Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä

Vierailija
14.01.2026 |

Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa. 

Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.

Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.

Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?

Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies. 

Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen. 

Kommentit (235)

Vierailija
161/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtoisesti ajatteleville on yksityisiä kätilöitä ja neuvojia joka lähtöön.   Jopa  kotikouluja,  esim uuden ajan koulu.

Turhahan se on neuvolaan mennä jos ei miellytä.  Tai päivähoitoon.  Ei ees kouluun kun pitää kotikoulua lapselle 

Vierailija
162/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan tuo on. Aika yllätys se oli kuinka vähän neuvolasta oli mitään hyötyä raskaana ja vielä vähemmän kun vauva oli syntynyt. Sen sijaan tarjolla oli kyselyitä elämäntavoista, mielialoista, vanhempien suhteesta, tukiverkoista.....Raskaus ja synnytys meni kyllä normaalisti että tiedä sitten olisiko kyselyjä ollut vähemmän jos raskaudessa olisi ollut enemmän seurattavaa. 

Lastenneuvolasta ei ollut senkään vertaa apua. Kyselyitä sielläkin tyrkytettiin kun olin huolissani vauvan vatsavaivoista, huonosta nukkumisesta ja omasta jaksamisesta. Nuo kuitattiin normaaliksi vauvoille. No, ei ollut vaan paljastui allergioiksi jotka tutkittiin sitten yksityisellä kun julkiselle ei lähetettä pyynnöistä huolimatta saatu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1db3b773-3b0c-4d66-ab64-d25b67b7abac

Ehkä juuri tällaisten järkyttävien uutisten takia esim. Neuvolalla on paikkansa. Ei sitä näe naamasta kuka esim. Pahoinpitelee lastaan. Siksi on kyselyt ja "holhous"

Ihmetyttää eikö täysimetys ole sallittua 6kk ikään asti? ja lapsi on ollut rajusti aliravittu jo 7kk iässä? 

Kenties neuvolan kasvuseulat jääneet väliin vai mikä tämän taustalla on? Erikoista. 

Ei ole käyty neuvolassa. Neuvolassa ei ole osattu kaivata lasta, koska olivat muuttaneet Tanskasta, lapsi oli syntynyt Norjassa. Liekö edes ollut kirjoilla Suomessa lopulta. Kyllähän tuossa on joku ideologia ollut taustalla ja ei ole haluttu myöntää tai ymmärtää että tässä tapauksessa pelkkä maito ei rii

Ideologia, tai esim vanhemman kehitysvamma. Sekin voi olla diagnosoimaton, eli missään ei ole tietoa, ettei vanhempi vaan pärjää. 

Ei kaikki oikeasti tajua, tai etsi tietoa, tai ajattelee että "ennenkin selvittiin". 

Vierailija
164/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä täyttänyt ja palauttanut noita neuvolan lappuja, eikä terkkari kysellyt perään. Ja eihän tämä mikään uusi juttu ole, jo 15v sitten noita lappusia jaeltiin täytettäväksi. 

Vierailija
165/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä millään tavalla holhottu. Minulla on kaksi lasta 6v ja 3v. Ystävälläni on käyty auttamassakin, kun oli raskasta ja ei ole otettu lapsia huostaan. Tämän avun jopa sai neuvolan kautta. Vaikka siinä ap on kyllä oikeassa, että neuvolasta ei mitään apua saa ja sen takia meillä on lapsilla vakuutukset ja on menty suoraan yksityiselle, kun tarvittu apua esim.allergiaan.

Mutta mitään holhoamista tai lasun pelkoa ei kyllä ole, jos elää niinkuin normaalit ihmiset, eikä esim.käytä liikaa päihteitä tai muuten sekoile.

Vierailija
166/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole kyllä millään tavalla holhottu. Minulla on kaksi lasta 6v ja 3v. Ystävälläni on käyty auttamassakin, kun oli raskasta ja ei ole otettu lapsia huostaan. Tämän avun jopa sai neuvolan kautta. Vaikka siinä ap on kyllä oikeassa, että neuvolasta ei mitään apua saa ja sen takia meillä on lapsilla vakuutukset ja on menty suoraan yksityiselle, kun tarvittu apua esim.allergiaan.

Mutta mitään holhoamista tai lasun pelkoa ei kyllä ole, jos elää niinkuin normaalit ihmiset, eikä esim.käytä liikaa päihteitä tai muuten sekoile.

Onhan se kaikesta kyseleminen holhoamista.

