Paljonko etätyökulttuuri vähentää kulutusta?
Heikki Kyöstilän mukaan oleellisesti verrattuna muihin maihin esim. Yhdysvaltoihin tai Kiinaan. Teollisuusneuvos Heikki Kyöstilä jyrähtää etätöistä HS:lle - Ilta-Sanomat
Itsellä jää lounasruokalan lounaita syömättä. Olisin saattanut hakea jotain pientä makeaa kioskilta myös. Ja tietysti julkisen liikenteen matkat tekemättä.
Kommentit (116)
Toivottavasti paljon. Nyt pitää säästää halltus alas.
Haetaanko Suomen talouden kurjuuteen nyt syyllistä etätyöläisistä? Newsflash: ei ne lähityössä olevatkaan kuluta näinä aikoina.
Jos talous on yksityisestä kulutuksesta kiinni, niin vajotkoon.
Ei olennaisesti. Söisin muutenkin enimmäkseen omia eväitä, ja herkuttelisin ruokaloissa vain 1-2 krt viikossa, eli saman kuin nyt puolilähinä. Käyn joka tapauksessa harrastuksissa julkisilla päivittäin, niin kuukausilippu julkisiin. Enkä kotonakaan hiihdä pelkässä pyjamassa, vaan kirpparivaatteissa, kuten töissäkin.
Mulla on lähityössä aina eväät. Ei 30 minuutissa ehdi missään käydä syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Haetaanko Suomen talouden kurjuuteen nyt syyllistä etätyöläisistä? Newsflash: ei ne lähityössä olevatkaan kuluta näinä aikoina.
Mitä tarkoitat? Edelleen lounasruokalat ovat täynnä lounasaikaan. Toki myös pukeutumiseen menee enemmän rahaa, kun pitää olla kunnon vaatteet eikä pyöriä yöpaidassa kaiket päivät.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen hybridiä. Ei tuossa oikeaastaan kulutusta synny, kun kauppareissut tulee hoidettua työmatkan ohessa lähipäivinä. Ei lounaita tai kahvilassa istumista.
Vierailija kirjoitti:
Kostosi ei osu oikeaan osoitteeseen. Poliitikot pärjää kyllä. Ei niitä yritysten kaatuminen haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat? Edelleen lounasruokalat ovat täynnä lounasaikaan. Toki myös pukeutumiseen menee enemmän rahaa, kun pitää olla kunnon vaatteet eikä pyöriä yöpaidassa kaiket päivät.
Omalla alalla talo tarjoaa työvaatteet eikä palkallisella ruokatauolla 20 minuutissa poistuta rakennuksesta mihinkään ruokaloihin. Meillä tosin sote-sektorilla työnantaja kannustaa etätöihin koska työhuoneita ei ole tarpeeksi :)
En keksi mihin pitäisi kuluttaa. Jos kävisin lähitöissä, kulut kasvaisivat bussilipulla ja silloin tällöin lounaalla lounasravintolassa eikä se ole kovin paljon.
Toimisto on sen verran sivussa keskustasta etten ikinä käynyt aiemminkaan ulkona syömässä. Aina eväät. On se saakelinmoinen ajojahti etätyöläisiä kohtaan nykyään. Kaikki on meidän syytä näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen lähitöihin, niin kulutan lisää vain autoilemalla. Autoilun kulut ovat lähinnä raskaasti verotettuja tuontituotteita.
Jos pyöräilee tai kävelee työpaikalle ja syö omia eväitä, niin ei sillä kiikuta rahaa mihinkään. Jos kulkee autolla tai linja-autolla (tai junalla) ja syö lounaspaikan lounaan niin silloin rahaa menee. Omalla autolla kulkija voi joutua maksamaan parkkipaikastakin 5-18e päivältä riippuen mihin sen autonsa jättää.
Mun osalta lähinnä bensaa kulutan vähemmän sekä vähän harvemmin käyn ulkona lounaalla. Etäpäivinäkin kun saatan käydä lounalla, kun tossa ihan lähellä on kaupalla oma kahvio lounaslinjastoineen.
Bensat säästäisin. Eväät mukana. Söisin varmaan kotona paremmin kun vois tehdä päivän aikana perheelle uuniruuat siinä sivussa.
Minulla vaikutus on todella suuri. Etänä pärjään kaksikin viikkoa käyttämättä rahaa mihinkään, kun taas aktiivityössä kuluu joka päivä parikymppiä ruokaan ja muuhun. Kotona kun tekee makaronilaatikoita, keittoja ja sellaista, ei kulu rahaa nimeksikään. Tammikuussa on mennyt rahaa kauppaan 160 euroa eikä tällä viikolla tarvitse käydä kaupassa lainkaan. Sama raha menee helposti viikossa lähitöissä vaikka ei edes tuhlaisi.
Tein 13 vuotta etätöitä. Ihan samalla tavalla mä käytin lounasetuni kuin lähitöissäkin. Ne ravintolat vaan eivät etätöissä olleet työpaikkani läheisyydessä vaan kotini läheisyydessä. Enkä mä lähitöissä ollessakaan käynyt kesken työpäivän enkä edes työpäivän jälkeen missään shoppailemassa. Pikemminkin päinvastoin eli lähitöistä tuli mahdollisimman nopeasti kotiin ja etätöissä taas, kun työmatkaan ei mennyt aikaa, saattoi työpäivän jälkeen lähteäkin jonnekin kauppakeskukseen. Ainoa, joka mun etätöistäni kärsi oli HSL, kun ei tarvinnut ostaa enää joka päivälle bussilippua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kostosi ei osu oikeaan osoitteeseen. Poliitikot pärjää kyllä. Ei niitä yritysten kaatuminen haittaa.
Yritykset ovat ne, jotka Kokoomusta käskyttävät ja siihen vaikuttavat. Ei sinne köyhän ääni muuten kuulu. Kun politiikka iskee omaan nilkkaan, niin kyllä se siitä muuttuu.
Sanoma Media EK:n asialla demonisoimassa etätyötä, varmaan jo osa 10 894. Nää jutut on niin nähty ja kuultu.
Sähkiksen hankinnan jälkeen ainoa merkittävä kulutuskohde on sähkö. Renkaat kuluvat hieman. En syö ja käyn aniharvoin kahvillakin.