Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (1376)
Mahtoi olla tosi hyväkuntoinen omakotitalo, jos siitä pois muuttaminen kerrostaloon paransi muka elämänlaatua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei siellä Helsingin Töölössä ole kerrostaloissa ulkoporealtaita, KÖYHÄT.
Mun tutulla on kerrostalon parvekkeella poreallas. Ei tosin Töölössä, mutta niin hyvällä paikalla on sitten asunnon ulkopuolella huvitukset lähellä 😊
Parvekkeen rakenteet ei ole tarkoitettu porealtaille. Ei ehkä kestä.
500 kiloa/ neliö on muistaakseni jonkun parvekkeen kantavuus. Poreamme menee kyllä kirkkaasti yli paitsi jos pitää sen tyhjänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana että joku tuo esiin tämän asian eli sen että omakotitalossa ei ole aina mitään järkeä. Ja rahallisesti se on itsemurha.
Jos muuttaisin omakotitaloon se olisi joku todella pieni hirsimökki, jonka saisi puulla hyvin lämpimäksi ja muutkin kulut kohtuulliset.
Öh. Täällä missä asun olisi omakotitaloon muutto edullisempi vaihtoehto niillä kriteerein mitä asunnon iältä, kunnolta,sijainnilta ja koolta haluamme. Kunhan ei ole sähkölämmitystä.
Öh, mikä lämmitysmuoto mielestäsi olisi kaikkein paras, kun maalämmöllä pystyy keräämään 1600 euron laskun ja kokonaan sähkölämmitteisessä vain murto-osa tuosta summasta edes pörssisähköllä nyt tammikuussa korkeiden sähkön hintojen aikana ÖH
Öh, sehän riippuu siitä kuinka hyvin talo on eristetty ja minkä tyyppisiä lämmittimiä siinä käytetään öh
ÖH Ei kannattaisi kommentoida, jos ei ymmärrä asioista ÖH mitään öh
Poreamme on 2x2m =4 neliötä. Allas painaa tyhjä 500kg. Vettä 1500l =1500kg. 4x85kg (ihminen) =340kg
585kg/neliö. Kaikkine turvamarginaaleineen kantaman pitäisi olla 1000kg/neliö.
Omakotitalo oli itsellänikin joskus unelma, joten sellaisenpa sitten hankin. Pari vuotta jaksoin leikata nurmea, kolata lumia, nikkaroida rappusia ja selvittää miksi milloin maalämpö, milloin ilppi ja milloin autotallin lattialämmitys ei toiminut halutulla tavalla. Kun tänä syksynä olis pitänyt rännit kömytä puhdistamaan, ostin sen palveluna. Ukko sanoi että katto vaatisi kohta jonkun monen tonnin pinnoituskäsittelyn. Totesin että vitut vatii, minä en enää jaksa. Sain myytyä alkuvuodesta ja nyt erittäin tyytyväisenä kerrostalossa.
Huomenta täältä mummonmökistä hyvinnukutun yön jälkeen :) Ikävä tänään kun joutuu lähtemään kaupunkiin hoitamaan asioita. Siinä joutuu näkemään niitä ikäviä sardiinilaatikkorivejä, jollaisessa itsekin joskus asuin. En leveile, kyse ei ole rahasta; maalla olen elänyt paljon vaatimattomammin ja vapaammin.
Suomen maaseutu on juuri nyt täysi autioituvia taloja, etenkin pohjoisessa. Ottakaa yhdestä sellaisesta koti, ei projekti ja päättäkää olla remontoimatta mitään turhaa, ei mene edes säästöjä.
On sulaa hulluutta elää kaukana luonnosta rumuuden ja rahavaltaisen markkinatalouden keskellä. Se on kierre. Sardiinipurkkiriveihin jaetaan mainoksia jotta saisitte päättää minne viette rahanne tulevana viikonloppuna raadettuanne töistä takaisin sardiinipurkkiin ja salille ja sardiinipurkkiin ja sardiinipurkista töihin ja sen jälkeen tuhlaamaan rahanne asioihin, jotka eivät sinne sardiinipurkkin edes mahdu.
Minä lähen kaatamaan pari pihapuuta, jotka häiritsevät silmää, ja teen niistä halkoja. Mukavaa päivää :)
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa päästä kuuntelemaan naapurin kolistelua ja tömistelyä.
Voihan käydä hyväkin tuuri, jos osuu vaikka taloon missä asuu vaikka vanhuksia tai muita hiljaisempia asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Mulla menee lumitöihin lumikolan hinta. Ja sen hankin takaisin uimahalli- ja kuntosalimaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ihmeen juoksevat kulut omakotitalossa voivat olla niin isot, että niistä voi säästää 1000€/kk?
Jos omakotitalossa oli suora sähkölämmitys ja maksaa lumien aurauksesta, jätteenkeräilystä, nuohouksesta, vedestä ja viemäristä, ja kerrostaloasunnossa on kaukolämpö tai maalämpö, niin kyllä varmaankin juoksevissa kuluissa voi säästöä tulla. Jos vielä on eroa eristyksissä kerrostalon hyväksi niin että lämmitysenergian tarve eroaa kovastikin. Ja jos pihatietä on pitkästi, voi juokseviin kuluihin tulla myös muita tienhoitokuluja kuin pelkkä lumenauraus. Tie voi tarvita ajoittain sorastusta, lanausta, reunapalteiden poistoa. Tai jos talo on yksityistien varressa ja tiellä on tiekunta niin menee vuosittain tienhoitomaksut tiekunnalle. Juoksevia kuluja tulee myös ilmanvaihtokoneen suodattimista. Ja ilmanvaihtokanavien puhdistuksista. Jos lämmityksessä käyttää myös puuta, niin niistä tietysti peritään myös hinta. Jos on laiska ja ajattaa nurmikon jollakulla muulla, tulee siitä maksuja. Pihaa ostetut kasvit myös maksavat ja ajoittain niitäkin voi kuolla ja joutuu niitä uusimaan. Nurmikkoa joutuu ainakin kalkitsemaan, vaikkei lannoittaisikaan. Vaikka ajaisi nurmikon itse, pitää kone huoltaa. Vaihtaa suodattimia ja öljyjä, teroittaa ja joskus vaihtaa teriä. Joskus saattaa joutua uusimaan koko koneen. Pihan hoitoa varten tarvitsee myös muita työvälineitä, jotka ovat kuluvaa tavaraa nekin ja niitä voi joutua uusimaan. Lumilapiot, lapiot, kolat, haravat. Jotkut eivät tyhjennä edes sadevesikouruja itse, vaan teettävät senkin muilla. Voi joskus olla myös tarvetta kaadattaa pihapuu, mutta en tiedä laskeako kertaluonteisia tai harvoin toistuvia maksuja juokseviin kuluihin. Niinkuin vaikka talon maalaus, salaojien kunnostus, kattoremontti, putkiremontti jne. Jos sellaiset sisältyvät kerrostalon kuukausivastikkeeseen, niin silloinhan nuokin voisi omakotitalossa asumisen hintaa verratessa laskea mukaan myös omakotitalon juokseviin kuluihin.
Kyllä omakotitalossakin kertyy kaikenlaista, mikä kerrostalossa usein peritään hoitovastikkeena.
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele - Asut sossun rahoilla vuokrayksiössä
sehän on hyvä on katto pään päällä
Niin jos on niin patalaiska ettei itse jaksa tehdä.
Kyllä te cityvihreät olette avutonta sakkia ja luulette pelastavanne maailman siellä pikku kennoissanne, keskellä narkkareita ja pölyistä ilmaa.
Juuri näin, kohta on kevät ja katupöly, nauttikaa!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Ymmärsin että vuosikulut tien aurauksesta voivat olla damat kuin yksi kuukausivastike kerrostalossa. Ja sehän riippunee yksityistien pituudesta. En tiedä hinnoittelua, koska kolaan itse, mutta minkä verran maksaisi lumilinkous vuodessa traktorilla teetettynä oikein runsaslumisena talvena, jos lingottavan tien pituus olisi vaikka 5km ja traktori tulisi jostain 10km päästä eikä olisi kaikkein halvin mies työssä? Ja se kerrostalon kuukausivastike olisi pienimmästä päästä? Olisiko silloin mahdollista?
Asun maalla ihanassa vanhassa talossa, olen kohta 60 ja ihmettelen yhtä asiaa. Eivätkö ihmiset enää kaipaa liikuntaa? Itse ainakin jämähdän jos jään sisälle istumaan koko päiväksi. Lumityöt on ihana asia. Rakastan niitä! Se on ihana tapa ottaa aamu vastaan. Saa liikuntaa raikkaassa ilmassa. Samoin puutyöt. Nykyisin on kehitetty kevyitä moottorisahoja, ostin akkusahan ja kun olen pitkä, ostin sellaisen pitkäselkäisen lumikolan. Enää ei ota edes selästä. Monet työkalut ovat kehittyneet. Nuo akkukoneet nyt ainakin, kun olen nainen, ovat keveitä ja helppoja käynnistää ja käyttää. Kotityöt maalla - siinä pihalla ja kasvimaalla, puutyöt tms - ovat osa elämäntapaa ja edistävät kropankin terveyttä. Istuminen ja makaaminenhan se ihmisen tappaa. Jossain sardiinipurkissa tuijotetaan ruutua ja istutaan koko päivä. Sekö on elämää?
Vierailija kirjoitti:
Viduddaa asua kerrostalossa okt alueen vierellä ja kateellisena katsoa sitä onnelaa
Tällä hetkellä asun omassa rauhassa maaseudulla omakotitalossa ja naapurit ovat tarpeeksi kaukana. Mutta olen asunut ainakin 20v kertostaloissakin monella paikkakunnalla. Kieltämättä Hgissä se oli ankeaa, mutta kaikkialla muualla viihdyin kyllä ihan hyvin koska ympäristössä oli viihtyisiä paikkoja oleskella, vaikkei omaa pihaa tai edes parveketta ollutkaan.
Voisin kuvitella asuvani jossain pikkukaupungissa kerrostalosdakin, mutta olen kyllä tyytyväinen tähän pikkutorppaanikin enkä aio muuttaa ennenkuin ikä tekee tehtävänsä ja on pakko.
Täällä maaseudulla talot eivät maksa yhtä paljon kuin kaupungeissa. Mutta tietysti on omat riesansa täälläkin. Ne voi ottaa haasteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Ymmärsin että vuosikulut tien aurauksesta voivat olla damat kuin yksi kuukausivastike kerrostalossa. Ja sehän riippunee yksityistien pituudesta. En tiedä hinnoittelua, koska kolaan itse, mutta minkä verran maksaisi lumilinkous vuodessa traktorilla teetettynä oikein runsaslumisena talvena, jos lingottavan tien pituus olisi vaikka 5km ja traktor
Lingottava tie 5km mitä helvettiä??
Ihanaa kerrostaloelämää. Ovikoodit poistettiin käytöstä pysyvästi, koska rappukäytävään puskee pakkasilla narkomaaneja käyttämään huumeita. Saman kerroksen naapurikämpissä massiivinen vesivahinko, piikkaamisääniä molemmista kämpistä 8 tuntia päivässä. Iltaisin ja öisin huutaa puhaltimet ohuiden ja huonosti eristettyjen seinien läpi. Massivisesta vesivahingosta johtuen taloyhtiössä alkaa välitön koko taloyhtiön putkiremontti, yli 100 asuntoa, kuukausia asumishaittaa ja valmistuu joulukuussa 2027. Kyllä on ihanaa.
Ei omakotitalon lumityöt mitään maksa. Lumilapio ja kola löytyy. Itse ne tehdään.
Omakotitalossa itse päätät asiat eikä taloyhtiö. Ja hiljaisuus alkaa kun sinä haluat.
Niin. Se on vanhustentalo. Ja siellä on hoitajatkin. Tavallisessa kerrostalossa asuu Jere ja Jepe jotka pitää kaljabileitä pitkin yötä. Jeren paras kaveri Jykä käyttää hissiä vessana.
Autosi tyhjäkäynnistä pakkasella käy 2. kerroksen rouva huomauttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Lumityöt korvaa kuntosalikäynnit. Tosin nykyisin ovat harvinaisia, joten silkkaa luxusta päästä muutaman kerran talvessa työntelemään kolaa ja heiluttamaan lapiota.
Täytyy tyytyä nytkin siihen, että pääsee takaovelta hiihtoladulle ja metsään kuntoilemaan.