Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä
Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa.
Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.
Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.
Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?
Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies.
Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Liekö alueellisia eroja, mutta multa ei ole kysytty kyllä talous- tai seksiasioista missään vaiheessa ja kaksi lasta on lähivuosina syntynyt. Minipilleritkin piti vaatimalla vaatia, kun oletettiin vissiin että ei seksi kiinnostele ainakaan vuoteen synnytyksestä. Hyvä, että ehtivät rokotteet tuikata ja kysyvät tyyliin väsyttääkö, syödäänkö teillä joka päivä - jaa selvä ja ulos. Älä turhaan huolehdi, jos et ole mikään hörhö tai julista outoja uskomuksia neuvolassa tai myöhemmin varhaiskasvatuksessa ja koulussa, niin et sinä ja sun perheesi ketään kiinnosta. Valitettavasti, koska mahdollisiin terveyshaasteisiin tms. Täytyy vaatimalla vaatia apua...
Ja toi viittaus ministerin lausumaan väitteeseen siitä, että liian vähän lapsia on varhaiskasvatuksesta koskee varmaan enempi niitä ryhmiä, joissa on muutenkin riski syrjäytyä yhteiskunnasta. Esim. Muut kuin suomea äidinkielenään puhuvat lapset, jotka ei koulussakaan ymmärrä
Elät ilmeisesti jossain pikkukunnassa, jossa ei noudateta prosesseja, mutta todellakin prosessiin kuuluu synnytyksen jälkeen ehkäisyneuvonta ihan automaattisesti. Eli siis ihan kaikille naisille tarjotaan synnytyksen jälkeen ehkäisyneuvontaa. Ei varmaan ihme, ettei niitä lapsia synny, kun ehkäisy on näin olennaista.
Pethetyössä on liikaa rahaa, joten sinne ohjataan mielellään ihan tavallisia kunnollisia ihmisiä, että budjetti saadaan käytettyä. Mutta mihinkään kunnollisiin terveydellisiin tutkimuksiin lapsesi ei kyllä pääse helposti. Niihin ei ole rahaa. Aivan vinksallaan nämä rahojen käytöt sosiaali- ja terveydenhoidossa.
Minulle sanottiin että minun pitää erota miehestäni koska se on lapsena asunut lastenkodissa koska sen äiti oli alkoholisti. Joten sanoivat että mieheni on myös alkoholisti vaikka ei juo kuin kerran vuodessa jos sitäkään. Sossutädit oli kaivaneet jotain vanhoja tietoja miehestäni esiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottiin että minun pitää erota miehestäni koska se on lapsena asunut lastenkodissa koska sen äiti oli alkoholisti. Joten sanoivat että mieheni on myös alkoholisti vaikka ei juo kuin kerran vuodessa jos sitäkään. Sossutädit oli kaivaneet jotain vanhoja tietoja miehestäni esiin.
Ei pidä paikkaansa. Ensiksikin ei kukaan tuollaisen vuoksi ehdota eroa. Suurin syy, miksi tämä ei ole totta on se,että kenenkään tietoja ei saa mennä katsomaan ilman syytä. Niistä käynneistä jää aina myös korjaus järjestelmään.
Joten valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, että kyselyt koetaan tunkeiluna ja ahdistavina.
Ehkä sulle sitten minimi resursseilla pyörittelyssä synnytyssairaalassa alkaa muistua mieleen tämä holhous, kun pääset yksin synnyttämään lapsesi lähes ilman apuja, resurssipulan takia tietenkin.
Mutta ei siinä mitään, upotetaan neuvolakin, eihän tässä mitään yhteiskunnan apuja tarvita, kun hyvinvointi valtiota puretaan oikein urakalla.
Vanhempien seksielämästä utelu (ei siis nämä normaalit "onko ongelmia", "tarvitsetko ehkäisyä" kysymykset vaan yksityiskohtaiset ja yksityisyyttä loukkaavat kysymykset) ja muut tunkeilevat kysymykset, joilla ei ole väliä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta tai joihin ei neuvolasta kuitenkaan mitään apua saa, eivät kuulu hyvinvointivaltioon.
Kyllä ennemmin mietin, että tuossa käytetään lasta tekosyynä tietojen keruuseen (oletettavasti myös myymiseen) ja ihmisten profilointiin. Tehokasta, koska kuka nyt haluaisi leimautua huonoksi vanhemmaksi ja pelko lapsen menettämisestä saa monet suostumaan lähes mihin tahansa. Eiköhän tämä ole ihan samaa juttua kuin internetti valvotuksi lasten turvallisuuden takia ja kamerat koteihin vanhusten turvallisuuden takia. Isoveli valvoo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ensiksikin ei kukaan tuollaisen vuoksi ehdota eroa. Suurin syy, miksi tämä ei ole totta on se,että kenenkään tietoja ei saa mennä katsomaan ilman syytä. Niistä käynneistä jää aina myös korjaus järjestelmään.
Joten valehtelet.
Olen eri, mutta minun tietojani on käyty katsomassa ilman lupaa, eikä minulla ole edes lapsia. Sossuja suojellaan ja he ovat tottuneet siihen.
Ehkä sulle sitten minimi resursseilla pyörittelyssä synnytyssairaalassa alkaa muistua mieleen tämä holhous, kun pääset yksin synnyttämään lapsesi lähes ilman apuja, resurssipulan takia tietenkin.
Mutta ei siinä mitään, upotetaan neuvolakin, eihän tässä mitään yhteiskunnan apuja tarvita, kun hyvinvointi valtiota puretaan oikein urakalla.
