Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

 

Juttu tiivistettynä

 

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

 

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

 

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

 

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

 

 

Kommentit (1017)

Vierailija
981/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Vierailija
982/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se turvaruoka on sitten roskaa: ranskiksia, nugetteja, nakkeja. Tää on niin nähty sivusta. Voivoi kun meidän Naau-Petteri on niin erityinen ja jollain hemmetin kirjolla mutta yllättäen voi syödä kaikkea sontaa

Juuri näin. Nää ruuat on tehty aiheuttaa riippuvuutta (rasvaa, sokeria, suolaa). On täysin vanhempien valinta altistaa lapsi tuollaiselle roskalle. Mitä vanhempana ensikertaa tuollaista maistaa, sen parempi. Itse en edes ennen kouluikää tiennyt mikä on pizza tai hampurilainen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Vierailija
984/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkodissa joku nirso yritti saada jotain turvaruokas. Onneksi riitti kun asiasta kysyttiin meiltä, että kerrottiin että syö kaikkea. Siihen loppui hysteerisen äidin hölötykset eikä mitään turvaruokaa tilattu.

Todella hyvä että edes yhdessä paikassa turvataan lapsen ravinnonsaanti. Neuvola pitäisi olla pakollinen ja siihen pitäisi sisältyä ravintoterapeuttilla käyntejä. Vanhempien tulisi ymmärtää mikä merkitys ravinnolla on lapsen kasvuun ja pitkäaikaisen terveyden edistämisen kannalta. Kyllä se lapsi näyttää aluksi voivan hyvin vaikka syö pelkästään makaronia, mutta jossain vaiheessa puutostiloja tulee... 

Vierailija
985/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin ekaluokalla huijasin mun isän hakemaan koulusta kesken päivän kun ruoka oli pahaa ja pelkäsin rehtoria käytävällä. Se oikeesti tuli sinne koululle :D 

Vierailija
986/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtori oli kalju kuin Kekkonen ja hymyilikin samalla tavalla kuin hän 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
987/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mä olin ekaluokalla huijasin mun isän hakemaan koulusta kesken päivän kun ruoka oli pahaa ja pelkäsin rehtoria käytävällä. Se oikeesti tuli sinne koululle :D 

Ei kyllä mennyt toista kertaa läpi tämä huijaus 

Vierailija
988/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
989/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan. 

Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa. 

Vierailija
990/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Kouluruoka voitaisiin lopettaa kokonaan, eväät kotoa lapsille. Tulisi paljon säästöä ja kenenkään ei tarvitse valittaa että pahaa ruokaa ja lapset näkee nälkää koulussa. Lapsilisää vois vähän nostaa että kukaan ei voi valittaa et ei oo eväisiin rahaa.  Ja silti säästöä kertyisi kun kaikki ruuanvalmistus vaiheet ois pois kuluista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
991/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä päiväkodissa joku nirso yritti saada jotain turvaruokas. Onneksi riitti kun asiasta kysyttiin meiltä, että kerrottiin että syö kaikkea. Siihen loppui hysteerisen äidin hölötykset eikä mitään turvaruokaa tilattu.

Mitä pahaa siinä lapsen turvaruuassa on nykyään?  Ja miten se vahingoittaa lasta. 

Eihän turvaruoka ole mikään uusi juttu, vaan sitä on ollut iät ja ajat. 

 

Ennen tässäkin asiassa oltiin suvaitsevaisempia, sillä jo 60-luvulla  kansakoulussa ei lapsia pakotettu syömään vaan sai syödä  esim. leipää tai keittäjä teki jotakin nopea tekoista, kuten velliä. 

Ehkä jossain pienessä kyläkoulussa oli noin. Velli tosin ei ole pikaisesti valmistettavaa???

 

70-luvun peruskoulun ala-asteella opettaja vahti että lautanen on tyhjä. Vaaleanvihertävä tilliliha sitkein lihakimpalein ja kellertävänvihertävä kanaviillokki oli oksennsrefleksin herättäviä ruokalajeja. 

Vierailija
992/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa. 

Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
993/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan. 

Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa. 

Mun lapset eivät ole vegejä eikä tässä kunnassa sekasyöjät tuollaista ruokaa saa. 

Vierailija
994/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Kouluruoka voitaisiin lopettaa kokonaan, eväät kotoa lapsille. Tulisi paljon säästöä ja kenenkään ei tarvitse valittaa että pahaa ruokaa ja lapset näkee nälkää koulussa. Lapsilisää vois vähän nostaa että kukaan ei voi valittaa et ei oo eväisiin rahaa.  Ja silti säästöä kertyisi kun kaikki ruuanvalmistus vaiheet ois pois kuluista. 

Kyllä! Opettajat syö jo omia eväitään, sama lapsille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
995/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turparuokaa se olla pittää

Vierailija
996/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa. 

Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei. 

Oho röyhkeäksi mennyt lasten vaatimukset kaskun ei pöytiintarjoilu varmana vielä jälkkäriäkin haluaisivat

Vierailija
997/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa. Jos lapsi ei syö sitä maksutonta kouluruokaa johon hänellä on oikeus, ottakoot kotoa eväät mukaan. Silloin koulukeittiölle ei syntyisi ylimääräistä työtä yhden takia.

Vierailija
998/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan. 

Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa. 

Mun lapset eivät ole vegejä eikä tässä kunnassa sekasyöjät tuollaista ruokaa saa. 

Aha. No sithän asutte jossakin, jossa tehdään suositusten vastaista ruokaa. Meinaan se kasvisruokapäivä on muuttunut ihan kaikkialla muualla lihapäiväksi kerran kahdessa viikossa. 

Vierailija
999/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa. 

Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei. 

Oho röyhkeäksi mennyt lasten vaatimukset kaskun ei pöytiintarjoilu varmana vielä jälkkäriäkin haluaisivat

Eihän nuo röyhkeitä pyyntöjä ole, enrmmänkin tietämättömiä. Uskoisin että kotona edustavat ns. Normiruokaa.

Vanhempien käyttäytyminen nostatti hieman ihmetystä.

Vierailija
1000/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä haluan mun pojalle turvaruokaa varusmiespalvelukseen.

Haluaisin nähdä henkilökunnan ilmeet, kun jonkun av-mamman eriyisherkkä soijapoika itkien pyytäisi turvaruokaa kasarmin ruokalassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän