Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa
Juttu tiivistettynä
Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.
Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.
Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.
Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.
Kommentit (1017)
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se turvaruoka on sitten roskaa: ranskiksia, nugetteja, nakkeja. Tää on niin nähty sivusta. Voivoi kun meidän Naau-Petteri on niin erityinen ja jollain hemmetin kirjolla mutta yllättäen voi syödä kaikkea sontaa
Juuri näin. Nää ruuat on tehty aiheuttaa riippuvuutta (rasvaa, sokeria, suolaa). On täysin vanhempien valinta altistaa lapsi tuollaiselle roskalle. Mitä vanhempana ensikertaa tuollaista maistaa, sen parempi. Itse en edes ennen kouluikää tiennyt mikä on pizza tai hampurilainen...
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkodissa joku nirso yritti saada jotain turvaruokas. Onneksi riitti kun asiasta kysyttiin meiltä, että kerrottiin että syö kaikkea. Siihen loppui hysteerisen äidin hölötykset eikä mitään turvaruokaa tilattu.
Todella hyvä että edes yhdessä paikassa turvataan lapsen ravinnonsaanti. Neuvola pitäisi olla pakollinen ja siihen pitäisi sisältyä ravintoterapeuttilla käyntejä. Vanhempien tulisi ymmärtää mikä merkitys ravinnolla on lapsen kasvuun ja pitkäaikaisen terveyden edistämisen kannalta. Kyllä se lapsi näyttää aluksi voivan hyvin vaikka syö pelkästään makaronia, mutta jossain vaiheessa puutostiloja tulee...
Kun mä olin ekaluokalla huijasin mun isän hakemaan koulusta kesken päivän kun ruoka oli pahaa ja pelkäsin rehtoria käytävällä. Se oikeesti tuli sinne koululle :D
Rehtori oli kalju kuin Kekkonen ja hymyilikin samalla tavalla kuin hän
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olin ekaluokalla huijasin mun isän hakemaan koulusta kesken päivän kun ruoka oli pahaa ja pelkäsin rehtoria käytävällä. Se oikeesti tuli sinne koululle :D
Ei kyllä mennyt toista kertaa läpi tämä huijaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan.
Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Kouluruoka voitaisiin lopettaa kokonaan, eväät kotoa lapsille. Tulisi paljon säästöä ja kenenkään ei tarvitse valittaa että pahaa ruokaa ja lapset näkee nälkää koulussa. Lapsilisää vois vähän nostaa että kukaan ei voi valittaa et ei oo eväisiin rahaa. Ja silti säästöä kertyisi kun kaikki ruuanvalmistus vaiheet ois pois kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä päiväkodissa joku nirso yritti saada jotain turvaruokas. Onneksi riitti kun asiasta kysyttiin meiltä, että kerrottiin että syö kaikkea. Siihen loppui hysteerisen äidin hölötykset eikä mitään turvaruokaa tilattu.
Mitä pahaa siinä lapsen turvaruuassa on nykyään? Ja miten se vahingoittaa lasta.
Eihän turvaruoka ole mikään uusi juttu, vaan sitä on ollut iät ja ajat.
Ennen tässäkin asiassa oltiin suvaitsevaisempia, sillä jo 60-luvulla kansakoulussa ei lapsia pakotettu syömään vaan sai syödä esim. leipää tai keittäjä teki jotakin nopea tekoista, kuten velliä.
Ehkä jossain pienessä kyläkoulussa oli noin. Velli tosin ei ole pikaisesti valmistettavaa???
70-luvun peruskoulun ala-asteella opettaja vahti että lautanen on tyhjä. Vaaleanvihertävä tilliliha sitkein lihakimpalein ja kellertävänvihertävä kanaviillokki oli oksennsrefleksin herättäviä ruokalajeja.
Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa.
Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan.
Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa.
Mun lapset eivät ole vegejä eikä tässä kunnassa sekasyöjät tuollaista ruokaa saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Kouluruoka voitaisiin lopettaa kokonaan, eväät kotoa lapsille. Tulisi paljon säästöä ja kenenkään ei tarvitse valittaa että pahaa ruokaa ja lapset näkee nälkää koulussa. Lapsilisää vois vähän nostaa että kukaan ei voi valittaa et ei oo eväisiin rahaa. Ja silti säästöä kertyisi kun kaikki ruuanvalmistus vaiheet ois pois kuluista.
Kyllä! Opettajat syö jo omia eväitään, sama lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa.
Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei.
Oho röyhkeäksi mennyt lasten vaatimukset kaskun ei pöytiintarjoilu varmana vielä jälkkäriäkin haluaisivat
Ihan turhaa. Jos lapsi ei syö sitä maksutonta kouluruokaa johon hänellä on oikeus, ottakoot kotoa eväät mukaan. Silloin koulukeittiölle ei syntyisi ylimääräistä työtä yhden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.
Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa.
Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan.
Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa.
Mun lapset eivät ole vegejä eikä tässä kunnassa sekasyöjät tuollaista ruokaa saa.
Aha. No sithän asutte jossakin, jossa tehdään suositusten vastaista ruokaa. Meinaan se kasvisruokapäivä on muuttunut ihan kaikkialla muualla lihapäiväksi kerran kahdessa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen alakoulussa avustajana. Ruoka on ihan hyvää, sitä samaa mitä ennenkin saatiin, hieman on muuttunut etnisyyksien muuttuessa. Se mikä on muuttunut, on lapset ja heidän vaatimuksensa. Heti ensimmäiseltä kysellään mm. Sushin sekä muun aasialaisen, tortillojen sekä hamppari/pitsan perään. Näitä nyt harvemmin on tarjolla ja normaali ruoka ei yllättävän isolle osaa lapsista kelpaa. Onneksi vanhemmat muistavat ottaa yhteyttä opettajiin ja haukkua kun ei inkamatti pilvenhattaralle tehdä juuri sitä ruokaa mitä hän haluaa.
Kyllä se kotoa lähtee syödäänkö kaikkea vai ei.
Oho röyhkeäksi mennyt lasten vaatimukset kaskun ei pöytiintarjoilu varmana vielä jälkkäriäkin haluaisivat
Eihän nuo röyhkeitä pyyntöjä ole, enrmmänkin tietämättömiä. Uskoisin että kotona edustavat ns. Normiruokaa.
Vanhempien käyttäytyminen nostatti hieman ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan mun pojalle turvaruokaa varusmiespalvelukseen.
Haluaisin nähdä henkilökunnan ilmeet, kun jonkun av-mamman eriyisherkkä soijapoika itkien pyytäisi turvaruokaa kasarmin ruokalassa.
Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi.