Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko etätyökulttuuri vähentää kulutusta?

Vierailija
19.01.2026 |

Heikki Kyöstilän mukaan oleellisesti verrattuna muihin maihin esim. Yhdysvaltoihin tai Kiinaan. Teollisuusneuvos Heikki Kyöstilä jyrähtää etätöistä HS:lle - Ilta-Sanomat

Itsellä jää lounasruokalan lounaita syömättä. Olisin saattanut hakea jotain pientä makeaa kioskilta myös. Ja tietysti julkisen liikenteen matkat tekemättä. 

Kommentit (116)

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lähitöitä perustellaan sillä, että täytyy lisätä yhteiskunnan kulutusta, on kyllä ajatusmaailma kieroutunut. Jos pakko kulutusta on lisätä, voin toki laittaa pihassa auton joutokäynnille ja käydä tankkailemassa hieman useammin, jos saan pitää etätyömahdollisuuteni (kun mitään muita pakottavia syitä toimistolle ei ole). Ehkä kaupassa käydessä ostan ylimääräisiä ruokatarvikkeita ja heitän suoraan roskiin? Näillä toimilla Suomi nousuun!

Länsimainen yhteiskunta perustuu kulutukseen, ei omavaraisuuteen. Esimerkeistäsi päätellen tätä on turha sinulle avata, mutta yritetään.

Kulutus kohdistuu hyödykkeisiin ja palveluihin. Jokaisen etätyötä tekevän kulutus on vähentynyt ja se hidastaa talouden rattaiden pyörimistä, heittää rattaiden ulkokehälle tuotteita ja palveluja. Kun tuote tai palvelu putoaa rattailta, niin seuraa työttömyyttä, valtion pitää

Ei pidä paikkaansa, että jokaisen etätyötä tekevän kulutus olisi vähentynyt. Kun aloitin etätöiden tekemisen 2013, mun kulutukseni kasvoi, koska mulla oli enemmän aikaa kuluttaa. Lähitöissä ollessa halusi vaan töistä suoraan kotiin ja teki sen, mitä kotihommia jaksoi. Sitten nukkumaan, jotta jaksaa taas aamulla lähteä bussipysäkille. 10 tuntia lisää vapaa-aikaa viikossa on enemmän kuin yksi työpäivä. 

Vierailija
82/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei nämä koskaan arvostele niitä työnantajia, jotka ovat vaihtaneet pienempiin työtiloihin ja vielä niin, että kaikille työntekijöille ei ole työpistettä? Ihan järkyttävää, jos töihin mennessä pitää etsiä itselle vapaa pöytä ja jos kaikki paikat on jo miehitetty, mennä tekemään töitä taukotilaan tai istua läppärin kanssa pukuhuoneessa.

Työnantajan on todella helppoa tehdä toteuttaa se, että työntekijä voi varata tietyn työpisteen tietyksi ajaksi. Samoin voi tehdä parkkipaikkojen suhteen. Eiköhän tuo pukuhuoneessa työskentely koske niiitä, jotka raahautuu toimistolle puolilta päivin. Joksiselle riittää aivan varmasti työplste kun ihmiset tulevat toimistolle eri päivinä.

Toimistolle ei mennä puolilta päivin vaan liukuman puitteissa. Jos liukuma päättyy aamulla klo 9, toimistolla pitää olla ennen sitä, että työt voi aloittaa klo 9. Työntekijän ei tarvitse tulla aiemmin vaikka työkaverit aloittaakin työpäivän liukuman alkaessa klo 6.30.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haetaanko Suomen talouden kurjuuteen nyt syyllistä etätyöläisistä? Newsflash: ei ne lähityössä olevatkaan kuluta näinä aikoina.

Mitä tarkoitat? Edelleen lounasruokalat ovat täynnä lounasaikaan. Toki myös pukeutumiseen menee enemmän rahaa, kun pitää olla kunnon vaatteet eikä pyöriä yöpaidassa kaiket päivät. 

Omalla alalla talo tarjoaa työvaatteet eikä palkallisella ruokatauolla 20 minuutissa poistuta rakennuksesta mihinkään ruokaloihin. Meillä tosin sote-sektorilla työnantaja kannustaa etätöihin koska työhuoneita ei ole tarpeeksi :)

20 minuutin ruokatauko on minusta järkyttävän lyhyt.

Itsellä oli lounasravintola samassa talossa työpaikan kanssa. 20 minuuttia riitti käymään syömässä siellä, jos menin yksin enkä puhunut kellekään. Jos mentiin työporukan kanssa, aikaa meni enemmän. Siinä ravintolassa oli hyvä buffetti, erilaisia salaatteja ja useampia vaihtoehtoja. Lounasliukuman aika puolesta tunnista puoleentoista tuntiin. Illalla ei kotona tarvinnut syödä kuin kevyesti.

Vierailija
84/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kai etätöistäni kärsii julkinen liikenne, koska en osta kuukausilippua, vaan 20 kerran kortin tilipäivänä. Säästöä mulle noin 30 euroa. 

Mulla se kyllä yleensä lähipäivinä ja on aina mennyt niin, että asemalta kävelen/ratikalla töihin ja töistä kotiin ruokakaupan kautta, lounaan olen vienyt aina pääsääntöisesti eväinä (työpaikkaruokalan lounas on aika kallis ja lämmin ruoka monesti aika kalorivoittoinen tyyliin 160-200 kcal/100 grammaa, kokki jostain syystä tykkää kermasta ja juustosta.... ei toimistotyöläinen semmoista kaloripommia tarvitse). 

Eipä tule heräteshoppailtua, ja jos on tarvetta, niin sellaisethan hoitaa joka tapauksessa. Niin kuin käynnin apteekissa tai ruokakaupassa. Ehkä ne nyt on enemmän tullut tehtyä omalla kotipaikkakunnalla kun Hesassa. Eli kyllä ne rahat jonnekin kantaa.  Vaatteet ostan verkkokaupoista. 

Hyvä huomio!

PK seudulla järjetön liikenneruuhka joka h.....n päivä kehäteilläkin keskustasta puhumattakaan! Harva asuu ta työpaikka sijaistee metrolinjan HSL varrella, oma auto ainoa! Tunti menee jonottaessa ja kaksi tuntia julkisilla! Pelkkien tuömatkojen ajan/rahan voi käyttää etätöissä tehokkaammin ja turhaan kuluttamalla rahaa matkoihin!

Kytöläkin on etäällä jo töistä ja realismista.

Vierailija
85/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisissa medioissa on samoja piirteitä kuin itäisissä diktatuureissa: toistellaan vastaväitteitä vallanpitäjien intressejä edistävää sanomaa. Mutta mediakonserneilla on tietysti kytköksensä, ja sen takia ne eivät ole puolueettomia ja objektiivisia, vaikka Hesari viime vuonna yrittikin maalittaa oppikirjan tekijöitä, jotka olivat rohjenneet muistuttaa koululaisia Hesarinkin sidonnaisuuksista.

Tämä alkaa olla hieman tragikoomista. Mielipiteet ovat oikeasti merkityksettömiä, asiasta on varsin vähän todellista ja laajapohjaista tutkimustietoa. Klikkimedia yrittää rahoittaa omaa toimintaa sivustahuutelijoiden kommenteilla.

Vierailija
86/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritykset itse säästävät itsensä hengiltä.

Mieheni tynantajayritys myytiin ulkomaille. Kaiken maailman pavunlaskeminen ja nysvääminen loppui siihen. Työntekijöitä palkitaan ihan puhtaalla rahalla, joskin myös vaaditaan enemmän. Henkilöstön määrä on puolitoista kertaistunut alle kahdessa vuodessa. Projekteihin resursoidaan ihan oikeasti ja näin ne saadaan myytyä. Myynnin yksikköhintoja on ulkomaisen omistajan ohjauksessa korotettu huomattavasti, eikä enää päde aiemman "myyntipäällikön" opit: halpa hinta myy itse itsensä. Asiakaskuntaa on karsittu koska on saatu pari uutta isoa asiakasta joiden tarpeet yksin elättää koko firman. Ei säästämällä ja kituuttamalla saa uskottavuutta toimitusketjussa.

Kyöstilä toimii niche-markkinassa joten asiakashankinta on hieman helpompaa kuin 90% suomalaiyritysten toimialoista.

Ja tämänkin yrityksen pääomistaja oli kauppaan saakka iäkäs suomalaismiljonääri, usein työntekijöiden liiasta vapaa-ajasta mekastava kauppaneuvos.

Hänen aikanaan yrityksen lupaava kasvu saatiin tyrehtymään kun ei uusia asiakkaita saatu resursointiongelmien vuoksi hankittua, eikä pääasiakkaan myynti kehittynytkään odotetusti. ts. kaikki munat laitettiin yhteen koriin, yhtä asiakasta palveltiin koko organisaation voimin, uutta henkilöstöä ei saanut rekrytoida, varmuuden vuoksi myynti alihinnoiteltiin. Lisäksi äijä lainoitti omaa yhtiötään kohtuuttomin lainaehdoin.

Kun hän viimein sai mielestään kuolonkorisevan yhtiön myytyä, on henkilöstö ja liikevaihto lähes tuplaantuneet.

Vierailija
87/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei pidä paikkaansa, että jokaisen etätyötä tekevän kulutus olisi vähentynyt. Kun aloitin etätöiden tekemisen 2013, mun kulutukseni kasvoi, koska mulla oli enemmän aikaa kuluttaa. Lähitöissä ollessa halusi vaan töistä suoraan kotiin ja teki sen, mitä kotihommia jaksoi. Sitten nukkumaan, jotta jaksaa taas aamulla lähteä bussipysäkille. 10 tuntia lisää vapaa-aikaa viikossa on enemmän kuin yksi työpäivä. "

Näinkin varmaan monilla on. Ja monilla se kulutus vain kohdistuu eri tavalla. En minä ole etätöissä rikastumaan päässyt,  mutta vapautuneella ajalla ja rahalla  olen aloittanut uuden harrastuksen.

Vierailija
88/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ihmeessä nämä mielipiteet on aina esittänyt joku vanha ukon jäärä? Nuoremmalta polvelta ei juurikaan ole näkynyt ulostuloja siitä, että etätyöt pitäisi kieltää. Nähtävästi muut ymmärtävät, että tapa tehdä työtä on muuttunut/muuttuu jatkuvasti, eli mitään paluuta siihen entiseen ei ole. Eikä edes pidä olla. Mikäli asioita voi tehdä fiksummin ja helpommin, niin miksi pitäisi tehdä sen vaikeimman kautta? Olisiko tässä taustalla ajatusmalli, koska aina on niiin tehty?

Joku vanha pieru, joka vetäisi lonkkaa tai kittaisi kossua, jos ei olisi koko työpäivän valvovien silmien alla. Kuvittelee, että kaikki muutkin ovat samanlaisia.

Vanha pieru kyllä, mutta en ole laiskuri enkä alkoholisti. Työasiat oli minusta vaan paljon helpompi hoitaa toimitiloissa työkaverien kanssa. Työ edellytti yhteistyötä ja viestimistä työkaverien kanssa. Etänä se oli minulle vaikeampaa, koska piti otta yhteyttä teamsillä, missä suurin osa oli yleensä älä häiritse -tilassa.

Juu, olen menneen ajan ihminen. En enää työelämässä nuoria häiritsemässä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haetaanko Suomen talouden kurjuuteen nyt syyllistä etätyöläisistä? Newsflash: ei ne lähityössä olevatkaan kuluta näinä aikoina.

Mitä tarkoitat? Edelleen lounasruokalat ovat täynnä lounasaikaan. Toki myös pukeutumiseen menee enemmän rahaa, kun pitää olla kunnon vaatteet eikä pyöriä yöpaidassa kaiket päivät. 

Omalla alalla talo tarjoaa työvaatteet eikä palkallisella ruokatauolla 20 minuutissa poistuta rakennuksesta mihinkään ruokaloihin. Meillä tosin sote-sektorilla työnantaja kannustaa etätöihin koska työhuoneita ei ole tarpeeksi :)

20 minuutin ruokatauko on minusta järkyttävän lyhyt.

Itsellä oli lounasravintola samassa talossa työpaikan kanssa. 20 minuuttia riitti käymää

Hoitoalalla ihan normaalia, että lounastauko on tuon 20 minuuttia. Monihan ei edes lähde työpaikkaruokalaan vaan syö mieluummin omia eväitään kahvihuoneessa. 

Vierailija
90/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmastikib raha on syy, miksi tietyt tahot valjastettiin voimallisesti ajamaan alas ja demonisoimaan etätyötä. Etätyö sinällään tukee useimmilla yksilön ja lähipiirin hyvinvointia, terveyttä, ja on ympäristön kannalta erinomainen asia.

Toki jatkuva etätyö ja esim. Julkishallinnon alat, joissa kukaan ei muutenkaan seuraa teetkö tulosta, voivat aiheuttaa valvonnan ongelmia ja yhteishengen ja esihenkilötyön haasteita.

Mä tosiaan tein etätöitä jo vuosia ennen pandemiaakin. Aika usein kävi niin, että huomasin työajan jälkeen jonkun työsähköpostin ja hoidin homman samantien. Kun kerran oli kone ja yhteydet asiakkaille suoraan kotoakin. Asiakkaat olivat tyytyväisiä, kun ei tarvinnut odottaa seuraavaan arkipäivään. Lähitöissä taas kone olisi ollut toimistolla eikä mulla olisi ollut aavistustakaan, että asiakkaalla on jokin ongelma. Muutama asiakkaista on

Nykyään odotetaan, että työläppäri viedään lähitöissäkin aina kotiin. Sillä tavalla voi seuraavana päivänä jatkaa etätöissä, jos yön aikana sattuu sairastumaan. 

Vierailija
91/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas kulutan ihan saman määrän rahas kuin lähitöissä ollessanikin, mutta kohteet on vaihtuneet. Eli nyt kun ei mene enää rahaa tyämatkoihin, lounasravintoloihin ja kalliisiin toimistovaatteisiin niin pystyn panostamaan itselleni tärkeisiin asioihin eli kotiin ja omaan hyvinvointiin. 

Olen käyttänyt paljon rahaa kodin remontoimiseen ja pihan laittamiseen, ostin mm. viime kesänä uuden kasvihuoneen ja laitoin kasvimaan kokonaan uuteen uskoon, rahaa meni monta tuhatta euroa. Ensi kesäksi olen tilaamassa pihasaunan avaimet käteen -periaatteella. Auto on jo kolme vuota vanha eli sekin pitäisi uusia. Ostan auton uutena eli valtio saa siitäkin ostoksesta mukavan määrän veroja. Mutta tosiaan mikään ostarishoppailu tai kahviloissa istuminen ei kiinnosta enää pätkääkään.

Vierailija
92/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hoitoalalla ihan normaalia, että lounastauko on tuon 20 minuuttia. Monihan ei edes lähde työpaikkaruokalaan vaan syö mieluummin omia eväitään kahvihuoneessa. "

Outoa, ettei hoitoalalla välitetä työntekijöistä edes sen vertaa, että he saisivat syödä rauhassa ja monipuolisen lounaan. Onko tätä asiaa koskaan käsitelty johdon kanssa?

Vierailija
93/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitäkin lähes 2000 hlö, nykyään paikkoja n 500, joten ei siinä työt suju, hemmentinmoinen hälinä.

Vierailija
94/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hoitoalalla ihan normaalia, että lounastauko on tuon 20 minuuttia. Monihan ei edes lähde työpaikkaruokalaan vaan syö mieluummin omia eväitään kahvihuoneessa. "

Outoa, ettei hoitoalalla välitetä työntekijöistä edes sen vertaa, että he saisivat syödä rauhassa ja monipuolisen lounaan. Onko tätä asiaa koskaan käsitelty johdon kanssa?

Käytäntö koskee jotakuinkin koko Suomen sote-sektoria, sekä julkista että yksityistä sektoria.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 90: "Nykyään odotetaan, että työläppäri viedään lähitöissäkin aina kotiin. Sillä tavalla voi seuraavana päivänä jatkaa etätöissä, jos yön aikana sattuu sairastumaan. "

Todennäköisesti just näin. Mä en tuollaiseen suostuisi. Sanoisin, ettei mulla ole kotona nettiyhteyttä tai jotain vastaavaa :D Täytyy kyllä sanoa, että mulla oli aivan ihana työpaikka. Kun aikoinaan sairastuin vakavasti, mutta mulla alkoi olla kotona tylsää, niin firma tarjosi mulle mahdollisuuden tehdä etänä sen verran, mitä jaksan. Muussa tapauksessahan sairaslomani olisi jatkunut huomattavasti pidempään. Jos mulla olisi ollut mulkero työnantaja ja työpuhelin, niin satavarmasti en olisi ottanut työpuhelinta mukaani sairaalaan vaan ainoastaan oman  puhelimeni. Mutta mä en siis halunnut työpuhelinta, koska pärjäsin ihan hyvin omalla puhelimellanikin. Ja joo, olin umpparin puhkeamisen ja sen leikkauksen jälkeen ollut 2 tuntia vuodeosastolla, kun puhelimeni soi ja asiakashan sieltä soitti. Hoidin asian sairaalasängyn pohjalta enkä edes laskuttanut työnantajaa siitä. Jos työnantaja joustaa, minäkin joustan.

Vierailija
96/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti paljon. Nyt pitää säästää halltus alas.

Minä säälin työttömäksi jääviä ravintola-alan työntekijöitä ja teki vähän pahaa yläpeukuttaa kommenttiasi, mutta tein sen silti. Tavallisella ihmisellä ei ole paljon keinoja osoittaa hallitukselle mitä mieltä siitä on. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että asiaa on käsitelty kymmeniätuhansia kertoja. Johtoa ei vaan kiinnosta. 

Vierailija
98/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella suuri säästö on autoilun osalta. 

Noin 400 euron bensat kuukaudessa jäävät ostamatta pelkästään etätyön ansiosta. 11 kertaa 400 tekee 4400 euroa vuoteen ja tietysti parin tunnin työmatkan ajansäästö per päivä

Vierailija
99/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi omat eväät ei olisi monipuolista? Mulla on aina edellispäivänä kotona tehtyä monipuolista ruokaa eväänä. Väitän myös, että terveellisempää, koska nuo lounaspaikkojen ruoat on aina tosi suolaisia, ja ties mitä muuta aromin vahventeita ja koostumuksen parantajia ym. niissä käytetään. Kotona tehty ruoka ei niitä tarvitse. Tuo rauhassa syöminen on toki asia erikseen. En ole hoitaja, mutta lyhyet tauot on muuallakin. 

Vierailija
100/116 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin lisännyt kulutusta koska asun ydinkeskustassa ja käyn aina ruokkiksella shoppailemassa. Työpaikalla ollessa työpaikka sijaitsi keskellä ei mitään eikä siellä ollut työpaikan lisäksi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän