Muutin omakotitalosta kerrostaloon ja olen yllättynyt, miten paljon elämänlaatu koheni.
Vaihdossa käteen jäi yli 60 tonnia, ja silti asunto on huomattavasti laadukkaampi ja paremmalla paikalla. Juoksevissa kustannuksissa säästöä lähemmäs tonni kuussa. Erityisesti asia lämmittää tällaisena pörssisähköpäivänä. Omakotitaloon en mene enää ikinä.
Kommentit (1376)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalon lumityöt mitään maksa. Lumilapio ja kola löytyy. Itse ne tehdään.
Omakotitalossa itse päätät asiat eikä taloyhtiö. Ja hiljaisuus alkaa kun sinä haluat.
Maksaahan. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita eikä ilmaisia lumitöitä. Kaikelle on vaihtoehtoiskustannuksensa.
Avaatko vähän tätä, mitä ovat nämä "vaihtoehtoiskustannukset" lumitöistä? Jos lumikola maksaa vaikka 35 € uutena ja sitä käytetään kolmekymmentä vuotta (kuoletus 1,15 € vuodessa), mitä muita kustannuksia siitä mielestäsi tulee?
Lumitöihin käytetyn ajan voi käyttää palkkatöihin tai opiskeluun. Lisäksi lumityöt ovat suurinpiirtein huonoin mahdollinen liikuntamuoto terveyttä ajatellen.
Luuletko etteivät omakotiasujat käy palkkatöissä? Miten suuren palkan opiskelusta saa tunnissa?
Mitä tulee lumitöihin liikuntamuotona, asiantuntijat ovat ihan eri mieltä kanssasi:
"Lumitöiden teko on erinomaista ja tehokasta hyötyliikuntaa, joka kuormittaa
sekä kestävyyskuntoa että lihasvoimaa. Se kuormittaa suuria lihasryhmiä, kuten jalkoja, selkää ja käsiä, ja nostaa sykettä nopeasti.
Lumitöiden hyödyt liikuntana:
Korkea energiankulutus: Lumenluonti kuluttaa arviolta 350570 kilokaloria tunnissa, mikä vastaa teholtaan monia kuntosalitreenejä.
Monipuolinen kuormitus: Toistuva nostaminen, työntäminen ja kääntäminen vahvistavat vartalon syviä lihaksia ja parantavat kestävyyttä.
Mieliala ja terveys: Raittiissa ilmassa liikkuminen lisää endorfiinien tuotantoa, mikä parantaa mielialaa ja vähentää stressiä."
"Hirveästi miettimistä ihan perusarjessa. Ei ihan paras myyntipuhe."
Niinhän mä kirjoitinkin että on tosi hankalaa kun joutuu miettimään kaikenlaista mitä ei kerrostalossa joudu miettimään. Ja naapuritkin puuttuu. Eli kyllä kerrostalo on paljon mukavampi.
Tuossa saattaa olla ihan pikkasen sarkasmia mukana. Tulkitkoon kukin viestini ihan niin kuin haluaa.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
🤣 kerro, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa kertomatta, ettet ole koskaan asunut omakotitalossa.
Kyllä täytyy p*rkele sulatetulla kullalla käyvällä traktorilla tehdä lumityöt, että siitä niin kallista saa.
Minä ostin lumilinkoon bensaa viimevuonna 10 eurolla. En oo vielä tarvinnu lisää. En kutsuis kalliiksi. Eikä vie paljoa aikaa.
Ymmärsin että vuosikulut tien aurauksesta voivat olla damat kuin yksi kuukausivastike kerrostalossa. Ja sehän riippunee yksityistien pituudesta. En tiedä hinnoittelua, koska kolaan itse, mutta minkä verran maksaisi lumilinkous vuodessa traktorilla teetettynä oikein runsaslumisena talvena, jos lingottavan tien pituus olisi vaikka 5km ja traktor
Jos omaa tietä noin pitkä pätkä niin yleensä siihen löytyy oma traktori. Tai kulut jaetaan tienkäyttäjien kesken. Meillä yksityistie maksaa 125 euroa vuodessa. Sisältää kaikki tien kunnossapitoon liittyvät toimet. Laske siitä kuukausikulu.
Laskinpa itselleni velattoman kämpän kk- kulun jossa kaikki kiinteät kulut netistä alkaen, 360 € / kk. Pieniä remontteja ei mukana eikä isoja tulossa, putket tehty. Lämmitys sähköllä ja ilp, satunnaisesti puuhella ja pönttöuuni sekä takka. Kivaa hyötypuuhaa talvella.
Torppa 120 lämmintä m ja pieni kellari, täysin terve ja paljon remontoitu, mm. märkätilat. Rakennettu 1941, ei A- energialuokitusta 😄 Pihassa sauna, talli, liiteri ja iso puutarha, tonttia 1400 m.
Marketit K, S, Lidl ja Tokmanni alle km päässä, komplekseissa Hese ja apteekki, paikalliseen keskustaan ja rautatieasemalle 2 km. Viinakauppaan 2 km ja saman verran melkein uudelle terveysasemalle jossa ainakin vielä yöpäivystys.
Kyllä tuntuis pahalle muuttaa kerrostaloon jos sille tielle joutuu mutta ei nekään täällä Kouvolassa kallita ole 😄 mutta vastikkeet ovat. Jos alkaa aha julkisen distaa niinRepovedelle reilussa puolessa tunnissa, junalla tsadiin tunti ja 20 minuuttia.
Kunnallispolitiikka ja julkisen rahan käyttö ehkä piirun verran huonompaa kuin koko maassa mutta kyllä täällä elelee 🤔
' junalla tsadiin tunti ja 20 minuuttia.'
Junalla ei pääse Tsadiin, joudut lentämään Lontoon tai Pariisin kautta. Muista viisumi.
Tsad taidetaan paikannimenä kirjoitaa isolla, tuossa slangisanana varmaan pienellä. Eiköhän tuolla suunnalla kaikilla ole paperit kunnossa äkkilähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis ollut talo, joka on huonolaatuisempi ja jäätävän kallis ylläpitää?
Meillä on asumiskulut tasokkaassa (vanhassa, mutta täysin rempatussa), loistopaikalla sijaitsevassa talossa 425e/kk sisältäen aivan kaikki maksut. Pörssisähköä meillä ei ole.
En ikinä muuta kerrostaloon, lähden tästä talosta vain jalat edellä.
Onneksi me voidaan kumpikin valita, missä asutaan.
Ei taida olla ihan loistopaikka. Minulla oli loistopaikalla jo pelkkä kiinteistövero n.650€/kk. Myin pois, muutin kerrostaloon ja olen todella tyytyväinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa pelkkiin lumitöihin saattaa mennä kerrostaloasunnon kuukausivastikkeen verran rahaa.
Kellä menee, kellä ei. Meillä ei ole muutamassa vuodessakaan mennyt centtiäkään. Kerrostalon yhtiövastikkeisiin sisältyy myös lumityöt, joka kuukausi, tuli lunta tai ei. Maksa siinä talkkarifirmalle vuodesta toiseen paljosta muustakin tyhjästä.
Mulla oli 40m jalkakäytävää, joka oli kiinteistön, ei kaupungin vastuulla. En halunnut herätä kuudelta aamulla kolaamaan, vaan palkkasin huoltoyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Herranen aika mikä listaus. Meidän talossa on 139 vuotta vanha puuverhous, maalattu muutaman kerran. Peltikatto on 47 vuotta vanha. Se tarkastettiin ja maalattiin 2 vuotta sitten. Ikkunat on alkuperäiset 139 vuoden takaa. Ne on kunnostettu viimeksi 10 vuotta sitten. Sun listan mukaan tää talo on arvoton rötiskö. Järkevällä huoltamisella, käyttämällä aitoja materiaaleja ja käyttämällä talos oikein voi välttää sun kaltaisten myyntimiesten ehdottamat turhat remontit.
Jos olisin ostamassa asuntoa, niin en todellakaan ostaisi rakennusta, jossa on 139 vuotta vanha puuverhoilu. Saatikka 47 vuotta vanha peltikatto. Tai vielä alkuperäiset ikkunat. Huh,huh. Kaikki järkevät ostajakanditaatit kiertää tuollaisen asumuksen kaukaa. Ihan yksi lysti, miten sitä on huollettu jos lähtökohdat on nuo.
Asun 1906 rakennetussa talossa, jossa on yhä alkuperäiset ikkunat. Näin hyvää puutavaraa ei enää saa.
Vierailija kirjoitti:
>Paljonko tuosta lämpimästä kiinteästä autopaikasta talon alla pääkaupunkiseudulla maksat? Tytär asuu maalaiskunnassa, lähellä olisi parkkiluola, taksa 150 €/kk ihan normaalille henkilöautolle, eikä olisi edes nimetty paikka.
Meidän taloyhtiössä osake noin 30000e ja kk vastike jonkun 40e/kk. Toki sähköt päälle, jos on sähköauto. Mulla on autopaikkaosake viereisestä talosta, noin 20000e, 50e/kk vastike, kylmähalli, mutta auto ja moottori lämpenee kyllä lämmittimella.
Ilman omistusta autopaikoista maksetaan 80-200e/kk Helsingissä riippuen paikasta. Toki on hakvempia ja kalliimpiakin. En kuitenkaan jaksa sitä asukaspysäköintipaikkavalitusta, joka koko ajan päällä. 700e/v kadunvarsipysäköinto on kuitenkin halpaa, kun vertaa siihen, että joko maksat sitten vastaavasti vuokraa satasen kuussa tai ostat osakkeen ja maksat jonkun verran vähemmän. Ihan kuin kaupungin, veronmaksajien, pitäisi maksaa keskustan asukaspys
Autohallipaikka Helsingin keskustassa pyörii 400€ hujakoilla. Hallipaikoista maksetaan 50-80K, uusissa tai saneerauskohteissa enemmän
Vierailija kirjoitti:
Kuule ap, olen asunut elämässäni aina kerros/rivitalossa yhtä ajanjaksoa lukuunottamatta. Silloin asuin muutaman vuoden ok-talossa.
Ja voin kertoa, että tuo ajanjakso jolloin asuin ok-talossa oli elämäni onnellisinta aikaa näin niinkuin asumisen puolesta. En ole ikinä, en missään muussa asunnossa nauttinut niin paljoa.
Valitettavasti rahan takia en pysty enää asumaan ok-talossa:( Kyllä se ap sinullakin kuule mieli muuttuu vielä, kun saat lutikoita tai narkkarinaapurit. Naapureitasi kun et voi valita, niin et pysty vaikuttamaan tuleviin ongelmiisikaan.
Kyllä ok-talossakin voi olla ongelmanaapuri. Koirat räksyttävät tai sitten vain muuten sekopää. Kokemusta on.
Kerrostalossa tai rivitalossa saattaa ympäristön äänet kuulua huomattavasti vähemmän sisälle kuin näissä Designtalon puuhökkeliomakotitaloissa jollainen itsellänikin on. Omakotitalossa on jokainen seinä aina ulkoilmaa vastaan ja seinät pahvia. Mutta seinänaapureita ei sitten tietenkään vastapainoksi ole. Tämä kannattaa pitää mielessä. Kerrostalossa ja rivitalossa asuessani ei esim. autojen äänet koskaan ärsyttänyt näin paljon kuin tässä "kaupunkiomakotitalossa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omakotitalon lumityöt mitään maksa. Lumilapio ja kola löytyy. Itse ne tehdään.
Omakotitalossa itse päätät asiat eikä taloyhtiö. Ja hiljaisuus alkaa kun sinä haluat.
Maksaahan. Ei ole olemassa ilmaisia lounaita eikä ilmaisia lumitöitä. Kaikelle on vaihtoehtoiskustannuksensa.
Avaatko vähän tätä, mitä ovat nämä "vaihtoehtoiskustannukset" lumitöistä? Jos lumikola maksaa vaikka 35 € uutena ja sitä käytetään kolmekymmentä vuotta (kuoletus 1,15 € vuodessa), mitä muita kustannuksia siitä mielestäsi tulee?
Ajankäytölle on vaihtoehtoiskustannus. Kaikki se, mihin muuhun olisit tuon ajan voinut käyttää. Vaikka tienata rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmitys, vesi, auraus, vakuutukset, kiinteistövero, tiemaksu, aina jotain remppaa.
Helposti menee tonnin yli.
Ei mene. Tai kartano pitää ainakin talona olla.
Mulla oli isossa talossa juoksevat kulut n.3300 kuussa.
:D MIkä tää juttu on? Otsikon täytyy olla sarkasmia? Elämänlaatu kohenee, kun oma kasvimaa ja ranta ja metsä puuttuu, kohenee kun joutuu asumaan kuin sardiinit purkissa ja sietämään naapurista kuuluvia ääniä, pelkäämään että joku juoppo joku kaunis päivä vielä sytyttää koko paikan tuleen? Entä nyk. sodan pelko? Onko teillä siellä kerrostaloissa varmasti puulämmitteiset saunat, joiden kiukailla sitten paistatte makkaraa pommien tippuessa niskaan? Mistä haette juomaveden, kun viemäriverkosto on pommitettu hajalle? Entä miten ruuan saa säilymään talven yli ilman kunnon maakellaria???
???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajankäytölle on vaihtoehtoiskustannus. Kaikki se, mihin muuhun olisit tuon ajan voinut käyttää. Vaikka tienata rahaa.
Ok, eli sinun elämäsi on aikataulutettu niin tarkkaan, ettei löydy yhtään hukka-aìkaa. Sinulla ei ole harrastuksia eikä kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Et lue, kuuntele musiikkia tai katso televisiota. Mites yöt, minkälainen taksa sinulla on nukkumiselle? Onhan sekin aika pois vaikka ansiotyöstä. Vessa-asiat hoidat varmaan vaipoilla tai katetrilla, eihän vessassa käyntiin voi hyvää tuottavaa aikaa tuhlata. Joku vänkäsi, että lumityöajan voi opiskella, minkälaista tuntiliksaa siitä opiskelusta saa? Itse asiassa pienen lumenteon ja happihyppelyn ulkona jälkeen oppii asioita jopa paremmin.
Luuletko, etteivät omakotiasujat käy töissä? Jopa väitän, että ns. yhteiskunnan tuilla elävistä suurempi osa asuu kerrostaloissa.
Kysyin tuota uteliaisuuttani tekoälylta, vastaus oli aivan arveluni mukainen. Esimerkiksi asumistuki eri nimillä, toimeentulotuki ja työmarkkinatuki keskittyvät tekoälyn mukaan kaikki enimmäkseen kerrostaloasukkaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis ollut talo, joka on huonolaatuisempi ja jäätävän kallis ylläpitää?
Meillä on asumiskulut tasokkaassa (vanhassa, mutta täysin rempatussa), loistopaikalla sijaitsevassa talossa 425e/kk sisältäen aivan kaikki maksut. Pörssisähköä meillä ei ole.
En ikinä muuta kerrostaloon, lähden tästä talosta vain jalat edellä.
Onneksi me voidaan kumpikin valita, missä asutaan.
Ei taida olla ihan loistopaikka. Minulla oli loistopaikalla jo pelkkä kiinteistövero n.650€/kk. Myin pois, muutin kerrostaloon ja olen todella tyytyväinen
En usko tuota. Kiinteistövero ei voi missään olla 7800 € vuodessa. Meillä on iso talo ja oma iso tontti, kiinteistövero yhteensä 450 € vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä olen uutisista lukenut, Helsinki haluaa lähinnä vihreiden toimesta kieltää yksityisautoilun kokonaan, ainakin siitä halutaan tehdä todella vaikeaa. Miten tuohon kehitykseen sopii mielestäsi näkemys, että autohallipaikka pitää edes arvonsa?"
Kannattaisi pyytää avuksi jotain lukutaitoista niin pysyisi paremmin kärryillä maailman menosta.
Tervetuloa tutustumaan 11 000 niteen kirjastooni omakotitalooni.
Menikö sinulla pikkuisen tunteeseen kun piti alkaa urakalla käymään henkilöön... eikö kerrostaloasukit ollakaan onnellisia omassa kanihäkkitodellisuudessaan? Vai ovatko jopa epävarmoja valinnoistaan...
' Tervetuloa tutustumaan 11 000 niteen kirjastooni omakotitalooni.'
Joko olet värittänyt kuvat jo kaikista 11 000 värityskir
Tuommoisia kirjastoja on turha säilöä. Heti kun omistaja joutuu hoivakotiin, taloa myydään, se tyhjennetään ja kirjat menevät roskiin. Hirveä määrä rahaa hukkaan, ja paljon vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lumitöihin käytetyn ajan voi käyttää palkkatöihin tai opiskeluun. Lisäksi lumityöt ovat suurinpiirtein huonoin mahdollinen liikuntamuoto terveyttä ajatellen.
Juu ei sovi selkävammaiselle eikä sydänsairaalle, raskasta hommaa.
Hirveästi miettimistä ihan perusarjessa. Ei ihan paras myyntipuhe.