Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi oli satuttanut kättä koulussa, mutta terveydenhoitaja ei ottanut vastaan.

Vierailija
18.01.2026 |

Terveydenhoitaja oli perustellut, että on menossa terveystarkastus. Eikö näissä akuuteissa ja kiireellistä tilanteissa terveystarkastus päätetä siihen ja otetaan vastaan kiireellinen tapaus? 

Sitten oli vielä sanonut, että hänellä on joku avovastaanotto klo 11-12 päivittäin, eikä sen ulkopuolella tee muuta kuin terveystarkastuksia.

Eihän vahingot ja tapaturmat koulussa voi sattua tiettyinä kellonlyömillä esim klo 11-12.

Minä teen kantelun tästä. Opettajatkin koulussa järkyttyneitä, kun lasta ei otettu vastaan kouluterveydenhoitajalle.

Mitä varten nämä terveydenhoitajat sitten ovat kouluilla ellei juuri näitä hätätilanteita varten?

Kommentit (151)

Vierailija
81/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lasta ei terveydenhoitaja ottanut vastaan, koska hänelle kuuluvat ainoastaan koulupäivän aikana syntyneet vammat. Hän ei kuitenkaan pystynyt todistamaan, ettei kipu lapsen kädessä ollut syntynyt juuri koulupäivän aikana.

Vierailija
82/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär ensimmäistä kertaa uudessa lukiossa yritti päästä terveydenhoitajalle, kun tuli kova päänsärky keskellä päivää. Terkkari ei ollut ollenkaan paikalla ja keneltäkään ei saanut yhtä päänsärkytablettia. 

Olin aika hämmästynyt. Näköjään täytyy varautua sitten itse. 

Moni terveydenhoitaja kiertää usean koulun viikossa, eli on n. kerran viikossa paikalla tietyssä koulussa ja tavoitettavissa yleensä vain ajanvarauksella.

Särkylääkkeitä, laastareita jne. kannattaa kuljettaa itse mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on nykyään.

-ope

Sitähän se on kun opettajista ei mihinkään enää ole. Kun minä aikanaan ala-asteella katkaisin hampaani vei meidän opettaja minut omalla autollaan hammaslääkäriin.

No tuosta on aikaa kun opettajat saivat omaa autoa niin käyttää. Kielletty nykyään vakuutussyistä, ja kuka niitä muita oppilaita valvoo sillä aikaa? Virkavastuu koskee kaikkia oppilaita, jotka lukujärjestykseen laitettu. Minulla voi olla 24 oppilasta siellä, kaikki ei mahdu kyytiin.

Vierailija
84/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on nykyään.

-ope

Sitähän se on kun opettajista ei mihinkään enää ole. Kun minä aikanaan ala-asteella katkaisin hampaani vei meidän opettaja minut omalla autollaan hammaslääkäriin.

No tuosta on aikaa kun opettajat saivat omaa autoa niin käyttää. Kielletty nykyään vakuutussyistä, ja kuka niitä muita oppilaita valvoo sillä aikaa? Virkavastuu koskee kaikkia oppilaita, jotka lukujärjestykseen laitettu. Minulla voi olla 24 oppilasta siellä, kaikki ei mahdu kyytiin.

Seliseli. Säälittävää. Vingu Vilmassa.

Vierailija
85/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Oma lapsi tuntui kuumeiselta mutta terkka ei voinut kuumetta mitata ja opettajan piti vain luottaa siihen,että lapsi osasi itse arvoida onko miten sairas. 

Papereitako ne TERVEYDENhoitajat siellä pyörittelee ja kahvia juo?

Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että kouluterveydenhoitajasta on yhtään mitään hyötyä missään asiassa???

Vierailija
86/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. 90luvulla vielä kätensä tai päänsä satuttanut lapsi ohjattiin terkkarille,joka lähetti terveyskeskukseen taksilla,jonka koulu maksoi. 

Nykyään oletaan,että äiti tai isä tulee hakemaan ja vie ensiapuun. Vaihtoehtona sitten on että kivuissaan oleva,pelokas alakoululainen lähetään yksin bussilla päivystykseen mikä käsittääkseni on jo heittellejättö koulun puolelta. 

Minulla on puhelin töissä pukuhuoneen kaapissa ja on aivan turha soitella. 

Kyllä se on sitten heitteillejättö, mutta sinun puoleltasi. Ihan lakisääteinen velvollisuus huoltajan olla tavoitettavissa jos koululta kaivataan

Vierailija
87/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluterveydeydenhoitajalle ei nykyisin kuulu enää juuri mikään muu asia kuin terveystarkastusten tekeminen. Ihmettelen, miksi he edes enää työskentelevät kouluilla. Työpaikka voisi hyvin olla terveysasemalla, jossa huoltaja käyttäisi lapsensa ja kuulisi asiat painosta, pituudesta, näöstä jne.

Ennen oli kätevää, kun opettaja oli liikuntasalissa 25 oppilaan kanssa ja kun yhdellä nuljahti nilkka tai yksi putosi päälleen, niin terkkari hoiti asiaa ja opettaja hoiti varsinaista työtään eli opettamista. Nykyään ei uskalla lähettää loukkaantunutta terkkarille, koska terkkari käännyttää kärsivän lapsen ovelta, koska homma ei ole hänen duuniaan. Niinpä opettaja alkaa hoitaa yhtä loulkaantunutta ja muiden liikuntatunti menee siihen. Toki jotain oheisohjelmaa oppilaat keksivät, kun ope hoitaa loukkaantunutta ( antaa ensiavun ja yrittää saada yhteyden vanhempiin) ja silloin luca onkin jo ehtinyt lyödä oskaria, nico on karannut, nicklas on levityänyt nestesaippuaa liikuntasalin lattialle...

Asiat voisi tehdä järkevämmin. 

Vierailija
88/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluterveydeydenhoitajalle ei nykyisin kuulu enää juuri mikään muu asia kuin terveystarkastusten tekeminen. Ihmettelen, miksi he edes enää työskentelevät kouluilla. Työpaikka voisi hyvin olla terveysasemalla, jossa huoltaja käyttäisi lapsensa ja kuulisi asiat painosta, pituudesta, näöstä jne.

Ennen oli kätevää, kun opettaja oli liikuntasalissa 25 oppilaan kanssa ja kun yhdellä nuljahti nilkka tai yksi putosi päälleen, niin terkkari hoiti asiaa ja opettaja hoiti varsinaista työtään eli opettamista. Nykyään ei uskalla lähettää loukkaantunutta terkkarille, koska terkkari käännyttää kärsivän lapsen ovelta, koska homma ei ole hänen duuniaan. Niinpä opettaja alkaa hoitaa yhtä loulkaantunutta ja muiden liikuntatunti menee siihen. Toki jotain oheisohjelmaa oppilaat keksivät, kun ope hoitaa loukkaantunutta ( antaa ensiavun ja yrittää saada yhteyden vanhempiin) ja silloin luca onkin jo ehtinyt lyödä oskaria, nico on karannut, nickl

Siinä nyt ei olisi mitään järkevää, että lapset sompailisi koululta terveyskeskukseen kesken päivän kun hommat voi hoitaa koulullakin. Ja ihan kokemuspohjalta, sieltä koululta löytyy kyllä apu loukkantuneelle lapselle siksi aikaa, että vanhempi pääsee paikalle. Ei tartte open jättää lapsia valvomatta sen vuoksi.

Vierailija
89/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. 90luvulla vielä kätensä tai päänsä satuttanut lapsi ohjattiin terkkarille,joka lähetti terveyskeskukseen taksilla,jonka koulu maksoi. 

Nykyään oletaan,että äiti tai isä tulee hakemaan ja vie ensiapuun. Vaihtoehtona sitten on että kivuissaan oleva,pelokas alakoululainen lähetään yksin bussilla päivystykseen mikä käsittääkseni on jo heittellejättö koulun puolelta. 

Olet idiootti jos ei ole mahdollista saada koulusta yhteyttä päivän aikana kun on tarvetta. Miksi edes hankit lapsia jos et halua niitä hoitaa. Lasu pitäisi tehdä tuollaisista paskavanhemmista. 

Vierailija
90/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terveydenhoitaja ole mikään ensihoitaja. Miksi sitä lastasi ei viety terveyskeskukseen?

Terveydenhoitaja voi tehdä arvion, vaatiiko käyntiä lääkärissä.

Itse asiassa ei voi. Tuo arvio kuuluu hyvinvointialueen sairaanhoitajalle, ei terveydenhoitajalle.

Vierailija
91/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ambulanssia ja vanhempia soitettu paikalle? Terveydenhoitaja tuskin voi tehdä mitään eikä opettaja voi jättää muita lapsia yksin. Jotenkin tuntuu että nykyajan helikopterivanhemmat haluavat ulkoistaa kasvatusvastuunsa yhteiskunnalle. Eihän se noin voi tietenkään toimia vaan äidin tai isän on tultava tarvittaessa paikan päälle. Katsokaa vaikka "Täälrä tullaan elämä"-elokuva miten ongelmakoululaisen kanssa menetellään.

Vierailija
92/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lapsi loukkaa itsensä aika useasti!

Vierailija
93/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär ensimmäistä kertaa uudessa lukiossa yritti päästä terveydenhoitajalle, kun tuli kova päänsärky keskellä päivää. Terkkari ei ollut ollenkaan paikalla ja keneltäkään ei saanut yhtä päänsärkytablettia. 

Olin aika hämmästynyt. Näköjään täytyy varautua sitten itse. 

Niin sinua hämmästyttää että ihmisillä on mukanaan särkylääkettä ? Työpaikoillakaan ei ole ensiapukaapissa särkylääkettä vaan jokaisella omat 

Vierailija
94/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on sitten heitteillejättö, mutta sinun puoleltasi. Ihan lakisääteinen velvollisuus huoltajan olla tavoitettavissa jos koululta kaivataan

Ja sitten linkkiä lakipykälään vai keksitkö itse?

Vierailija
95/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ope. 25-30 vuotta kestäneen työurani aikana koulun terveydenhoitajan palvelut ovat menneet alaspäin.  Myös terkkari joutuu nykyään tehdä liikaa turhaa kirjaamistyötä, mikä on pois oppilailta. Oppilaiden mielenterveyteen liittyvät ongelmat työllistävät terkkareita liikaa. Turhia, pitkiä palavereja pidetään liikaa.

Vierailija
96/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa miettinyt. Oma lapsi tuntui kuumeiselta mutta terkka ei voinut kuumetta mitata ja opettajan piti vain luottaa siihen,että lapsi osasi itse arvoida onko miten sairas. 

Papereitako ne TERVEYDENhoitajat siellä pyörittelee ja kahvia juo?

Ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että kouluterveydenhoitajasta on yhtään mitään hyötyä missään asiassa???

Terkkareiden aika menee nykyään syynätessä vanhempien täyttämiä lippulappuja alkon. tms käytöstä että voi sitten tehdä lasuja jos huoli herää. Hieno yhteiskunta meillä 😂😂

Vierailija
97/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei terveydenhoitaja ole mikään ensihoitaja. Miksi sitä lastasi ei viety terveyskeskukseen?

Itse asiassa ei voi. Tuo arvio kuuluu hyvinvointialueen sairaanhoitajalle, ei terveydenhoitajalle.

Mistä niille terveydenhoitajille maksetaan, ei tunnu ainakaan siitä että tekisiv'ät mitään tuottavaa työtä. Onhan se tietysti kivaa saada palkkaa siitä että ei osaa tehdä mitään jos joku on loukkaantunut tms. ja päätyönkuva on jutella kivoja mutuaman oppilaan kanssa päivässä,  tähän kyllä paljon halvemmallakin saisi ihmisiä koska tuoe i vaadi mitään koulutusta.

Vierailija
98/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat buranat pitää olla koulussa mukana sillä ope tai terkkari ei saa nykyään mitään lääkkeitä antaa.

Vierailija
99/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitajat ovat koululla tekemässä lakisääteisiä tarkastuksia. Akuutit sairaudet tai tapaturmat eivät kuulu heille. Opettaja ottaa yhteyden huoltajaan, ja huoltaja toimittaa hoitoon. Näin se vaan nykyään menee.

Oho on mennyt hulluksi. Mun aikaan terkkarille sai mennä koska vaan juttelemaan ja tietenkin antoivat ensiapua jos joku tarvitsi.

Vierailija
100/151 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niille terveydenhoitajille maksetaan, ei tunnu ainakaan siitä että tekisiv'ät mitään tuottavaa työtä. Onhan se tietysti kivaa saada palkkaa siitä että ei osaa tehdä mitään jos joku on loukkaantunut tms. ja päätyönkuva on jutella kivoja mutuaman oppilaan kanssa päivässä,  tähän kyllä paljon halvemmallakin saisi ihmisiä koska tuoe i vaadi mitään koulutusta.

Voit lukea netistä, mitä kouluterveydenhoitajan työ sisältää. Ei ensiapua, ei työterveyspalveluja eikä akuuttisairaanhoitoa vaan terveytarkastuksia ja erilaisten terveydenhuoltoon liittyvien monialaisten palveluiden yhteensovittamista.

Aika monella hyvinvointialueella terveydenhoitajat ollaan keskittämässä koulujen sijaan puhelinpalveluun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi