Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettakaa lapsenne syömään ruokansa

Vierailija
29.01.2026 |

Eilen vain napsahti päässä ja hermostuin, kun yhden lapseni luokkakaveri oli ollut taas kylässä, ja näin että oli kahta eri ruokaa jättänyt syömättä.  Itse olin poissa kotoa ja tulin, kun lapseni kaveri oli lähdössä.

Silloin päätin, että meillä ei enää tää kaveri syö muuta ku leipää!

Makkarasopasta vetäny vain makkarat, ja perunat jääny lautaselle.

Kalliimpaa mysliä josta jättänyt ison annoksen syömättä. 

Ai että kun alko hermostuttaa.

Tuo lapsi jättää aina syömättä, oli mitä tahansa.

Viimeksi kun kävimme grillaamassa makkaraa, niin siittä makkarastakin puolet heitti pois. Ja sitä ennen on jätetty ruokia syömättä. 

Sitä toivois että lapsille opetetaan, että otetaan sen verran mitä jaksetaan syödä, ettei joudu heittää roskiin ruokaa. 

Olen aina mielelläni tarjonnut ruokaa kaikille jotka meillä kylässä käy, mutta tästä en tykkää sitten yhtään, että joudun heittää menee hyviä ruokia kun ei jaksa/huvita syödä.  Eikä sekään haittaa jos kerran käy näin, mutta tuon kyseisen lapsen kohalla se on näköjään tapa.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy niiltä lastesi kavereilta miksi tekevät noin. Itse kysyin ja selitys on että kotonakin tehdään näin. Kerroin että meillä ei tehdä. Jos ei syö kaikkea, ei syö sitten mitään.

Syötkö säkin kaiken joka maistuu mielestäsi helvetin pahalta? Aivan. Älä sitten vaadi sitä muilta.

Vierailija
22/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän nepsy Vertti syö vain kananugetteja ja ranskanperunoita, juomana energiajuomaa.

Yh-äippä 38v

Mene sinä vaan imemään sitä omaa munaasi

Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan tuollainen kielenkäyttö.. Ei edes murrosikäisen suusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuossa jo joku sivusi, syötkö sä aikuisena ruokia jotka maistuvat mielestäsi todella pahalta? Mikset syö? Kaikki täytyy syödä ja kaikkea täytyy syödä, eikö se niin ole? Lykkään sulle kulhollisen sirkkoja ja paistetun käärmeen eteesi, niin kai syöt? Nekin ovat ruokaa suuressa osassa maailmaa ja jopa Suomessakin on syöty kyitä.

Älkää olko noin saamarin tekopyhiä ja vaatiko lapsilta asioita joita ette itsekään tee.

Vierailija
24/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kokenut. Miksi se kyläilijä ei voi vaan sanoa, että kiitos ei ole nälkä en nyt ota mitään. Miksi pitää sotkea lautanen ja tuhlata ruoka-annos  koskematta siihen.

Koska se kyläilijä on LAPSI. Helvetin idi ootti.

Vierailija
25/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuossa jo joku sivusi, syötkö sä aikuisena ruokia jotka maistuvat mielestäsi todella pahalta? Mikset syö? Kaikki täytyy syödä ja kaikkea täytyy syödä, eikö se niin ole? Lykkään sulle kulhollisen sirkkoja ja paistetun käärmeen eteesi, niin kai syöt? Nekin ovat ruokaa suuressa osassa maailmaa ja jopa Suomessakin on syöty kyitä.

Älkää olko noin saamarin tekopyhiä ja vaatiko lapsilta asioita joita ette itsekään tee.

En minä ota lautaselleni sirkkoja enkä käärmettä, jos en aio syödä sitä. Minut kutsuttiin kerran syömään ulkomaalaisen valmistamaa ruokaa. Varoitin etukäteen ruokarajoitteestani, mutta suureksi harmiksi emäntä annosteli itse lautaselleni ison annoksen minulle sopimatonta ruokaa. Söin vain osan.

Vierailija
26/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ota lautaselleni sirkkoja enkä käärmettä, jos en aio syödä sitä. Minut kutsuttiin kerran syömään ulkomaalaisen valmistamaa ruokaa. Varoitin etukäteen ruokarajoitteestani, mutta suureksi harmiksi emäntä annosteli itse lautaselleni ison annoksen minulle sopimatonta ruokaa. Söin vain osan.

Sinä oletkin aikuinen. Mutta sen verran kehittymätön, että vaadit lapsilta aikuisen taitoja.

Vierailija
27/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirso sä olit. Ongelma oli ulkomaalainen valmistajana ja sinulle vieras ruoka. Mitkään selittelyt tai kiertoilmaisut eivät asiaa muuta. Nirso ja ennakkoluuloinen, sillä sipuli.

Vierailija
28/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et voi pakottaa lasta syömään mitään mitä hän ei halua. 

Ei myöskään tekemään asioita joita ei halua tehdä.

Eikä kieltää sellaisia asioita joita haluaa tehdä.

Vierailija
29/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että inhoan kaltaisiasi ihmisiä, joiden uskonto on se, että kaikki on pakko syödä. Ei ole.

Minä taas inhoan kaltaisiasi ihmisiä, jotka antavat pentujensa touhuta mitä vaan. En minäkään haluaisi tarjota ruokaa nirsolle rohmulle. 

Miksi heille pitää tai pitäisi tarjota ruokaa?

Vierailija
30/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesus kun on hankalaa. Mulla on nirso lapsi monille tavallisille kotiruoille, joita meillä ei syödä koska ne eivät ole erityisen terveellisiä eikä kukaan tykkää niistä. Vastaavasti pari lapsen makaronilaatikolla kasvanutta kaveria nirsoilivat meidän kasvispeltiruoille. Keitin niille sitten vaikka nuudeleita etteivät jääneet nälkäisiksi.

Kun lapsi oli pieni, sanoin kylää viedessä hänen kavereidensa vanhemmille, että ei lapsi ruokapöydässä välttämättä syö mitään, eli ei kannata laittaa isoa annosta eikä pahastua jos ei maistu. Selitin että on vähäruokainen ja nirso. Se oli kaikille ok. Täällä suomenruotsalaisessa pikkukylässä kaikki tuntevat lastensa kavereiden vanhemmat ja kaikille tarjotaan myös ruokaa.

Mun lapsi ei olisi mennyt toista kertaa sellaiselle kaverille kylään, jossa sille olisi "räyhätty".

Se on kiltti, fiksu, ahkera, auttavainen, rauhallinen ja kiva kaveri, jonka keskiarvo nyt vielä yläkoulussakin on 9,7.&

Ensiksikin aloituksen tapauksessa se kaveri oli itse ottanut ruokaa ja jättänyt syömättä (tekee näin jatkuvasti), eli sun lapses ei nyt ole vertailukelpoinen. Toisekseen mitä ihmeen merkitystä sun lapses fiksuudella ja keskiarvolla on jonkun syömisen kanssa tekemistä? Miten asia olisi eri jos lapses ei oikein menestyisi koulussa eikä olisi auttavainen?

Vierailija
31/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy niiltä lastesi kavereilta miksi tekevät noin. Itse kysyin ja selitys on että kotonakin tehdään näin. Kerroin että meillä ei tehdä. Jos ei syö kaikkea, ei syö sitten mitään.

Syötkö säkin kaiken joka maistuu mielestäsi helvetin pahalta? Aivan. Älä sitten vaadi sitä muilta.

Kukaan järkevä ihminen ei jatkuvasti ota lautaselleen pahoja ruokia ja jätä niitä syömättä. 

Vierailija
32/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sitten meidän lapsi tai joku muu on annostellut ne perunat hänen lautaselleen. Peruna ei vaan uppoa eli ne pelkät makkarat menisi keitosta. Aistiyliherkkä, jolle ruoan rakenteella on todella suuri merkitys. Saisi ARFID diagnoosin, jos haluaisi nirsoilulleen oikein diagnoosin, pienenä sai diagnoosin aistiyliherkkyyksistä.

Oliko grillatessa puolikkaia makkaroitakin tarjolla?

Vierailija
33/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ärsyyntymisen. Meillä yksi lapsen kavereista teki aika ikävän tempun. Olin annostellut kaikille heille lautaselle ruokaa. Söivät kukin lautasen tyhjäksi. Mutta tämä yksi pyysi lisää, ja vaatimalla vaati saada koko lautasen täyteen. Söi ehkä yhden haarukallisen ja jätti käytännössä täyden lautasellisen pois heitettäväksi!

Kyllä otti päähän, mutta en sanonut pennuille mitään tietenkään. Totesin vain jälkeenpäin että tuolle pojalle ei meillä enää ruokaa tarjota kun pitää tahallaan heitättää koko lautasellisen verran ruokaa pois. Meillä otetaan sen verran kun jaksetaan syödä, eikä haittaa vaikka otettaisiin kolme kertaa lisää, mutta pois ei heitetä sitä mikä lautaselle on otettu.

Vierailija
34/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nirsot ruokavammaiset voivat syödä omassa kodissa tai olla vaikka syömättä. Ei todellakaan ole ok että kylässä nirsoillaan ja temppuillaan ruuan kanssa. Jos ei maistu tai ei ole nälkä niin aina voi sanoa että ei kiitos. 

Vierailija
35/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut sitten meidän lapsi tai joku muu on annostellut ne perunat hänen lautaselleen. Peruna ei vaan uppoa eli ne pelkät makkarat menisi keitosta. Aistiyliherkkä, jolle ruoan rakenteella on todella suuri merkitys. Saisi ARFID diagnoosin, jos haluaisi nirsoilulleen oikein diagnoosin, pienenä sai diagnoosin aistiyliherkkyyksistä.

Voi että nämä "aistiyliherkät" lumihiutalelapset on sitten huvittavia. Siis anonyymina on väkisin kerrottava että minun lapseni on herkkä eikä voi syödä perunoita. Miksi se pitää tänne kertoa? Ei me kukaan tiedetä kuka olet ja kuka sun tenavasi on, voi yksinkertaisuus. Ja aloituksessa se kaveri on kyllä ottanut syötävät ihan itse, joten jotain harhoja sulla on kun epäilet jotta sun lapselles on joku läntännyt perunoita lautaselle. 

Vierailija
36/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko lukea? Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos lapsen kaveri rohmuaisi kallista mysliä ja jättäisi syömättä. Eikö lapsille enää opeteta edes peruskäytöstapoja? 

Vierailija
37/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aakkospennut voivat syödä kotona. 

Vierailija
38/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa sitten puolta pienemmän annoksen! Ei voi lasta antaa olla kokonaan syömättä! Kyllä tuo vähäinen syöminen muuttuu kun ikää tulee!

Vierailija
39/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän nepsy Vertti syö vain kananugetteja ja ranskanperunoita, juomana energiajuomaa.

Yh-äippä 38v

Suksi helvettiin provo.

Vierailija
40/56 |
29.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi että nämä "aistiyliherkät" lumihiutalelapset on sitten huvittavia. Siis anonyymina on väkisin kerrottava että minun lapseni on herkkä eikä voi syödä perunoita. Miksi se pitää tänne kertoa? Ei me kukaan tiedetä kuka olet ja kuka sun tenavasi on, voi yksinkertaisuus. Ja aloituksessa se kaveri on kyllä ottanut syötävät ihan itse, joten jotain harhoja sulla on kun epäilet jotta sun lapselles on joku läntännyt perunoita lautaselle. 

Samaan kiinnitin huomiota. Heti on joku mamma öyhöttömässä miten hänen Ville-Vilpertti on aistiherkkä lumihiutale joka ei voi syödä perunaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kaksi