Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.

Vierailija
27.01.2026 |

Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä. 

Kommentit (1376)

Vierailija
1281/1376 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ihanassa vanhassa talossa, olen kohta 60 ja ihmettelen yhtä asiaa. Eivätkö ihmiset enää kaipaa liikuntaa? Itse ainakin jämähdän jos jään sisälle istumaan koko päiväksi. Lumityöt on ihana asia. Rakastan niitä! Se on ihana tapa ottaa aamu vastaan. Saa liikuntaa raikkaassa ilmassa. Samoin puutyöt. Nykyisin on kehitetty kevyitä moottorisahoja, ostin akkusahan ja kun olen pitkä, ostin sellaisen pitkäselkäisen lumikolan. Enää ei ota edes selästä. Monet työkalut ovat kehittyneet. Nuo akkukoneet nyt ainakin, kun olen nainen, ovat keveitä ja helppoja käynnistää ja käyttää. Kotityöt maalla - siinä pihalla ja kasvimaalla, puutyöt tms - ovat osa elämäntapaa ja edistävät kropankin terveyttä. Istuminen ja makaaminenhan se ihmisen tappaa. Jossain sardiinipurkissa tuijotetaan ruutua ja istutaan koko päivä. Sekö on elämää?

No ei me ainakaan juuri istuta. Ommellaan, säilötään, sidotaan perhoja, kokataan, tehdään kotitöitä, rakastellaan, katsotaan netflixiäkin maaten, ei istuen. Pääasiassa hoidellaan omia ja muiden ihmisten asioita (3 vanhusta) eli ollaan paljon poissa kotoa, kyläillään, rakennellaan joka kevät autoon uusi iteraatio, muutetaan siihen ja karataan kuukausiksi Jäämerelle, syksyllä sama takaperin. Töihin karkaan päivystysluonteisesti aina silloin tällöin. 

Kyllä, tämä on elämää. Kovin mielikuvituksetonta ja tylsää olisi vain istua ja tuijottaa ruutua. Outoa, ettei niin moni osaa muuta edes kuvitella. Ei me kyllä myöskään asuta sardiinipurkissa, tilaa on, naapureista ei kuulu mitään ja ikkunastakin näkyy kuusenlatvoja ja joskus hämärissä liito-oravia. Taidetaan olla onnekkaita kun lukee teidän juttuja, mä pidin tätä normaalina.

Vierailija
1282/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole mitään asumismuotoa mitään vastaan. Pääasia, että asukkaat viihtyy kukin missäkin. Niin kauan kuin rakennusvalvonta kieltää tekemästä yli 40m korkeita omakotitaloja, niin itselleni ainoa oikea asumismuoto on kerrostalo. Asun kuten ehkä arvaatte, ylimmässä kerroksessa reilun 40 metrin korkeudessa. Täältä on upeat näkymät Suomenlahdelle ja myös lännen suuntaan pitkälle. Tätä maisemaa en kyllästy koskaan katsomaan. Paljon mielummin katselen kaukoputkellani merellä kulkevia laivoja, lintuja tai muuta tosielämän livekuvaa, kuin tuijotan tv:tä sohvallani. Neljä vuodenaikaa tuo omaa maalauksellista vivahdetta myös maisemiin eri vuodenaikoina. Alakerroksista ei myöskään kuulu juuri mitään ääniä, eikä liikenteen melua kuulu myöskään. Ei ole myöskään naapuritaloa kyljessä kiinni, joten avaruuttaa ympärillä riittää.  Autonkin saa aina ajettua suoraan talon alle halliin omalle paikalle.

Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä  autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei omakotitalon lumityöt mitään maksa. Lumilapio ja kola löytyy. Itse ne tehdään.

Omakotitalossa itse päätät asiat eikä taloyhtiö. Ja hiljaisuus alkaa kun sinä haluat.

Maksaahan. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita eikä ilmaisia lumitöitä. Kaikelle on vaihtoehtoiskustannuksensa.

Vierailija
1284/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun maalla ihanassa vanhassa talossa, olen kohta 60 ja ihmettelen yhtä asiaa. Eivätkö ihmiset enää kaipaa liikuntaa? Itse ainakin jämähdän jos jään sisälle istumaan koko päiväksi. Lumityöt on ihana asia. Rakastan niitä! Se on ihana tapa ottaa aamu vastaan. Saa liikuntaa raikkaassa ilmassa. Samoin puutyöt. Nykyisin on kehitetty kevyitä moottorisahoja, ostin akkusahan ja kun olen pitkä, ostin sellaisen pitkäselkäisen lumikolan. Enää ei ota edes selästä. Monet työkalut ovat kehittyneet. Nuo akkukoneet nyt ainakin, kun olen nainen, ovat keveitä ja helppoja käynnistää ja käyttää. Kotityöt maalla - siinä pihalla ja kasvimaalla, puutyöt tms - ovat osa elämäntapaa ja edistävät kropankin terveyttä. Istuminen ja makaaminenhan se ihmisen tappaa. Jossain sardiinipurkissa tuijotetaan ruutua ja istutaan koko päivä. Sekö on elämää?

No ei me ainakaan juuri istuta.

Kerrostalon portaissa saa tehokkaasti liikuntaa. Varsinkin, jos ikkunasta näkyy kuusenlatvoja.

Vierailija
1285/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtoi olla tosi hyväkuntoinen omakotitalo, jos siitä pois muuttaminen kerrostaloon paransi muka elämänlaatua 

On ympärivuotinen mökki urpå.Mihin silloin tarvitsee omakotitaloa?

Vierailija
1286/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hassua. Meille kerrostalosta tuli se oma rauha, ahh -elämys. On uusi talo eli hyvät äänieristykset, luontoa ympärillä, rauhalliset naapurit. Kenenkään kanssa ei ole pakko keskustella, jos ei halua. Ei tarvitse vääntää puunoksista toisen tontilla, lumitöistä, ruohonleikkuusta, rikkaruohoista, metelistä pihalla, väärällä paikalla parkkeeratuista autoista jne. jne. Voi täysin kenenkään näkemättä loikkia tai tehdä "puutarhatöitä" omalla "pihalla", eli parvekkeella.

Aiheita harmitukseen löytyy lukuisasti niin rivi- kuin ok-taloissa, ellei asu syrjäseuduilla. 

Vierailija
1287/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hassua. Meille kerrostalosta tuli se oma rauha, ahh -elämys. On uusi talo eli hyvät äänieristykset, luontoa ympärillä, rauhalliset naapurit. Kenenkään kanssa ei ole pakko keskustella, jos ei halua. Ei tarvitse vääntää puunoksista toisen tontilla, lumitöistä, ruohonleikkuusta, rikkaruohoista, metelistä pihalla, väärällä paikalla parkkeeratuista autoista jne. jne. Voi täysin kenenkään näkemättä loikkia tai tehdä "puutarhatöitä" omalla "pihalla", eli parvekkeella.

Aiheita harmitukseen löytyy lukuisasti niin rivi- kuin ok-taloissa, ellei asu syrjäseuduilla. 

"loikkia"=> loikoilla

Vierailija
1288/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtoi olla tosi hyväkuntoinen omakotitalo, jos siitä pois muuttaminen kerrostaloon paransi muka elämänlaatua 

On ympärivuotinen mökki urpå.Mihin silloin tarvitsee omakotitaloa?

On tollainen mökki kyllä, ja silti ei pystyttäis asumaan kerrostalossa enää, onneksi on myös välimuotoja kuten luhti- ja rivitalo, joka sopi meillä, ymmärrän niitäkin joilla okt + mökki, ei se kaikille ole liikaa ja jotkut ostaa palveluita jne.

Vierailija
1289/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo on muinasmuisto idyllisestä maaseutuelämästä. Itseäni ei vois vähempää kiinnostaa okt-asuminen.. talvella lumityöt, kesällä pihanhoito, vaikka puutarhanhoidosta pidänkin niin silti ei. 

Mulle okt:n vastine on mökki, kun haluan työleirin. 

Vierailija
1290/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä  autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka.

Meidän taloyhtiössä osake noin 30000e ja kk vastike jonkun 40e/kk. Toki sähköt päälle, jos on sähköauto.  Mulla on autopaikkaosake viereisestä talosta, noin 20000e, 50e/kk vastike, kylmähalli, mutta auto ja moottori lämpenee kyllä lämmittimella. 

Ilman omistusta autopaikoista maksetaan 80-200e/kk Helsingissä riippuen paikasta. Toki on hakvempia ja kalliimpiakin. En kuitenkaan jaksa sitä asukaspysäköintipaikkavalitusta, joka koko ajan päällä. 700e/v kadunvarsipysäköinto on kuitenkin halpaa, kun vertaa siihen, että joko maksat sitten vastaavasti vuokraa satasen kuussa tai ostat osakkeen ja maksat jonkun verran vähemmän. Ihan kuin kaupungin, veronmaksajien, pitäisi maksaa keskustan asukaspysäköinti. 

Vierailija
1291/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä  autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka."

Olen eri, mutta me maksoimme asunnon oston yhteydessä lämmitetystä omasta hallipaikasta 39 000€. Tämä Helsingissä.

Vierailija
1292/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä  autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka."

Olen eri, mutta me maksoimme asunnon oston yhteydessä lämmitetystä omasta hallipaikasta 39 000€. Tämä Helsingissä.

Eli jyvitettynä vaikka 25 v. asumiseen, hintaa on kuukaudessa 130 €. Onpa kallista. Omat ison omakotitalon kulut n. 350 €/kk ja siinä mukana jo autonkin lämmitys ja lataus kahdelle autolle.

Vierailija
1293/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jyvitettynä vaikka 25 v. asumiseen, hintaa on kuukaudessa 130 €. Onpa kallista. Omat ison omakotitalon kulut n. 350 €/kk ja siinä mukana jo autonkin lämmitys ja lataus kahdelle autolle.

Niin sinä ajattelit että 25v jälkeen sen hallipaikkaosakkeen arvo on 0€ ? Vähän valoja päälle nyt.

Vierailija
1294/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä  autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka.

Meidän taloyhtiössä osake noin 30000e ja kk vastike jonkun 40e/kk. Toki sähköt päälle, jos on sähköauto.  Mulla on autopaikkaosake viereisestä talosta, noin 20000e, 50e/kk vastike, kylmähalli, mutta auto ja moottori lämpenee kyllä lämmittimella. 

Ilman omistusta autopaikoista maksetaan 80-200e/kk Helsingissä riippuen paikasta. Toki on hakvempia ja kalliimpiakin. En kuitenkaan jaksa sitä asukaspysäköintipaikkavalitusta, joka koko ajan päällä. 700e/v kadunvarsipysäköinto on kuitenkin halpaa, kun vertaa siihen, että joko maksat sitten vastaavasti vuokraa satasen kuussa tai ostat osakkeen ja maksat jonkun verran vähemmän. Ihan kuin kaupungin, veronmaksajien, pitäisi maksaa keskustan asukaspys

Kiitos vastauksestasi. Helsingissä voidaan maksaa siis muualla olevan vanhemman omakotitalon kulujen verran kuukaudessa pelkästä autopaikasta.

Vaikea uskoa tämän putken aloitusviestiä, että kerrostaloasujana voisi säästää tonnin kuussa.

Vierailija
1295/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinä ajattelit että 25v jälkeen sen hallipaikkaosakkeen arvo on 0€ ? Vähän valoja päälle nyt.

Öö...eikö täällä kerrostaloasukit ole todistaneet todistamasta päästyään, miten omakotitalojen arvokin häipyy kokonaan avaruuteen, kai tuo on sama autotallipaikoissakin.

Vierailija
1296/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen kirjoittaja kertoi eiomistuapaikan voivan maksaa jopa 200 € kuukaudessa. Ei sellaista paikkaa voi myöhemmin myydä.

Vierailija
1297/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toinen kirjoittaja kertoi eiomistuapaikan voivan maksaa jopa 200 € kuukaudessa. Ei sellaista paikkaa voi myöhemmin myydä."

Tuossa nyt kuitenkin joku pösilö oli jyvittämässä osakepaikkaa 25 vuodelle, sanottiin jossain muussa viestissä mitä hyvänsä.  Vuokrapaikat on asia erikseen.

Vierailija
1298/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen uutisista lukenut, Helsinki haluaa lähinnä vihreiden toimesta kieltää yksityisautoilun kokonaan, ainakin siitä halutaan tehdä todella vaikeaa. Miten tuohon kehitykseen  sopii mielestäsi näkemys, että autohallipaikka pitää edes arvonsa?

Vierailija
1299/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä olen uutisista lukenut, Helsinki haluaa lähinnä vihreiden toimesta kieltää yksityisautoilun kokonaan, ainakin siitä halutaan tehdä todella vaikeaa. Miten tuohon kehitykseen  sopii mielestäsi näkemys, että autohallipaikka pitää edes arvonsa?"

Kannattaisi pyytää avuksi jotain lukutaitoista niin pysyisi paremmin kärryillä maailman menosta. 

Vierailija
1300/1376 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä olen uutisista lukenut, Helsinki haluaa lähinnä vihreiden toimesta kieltää yksityisautoilun kokonaan, ainakin siitä halutaan tehdä todella vaikeaa. Miten tuohon kehitykseen  sopii mielestäsi näkemys, että autohallipaikka pitää edes arvonsa?"

Kannattaisi pyytää avuksi jotain lukutaitoista niin pysyisi paremmin kärryillä maailman menosta. 

Tervetuloa tutustumaan 11 000 niteen kirjastooni omakotitalooni.

Menikö sinulla pikkuisen tunteeseen kun piti alkaa urakalla käymään henkilöön... eikö kerrostaloasukit ollakaan onnellisia omassa kanihäkkitodellisuudessaan? Vai ovatko jopa epävarmoja valinnoistaan...