Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käpylä, Paloheinä, Pakila -elääkö keskiluokkalähiöissä onnelliset perheet?

Vierailija
28.01.2026 |

Minä haaveilen perheestä, kumppanuudesta ja turvallisella alueella omakotiasumisesta. Jossa eletään tasaista, monien mielestä ehkä tylsää peruskeskiluokkaista elämää. Luodaan lumia ja moikataan naapureita. Puolison kanssa ehkä sovitellaan kumpi ottaa auton ja kumpi menee pyörällä tai julkisilla. Näen kollegoissa ja lähipiirissä paljon tällaista. Itse olen jäänyt ainokaiseni kanssa kahdelleen ja elämme kerrostalossa, ihan ok elämää kuitenkin. Ihailen silti tuollaista, näen heidän elämänlaadun hyvänä ja perusonnellisena. Onkohan totuus tämä, onko omakotialueilla ydinperhe-elämä onnellista kuten näyttää ulospäin?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakila ja Paloheinä ovat ylimpien tuloluokkien alueita, ei mitään keskiluokkaisten alueita. Melkoisesti saa tehdä töitä ja säästää, että noille alueille pääsee. Omakotitaloissa pk-seuduilla asuu vain hyvätuloisia, ellei talo ole peritty.

Vierailija
4/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin totta kun olla voi,sillä ympäristö tekee kaltaisekseen.

Vierailija
5/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakila ja Paloheinä ovat ylimpien tuloluokkien alueita, ei mitään keskiluokkaisten alueita. Melkoisesti saa tehdä töitä ja säästää, että noille alueille pääsee. Omakotitaloissa pk-seuduilla asuu vain hyvätuloisia, ellei talo ole peritty.

Höpö höpö. Riippuu siitä, milloin talo on hankittu, ja missä kunnossa. Ihan tavallista keskiluokkaa siellä asuu.

Vierailija
6/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin. Voi toki olla, että tuttavani ovat vaan statuskeskeisiä ihmisiä. Mutta jotenkin tuntuu, että ero noissa paineissa on tosi iso verrattuna omaan keskiluokkaiseen asuinalueeseen kehyskunnassa. Mutta voi myös olla, että täällä on samanlaista, mutta minä en vaan välitä/huomaa.

Vierailija
7/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konala🐼🥩👴🏻

Vierailija
8/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpylä on samanlainen lähiö kuin joku Haaga tai Pihlajamäki, vaikka siellä onkin pari puutaloa.

Vierailija
9/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla alueilla ihmisillä on isot asuntolainat. Onko onnellista vai ei, jokainen voi itse miettiä.

Vierailija
10/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakilan koulussa on ollut paljon kiusaamista. Siitä on uutisissakin 

Vierailija
11/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakila = 🧔🏿🧔🏿🧔🏿🧔🏿🧔🏿🧔🏿

Vierailija
12/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jotkut. Itse tiedän joitain perheitä, jotka asuu noilla alueilla. Kovat tuntuu olevan sosiaaliset paineet olla tietynlainen tiedostava cityvihreä, joka kasvattaa sen yhden lapsen kuin elämänsä tärkeimmän projektin. Voi toki olla, että tuttavani ovat vaan statuskeskeisiä ihmisiä. Mutta jotenkin tuntuu, että ero noissa paineissa on tosi iso verrattuna omaan keskiluokkaiseen asuinalueeseen kehyskunnassa. Mutta voi myös olla, että täällä on samanlaista, mutta minä en vaan välitä/huomaa.

Eivät ole vihreitä, vaan esim. Pakila-äänestysalueella 43 % äänesti kokoomusta. Toki voivat jeesustella ilmastonmuutoksella, mutta se on teatteria, kun arvot ovat kuitenkin kuluttamisessa ja kapitalismissa.

Vierailija
13/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Riippuu siitä, milloin talo on hankittu, ja missä kunnossa. Ihan tavallista keskiluokkaa siellä asuu.

Omakotitalon arvo on kuitenkin vähintään puoli miljoonaa Paloheinässä ja Pakilassa, joten eivät keskiluokkaisia kuitenkaan omaisuuden puolesta, vaikka eivät korkeasti koulutettuja olisikaan, mutta suurin osa on korkeasti koulutettua.

Vierailija
14/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus miettinyt samoja joten kiva kun tartuit aiheeseen. Vastaavilla alueilla asuu muutama tuttava, joiden somen kautta olen lähestynyt asiaa. Yllä joku puhui suorituskeskeisestä elämästä ja kilpailusta.

Tämä resonoi ajatuksiini välittyen tuttavien somesta. He päivittävät aktiivisesti urheilusuorituksensa, lapsiperhearjen lukuisine harrastuksineen, kokkaukset ja ravintolakäynnit. Urheilumittarien lukemat. Toisaalta myös sen kun koko perhe kaatuu flunssassa sänkyyn, kotona on sotkua ja Wolt pelastaa kaaoksen. 

En ehkä oikein tavoita onko se tapa jakaa autenttista arkea vai näyttämisen halua suhteessa muihin? Kuitenkin kun siinä tuodaan esille myös niitä hankaluuksia ja ikävää oloa ettei viikkoon pääse treenaamaan. Kokonaiskuva kuitenkin on ainakin minulle sitä, että elämää onnellista, vakavaraista, rakkauden täyteistä, sosiaalista elämää hyvässä lähiössä.

Vierailija
15/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kalliita alueita mutta saan kiinni ap:n ajatuksesta. Ja tuosta kiusaamisjutusta sillä myös Turussa on ollut paljon koulukiusaamista juuri "paremmilla" alueilla. Näillä alueilla asuu varmasti kivojakin perheitä ja ovat viihtyisiä. Aikanaan lenkkeilen paljon näillä alueilla koiran kanssa ja mietin silloin että jos jostain talon haluaisin niin juuri (Itä-) Pakila tai Torpparinmäki (nykyään rakennettu lisää). 

Ap, mieti voisitko jotenkin päästä lähemmäs näitä alueita? Kuulostaa hölmöltä mutta tee haavekartta tai vastaava ja ala tehdä töitä sen eteen. Koska ymmärrän hyvin sen "tunnelman" mikä näillä alueilla on.  

Vierailija
16/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paloheinässä ainakin asuu keskiverkoa ns. parempia perheitä ja hyvinvointi korkealla.

Vierailija
17/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat kalliita alueita mutta saan kiinni ap:n ajatuksesta. Ja tuosta kiusaamisjutusta sillä myös Turussa on ollut paljon koulukiusaamista juuri "paremmilla" alueilla. Näillä alueilla asuu varmasti kivojakin perheitä ja ovat viihtyisiä. Aikanaan lenkkeilen paljon näillä alueilla koiran kanssa ja mietin silloin että jos jostain talon haluaisin niin juuri (Itä-) Pakila tai Torpparinmäki (nykyään rakennettu lisää). 

Ap, mieti voisitko jotenkin päästä lähemmäs näitä alueita? Kuulostaa hölmöltä mutta tee haavekartta tai vastaava ja ala tehdä töitä sen eteen. Koska ymmärrän hyvin sen "tunnelman" mikä näillä alueilla on.  

Ihana vastaus, läikähti sydämessä. Miten voisin? Olen korkeakoulutettu ja tulot keskiluokkaa, mutta asuminen ja eläminen yh Helsingissä on kallista. Oma piha on haaveeni, olen käsillä tekevä luonto lähellä sydäntä. Lapsi tapaa isää enkä siksi, kuten työnikään vuoksi, voisi nyt muuttaa muualle Helsingistä. Miten voisin toteuttaa tuota? 

Vierailija
18/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen oli hs:ssä ex-pappi Antti Kylliäisen haastattelu, käsittääkseni asuu noilla seuduilla. Ja tuli tuosta tiedostavasta cityvihreästä mieleen. Hiukan hämmentynyt olo jäi haastattelusta eli oli siis taattua hs-peruskauraa. Otsikointi liittyi turvallisten tilojen paheksuntaan mutta elokapinaa sitten jo ylistettiinkin.

Tämäkin esimerkki korkeakoulutetusta kirjailija-menestyjästä joka elää tiukasti omassa kuplassaan. Tuliko hänestä tyytyväinen vaikutelma? Ristiriitainen enemmänkin. Paljon jäi pinnan alle esim kirkosta.

Vierailija
19/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse Paloheinässä ja ihan perusonnellista elämää elän. Mutta voisin elää sitä jossain muuallakin. Toki alue on ihana ja tämä on ensimmäinen paikka, johon olen kotiutunut. Naapurustossa on samanhenkisiä ihmisiä ja löytyy harrastusmahdollisuuksia. Mutta ehkä olisin kotiutunut lasten kanssa hyvin muuallekin. En olisi ilman lapsia tutustunut täälläkään kuin muutamaan ihmiseen.

Vierailija
20/62 |
28.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torpparinmäessä ja Paloheinässä ainakin on myös aso-asuntoja, eli on mahdollista päästä pienemmilläkin tuloilla. Seuraan erästä Paloheinässä asuvaa somettajaa, jonka sisältö ainakin on lähes parodiaa tuon alueen stereotyyppisestä asukkaasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi