Opettakaa lapsenne syömään ruokansa
Eilen vain napsahti päässä ja hermostuin, kun yhden lapseni luokkakaveri oli ollut taas kylässä, ja näin että oli kahta eri ruokaa jättänyt syömättä. Itse olin poissa kotoa ja tulin, kun lapseni kaveri oli lähdössä.
Silloin päätin, että meillä ei enää tää kaveri syö muuta ku leipää!
Makkarasopasta vetäny vain makkarat, ja perunat jääny lautaselle.
Kalliimpaa mysliä josta jättänyt ison annoksen syömättä.
Ai että kun alko hermostuttaa.
Tuo lapsi jättää aina syömättä, oli mitä tahansa.
Viimeksi kun kävimme grillaamassa makkaraa, niin siittä makkarastakin puolet heitti pois. Ja sitä ennen on jätetty ruokia syömättä.
Sitä toivois että lapsille opetetaan, että otetaan sen verran mitä jaksetaan syödä, ettei joudu heittää roskiin ruokaa.
Olen aina mielelläni tarjonnut ruokaa kaikille jotka meillä kylässä käy, mutta tästä en tykkää sitten yhtään, että joudun heittää menee hyviä ruokia kun ei jaksa/huvita syödä. Eikä sekään haittaa jos kerran käy näin, mutta tuon kyseisen lapsen kohalla se on näköjään tapa.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vanhemmilla ei varmaan rahasta pulaa kun opettavat lapsilleen että ruokaa saa heittää kilotolkulla mäkeen, lapsi ottaa hirveän kukkurallisen kaikkea mahdollista,näykkii ja heittää saman määrän roskiin.
Kyllä siellä junttilassa nuollaan kalalaatikon vuokakin puhtaaksi.
Meillä onneksi koirat tiskaa! 😁 Oikeasti, olimme yhdessä vaiheessa täysin persaukisia hometalosirkuksen vuoksi, mutta emme koskaan niin köyhiä, että olisi pitänyt laskea, mitä lapsen kaveri syö tai on syömättä. Tärkeintä oli, että lapsilla oli kavereita ja he viihtyivät meillä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap varma, ettet ole vielä haukkunut tarinan lata anorektikoksi ja pilkannut hänen fyysistä ulkomuotoaan?
Taisi jäädä sinultakin täysin ymmärtämättä koko aloitus. Vieras lapsi oli ihan itse ottanut lautasellisen ruokaa kaverinsa eli Ap:n lapsen kanssa, kun Ap ei itse ole ollut paikalla. Mikä tuossa asiassa meni sinun ymmärryksesi yli, vai ymmärsitkö ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap varma, ettet ole vielä haukkunut tarinan lata anorektikoksi ja pilkannut hänen fyysistä ulkomuotoaan?
Taisi jäädä sinultakin täysin ymmärtämättä koko aloitus. Vieras lapsi oli ihan itse ottanut lautasellisen ruokaa kaverinsa eli Ap:n lapsen kanssa, kun Ap ei itse ole ollut paikalla. Mikä tuossa asiassa meni sinun ymmärryksesi yli, vai ymmärsitkö ollenkaan?
Voi olla joku toinenkin aikuinen menneisyydessä haukkunut. Tai ap ennen tuota tilannetta. Joku kaltaisesi moukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla joku toinenkin aikuinen menneisyydessä haukkunut. Tai ap ennen tuota tilannetta. Joku kaltaisesi moukka.
Ei anorektikko olisi ottanut lautaselle kaikkea mahdollista, hän olisi ottanut siitä sopasta vain yhden makkarapalan tmv. Sinä se tässä moukka olet.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin vanhemmilla ei varmaan rahasta pulaa kun opettavat lapsilleen että ruokaa saa heittää kilotolkulla mäkeen, lapsi ottaa hirveän kukkurallisen kaikkea mahdollista,näykkii ja heittää saman määrän roskiin.
Lapset ei osaa ottaa sopivan kokoista annosta ruokaa.
Ruoan voi vaikka jakaa rasioihin.
Vierailija kirjoitti:
Lasten synttäreillä lähinnä tullut vastaan tämä ilmiö. Kahmitaan lautanen täyteen. Ei edes eri sorttia vaan samoja keksejä useampi ja sitten nakerretaan vaan yhden reunasta palanen. Raivostuttavaa. En oikein tiedä miten järjestää tarjottavat ettei mene roskiin ihan turhaan.
Olin kesällä lapsenlapsen (poika 12 v) kaverisynttäreillä apukätenä. Suolaiseksi oli kahta eri pizzaa. Laitoin pöytään 10 palaa kumpaakin, kerroin mitä sisältävät ja sanoin, että jokainen voi ottaa yhden palan ja kun se on syöty voi ottaa lisää. Täydentelin lautasta sitä mukaa kun söivät. Makeiden kanssa sama systeemi.
Jokainen sai syödä niin paljon kuin halusi, ohjeistus oli selkeä => ei ongelmia.
Mehun/popparien kanssa pari sälliä alkoi pelleilemään, sanoin vain, että sulla on nyt tämän tarjottavan kanssa pieni tauko, tarjoan sulle hetken päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy niiltä lastesi kavereilta miksi tekevät noin. Itse kysyin ja selitys on että kotonakin tehdään näin. Kerroin että meillä ei tehdä. Jos ei syö kaikkea, ei syö sitten mitään.
Syötkö säkin kaiken joka maistuu mielestäsi helvetin pahalta? Aivan. Älä sitten vaadi sitä muilta.
Osaatko lukea? Kyllä minuakin ärsyttäisi, jos lapsen kaveri rohmuaisi kallista mysliä ja jättäisi syömättä. Eikö lapsille enää opeteta edes peruskäytöstapoja?Aivan, kyseessä LAPSI. Se on tässä se ydin, jota te jumipäät ette ymmärrä. Lapsi ei ole kykenevä ajattelemaan kuin aikuinen.
No jo on sulla vähä-älyisiä lapsia, ap:n omat lapset kyllä tajuavat ott
Lapsella on lapsen aivot ja ajatustoiminta - usein silmät vetävät enemmän kuin vatsa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla nälkä, mutta sitten ruoka alkaakin oksettamaan tms. On vähintään henkistä väkivaltaa pakottaa toinen syömään. T. tarinan lapseen samaistuja
Ai toistuvasti ja joka kerta? Se luetun ymmärtäminen ei taida sulta nyt sujua.
Selkeästi sinun on vaikea ymmärtää liikakilojen pudottajana....sorry
Pituus 167cm ja paino 50 kg. Liikakiloja?
Se on ihan vanhemmista kiinni. Lapset ketä kasvatetaan ja kenestä välitetään ei ole tollaisia pikkuhyeenoita.
Toi levottomuus on oikein kansantauti.
Vierailija kirjoitti:
"No olkoot sitten syömättä ja syökööt omassa kodissa. Kaveri voi vaikka lähteä kotiin siinä vaiheessa kun perheellä on ruoka-aika, ongelma ratkaistu. "
No olisit sanonut näin. Nyt lapsi varmaan ajattelee, että hänen kuuluu syödä teillä. Ei lapset ole ajatustenlukijoita.
Lue aloitus. Ap ei ollut kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei osaa ottaa sopivan kokoista annosta ruokaa.
Ruoan voi vaikka jakaa rasioihin.
Kyllä sen ikäinen jo osaa, joka kyläilee itsenäisesti, JOS on opetettu.
Mutta hekin mokaavat joskus, koska ovat ihmisiä tai ruoka onkin kamalaa...
Oma annosteluvirheeni kymmenvuotiaana. Kaverilla oli ruokana lempiruokaani lasagnea. Innostuin kun perheen äiti kysyi, että söisinkö mäkin? Pyysi vielä tarkastamaan äidiltä, että onko ok.. sain luvan ja eikun syömään.
Nälkä oli, että annostelin runsaasti.
Ruoka oli järjetön pettymys, se oli kamalinta lasagnea, mitä olin maistanut ja sitä oli paljon.
Taistelin yökkäysrefleksia vastaan ja nielin pieniä haarukallisia runsaan veden kera.
Tuskallinen ruokailuhetki. Sain kuin sainkin lautasen tyhjäksi. Mua hurjasti kehuttiin, kun olin niin reipas.
Perheenisä kuiskas myöhemmin, että olin tosi urhea. Ens kerralla annostele vähemmän. Kaveri pahoitteli, kun ei tajunnut sanoa etukäteen, ettei äiti tee hyvää ruokaa.
Se äiti oli onnessaan, että mulle maistu. Pakkas lopun lassen mukaan, kun heillä siitä ei tykätä.
Vein himaan ja kaiken syövä isäkin jätti maistamisen jälkeen syömättä.
Mokia sattuu hyväkäytöksisillekin.
Tein tuon aloituksen ja vasta tulin katsomaan onko kukaan kommentoinut.
Näköjään monikin.
Minä en ole räyhännyt yhdenkään lasteni kavereille, jos joku nyt näin kuvittelee.
En tästä syömisestäkään aio mitään valittaa tälle lapselle, vaan sanoin omalle lapselle, että jatkossa ottavat leipää, jos tuo kaverinsa meille.
Muuten meillä on aina saanut lasten kaverit syödä, enkä halua että kukaan joutuu meillä olemaan nälissään.
Kyllä minä ymmärrän, että joskus saattaa jäädä ruoka syömättä. Mutta sitten kun se on toistuvaa ihan joka kerta, kun meillä syö, niin kyllä se on jo tapa.
Siitä vain pitäisi opetella pois.
Muistelen, että itsellänikin saattoi lapsena olla tälläistä, mutta jossain vaiheessa älysin itse, että ei ole kiva jättää ruokaa lautaselle.
Mutta itsekseni hermostuin hetkellisesti ja sitten vielä kirjoitin tänne.
Tosin tuolla lapseni kaverilla on kyllä muitakin ongelmia ollut, valehtelua ja mustasukkaista käytöstä kaveripiirissä. Olemme aatelleet että jotakin turvattomuuden tunnetta on kenties kokenut.
Mutta minun lapseni tulee nyt hyvin juttuun tämän kaverin kanssa ja hän osaa muuten käyttäytyä meillä, niin en minä ala kasvattamaan häntä. Kunhan saan omat lapset kasvatettua kunnollisiksi, siinä on tekemistä.
Ap
Täällä on osa ihan kummallisia kommentteja. Eihän tuossa ole kyse mistään muusta, kuin huonoista käytöstavoista. Kotona pitää lapselle opettaa, että jos ruokana on vaikka keittoa, niin siitä ei syödä vain omasta mielestä parhaat palat, vaan myös juuri myös ne perunat. Tai jos ei ole varma, tykkääkö jostakin, niin sitä ei kauhota lautaskaupalla ja jätetä syömättä, vaan maistetaan vähän ensin. Se on sitten eri asia, jos joskus ei vaan tykkää tai ei jaksa, mutta ei silloinkaan kannata ottaa kukkuramäärää ensin, vaan kohtuullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tuossa jo joku sivusi, syötkö sä aikuisena ruokia jotka maistuvat mielestäsi todella pahalta? Mikset syö? Kaikki täytyy syödä ja kaikkea täytyy syödä, eikö se niin ole? Lykkään sulle kulhollisen sirkkoja ja paistetun käärmeen eteesi, niin kai syöt? Nekin ovat ruokaa suuressa osassa maailmaa ja jopa Suomessakin on syöty kyitä.
Älkää olko noin saamarin tekopyhiä ja vaatiko lapsilta asioita joita ette itsekään tee.
Pas"ka ja intuva vertaus,grillimakkara tai täytekakku on tuttu ja yleinen ruoka eikä sitä voi verrata siihen että saa lautaselle käärmeitä tai torakoita,
Tuttua. Lapseni entisellä ystävällä oli jotain nepsyongelmia ja kun lapseni kysyi "otatko" niin tämä tytö vastasi "Joo" ja sitten joka paikassa oli puoliksi syötyjä leipiä ja ruokalautasia joista oli vain närpitty. Ja kun en ollut kotona,en voinut valvoa. Sanoin sitten lapselleni ettei tarjoa ellei ole varma,että kaverilla on oikeasti nälkä.
Mitä muuta etua noissa on kuin hinta? Itse sanoisin noita edullisiksi, en missään nimessä edukkaiksi.