Vierailija
167/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ilmeisesti tuo raskaus mikä saa kaisissa aikaan tuon minäminäminäminä eikä kukaan muu asenteen.

Vaikka sinä itse pidät itseäsi parhaimpana ja viisaimpana ja vaikka vanhempasi sinulle valehtelee samaa niin se ei todellakaan tee sinusta viisainta niin kannattaisi kuunnella ammattilaisia jotka tietää mistä puhuu

Minä (aloittaja) teen tuota samaa ohjausta elintavoista ihan työni puolesta. Jännästi sitä vaan huomaa siinä toisessa roolissa että kaikki neuvolan tekemät asiat eivät ole ihan asiallisia. Vai onko sinun mielestäsi esim pariskunnan seksielämä neuvolalle kuuluva asia? Sitä kun kysytään ihan kirjaimellisesti neuvolakäynnillä, pakollisessa kyselyssä vauvan syntymän jälkeen.

Niin. Mitähän siitäkin seuraisi, jos vastaisi vaikka, että tykätään bdsm:stä. 

Tuo o

Mitä ihmeen lomakkeita te olette joutuneet täyttämään? En muista kyllä täyttäneeni neuvolassa mitään muuta, kuin sen päihteiden kyselylomakkeen ja jonkun vanhempien jaksamisen lomakkeen. Terkat on olleet ystävällisiä ja eivät ole kyselleet mitään outoa.

Vierailija
168/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajat eivät ole lääkäreitä.  Eivät he voi hoitaa allergioita.  Täysvaltainen vanhempi osaa varata lastenlääkärin ihan itse.  

Vierailija
169/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lapun jätin täyttämättä koska se oli liian henkilökohtainen. Miten normaalit kysymykset jotka tulevat vaikuttamaan lapseen kuten perheen ruokailutottumukset ovat tungettelevaa? Mun mielestä kysymykset olivat aiheellisia ja vaikuttivat lapseen tai omaan terveyteen. Riippuuhan se toki neuvolatädistä miten ne esittää. Suomalaiset nähtävästi edelleen sukupolvesta toiseen jatkaa tätä "omista asioista ei kerrota muille, hampaat irvessä pärjätään, kaikki on jeesjees" kulttuuria.

Toinen asia onkin se avun saanti, lääkäreitä ei ole eikä mitään muutakaan. Silloin raskaana olisin tarvinnut sairaslomaa niin vastaus: mene päivystykseen. Jotenkin kyllä silti tuntuu että kaikista kyselyistä huolimatta ei siellä neuvolassa kuitenkaan huomata kaikkea ja saa anella apua jota ei ole antaa ja tässä säästötouhussa ei varmaan enää sitäkään vähää mitä nyt on.

Vierailija
170/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja kun koulukiusattu alkaa oireileen, vika on kodissa. Ei kiusaajassa ja näin uhkaillaan lasulla sijaisperheeseen, jota tenava pelkää sulkeutuen kokonaan! Että tämmöistä meininkiä. Varo päästämästä noita ääliöitä kotisi sydämeen! Pelisi on tuolloin pelattu.

Koululaiset eivät enää kuulu neuvolaan.  En hyväksy kiusaamista mutta  jos lapselle syötetään kotona mielipiteitä  saattaa syntyä kiusaamisfa.  Köyhyys tietysti on yksi mitä kiusataan .

Vierailija
171/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankit(te) lapsen tällaiseen maailmaan?

Onhan teillä varmasti tarpeeksi pätäkkää eli varaa, rahaa seuraavaksi 20 vuodeksi? 

Vierailija
172/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä ihmeen lomakkeita te olette joutuneet täyttämään? En muista kyllä täyttäneeni neuvolassa mitään muuta, kuin sen päihteiden kyselylomakkeen ja jonkun vanhempien jaksamisen lomakkeen. Terkat on olleet ystävällisiä ja eivät ole kyselleet mitään outoa." 

Kyllä jossain lapussa kyseltiin myös parisuhteesta. Itse en vastannut. 

Vierailija
173/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella jännä näkemys. Kaksi lasta saaneena en voi kuin todeta että Suomi on aiheestakin nostettu mallimaaksi. Kukaan ei kyttää mutta neuvola ja synnäri oli huippuluokkaa. Kai niistäkin on jo säästetty tämän hallituksen aikana? Sitäkö AP haluaa?

Vierailija
174/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nää parisuhdeterapiat ja muurt varata sieltä  missä niitä annetaan.   Se on vaan rartuttava puhelimeen.

Mutta kun neuvolan pitäis hoitaa kun sihteeri asiat eikä hoitaa niitä asioita johin sillä on koulutus ja tehtäväjako.

Vierailija
175/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kaikesta kyseleminen holhoamista.

No ei meiltä ainakaan mitään muuta ole kysytty, kuin esim.miten lapsi nukkuu (tarkoituksena ilmeisesti antaa vinkkejä jos vanhempia väsynyt) tai miten perheenä jaksetaan tai onko lapsi pysynyt terveenä. Mitattu lapset pituudet ja painot jne. Ja kun lapsi kasvaa, niin tarkistettu lapsen taitoja. En ymmärrä millaisen ihmisen mielestä tämä on jotain holhoamista.

Itse olen esim.ilmoittanut molempien kohdalla, että täysimetän 6kk ikään ja sitten aloitetaan suoraan sormiruokaillen. Tämä on ollut ok ja vaan mainittu, että jotkut aloittavat soseilla 4kk iässä, mutta vanhempihan nämä päättää.

Vierailija
176/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotahan, kun lapsi pääsee kouluikään. Sitten alkaa tämä lasuttelu. Jos lapsi kaatuu koulumatkalla, ja housun polvi on puki, se lastensuojeluilmoitus. Tai jos lapselle tulee närästys, ja hän on koulussa huonovointinen. Tai jos sairastaa "liikaa", pari pidempää flunssaa vuodessa, ja poissaolojen määrä ylittyy, lasu tulee. Piirrustuskin voi olla lasun aihe, kun tuli huoli, kun piirtää mustalla värillä tai piirtää punaisella tai piirtää...

Tällä hetkellä Suomessa vuoden aikana noin 14 % lapsista tehdään lastensuojeluilmoitus. Eihän niistä yleensä mitään seuraa muuta kuin ärsyttäviä palavereja. Kyllä se on helpostus, kun saa lapset aikuisikään, ja kyttäys loppuu. 

No rikkinäisestä vaatteesta tai huonovointisuudesta ei kyllä tule lasua. Ja poissaoloista tulee vain, jos syynä lintsaus tai vanhempi kieltäytyy vastaamasta, että mikä niissä on syynä.  Koulun linjaus on että luokanvalvoja ottaa yhteyttä jos poissaolomäärä ylittyy. Linjaus ei ole "tehdään heti lasu". Parin sairastelun vuoksi ei tule lasua. Mutta jos sairastelua on joka kuukausi, saattaa tullakin lasu jos ei vanhempi omatoimisesti selvittele lapsen huonoa vointia. 

Meidän yläkouluikäisestä lapsesta on tullut lasu kun oli lintsannut jo toistuvasti JA viimein poistui koulusta kesken päivän eikä kukaan tiennyt missä oli. Siinä sulle esimerkki, että MINKÄTASOISISTA asioista ne lasut oikeassa maailmassa tehdään. Kun oikeasti todellinen HUOLI, kun käytös on jollain tavalla lapselle itselleen haitaksi. Ei todellakaan jostain hieman puhkikuluneesta polvesta. 

Vierailija
177/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kyllä jo raskausaikana, että neuvolan tarkoitus ei ole ehkäistä raskauskomplikaatioita tai edistää sikiön terveyttä, vaan kytätä perheitä ja laittaa rastia ruutuun lomakkeisiin.

Omalle kohdalle sattuikin sitten raskauskomplikaatio, joka vammautti lapsen. Neuvolalääkäri ei ollut osaava. Neuvolan palveluissa tämä lapsi olisi kuollut, neuvola ei muuten myöskään mitenkään käynyt kanssani läpi esimerkiksi miten erikoissairaanhoitoon hakeudutaan, ihan yksin omilla aivoilla ja omin voimin tein senkin.

Kun ystäväperheet ovat hakeneet apua lapsilleen, neuvolan asiantuntijat ovat tarjonneet luokattoman huonoa palvelua ja asiantuntemus on ollut vähäistä. Olen toitottanut kaikille, että hakeutukaa erikoissairaanhoitoon heti lapsen haasteiden kanssa, koska neuvolan palvelut vain viivästyttävät apua ja ovat pahimmillaan haitallisia. 

Vammaisen lapsen kanssa on tullut selväksi, että meille ei ole tarkoituskaan saada mitään "neuvontaa" tai apua neuvolasta, koska heidän rasti ruutuun -lomakkeet eivät päde meihin. Käymme siellä siis ainoastaan rokotuksilla.

