Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käpylä, Paloheinä, Pakila -elääkö keskiluokkalähiöissä onnelliset perheet?

Vierailija
28.01.2026 |

Minä haaveilen perheestä, kumppanuudesta ja turvallisella alueella omakotiasumisesta. Jossa eletään tasaista, monien mielestä ehkä tylsää peruskeskiluokkaista elämää. Luodaan lumia ja moikataan naapureita. Puolison kanssa ehkä sovitellaan kumpi ottaa auton ja kumpi menee pyörällä tai julkisilla. Näen kollegoissa ja lähipiirissä paljon tällaista. Itse olen jäänyt ainokaiseni kanssa kahdelleen ja elämme kerrostalossa, ihan ok elämää kuitenkin. Ihailen silti tuollaista, näen heidän elämänlaadun hyvänä ja perusonnellisena. Onkohan totuus tämä, onko omakotialueilla ydinperhe-elämä onnellista kuten näyttää ulospäin?

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloheinässä ollaan näennäisesti vihreitä tai ainakin tiedostavia, mutta silti lentomatkustetaan, shoppaillaan ja pihassa on kaksi autoa. Että kyllä ekologisuus on ihan jees, kunhan se ei uhkaa minun dolce vitaa.

Vierailija
62/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näissä perheissä monillakin yli kolme lasta? Mitähän se kuvaa/kertoo? Ei tyypillistä nyky-Suomessa eikä etenkään Hki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko näissä perheissä monillakin yli kolme lasta? Mitähän se kuvaa/kertoo? Ei tyypillistä nyky-Suomessa eikä etenkään Hki.

Suomenruotsalaisilla on ainakin enemmän lapsia, kuin suomenkielisillä. Omista perhetutuista monet on suomenruotsalaisia. Anders Adlercreutzillakin on viisi lasta. 
Toki myös suomenkielisillä on joskus enemmän lapsia, mutta tietämälläni nelilapsisella täysin suomenkielisellä helsinkiläisperheellä on miljoonaomaisuus. Ja onhan niitä suomenkielisiä muitakin varmasti, itse vaan tunnen lähinnä ruotsinkielisiä. 

Vierailija
64/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös muillakin suomenkielisillä yli kolmea lasta, kuin pelkästään miljonääreillä.

Julkisista tehtävistä tulee mieleen ainakin Anna-Kaisa Rastenberger (neljä lasta) ja Erica Åberg (myös neljä lasta). Rastenbergerin perheessä taitaa kyllä olla myös ruotsi arjessa. 
Juuri sain muuten tietää yhden Pohjois-Helsingissä asuvan suomenruotsalaisperheen odottavan viidettä lastaan. Tästähän oli hiljattain YLE:lläkin juttua, että Suomen syntyvyys lepää nyt suurperheiden varassa. 

Vierailija
65/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella on kaksi. Muutaman tiedän, joilla on kolme lasta mutta suurimmalla osalla on kaksi. Eipä täällä ole edes isoja asuntoja vaikka eihän lapset välttämättä omaa huonetta edes tarvitse.

Vierailija
66/66 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuriositeettina, että Pohjois-Helsingissä kuten noissa Tapani-alkuisissa, asuu eniten kepun äänestäjiä Helsingissä. Ilmeisesti moni maaseudulta pääkaupunkiin muuttanut sijoittuu lopulta niille nurkille.

Torpparinmäessä lähellä Paloheinää asuu eniten Helsingissä syntyneitä tilastojen mukaan.

Nuo tilastot ovat vähän hämääviä. Kaupunginosat joissa on isoja omakotitaloja ja perhekoot isot, on eniten syntyperäisiä vain siitä syystä että lapset ovat syntyneet Helsingissä. Kantakaupungissa on vähemmän syntyperäisiä koska lapsia on vähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi