Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko on soveliasta tinkiä kerrostaloasunnosta nykyisessä markkinatilanteessa?

Vierailija
14.01.2026 |

Täällä ei käy mikään kauppa, mutta pyynnit ovat jämähtäneet vanhoille lukemille. Aina toisinaan tulee 0..20% hinnan pudotuksia.

Sijaintina on syrjäsuomalainen yliopistokaupunki.

Paljonko on maksimi sovelias tinkivara? -15%

Kommentit (265)

Vierailija
261/265 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se hinta-laatusuhteen ero Larun ja Vuosaaren välillä perustuu ihan selkeisiin demografisiin tekijöihin ja tilastoihin, jotka ovat kaikkien tiedossa ja joista ei ole täällä soveliasta keskustella."

Tiedätkö, ketkä ovat hyödyllisia idi*otteeja asuntobisneksessä? Henkilöt, jotka ylläpitävät hyvien ja huonojen alueiden sterotypiaa yllä. Onneksi heitä on paljon. Näin hintakupla paremmin ylläpysyy tietyillä alueilla ja viisaat ostajat pystyvät hyödyntämään tätä. Mahtaa harmittaa, kun kämpän arvosta "laatualueella" lähtee 20% pois, se nimittäin voi hyvinkin euromääräisesti olla enemmän kuin 100% siellä hintatason alapäässä eli vaikka taloyhtiö/asunto/talo muuttuisi arvottomaksi, häviät euromääräisesti vähemmän. Ei hän ole tyhmä, joka pyytää ylihintaa, vaan hän, joka maksaa ylihintaa.

Vierailija
262/265 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse selvitin chat gpt:n kanssa remppa ja asunto juttuja sai realistiset tiedot! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/265 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri myymässä Helsingin lähiöstä kämppää hintaan noin 280 000 e. Kiinteistövälittäjä suositteli, että kannattaa laittaa ilmoitukseen oikea hinta ja tinkimisvaraa vain 5000 tai max 10000 euroa - jos tätäkään.
Ostajat ovat hyvin perillä alueen hinnoista, ja tietävät kyllä, kun hinta on oikea.

Nyt siis mietin, laittaako hintaan tuon 5000-10000 e ylimääräistä. Mitä suosittelette?

Kämpän kokoa, ikää, kuntoa, sekä taloyhtiön yleistätilannetta ja mikrosijainta tietämättä sanoisin että 280 000€ perheasunnosta voi olla aika paljon monessakin lähiössä. N. 80-85 neliöisiä 1960-1970 luvun kämppiä saa jo helposti alle 200 000€ ihan ok mikrosijainnilla. Toki silloin usein taloyhtiöön joku isompi remontti juuri tulossa.

Vierailija
264/265 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja on tapauksia että ok talossa kiinnelainoja niin pankki ei myy niiden alle vaikka talo nennyt vasaran alle (raahe)

Ei tarvitse olla kuin tavallista asuntolainaa, niin asuntoa ei saa myydä alle sen summan, mitä lainaa on jäljellä tai pankki voi vaatia realisoimaan vakuuksia, jos ei muuten pysty maksamaan erotusta lainan ja ostajan maksaman hinnan välissä.

Vierailija
265/265 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kuunnella miten vieläkin myyjät kuvittelevat voivansa määrätä sen hinnan jolla asunto myydään.

Ellei velkaa ole ja talous muutenkin kunnossa, myyjä voi päättää vain sen hinnan jolla asuntoa ei myydä.

Asunnon arvo ei ole kuitenkaan se summa jolla sitä ei saa myytyä vaan se jolla joku sen ostaa ja tämän summan päättää ostaja.

Ellei myyjä itsw ole valmis myymään niin perikunta malttaa tuskin odottaa musteen kuivumista ennen kuin laittaa lihoiksi korkeimman tarjouksen tehneelle ostajalle hinnasta välittämättä.

-

Minulla on asunto ollut joitain kuukausia myynnissä. Sain viikonloppuna -5,9% tarjouksen. En hyväksynyt.

Asuntoni on valmiiksi todella edullisesti hinnoiteltu, eikö minun ole mikään pakko myydä. Kuolinpesä saa asunnon toivottavasti vasta 30 v päästä, joten pakkomyyntikin saa odottaa...

Jännä

Etkö tehnyt vastatarjousta? Vai oletko vaan testaamassa mitä voisit saada asunnosta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme