Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ateismikeskustelussa unohdetaan usein että on kolmenlaisen koulukunnan ateisteja ja yksikään heistä ei ole samaa mieltä

Vierailija
17.01.2026 |

Lyhyesti, on siis kolmenlaisia ateisteja.

Ateistinen ateisti ottaa kantaa Jumalan olemassaoloon negatiivisesti.

Agnostinen ateisti ei ota kantaa Jumalan olemassaoloon millään lailla.

Teistinen ateisti tietää että ei voi ottaa kantaa Jumalan olamassaoloon millään lailla.

Jokaisessa kolmessa tapauksessa Jumala on silti olemassa riippumatta miten hänen olemassaoloonsa otetaan kantaa.

Kommentit (506)

Vierailija
121/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut uskonnoista vain siinä mielessä, miten niitä käytetään manipuloinnin, vallankäytön ja pahuuden välineenä.

Vierailija
122/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarpeeksi moni kuvittelee niin sitten se on totta.  Sama pätee pyramidihuijauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa psykoosilta (olen psykoosisairaan omainen, eli asia on tuttu). Psykoosiin liittyy tuollainen ehdoton varmuus omien ajatusten totuudesta, ja totaalinen kyvyttömyys kyseenalaistaa näitä omia ajatuksia. 

Et selvästikään lukenut kommenttiani kovin huolellisesti. En puhunut siitä, että olisin ehdottoman varma omien ajatusteni totuudesta tai siitä, etten kyseenalaistaisi omia ajatuksiani. Lisäksi käsittääkseni psykoosit ovat lyhytkestoisia. Minä taas olen ollut jo vuosia sellainen, kuin nyt olen. En ole menettänyt järkeäni, vaan olen ylittänyt sen. Elän ihan tavallista elämää. 

Yksittäiset psykoosit on ohimeneviä, psykoosisairaudet kuten skitsofrenia on pysyviä. Minun skitsofreniaa sairastava läheiseni pystyi joitain vuosia vielä suht normaaliin elämään, ja hänen harhansa olivat rajoittuneet muutamiin spesifeihin asioihin, eikä hän ollut

Ikävä kuulla läheisesi tilanteesta. Minä taas en ole koskaan kuullut ääniä eikä minulla ole ollut mitään mielisairauksia. 

Vierailija
124/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kiinnostunut uskonnoista vain siinä mielessä, miten niitä käytetään manipuloinnin, vallankäytön ja pahuuden välineenä.

Sinulla on aika pinnallinen suhtautuminen uskontoihin. 

Vierailija
125/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tarpeeksi moni kuvittelee niin sitten se on totta.  Sama pätee pyramidihuijauksiin.

Minä en kuvittele, vaan minä tiedän, että Jumala on olemassa.

Vierailija
126/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateismi ei nykypäivänä ole kovin relevantti käsite. Sillä oli merkitystä menneinä vuosisatoina, kun oli uusi ajatus, ettei Jumalaa ole pakko olettaa. Nykyään ateismilla on merkitystä lähinnä uskoville, jotka käyttävät sitä omiin hokemiinsa, kuten tuo järjenvastainen, että ateistit todistavat Jumalan olemassaolon, kun heidän pitää se kieltää. Eihän Jumala ole asia, jota erikseen tarvitsisi kieltää tms. vaan pelkästään järjenvastainen oletus, jota esim. minä en jaa, mutta ei se ole minulle mikään ismi. 

Vierailija
127/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvin keskeinen tekijä järjestelmällisen uskonnon taustalla on ollut tarve saada sotilaat taistelemaan henkensä uhalla. Ajatus kuolemanjälkeisestä, paremmasta elämästä, on auttanut poistamaan pelkoja ja kapinointia etulinjassa. Lisäksi sotimisen oikeutus on usein tarvittu inhimillisyyden ulkopuolelta. 

Toinen merkittävä tarve ylläpitää uskontoja on ollut kansojen hallinta. Rikollisuutta on vähentänyt merkittävästi ajatus, että vaikka ihmisiltä jäisi rikos huomaamatta, jumaluus sen näkee ja rankaisee. Muitakin syitä toki on, esimerkiksi uteliaisuus ja merkityksen tunteen hakeminen ja näistä lähtökohdista uskonnot ovat syntyneet ja kehittyneet.

Vierailija
128/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei satuiluihin kannata syväälisesti suhtautuakaan.

Vierailija
129/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ateismi ei nykypäivänä ole kovin relevantti käsite. Sillä oli merkitystä menneinä vuosisatoina, kun oli uusi ajatus, ettei Jumalaa ole pakko olettaa. Nykyään ateismilla on merkitystä lähinnä uskoville, jotka käyttävät sitä omiin hokemiinsa, kuten tuo järjenvastainen, että ateistit todistavat Jumalan olemassaolon, kun heidän pitää se kieltää. Eihän Jumala ole asia, jota erikseen tarvitsisi kieltää tms. vaan pelkästään järjenvastainen oletus, jota esim. minä en jaa, mutta ei se ole minulle mikään ismi. 

Tosiaan, Jumala on järjenvastainen oletus. Ihmisen olisi tarkoitus ylittää järkensä.

Vierailija
130/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi hyvin keskeinen tekijä järjestelmällisen uskonnon taustalla on ollut tarve saada sotilaat taistelemaan henkensä uhalla. Ajatus kuolemanjälkeisestä, paremmasta elämästä, on auttanut poistamaan pelkoja ja kapinointia etulinjassa. Lisäksi sotimisen oikeutus on usein tarvittu inhimillisyyden ulkopuolelta. 

Toinen merkittävä tarve ylläpitää uskontoja on ollut kansojen hallinta. Rikollisuutta on vähentänyt merkittävästi ajatus, että vaikka ihmisiltä jäisi rikos huomaamatta, jumaluus sen näkee ja rankaisee. Muitakin syitä toki on, esimerkiksi uteliaisuus ja merkityksen tunteen hakeminen ja näistä lähtökohdista uskonnot ovat syntyneet ja kehittyneet.

Eri

Uskonnot eivät ole syntyneet siksi, että ne vastaisivat maallisiin tarpeisiin. Uskontojen on tarkoitus vastata hengellisiin tarpeisiin. Se on hyvin tärkeä tehtävä, koska ihmiset ovat ensisijaisesti hengellisiä olentoja.

Vierailija
131/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan, Jumala on järjenvastainen oletus. Ihmisen olisi tarkoitus ylittää järkensä.

Ihmiset olettavat kaikenlaisia järjenvastaisia asioita, mutta se ei ee niistä totta.

Vierailija
132/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat ensisijaisesti hengellisiä olentoja. Hengellisyyttä ei kannattaisi laiminlyödä.

Vierailija
133/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset olettavat kaikenlaisia järjenvastaisia asioita, mutta se ei ee niistä totta.

Minä en oleta Jumalan olevan totta, vaan minä tiedän sen. 

Vierailija
134/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton temppu. Jos ylität itsesi, olet ainoastaan noussut tasoa ylemmäs. Et voi myöskään ohittaa jonossa itsesäsi.

Vierailija
135/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta koko kysymys. Ihmiskunnan kannalta on paljon oleellisempaa se, miten usko vaikuttaa uskoviin, kuin se, onko jumalaa olemassa.

Jos jumala on, niin häntäkään tuskin kiinnostaa minun tukeni.

Vierailija
136/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat ensisijaisesti hengellisiä olentoja. Hengellisyyttä ei kannattaisi laiminlyödä.

Perustelut tälle, kiitos.

Vierailija
137/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdoton temppu. Jos ylität itsesi, olet ainoastaan noussut tasoa ylemmäs. Et voi myöskään ohittaa jonossa itsesäsi.

Lähes mahdoton.

Vierailija
138/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kannattaa siinä mielessä, että be satuilut on vaikuttaneet ja ohjailleet ihmiskunnan kehitystä ja olemista vuosituhansia. 

Vierailija
139/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, luin, että autismikeskustelussa unohdetaan...

Ei silti,  varmaan siinäkin unohdetaan kaikenlaista. 

Vierailija
140/506 |
18.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelut tälle, kiitos.

Ihmisiä on moneen junaan ja jotkut jäävät asemalle. Jos vaadit perusteluja sille, mikä on uskon asia, kuulut niihin, jotka jäävät asemalle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi