsekäs, ainakin jossain tilanteissa. 

Minulle on vielä vähän vieras ajatus tämä, että kukaan voisi nähdä puolisossaan omaishoitajamatskua (vähän eri kuin vaimomatsku, tai ehkä vaimomatskun yksi osio) tai vastaavaa. Tätäkö jotkut ihmiset oikeasti miettivät? 

Minulla ei ole puolisoa, eikä tule kyllä olemaankaan. Enkö siis saa hoitoa kun vanhenen ja tulen sairaaksi? Eikö yhteiskunta hoidakaan? Ehkä sitten ei. Tämä nyt meni jo ohi aiheenkin... 

Vierailija
322/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuosta nyt romantiikka aika kaukana ja ihan eri asia mennä naimisiin perheen perustamista varten kuin muuten vain ja muodon vuoksi. Keski-iässä miehet alkavat laskea rahojaan ja miettiä tienauskykyään ja terveyttään ja niihin liittyviä tarpeitaan. Aloittaja tuossa sanoi olevansa vaativassa työssä. Ilmeisesti nyt olisi tarve sitouttaa enemmän, koska aloittaja saattaa alkaa hakea elämäänsä merkitystä, lähentyä perheensä ja ystäviensä kanssa ja alkaa viettää enemmän aikaa harrastuksissaan. Kyllä aloittajan kannattaisi jatkossakin pitää rahat erillään ja suhde sellaisena, että molemmat puuhaavat omiaan. Ja lähteäkin saa, jos siltä tuntuu, kun ei ole lupauksia ja valoja painamassa. Jakkarat, kipot ja kupit jakoon vaan. Missään tapauksessa ei tarvitse ryhtyä vanhuuden hoitajaksi tuollaiselle miehelle, ei ole huolenpitoa ansainnut.

Ja kun ap saa rintasyöpädiagnoosinsa ja

Tuo on varsin todennäköinen skenaario joka tapauksessa, itsekkäät miehet tekevät tuollaisia temppuja sairastuville puolisoilleen harva se päivä. Tuokaan mies ei ole tehnyt mitään isoja myönnytyksiä tähänkään asti eikä ollut missään isossa asiassa tukena. Nytkin aloittajalla on uupumusta ja ukko keskittyy lähinnä siihen golfaamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi olen vielä tässä? Mies on minulle helpomman arjen mahdollistaja, enhän minäkään ollut hänelle muuta kuin joku säännöllisen seksin mahdollistaja ( nyt en enää sitäkään). Sitä saa mitä tilaa. Aikeeni oli puhtaat ja vilpittömät kun suhteeseen aloin. Hänellä ilmeisesti toisin. Sitä vain mietin,  että voisinko vielä löytää molemminpuolista rakkautta muualta. Jos taloudellinen tilanteeni vielä helpottuu, lähden kävelemään. Tiedän,  että hän olisi lähinnä helpottunut. 

Hui, ovatko miehet tosiaan noin kylmiä ihmisiä? 🥶

Minusta tuo naaras vaikuttaa aika kylmältä ja laskelmoivalta.

Parasta kun mies tajuaisi lopettaa mahdollistamisen jo tänään

Auta. Nyt joku sai ihan osuman näistä viesteistä. Kuinka ollakaan nainen on nyt harjauksen kohteena. Voi lähtikö kumppani ja vaihtoi luuseri toimia miehen. Sattuu se kun on häitä pidetty ja tämän mies jäi vihdoin tyhjään kämppään. Sohvan paikalle makaamaan.

Miten itse tulkiset miehen olevan kylmä ja laskelmoiva, kun ap se tuossa kertoo olevansa miehen kanssa vain koska se on helpomman arjen mahdollistaja.

Vierailija
324/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Mistä niin käy ilmi, ettei hän ole ansainnut huolenpitoa?

Niin, en tiedä oliko mies varsinaisesti tehnyt mitään todella pahaa tai väärin. Mutta vaikutti, että ap ja miehensä loppujen lopuksi olivat monesta asiasta monesti hyvin eri aaltopituudella. Ap myös mainitsi vuosien varrella havainneen miehensä olleen pohjimmiltaan jollain tasolla hyvin itsekäs, ainakin jossain tilanteissa. 

Minulle on vielä vähän vieras ajatus tämä, että kukaan voisi nähdä puolisossaan omaishoitajamatskua (vähän eri kuin vaimomatsku, tai ehkä vaimomatskun yksi osio) tai vastaavaa. Tätäkö jotkut ihmiset oikeasti miettivät? 

Minulla ei ole puolisoa, eikä tule kyllä olemaankaan. Enkö siis saa hoitoa kun vanhenen ja tulen sairaaksi? Eikö yhteiskunta hoidakaan? Ehkä sitten ei. Tämä nyt meni jo ohi aiheenkin... 

Yhyy, mies on itsekäs

Ap: mies on minulle vain helpomman arjen mahdollistaja

Vierailija
325/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai miksi olen vielä tässä? Mies on minulle helpomman arjen mahdollistaja, enhän minäkään ollut hänelle muuta kuin joku säännöllisen seksin mahdollistaja ( nyt en enää sitäkään). Sitä saa mitä tilaa. Aikeeni oli puhtaat ja vilpittömät kun suhteeseen aloin. Hänellä ilmeisesti toisin. Sitä vain mietin,  että voisinko vielä löytää molemminpuolista rakkautta muualta. Jos taloudellinen tilanteeni vielä helpottuu, lähden kävelemään. Tiedän,  että hän olisi lähinnä helpottunut. 

Suurin osa tapaamistani miehistä on vaikuttanut alusta asti siltä, että nähdään minimimäärä vaivaa parisuhteen eteen. Nainen on yhdentekevä: jos miehelle tulee parempaa menoa, perutaan jo tehdyt suunnitelmat naisen kanssa. Eletään kuin sikolätissä. Ei osoiteta hellyyttä ja rakkautta arjessa. Ei huomioida tai olla kiinnostuneita toisen asioist. Hyvä jos edes kavereihin ja sukulaisiin yritetään tutustuttaa. Vapaa-aikana istutaan sohvalla haisevalle perseellä, tai silloin jos tehdään jotain kivaa, sitä EI ainakaan tehdä naisen kanssa. Parempi olla yksin.

Vierailija
326/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson aina välillä alani työpaikkoja toisaalta eli se ajatus on mielessä usein. Parisuhteessa minut pitää pääasiassa helppous, arjen jatkuvuus ja se että mies on pääasiallinen ihmiskontaktini tällä paikkakunnalla (työkontaktit pl.) Olen sen verran tylsä ja tasaisuutta kaipaava ihminen että koko elämän risaiseksi heittäminen ilman jotain ankkuria, kuten työpaikka, tuntuu ahdistavalta. Olen myös burnoutin partaalla tällä hetkellä joten voimavaroja tehdä isoja elämänmuutoksia ei ole. Suhteessa on myös hyvät hetkensä, tai sanotaanko tasaista ja toimivaa arkea. Ap

Niin, todella ison ja vaikean takana se on tehdä merkittävä elämänmuutos. Varmaan vaikea esimerkiksi edes tulla mihinkään lopputulokseen. 

Jos pääsisit työhaastatteluun ja saisit työpaikan toiselta paikkakunnalta, mitä sitten ajattelisit?

Onko burnout tulossa työstä vai tästä parisuhteesta? 

Ehkä jonkinlainen ajatusleikki voisi olla ajatella omia kuolinvuoteen ajatuksia. Tulisiko siinä sitten noin 20-30 vuoden päästä mieleen, että miksi jäin, miksen lähtenyt, kun minulla on vain yksi elämä. 

Vierailija
327/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa tapaamistani miehistä on vaikuttanut alusta asti siltä, että nähdään minimimäärä vaivaa parisuhteen eteen. Nainen on yhdentekevä: jos miehelle tulee parempaa menoa, perutaan jo tehdyt suunnitelm

Näkevät kuitenkin vaivaa siis. Enemmän kuin naiset, jotka odottaa prinsessakohtelua ilman mitään panostusta.

Vierailija
328/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tulee fiilis että mies on katellut josko löytyis joku toinen. Nyt on tajunnut ettei hän saa ketään kiinnostumaan ja päätti että samantien voi nyt sitten vihdoin sitoutua. Ärsyttää tämmöinen itsekäs perseily.

Vierailija
329/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on varsin todennäköinen skenaario joka tapauksessa, itsekkäät miehet tekevät tuollaisia temppuja sairastuville puolisoilleen harva se päivä. Tuokaan mies ei ole tehnyt mitään isoja myönnytyksiä tähänkään asti eikä ollut missään isossa asiassa tukena. Nytkin aloittajalla on uupumusta ja ukko keskittyy lähinnä siihen golfaamiseen.

--

Miksi olisi tukena? Katkeralle vanhalle naiselle joka on hänen kanssaan vain hyödyn vuoksi.

Vierailija
330/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta naisilla on muutenkin elämä ihan naurettavan helppoa. Turhaa ininää

Vierailija
331/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, että häät näiden kaikkien vuosien jälkeen eivät enää olisi ilo vaan nöyryytys sua kohtaan. Ja nyt sun osaksi on jäänyt tyytyä tähän ja luopua ajatuksesta vuosien saatossa.

Vierailija
332/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halunnut oikeasti sitoutua, mutta nyt kun ei enää ole mahiksia markkinoilla, haluaakin naimisiin. Ettet vaan karkaa jonkun muun matkaan.

Itse menin naimisiin kuuden kuukauden seurustelun jälkeen, viikko ehdittiin asua yhdessä ennen häitä. Hazardilla siis mentiin, mutta liitto kesti 39 vuotta, miehen kuolemaan saakka.

Vierailija
333/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyötykumppanuus

Kaverit, ystävykset

Asumisjärjestely

Menojen tasaajat / jakaminen 

=  tadaa

Kämppikset

Vierailija
334/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

--

Miksi olisi tukena? Katkeralle vanhalle naiselle joka on hänen kanssaan vain hyödyn vuoksi.

On miehellekin ollut hyötyä kun on siinä ollut. 

Vierailija
335/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kun mikään ei koskaan kelpaa.

Kyllä se kelpasi ensimmäiset seitsemän vuotta jonka jälkeen vaan luovutin ja luovuin ajatuksesta täysin. Ärsytti ettei mies silloin sanonut mitään tai halunnut oikein edes keskustella asiasta joten painin noiden tunteiden ja surun kanssa ihan yksin. Mies näki miten surullinen olin muiden häissä ja silti mitään ei ikinä tapahtunut. Nyt on vaan auttamatta liian myöhäistä ja oikeastaan ärsyttää että mies edes puhuu asiasta. Ap

Mitä ne häät muuttaa sitä parisuhdetta? En ole koskaan käsittänyt tätä.

Siinä sanotaan virallisesti ääneen koko sosiaaliselle ympäristölle, että me pyrimme olemaan yhdessä hautaan asti.

Noin joka toinen avioituminen päättyy eroon, ei lupaavalta vaikuta tilastojen valossa. Sitä paitsi mitä se teidän kahden välinen suhde muille kuuluu. Ette ymmärrä kuinka monen naimisissa olevan naisen kanssa olen maannut, ei se naimisiin meno vaikuta yhtään, petätte silti.

Vierailija
336/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet tuntuvat olevan pelottavan laskelmoivia. Aina valmiina lypsämään naisen kaikki varat!  Ja miehet vielä ylläpitävät illuusiota, että naiset muka hakevat varakkaita miehiä - sehän on ihan päinvastoin!  Naisten pitää varoa hyväksikäyttäviä ahneita miehiä. 

Vierailija
337/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kun mikään ei koskaan kelpaa.

Kyllä se kelpasi ensimmäiset seitsemän vuotta jonka jälkeen vaan luovutin ja luovuin ajatuksesta täysin. Ärsytti ettei mies silloin sanonut mitään tai halunnut oikein edes keskustella asiasta joten painin noiden tunteiden ja surun kanssa ihan yksin. Mies näki miten surullinen olin muiden häissä ja silti mitään ei ikinä tapahtunut. Nyt on vaan auttamatta liian myöhäistä ja oikeastaan ärsyttää että mies edes puhuu asiasta. Ap

Mitä ne häät muuttaa sitä parisuhdetta? En ole koskaan käsittänyt tätä.

Sama. Eli ihmettelen miksi naimisiin ei voi mennä kun se ei kerran mitenkään muuta sitä suhdetta?

Suhdetta ei muuta mutta juridisesti muuttaa. Eroaminen on paljon vaikeampaa ja raskaampaa kun se on paperilla. Kyllä sinä varmaan ymmärtäisit sitten kun sua petetään

Vierailija
338/338 |
02.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te naiset suostutte tällaiseen kohteluun? Missä teidän itsekunnioitus?

Miehelle annetaan aikaraja, vaikka viisi vuotta, jos sinä aikana ei olla naimisissa niin se on heippa ja hyvästi.

Mitä vittüa? Jos akka laittaa jotain aikarajoja asioille niin se lähtee kävelemään sillä sekunnilla 🤣

Silloin nainen saa tietää saman tien, minkälainen k*sipää olet ja että et aio millään tavalla välittää hänen toiveistaan. Toisin sanoen väisti luodin ja tuon aikarajan tavoite on saavutettu.

Sama kun sanoisin että jos et tiputa painoa 20 kiloa 6kk niin et välitä minun toiveista ja voit lähteä kävelemään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi