Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

 

Juttu tiivistettynä

 

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

 

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

 

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

 

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

 

 

Kommentit (1027)

Vierailija
1021/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisten tulee sopeutua todellisuuteen eikä päinvastoin. Ihmeellistä törttöilyä tämä nykymeno.

Kyllä! Ihan naurettavaa, että enemmistön tulee taipua jokaisen erityisen yksilöllisiin oikkuihin. 

Vierailija
1022/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaruokaan pitäisi saada joku sääntö, että epäterveelliset herkut olisi kielletty. Nugetit, ranskalaiset, nakit, lihapiirakat jne. 

Mut jos ne just on sitä turvaruokaa. Miten voit ne lapsilta kieltää!

Kouluruokala ei ole mikään mäkkäri tai nakkikioski, vaan siellä syödään tavallista laitosruokaa. Jos ei kelpaa niin voi voi.

Ei ole mäkkäri, mutta voisi se tarjottu ruoka olla parempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista olisi tietää, mikä on saanut ihmiset enenevissä määrin kärsimään aistiyliherkkyyksistä ja neurohäiriöistä. Keski-ikä vielä kaunana, mutta omalla koulu-urallani näitä ei ollut yhtään. Ainakaan siinä määrin, että erikoiskohtelua olisi tarvittu. Koulussa ruokaa piti vähän maistaa, "turvaruokana" aina näkkäriä tarjolla. Kotona ruokaa ei pakotettu syömään, vaihtoehdoksi annettiin leipä. Kaalilaatikon, mustan makkaran ja hernekeiton ulkonäkö, koostumus ja maku olivat alkuun todella erikoisia. Nälkä näitä sai maistamaan ja pikkuhiljaa syömään enemmän, vaikka ei ihan makunystyröitä hivellyt.

Eräs tuttavan lapsi tuli kerran maininneeksi, että hän on nälkäinen, kun koulussa oli ollut hernesoppaa eikä sitä ole pystynyt syömään. Juttelimme hänen kanssaan siitä, että kaikki ruoka ei ole lempiruokaa ja maistu hyvälle, mutta onneksi näkkileipää on tarjolla. Lisäksi sanoin, että aina jos pystyy vähänkään maistamaan ja syömään näkkileivän lisäksi, niin se on todella hyvä ja loppupäiväkin sujuu paremmin. Ilmeisesti hän sai tästä keskustelusta jotain motivaatiota, kun on sen jälkeen monta kertaa raportoinut, että on alkanut maistaa hernesoppaa ja pystynyt sitä syömään kerta kerralta enemmän ja enemmän. Minusta tämä oli hienoa, että ymmärtäväisellä ja kannustavalla tavalla lapsi hoksasi, että pakko ei ole syödä, mutta vähäkin syöminen tekee loppupäivästä helpomman jaksaa.

Vierailija
1024/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on aikoihin eletty. Muistan vieläkin kun äiti saattoi ekaluokalla kouluun ja sanoi että kaikki menee hyvin. Ja niin meni. Ekana päivänä oli ruokana kumiperunoita, nakkikastiketta, jossa lillui suolakurkunpalasia. Lisänä oli maitoa, vettä, näkkileipää ja porkkanaraastetta. 

 

Kaksi isointa poikaa kävi hakemassa ne kaikki ruoat 3 kerrosta alempaa keittiöstä.

 

KAIKKI SÖIVÄT KAIKKEA (paitsi ne joilla oli allergiaa).

 

-1990 Pohjois Savo

 

 

Minun kouluaikana joillakin saattoi olla kala-allergia, mutta suurin osa söi kouluruuat turhia mukisematta. Enemmän muistutettiin Afrikan nälkäänäkeviä lapsia, jotta ruokalautanen syötiin puhtaaksi.

Mikä sekin oli ihan typerää. Ihan kuin se olisi lasten vika. 

Vierailija
1025/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on aikoihin eletty. Muistan vieläkin kun äiti saattoi ekaluokalla kouluun ja sanoi että kaikki menee hyvin. Ja niin meni. Ekana päivänä oli ruokana kumiperunoita, nakkikastiketta, jossa lillui suolakurkunpalasia. Lisänä oli maitoa, vettä, näkkileipää ja porkkanaraastetta. 

 

Kaksi isointa poikaa kävi hakemassa ne kaikki ruoat 3 kerrosta alempaa keittiöstä.

 

KAIKKI SÖIVÄT KAIKKEA (paitsi ne joilla oli allergiaa).

 

-1990 Pohjois Savo

 

 

Minun kouluaikana joillakin saattoi olla kala-allergia, mutta suurin osa söi kouluruuat turhia mukisematta. Enemmän muistutettiin Afrikan nälkäänäkeviä lapsia, jotta ruokalautanen syötiin puhtaaksi.

Mikä sekin oli ihan typerää. Ihan kuin se olisi lasten vika. 

Mun luokkakaveri sai jälki-istuntoa, kun kysyi mihin osoitteeseen voi lähettää syömäkelvottoman lihasopan. 

Vierailija
1026/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää johtuu siitä että kotona ei tarjota monipuolisesti eri ruokia. Pitäisi kieltää turvaruoka ellei lapsella ole olemassa sellaista diagnoosia mikä vaikuttaa siihen että ei voi syödä kaikkea esim. autismi. 

Millä sä luulet turvaruoan saatavan? En ihmettele roki yhtään, jos sitä haetaan pienemmälläkin syyllä, koska tuo ruoka on syömäkelvotonta. Meidän lapset syö kaikkea mahdollista, mutta useampana päivänä viikossa sanovat silti, että ei koulussa voinut syödä kun ruoka oli ihan kauheaa. 

Liian helposti saa esim aistiyliherkkyys on riittävä selitys ilman että tehdään kattavia tutkimuksia ja lisäksi aistiyliherkkä hyötyy siitä että joutuu uusiin makuihin tutustumaan. 

Oletko sä itse maistanut vaikkapa sitä tofu-kastiketta kvinoa-jauhohelmillä? Kyllä, aistiyliheekkäkin lapsi tottuu makuihin, mutta kun ilman yliherkkyyttäkin kouluruoka aiheuttaa olsennusrefleksin, kannattaisi ehkä syöttää sitä perusruokaa. 

Mun lapset eivät ole vegejä eikä tässä kunnassa sekasyöjät tuollaista ruokaa saa. 

Aha. No sithän asutte jossakin, jossa tehdään suositusten vastaista ruokaa. Meinaan se kasvisruokapäivä on muuttunut ihan kaikkialla muualla lihapäiväksi kerran kahdessa viikossa. 

On täälläkin kasvisruokapäivät, esim. sosekeittoa, tortilloja paputäytteellä. Ja todella pidettyjä ovat olleet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1027/1027 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli 2 vaihtoehtoa: syöt tai olet syömättä. Sillä mentiin omassa ja omien lasten ja nyt lastenlasten lapsuudessa.

Tosin meillä on opetettu kaikenlaisten ruokien syöminen jo vuosikkaasta ja keittiöön otettu mukaan heti kun pystyivät istumaan syöttötuolissa joten kaikkeen ovat tottuneet. Joskus sanoivat syönnin jälkeen että tämä ruoka nyt ei ollut suurinta herkkua mutta söivät kuitenkin.

Tuleeko nuo aistiyliherkkyydet samoista "uusista geeneistä" kuin järkyttävästi lisääntynyt ADHD ja ylipaino (jm kaikenikäisillä)?? Ennen ei noita ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi