Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhä useampi lapsi ei voi syödä päiväkoti- tai kouluruokaa: heille tarjotaan turvaruokaa

Vierailija
23.01.2026 |

https://yle.fi/a/74-20205927

 

Juttu tiivistettynä

 

Turvaruuan tarve kasvaa kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset ovat sen saamisen suhteen eriarvoisessa asemassa, koska kuntien käytännöt vaihtelevat.

 

Turvaruoka on ennalta sovittu ateria, joka turvaa lapsen energiansaannin, kun muu ruoka ei maistu esimerkiksi aistiherkkyyden vuoksi.

 

Taustalla on usein esimerkiksi neurokirjon häiriö tai ahdistus, ei nirsoilu.

 

Turvaruokien määrän kasvu lisää keittiöiden työtä ja kustannuksia.

 

 

Kommentit (1017)

Vierailija
1001/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen luokka"kaveri" saa turvaruokaa(kalapuikkoja tmv.)usein edes ei edes ottanut niiyä. ihan turhaan niitä tilataan

Vierailija
1002/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa. Jos lapsi ei syö sitä maksutonta kouluruokaa johon hänellä on oikeus, ottakoot kotoa eväät mukaan. Silloin koulukeittiölle ei syntyisi ylimääräistä työtä yhden takia.

Omat evääthän on kielletty kaikessa viisaudessa. Enemmän pitäisi puhua siitä miksi yhä harvempi syö ylipäätään koulussa. Jos ruoka on syömäkelvotonta, miksi ihmeessä sitä tehdään? 

Tuossa meidän lasten koulun tämän kevään erään viikon lista:


Ma: kikherne-aprikoosipata


Ti: tomaatti-linssisosekeitto


Ke: vegepuikot

 

To: bataatti-juurespihvi


Pe: juustoista tomaattipastavuokaa
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsen luokka"kaveri" saa turvaruokaa(kalapuikkoja tmv.)usein edes ei edes ottanut niiyä. ihan turhaan niitä tilataan

Mutta sitte ku tulee se päivä et häntä ahdistaa, on turvaruoka ainoa lohtu. Ei se yhden lapsen kohdalla paljoo maksa.

Vierailija
1004/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyyntyvät vois nyt miettiä itsekseen että miksi heitä ärsyttää niin paljon että jollain pikkulapsella on syömisongelmia, ja miksi se ärsyttää että niitä yritetään hoitaa?



Kyllä mä ymmärrän että ärsyttää. Nykyään näitä erityiskohtelua vaativia yksilöitä on jo niin paljon, että yhteiskunta on heidän takiaan aivan pulassa. Ruuan kanssa pelleily on hyvinvointiyhteiskunnan ilmiö, täällä on varaa nirsoilla ja temppuilla kun on totuttu yltäkylläisyyteen.  Vanhemmat voivat itse tehdä ongelmapennuilleen eväät, miksi yhteiskunnan ja veronmaksajien pitää hyysätä joka ikistä lellipentua. 

 

Jos 0,5 % lapsista saa tuollaisen erityisruoan, niin sen kustannukset ei kyllä vaikuta yhtään mihinkään mitenkään. 

 

Muu on omaa tietämätöntä ennakkoluuloasi. Tietämättömyys itsessään on ymmärrettävää, mutta silloin pitäisi myös olla esittämättä näkemyksiä niistä asioista, joista ei tiedä mitään. 

Kyllä vaikuttaa, koska jokaiselle erityisherkälle pitää valmistaa oma turvaruokansa. Eivät syö kaikki samaa. 

Vanhemmat saisivat pakata lapselle eväät mukaan jos kouluruoka ei maistu. On aivan kohtuuton vaatimus, että koulukeittiön pitäisi valmistaa yhdelle oppilaalle oma erityinen annoksensa.

Vierailija
1005/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsen luokka"kaveri" saa turvaruokaa(kalapuikkoja tmv.)usein edes ei edes ottanut niiyä. ihan turhaan niitä tilataan

Mutta sitte ku tulee se päivä et häntä ahdistaa, on turvaruoka ainoa lohtu. Ei se yhden lapsen kohdalla paljoo maksa.

Maksaa silti enemmän kuin se, että söisi samaa ruokaa kuin muut. 

Vierailija
1006/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsen luokka"kaveri" saa turvaruokaa(kalapuikkoja tmv.)usein edes ei edes ottanut niiyä. ihan turhaan niitä tilataan

Mutta sitte ku tulee se päivä et häntä ahdistaa, on turvaruoka ainoa lohtu. Ei se yhden lapsen kohdalla paljoo maksa.

Maksaa silti enemmän kuin se, että söisi samaa ruokaa kuin muut. 

Enemmän maksaa se ettei suurin osa syö sitä euokaa ollenkaan ja kaikki menee hävikkiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1007/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa. Jos lapsi ei syö sitä maksutonta kouluruokaa johon hänellä on oikeus, ottakoot kotoa eväät mukaan. Silloin koulukeittiölle ei syntyisi ylimääräistä työtä yhden takia.

Omat evääthän on kielletty kaikessa viisaudessa. Enemmän pitäisi puhua siitä miksi yhä harvempi syö ylipäätään koulussa. Jos ruoka on syömäkelvotonta, miksi ihmeessä sitä tehdään? 

Tuossa meidän lasten koulun tämän kevään erään viikon lista:


Ma: kikherne-aprikoosipata


Ti: tomaatti-linssisosekeitto


Ke: vegepuikot

 

To: bataatti-juurespihvi


Pe: juustoista tomaattipastavuokaa
 

Kikherne-aprikoosipata 🤮

Vierailija
1008/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaruokaan pitäisi saada joku sääntö, että epäterveelliset herkut olisi kielletty. Nugetit, ranskalaiset, nakit, lihapiirakat jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1009/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa. Jos lapsi ei syö sitä maksutonta kouluruokaa johon hänellä on oikeus, ottakoot kotoa eväät mukaan. Silloin koulukeittiölle ei syntyisi ylimääräistä työtä yhden takia.

Omat evääthän on kielletty kaikessa viisaudessa. Enemmän pitäisi puhua siitä miksi yhä harvempi syö ylipäätään koulussa. Jos ruoka on syömäkelvotonta, miksi ihmeessä sitä tehdään? 

Tuossa meidän lasten koulun tämän kevään erään viikon lista:


Ma: kikherne-aprikoosipata


Ti: tomaatti-linssisosekeitto


Ke: vegepuikot

 

To: bataatti-juurespihvi


Pe: juustoista tomaattipastavuokaa
 

Kuvottavaa. Ei suurikaan ihme, ettei kouluruokaa syödä.

Vierailija
1010/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän paras vaihtoehto ole että kaikki ottaa omat eväät. Kuoluruoka lopetetaan tai laitetaan "parempana" maksulliseksi, kuin jenkkilässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1011/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaruokaan pitäisi saada joku sääntö, että epäterveelliset herkut olisi kielletty. Nugetit, ranskalaiset, nakit, lihapiirakat jne. 

Mut jos ne just on sitä turvaruokaa. Miten voit ne lapsilta kieltää!

Vierailija
1012/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on! Kyllä on ajat muuttuneet tämän 20v. aikana mitä oon töitä tehnyt.

Useimmilla tämä turvaruoka on ranut ja nakit. Ja tietty aina menee pannukakut, jugurtti ja vaalea leipä.

Lisäks näillä usein myös tiukat unirajat, koska kotona pitää olla nukkumassa klo19 että vanhemmmat jaksaa tuoda taas aamulla... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1013/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lapsen luokka"kaveri" saa turvaruokaa(kalapuikkoja tmv.)usein edes ei edes ottanut niiyä. ihan turhaan niitä tilataan

Mutta sitte ku tulee se päivä et häntä ahdistaa, on turvaruoka ainoa lohtu. Ei se yhden lapsen kohdalla paljoo maksa.

Maksaa silti enemmän kuin se, että söisi samaa ruokaa kuin muut. 

Enemmän maksaa se ettei suurin osa syö sitä euokaa ollenkaan ja kaikki menee hävikkiin. 

Ei maksa. Jos teet laarillisen ruokaa 100 oppilaalle, valmiskustannukset pysyvät täysin samoina vaikka vain 60 söisi. 

Vierailija
1014/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän paras vaihtoehto ole että kaikki ottaa omat eväät. Kuoluruoka lopetetaan tai laitetaan "parempana" maksulliseksi, kuin jenkkilässä.

Jep. Silloin ei voi enää valittaa. Joko maksaa kouluruuasta tai pakkaa sen ranskanleivän mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1015/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaruokaan pitäisi saada joku sääntö, että epäterveelliset herkut olisi kielletty. Nugetit, ranskalaiset, nakit, lihapiirakat jne. 

Mut jos ne just on sitä turvaruokaa. Miten voit ne lapsilta kieltää!

Kouluruokala ei ole mikään mäkkäri tai nakkikioski, vaan siellä syödään tavallista laitosruokaa. Jos ei kelpaa niin voi voi.

Vierailija
1016/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaruokaan pitäisi saada joku sääntö, että epäterveelliset herkut olisi kielletty. Nugetit, ranskalaiset, nakit, lihapiirakat jne. 

Mut jos ne just on sitä turvaruokaa. Miten voit ne lapsilta kieltää!

Kouluruokala ei ole mikään mäkkäri tai nakkikioski, vaan siellä syödään tavallista laitosruokaa. Jos ei kelpaa niin voi voi.

Tuo on vanhanaikainen ajatus. Varmaankin 20 vuotta sitten oli ihan ok, mutta ei enää nykyään. Lapset ovat tottuneet parempaan ruokaan jossa on makua ja siksi sitä olisikin hyvä tarjota myös koulussa.

Vierailija
1017/1017 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on! Kyllä on ajat muuttuneet tämän 20v. aikana mitä oon töitä tehnyt.

Useimmilla tämä turvaruoka on ranut ja nakit. Ja tietty aina menee pannukakut, jugurtti ja vaalea leipä.

Lisäks näillä usein myös tiukat unirajat, koska kotona pitää olla nukkumassa klo19 että vanhemmmat jaksaa tuoda taas aamulla... 

Kaikesta ei aina voi syyttää vanhempia. Myös lapset ovat yksilöitä jotka tiedostavat oikeutensa haluamaansa ravintoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä