Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?
Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.
Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.
Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%
Kommentit (91)
Se sijainti. Helsingin kantakaupungin hinnoista voi tinkiä jotakin 80-90%, mutta joidenkin satojen kilometrien päässä Helsingistä hinnat alkavat olla jo kohdillaan joskin voi kokeilla tinkiä vielä jotakin 20% josko myyjä sattuisi olemaan tarpeeksi epätoivoinen.
Vierailija kirjoitti:
90% hinnasta pois on hyvä alku, enemmänkin jos on remontteja tulossa.
Tolla tyylillä säästät 100% kauppahinnasta, kun myyjä ei myy. Tai siis pankkisi säästää, kun ei anna pa renkaanpotkijalle edes lainatarjousta.
Minä tein sen virheen, että laitoin asunnolleni heti valmiiksi edullisen markkinahinnan. Siinä ei ole tinkivaraa, mutta kaikki ostajat haluavat näköjään tinkiä periaatteesta. Olen nyt ottamassa asunnon pois myynnistä ja sitten laitan sen uudestaan myyntiin 20% kalliimmalla hintapyynnöllä. Sitten asunnossa on 20% tinkivaraa! Sopivankokoisia tarjouksia odotellessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut pitkään myynnissä, ja pyyntihinta vastaa markkinatasoa, niin minun mielestäni voi tarjota vaikka 20 % alle pyyntihinnan. Se on sitten myyjästä kiinni, haluaako asunnosta eroon vai haluaako odottaa parempaa tarjousta.
Viimeeksi tarjosin juurikin -20% ja myyjä veti herneet nenään. Ei halunnut jatkaa kaupankäyntiä.
Ap
Onko kyseinen asunto edelleen myymättä?Toki jos haluttu kohde niin ei tarvitse alentaa hintaa.Mutta myyjä voisi heittää vastatarjouksen.20% tinkaus ei ole mitenkään törkeä avaus.
Ehkä myyjä on sillä kulmalla myymässä että myy jos joku maksaa pyytämänsä hinnan. Silloin ei ymmärrettävästi tee vastatarjousta. Joku toinen myyjä taas on halukkaampi keskustella hinnasta. Turha siitä on kumminka
Toisaalta noin ja toisaalta taas just päin vastoin. Törkeän alihintaisiin ostotarjouksiin kannattaa myyjän reagoida samalla mitalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein sen virheen, että laitoin asunnolleni heti valmiiksi edullisen markkinahinnan. Siinä ei ole tinkivaraa, mutta kaikki ostajat haluavat näköjään tinkiä periaatteesta. Olen nyt ottamassa asunnon pois myynnistä ja sitten laitan sen uudestaan myyntiin 20% kalliimmalla hintapyynnöllä. Sitten asunnossa on 20% tinkivaraa! Sopivankokoisia tarjouksia odotellessa...
Mikä estää toimimasta kuin kiinteistömaailma eli ilmoittamaan hinnan olevan pohjahinta, josta tinkimiset tapahtuvat vain ylös päin? Yleensä toki ostaja yrittää aina tinkiä hintaa alemmaksi, mutta eihän se prosentteja hinnasta pois perustu mihinkään lakiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kauppa todellakin jäissä ja hintapyynnit taivaissa. Annan esimerkin. Täällä on 3 iältään, kooltaan yms. täysin toisiaan vastaavaa vierekkäistä asuntoa myynnissä. Ollut jo kuukausia. Kävin katsomassa näistä ylivoimaisesti halvimman, juuri sen jonka "kaikki" ostaisi näistä kolmesta. Siihen halvimpaan asuntoon oli tullut tasan 0 kpl tarjouksia ja kuulemma voi hyvin tarjota selvästi alle pyynnin. Asunto edustaa vieläpä sijainniltaan, iältä ja kunnoltaan pikkukylän parhaimmistoa, mutta ei kuitenkaan niitä muutamaa mystisesti haluttua taloyhtiöitä.
"Esimerkiksi Helsinki on iso kaupunki, jossa on myynnissä monta asuntoa. Mutta kukaan ei etsi sieltä asuntoa randomisti noin vain. He haluavat asunnon tietystä kaupunginosasta tai jopa tietyltä kadulta. Tietyn kokoisen ja tietyn määrän huoneita. Ehkä ehdottomasti parvekkeen tai hissin. Ehkä sellaisen, jossa on tietyt isot taloyhtiöremontit jo tehty. Ehkä sellaisen, joka on omalla, eikä vuokratontilla. Jne jne. Sellaisia asuntoja ei ole kassikaupalla myynnissä. Jos etsin tietynkokoista peruskorjattua perheasuntoa Lauttasaaresta koulun vierestä, niin enhän minä voi harkitakaan kaksion ostamista Vuosaaresta. Ehkä kannattaa tehdä vakavasti otettava tarjous siitä Lauttasaaren asunnosta silloin."
Tai miettiä hinta-laatusuhdetta. Saan Lauttasaaresta perheasunnon x eurolla ja Vuosaaresta y eurolla. Kummassakin tapauksessa kysymys on perheasunnosta Helsingissä, joten kyseessä voi olla jopa pohjaltaan identiset/lähes identiset asunnot. Hintaero voi olla vastaavissa sadoissa tuhansissa euroissa. Ja silti kysymys on 1970-luvun alun perheasunnosta. Eli voihan sitä olla tyhmä ja sijoittaa seiniin 4-5 kertaisen summan ja kuvitella olevansa rikas ja asuvansa hyvällä alueella. Vain kantakaupungissa ja Westendissä on paskempi hinta-laatusuhde kuin Lauttasaaressa. No ei ole multa pois, jos joku välttämättä haluaa maksaa ylimääräistä...
Vierailija kirjoitti:
"Esimerkiksi Helsinki on iso kaupunki, jossa on myynnissä monta asuntoa. Mutta kukaan ei etsi sieltä asuntoa randomisti noin vain. He haluavat asunnon tietystä kaupunginosasta tai jopa tietyltä kadulta. Tietyn kokoisen ja tietyn määrän huoneita. Ehkä ehdottomasti parvekkeen tai hissin. Ehkä sellaisen, jossa on tietyt isot taloyhtiöremontit jo tehty. Ehkä sellaisen, joka on omalla, eikä vuokratontilla. Jne jne. Sellaisia asuntoja ei ole kassikaupalla myynnissä. Jos etsin tietynkokoista peruskorjattua perheasuntoa Lauttasaaresta koulun vierestä, niin enhän minä voi harkitakaan kaksion ostamista Vuosaaresta. Ehkä kannattaa tehdä vakavasti otettava tarjous siitä Lauttasaaren asunnosta silloin."
Tai miettiä hinta-laatusuhdetta. Saan Lauttasaaresta perheasunnon x eurolla ja Vuosaaresta y eurolla. Kummassakin tapauksessa kysymys on perheasunnosta Helsingissä, joten kyseessä voi olla jopa pohjaltaan identiset/lähes identiset asunnot. Hintaero voi olla vastaavissa sadoissa tuhansissa euroissa. Ja silti kysymys on 1970-luvun alun perheasunnosta. Eli voihan sitä olla tyhmä ja sijoittaa seiniin 4-5 kertaisen summan ja kuvitella olevansa rikas ja asuvansa hyvällä alueella. Vain kantakaupungissa ja Westendissä on paskempi hinta-laatusuhde kuin Lauttasaaressa. No ei ole multa pois, jos joku välttämättä haluaa maksaa ylimääräistä...
No minä en ainakaan suostuisi asumaan Suomessa missään muualla kuin Helsingin kantakaupungissa. Ihan sama, jos saisin samalla rahalla Westendistä oman pihan. Ei kiinnosta. Haluan asua toistasataa vuotta vanhassa kauniissa ja kunnolla tehdyssä kivitalossa enkä missään elementtilaatikossa.
junttilassa 50% hinnasta pois vuokran antaja yrittää tinkiä enemmän älä suostu. j.k kuvittelivat rahastavansa tyhmiä opiskelijoitakysy mitä asunnon myynti hinta on ja tinki 60% hinnasta muuten ei kannata maksaa. juntit ostelivat persehedelmilleen asuntoja hinnalla ei väliä. nyt se alkaa kulminoitumaan
"No minä en ainakaan suostuisi asumaan Suomessa missään muualla kuin Helsingin kantakaupungissa. Ihan sama, jos saisin samalla rahalla Westendistä oman pihan. Ei kiinnosta. Haluan asua toistasataa vuotta vanhassa kauniissa ja kunnolla tehdyssä kivitalossa enkä missään elementtilaatikossa. "
Toivottavasti sulla on varaa päähänpinttymääsi tai asut jossain muualla kuin Suomessa.
Miten niin ei ole tarkoituskaan myydä? Kyllä meidän oli tarkoitus myydä asunto. Laitettiin kokeeksi myyntiin, mutta kun ei tullut kelvollisia tarjouksia, niin otettiin pois myynnistä. Kokeillaan uudestaan joskus tulevaisuudesssa kun aika on otollisempi. Siihen asti asunto olkoon vuokralla.