Käpylä, Paloheinä, Pakila -elääkö keskiluokkalähiöissä onnelliset perheet?
Minä haaveilen perheestä, kumppanuudesta ja turvallisella alueella omakotiasumisesta. Jossa eletään tasaista, monien mielestä ehkä tylsää peruskeskiluokkaista elämää. Luodaan lumia ja moikataan naapureita. Puolison kanssa ehkä sovitellaan kumpi ottaa auton ja kumpi menee pyörällä tai julkisilla. Näen kollegoissa ja lähipiirissä paljon tällaista. Itse olen jäänyt ainokaiseni kanssa kahdelleen ja elämme kerrostalossa, ihan ok elämää kuitenkin. Ihailen silti tuollaista, näen heidän elämänlaadun hyvänä ja perusonnellisena. Onkohan totuus tämä, onko omakotialueilla ydinperhe-elämä onnellista kuten näyttää ulospäin?
Kommentit (62)
Näissä Tapani- alkuisissa alueissa ei ole mitään vikaa mutta samaa tunnelmaa niissä ei ole kuin näissä Pakila-Paloheinä-Torpparinmäki alueissa, jo Käpyläkin on hiukan erilainen. Omat kokemukset ei ole ihan viime vuosilta. Mutta etsisin aktiivisesti vaihtoehtoja ja jos jo valmiiksi on pk-seudulla niin lähtee alueille fiilistelemään. Kulkuyhteydet kannattaa kartoittaa, lapsen koulu ja muut menot jos niitä on. Helsingin puolella aikanaan alue nimeltä Maununneva oli myös fiilikseltään samantyyppinen, en tiedä miten on nyt (?)
Vierailija kirjoitti:
Näissä Tapani- alkuisissa alueissa ei ole mitään vikaa mutta samaa tunnelmaa niissä ei ole kuin näissä Pakila-Paloheinä-Torpparinmäki alueissa, jo Käpyläkin on hiukan erilainen. Omat kokemukset ei ole ihan viime vuosilta. Mutta etsisin aktiivisesti vaihtoehtoja ja jos jo valmiiksi on pk-seudulla niin lähtee alueille fiilistelemään. Kulkuyhteydet kannattaa kartoittaa, lapsen koulu ja muut menot jos niitä on. Helsingin puolella aikanaan alue nimeltä Maununneva oli myös fiilikseltään samantyyppinen, en tiedä miten on nyt (?)
Maununneva tosiaan samaa sarjaa Pakilan ja Paloheinän kanssa, Käpylä taas tunnelmaltaan enempi Tapanilan kaltainen.
Tunnelmaero on ihan todellinen, ja itse en muuttaisi esim. Paloheinään, vaikka maksettaisi. Käyn siellä välillä kyläilemässä tai jossain juhlissa, ja se riittää.
Tapanilassa ja Käpylässä voi hengittää vapaammin, ja ovat alueita joissa naapurilla voi olla sähkö-Porsche ja pilvi haista säännöllisesti pihalla. Eli eivät huono-osaisia alueita, mutta sopivan boheemeja kyllä.
Kuriositeettina, että Pohjois-Helsingissä kuten noissa Tapani-alkuisissa, asuu eniten kepun äänestäjiä Helsingissä. Ilmeisesti moni maaseudulta pääkaupunkiin muuttanut sijoittuu lopulta niille nurkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin. Voi toki olla, että tuttavani ovat vaan statuskeskeisiä ihmisiä. Mutta jotenkin tuntuu, että ero noissa paineissa on tosi iso verrattuna omaan keskiluokkaiseen asuinalueeseen kehyskunnassa. Mutta voi myös olla, että täällä on samanlaista, mutta minä en vaan välitä/huomaa.
Mun tietämillä/tuntemilla ap:n mainitsemilla alueilla asuvilla ydinperheillä taas on poikkeuksetta 2-4 lasta, ei kenelläkään vain yhtä.
Ihan tavallisia perheitä ovat, ei mitään näyttämisen halua, statuskeskeisyyttä saati cityvihreyttä. Mutta ei myöskään elämää minun makuuni, joten en samaistu ap:n ajatuksiin yhtään.
Itse tiedän/tunnen monia perheitä okt
Avaatko millaista elämää elävät? Ja sitä, miksi et samaistu tai haaveile ihanteena heidän kaltaista?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin.
Soijakullit saa aikaan yhden jos sitäkään vinksahtaneen aivokääpiön. On siinä projektia. Terapiaa ja terapeuttia.
Onko poika vai tyttö. E O S.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin.
Soijakullit saa aikaan yhden jos sitäkään vinksahtaneen aivokääpiön. On siinä projektia. Terapiaa ja terapeuttia.
Onko poika vai tyttö. E O S.
No ei noilla alueilla tai ylipäätään helsinkiläisillä okt-alueilla asu tuollaista persujunttien stereotypisoimaa hesalaasporukkaa.
Huomaa, ettet tiedä yhtään mistä puhut. Ei kyllä tiedä ap:kaan, sillä ei nuo yhden lapsen vanhemmat cityvihreät helsinkiläiset yleensä omakotitaloissa asu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin. Voi toki olla, että tuttavani ovat vaan statuskeskeisiä ihmisiä. Mutta jotenkin tuntuu, että ero noissa paineissa on tosi iso verrattuna omaan keskiluokkaiseen asuinalueeseen kehyskunnassa. Mutta voi myös olla, että täällä on samanlaista, mutta minä en vaan välitä/huomaa.
Mun tietämillä/tuntemilla ap:n mainitsemilla alueilla asuvilla ydinperheillä taas on poikkeuksetta 2-4 lasta, ei kenelläkään vain yhtä.
Ihan tavallisia perheitä ovat, ei mitään näyttämisen halua, statuskeskeisyyttä saati cityvihreyttä. Mutta ei myöskään elämää minun makuuni, joten en samaistu ap:n ajatuksiin yhtään.
Itse tiedän/tunnen monia perheitä okt
Julkisuudessa esitellään usein varsin (uraansa puffaavia) idealistisia viherpiiperöitä. Hyvin moni helsinkiläinen elää kaupungin luukussa kädestä suuhun, ei näitä piipertelyt kiinnosta vaan arjesta selviytyminen.
Tämä kansanosa ei pääse kertomaan ajatuksiaan mediaan muulloin kuin tarvitaan köyhyysvalitusta. Jokin syrjintäkokemuskin tietysti kelpaa.
Avaatko millaista elämää elävät? Ja sitä, miksi et samaistu tai haaveile ihanteena heidän kaltaista?
Aivan tavallista elämää elävät, ei siinä sen kummempaa avaamista ole. Kuten ei siinäkään, miksi minä en halua sellaista.
Eihän kaikki ihmiset halua samanlaista elämää keskenään!
Jos ihan oikeasti elää täällä Helsingissä, eikä vain seuraile mediasta, niin ei tunnu ollenkaan tutulta nuo stereotypiat jostain idealistista viherpiiperöistä sen enempää kuin köyhyydestä valittavat selviytyjätkään.
Ihmiset täälläkin on ihan TAVALLISIA, ei mitään ääripäiden hiihtäjiä. Kun menen pikkupaikkakunnan perhekuplaan, niin mikään muu kuin asuinväljyys ei muutu. Samat isot okt, maasturit, lasten trendit ja harrastukset on sielläkin.
Helsingin pientaloalueet ovatkin kuin jotain suomalaisia pikkukaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
Käpylä on samanlainen lähiö kuin joku Haaga tai Pihlajamäki, vaikka siellä onkin pari puutaloa.
Käpylä on täysin menetetty. Siitä on tullut järjettömän autottoman kaupungin ideakeskus. Jos sinulla on auto, niin älä missään nimessä muuta tänne. Minusta on helvetin väärin ettei omaa autoa saa enää parkkiin kotinsa lähettyville ja jos sen joskus tuurilla saa niin ei sitä ainakaan sieltä pois saa :) kun Käpylästä lähtevät ajoväylät on tehty järjettömän vaikeaksi nykyään.
Naurettavinta tässä on se, että eräs herra on ottanut tämän itselleen sydämmen asiaksi ja mainostaa somessa, että jos haluat tehdä aloitteen pyöräilyn edistämisestä, niin ota minuun yhteyttä, sillä otiedän kuinka tämä pitää tehdä -> ammatti aloitteentekijä.
Tän lopputuloksena asuntojen hinnat tulevat tippumaan alueella, joten nyt täällä jo asuville oikein hienoa, että "omissa joukoissa" kyseistä toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuriositeettina, että Pohjois-Helsingissä kuten noissa Tapani-alkuisissa, asuu eniten kepun äänestäjiä Helsingissä. Ilmeisesti moni maaseudulta pääkaupunkiin muuttanut sijoittuu lopulta niille nurkille.
Torpparinmäessä lähellä Paloheinää asuu eniten Helsingissä syntyneitä tilastojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ovat varmaan eniten maalaisihmistä miellyttäviä alueita? Lähellä useampi hevostalli, peltoja, joki, vanhoja puutaloja, sorateitäkin löytyy.
Käpylässä asuu ihan erilaista porukkaa kuin Paloheinä- Pakilassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torpparinmäessä lähellä Paloheinää asuu eniten Helsingissä syntyneitä tilastojen mukaan.
Ja muualta muuttaneet nuoret asuvat usein esim. Kalliossa tai Ullanlinnassa.
Ullanlinnassa näkee paljon someinfluenssereita, ja tämä juuri Helsinkiin muuttanut, silmänvenytyskohussa ryvettynyt kuopiolainen ex-missikin muutti juuri Ullanlinnaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käpylä on samanlainen lähiö kuin joku Haaga tai Pihlajamäki, vaikka siellä onkin pari puutaloa.
Käpylä on täysin menetetty. Siitä on tullut järjettömän autottoman kaupungin ideakeskus. Jos sinulla on auto, niin älä missään nimessä muuta tänne. Minusta on helvetin väärin ettei omaa autoa saa enää parkkiin kotinsa lähettyville ja jos sen joskus tuurilla saa niin ei sitä ainakaan sieltä pois saa :) kun Käpylästä lähtevät ajoväylät on tehty järjettömän vaikeaksi nykyään.
Naurettavinta tässä on se, että eräs herra on ottanut tämän itselleen sydämmen asiaksi ja mainostaa somessa, että jos haluat tehdä aloitteen pyöräilyn edistämisestä, niin ota minuun yhteyttä, sillä otiedän kuinka tämä pitää tehdä -> ammatti aloitteentekijä.
Tän lopputuloksena asuntojen hinnat tulevat tippumaan alueella, joten nyt täällä jo asuville oikein hienoa
Käpylä oli ennen paras alue stadissa. Rento, mutta siisti. Nykyään tosiaankin muuttunut. Paljon narkkareita ja sitä kautta pikku varkauksia. Toi pyöräilyn suosiminen on mennyt liiallisuuksiin johtuen muutamasta aktiivista, jotka jaksavat tehdä kaupungille uusia aloitteita. Ihmisten elämää halutaan hankaloittaa, jota en ymmärrä.
Valtava asuntolaina keskituloisen maksukyvylle, hirveät sosiaaliset paineet, naapurille näyttäminen yms. Riippuu mitä kukin elämässä arvostaa, mutta en itse voisi paljon mitään ahdistavampaa kuvitella kuin tuommoinen jatkuva ylisuorittamisen pakko. Asun itse keskituloisena hyvin mielelläni halvassa kerrostalossa 30 kilometrin päässä Helsingistä. Ei tarvitse valittaa köyhyydestä ja rahojen loppumisesta, kun ei tarvitse ylikalliita elämisen puitteita ja statussymboleja mihinkään. Mieluummin laitan rahat tekemiseen ja kokemuksiin sen mukaan kun on oikeasti varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maununneva tosiaan samaa sarjaa Pakilan ja Paloheinän kanssa, Käpylä taas tunnelmaltaan enempi Tapanilan kaltainen.
Tunnelmaero on ihan todellinen, ja itse en muuttaisi esim. Paloheinään, vaikka maksettaisi. Käyn siellä välillä kyläilemässä tai jossain juhlissa, ja se riittää.
Tapanilassa ja Käpylässä voi hengittää vapaa
Mikä Paloheinässä sulle niin paha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloheinän profiloisin ennemmin rikkaiden kuin keskiluokkaisten asuinalueeksi.
Keskiluokkainen tai ylemmän keskiluokan omakotiasuja asuu Helsingissä Tapanilassa, Tapaninkylässä, Tapaninvainiossa ja Pakilassa esimerkiksi. Noilla alueilla omakotitaloon voi päästä kiinni 300 000-400 000€ hinnalla. Ja noissa paikoissa on pääosin omat tontit vielä, joiden arvo vain kasvaa vuosi vuodelta.
Paloheinä on tyypillistä tavallista keskiluokkaa. Tapanila,,Tapaninkylä ja Tapaninvaino alempaa keskiluokkaa tai vielä heikompaa.
Miten alemman keskiluokan edustaja ostaa omakotitalon Tapaninvainiolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paloheinän profiloisin ennemmin rikkaiden kuin keskiluokkaisten asuinalueeksi.
Keskiluokkainen tai ylemmän keskiluokan omakotiasuja asuu Helsingissä Tapanilassa, Tapaninkylässä, Tapaninvainiossa ja Pakilassa esimerkiksi. Noilla alueilla omakotitaloon voi päästä kiinni 300 000-400 000€ hinnalla. Ja noissa paikoissa on pääosin omat tontit vielä, joiden arvo vain kasvaa vuosi vuodelta.
Paloheinä on tyypillistä tavallista keskiluokkaa. Tapanila,,Tapaninkylä ja Tapaninvaino alempaa keskiluokkaa tai vielä heikompaa.
Miten alemman keskiluokan edustaja ostaa omakotitalon Tapaninvainiolta?
Ei mitenkään, ainakaan palkkatuloillaan. Ja kun mennään ihan siihen joen varteen, niin niistä omakotitaloista yksikään ei ole koskaan myynnissä alta puolen miljoonan euron.
Länsi-Pakilassa asumme. Koulussa on ollut kiusaamista ja näkyy joidenkin perheiden pahoinvointi. Harva talo Pakilassa tai Paloheinässä on ns luksustalo, melko tavallisia taloja pienillä tonteilla. Melusaaste on melkoinen, kehä1 ja lentoreitit. Lasten koulukuvissa kaikki ovat valkoisia jos sillä on merkitystä jollekin. Rauhallista ja turvallista on ollut asua reilu 10v.