Vierailija
178/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jotenkin ollenkaan tunnista tällaista ilmiötä, mistä monissa viesteissä on. Olen aina tykännyt neuvolasta, pääsee seuraamaan lapsen kasvua ja ikätasoista kehitystä, keskustelemaan elämästä. En ole kokenut kenenkään holhoavan ja sain hyvin apua toisen synnytyksen jälkeen, kun synnytyksessä meni asioita pieleen.

Hyvä, että seurataan päihteiden käyttöä, ei minulla siinä ainakaan ole ollut mitään salattavaa. Taloudellisesta tilanteesta ei ole varmaan koskaan kysytty, vaikka nykyään olen perheen ainoa vanhempi.

Päiväkotiinkin olen todella tyytyväinen, ja ollut kiva käydä tutustumassa ennen aloitusta. Minulle ainakin kuitattiin, kun olimme juuri ennen aloitusta muuttaneet, että ei hän (opettaja) sinne muuton keskelle tunge, tulkaa tänne, jos ehditte ja pääsette.

Koulussakin keskustelen mieleläni opettajan kanssa aina kun vaan mahdollista ja osallistun kaikkeen mahdolliseen vanhemmille tarjolla olevaan.

Ihan vastaavalla

"Hyvä, että seurataan päihteiden käyttöä, ei minulla siinä ainakaan ole ollut mitään salattavaa. "

Aivan kuin kyselyitä kritisoivilla olisi automaattisesti jotain salattavaa. Ei, en vaan pidä asiallisena puuttua joka ikiseen yksityiselämän alueeseen. Milloin syötte, kuka tekee ruoan, otatko vitamiinit, miten nukuttaa, miten selvitätte ristiriidat. 

Että tällaisia kysellään aikuisilta oikeustoimikelpoisilta ihmisiltä, on vaan aika jännä. 

Mulla ei ole mitään salattavaa. Päinvastoin meillähän käy sossut säännöllisen epäsäännöllisesti kotona, katsovat lasten huoneisiin, istuvat kahvipöydässä ja kyselevät. Sossut, perheohjaaja, ja pari muutakin tahoa on käyneet. Sijaisperheenä siis toimimme. 

Se että minäkin kritisoin neuvolan ja kouluterkkarin kyselyitä aivan normaaliiin arkeen ja elämiseen kuten vaikka ruokailuun tai siivoamiseen liittyen, ei tarkoita että olisi jotain salattavaa. Kritisoin sitä, että näillä kyselyillä tuskin on mitään käytännön merkitystä. Resurssit voisi kohdentaa paremmin. Ongelmakäyttäjä tai ongelmavanhempi ei varmasti vastaa kriittisiin kysymyksiin totuudenmukaisesti.

Vierailija
179/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan hukassa ajatustesi kanssa. 

Suomi on vapaa maa. Sinun ei ole pakko olla missään tekemissä neuvolan kanssa. Täysin vapaasti voit jättäytyä systeemin ulkopuolelle ja ostaa palvelut vaikka yksityiseltä lääkäriltä. Yhteiskunta ei pakota sinua mihinkään vaan tarjoaa sinulle mahdollisuuden.

Myöskään varhaiskasvatus tai edes peruskoulu ei ole pakollisia. Suomessa on oppivelvollisuus, mutta ei se tarkoita sitä että kaikkien on pakko mennä yhteiskunnan tarjoamaan ilmaiseen opetukseen. Jos sinulla on kykyä hoitaa opetus asianmukaisesti niin sinulla on täysi vapaus tehdä niin. Yhteiskunta ei tässäkään pakota sinua yhtään mihinkään. Toki tyhmää se on olla hyödyntämättä satojen tuhansien eurojen arvoista maksutonta koulutusta joka Suomessa on kaikille tarjolla, mutta se on eri keskustelu. Mitään pakkoa siihen ei ole.

Että jos kritisoi toimimattomia osia, niin "heitä romukoppaan kaikki"? 

Mikä logiikka sulla tuossa on? 

Eikö toimimattomuutta saa yrittää parantaa? Eikö saa kritisoida? Eikö asioita voisi yrittää tehdä toisin ja jopa paremmin? 

Ihan oikeassahan aloittaja on, sote-puolella on paljon toimimattomia käytäntöjä, joita vaan pidetään yllä kun "aina on näin tehty". 

Vierailija
180/235 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin aloitus olisi taas ymmärretty tahallaan väärin tai täällä palstailee tyyppejä jotka ei koskaan ole neuvolassa käyneet.