Neuvolalla ei ole juurikaan tekemistä synnytyssairaalan kanssa. Neuvola on aikoinaan kehitetty kertomaan äideille, että tupakointi raskausaikana aiheuttaa seurauksia sikiölle, tai että lasta ei saa lukita päiväksi huoneeseen yksin kun lähtee töihin. Neuvolassa minulle ei kerrottu synnyttämisestä YHTÄÄN MITÄÄN. Ei kerrottu missä alueen sairaaloista synnytän ja miten sinne hakeudun, miten prosessi tyypillisesti menee, miten voin helpottaa oloani. Jäi käsitys, että neuvolassa lähinnä katsottiin olenko henkisesti kyvykäs huolehtimaan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien seksielämästä utelu (ei siis nämä normaalit "onko ongelmia", "tarvitsetko ehkäisyä" kysymykset vaan yksityiskohtaiset ja yksityisyyttä loukkaavat kysymykset) ja muut tunkeilevat kysymykset, joilla ei ole väliä lapsen kasvun ja kehityksen kannalta tai joihin ei neuvolasta kuitenkaan mitään apua saa, eivät kuulu hyvinvointivaltioon.
Kyllä ennemmin mietin, että tuossa käytetään lasta
Se kysely jossa vanhempien seksielämästä tingataan on myös kohta jossa hyväksytään saako tiedot laittaa päiväkodille. Näin oli ainakin omien lasten kanssa, kysely kattoi monta muutakin elämän osa-aluetta. Osa liittyi lapseen, osa vanhempiin. Ensimmäisen kohdalla siihen vielä jotain ok ruksasin, toisen kohdalla jätin tyhjäksi koska mitä hittoa vanhempien seksielämään liittyvät merkinnät kuuluvat PÄIVÄKODILLE???? Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt kirjoittaa siihen jotain ryhmäsXXXisessioista ihan vaan nähdäkseen niiden nutturatunikamuijien reaktiot, ärsytti niin paljon.
Tämä oli muistaakseni pakollinen 4v kysely joka on laaja terveystutkimus ja neuvolassakin piti olla paikalla molemmat vanhemmat (nämähän on aina hauskoja järjestää työssäkäyviltä, siinä meni sekin lomapäivä).
Ja aloittajan kanssa tasan samat fiilikset kun esikoisen sain 16v sitten. Sinun elämäsi ei ole enää sinun vaan valtion. Kuitenkaan sitä konkreettista apua ei tule, pelkkää lässytystä. Tarjolla on vertaistukea ja ryhmäkeskusteluja tuntemattomien kanssa. Me tyhmänä osallistuimme yhteen ryhmään jossa tuntemattomat esikoista odottavat laitettiin rinkiin kirjoittamaan lappuja liittyen huoliin vauvan syntymästä pieneen pussukkaan, näitä sitten arvottiin ja keskusteltiin. Sen jälkeen valitsimme pöydältä pieniä esineitä joista tulee mieleen elämän tärkeitä asioita, valittavana oli mm. muovisia leluja. Näistä sitten keskustelimme ryhmässä että valitsin tämän muovisen lelulehmän siksi että lapsena tykkäsin silitellä eläimiä. Voi v*ttu.
Ketä kiinnostaa, lisääntyminen täysin oma ja vapaaehtoinen arvovalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennemmin mietin, että tuossa käytetään lasta
Edelleenkään kukaan ei ole kertonut, mitä nämä kysymykset ovat, ja missä päin Suomea. Minulta ei ole tuollaisia koskaan kysytty, vaikka on pieniä lapsia, eli olen käynyt neuvolassa ja synnyttänyt ihan viime aikoina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten valehtelet.
Olen eri, mutta minun tietojani on käyty katsomassa ilman lupaa, eikä minulla ole edes lapsia. Sossuja suojellaan ja he ovat tottuneet siihen.
Sitten sinä viet asian eteenpäin tietysti. Niitä tietoja ei saa käydä katsomassa ilman syytä ja lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu on hirviö. Valtaa vailla vastuuta. Yksittäinen sekopääsossu voi tuhota lapsuuden päätöksellään ja kukaanvei saa vastuuseen sitä. Systeemi suojelee itseään.
Laki kuulostaa hyvältä perheiden kannalta mutta käytäntö on toinen. Korruptoitunut lastensuojelu bisneksineen on hirviö mikä pitäisi lopettaa ja tuoda jotain järkevää tilalle
No keskustelussa puhe on kylläkin ollut pääsääntöisesti neuvolasta, eikä sosiaalitoimesta. Vai miten ne sulla nivoutuu päässä yhdeksi ja samaksi?
Neuvola tekee lasun ja sen jälkeen yrittävät yhdessä keksiä vikoja.
T.sivullinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasuja ei tehdä pilvin pimein eikä huostaanottoja. Kaikessa säästetään. En usko tippaakaan tämän ketjun kirjoittajien väitteeseen, mutta Suomi on kyllä täynnä kaltoin kohdeltuja lapsia ja päihdeäitejä. Katsokaa peiliin.
Ongelma on, että resursseja kohdennetaan väärin. Nyherretään nepsy-piirteiden tunnistamisen parissa ja tehdään ongemia normaaleista asioista ja samalla valtava määrä lapsia elää todella huonoissa perheissä.
Tätä tehdään siksi, että tuollaisiin tapauksiin on turvallista puuttua. Huonoissa perheissä voi olla päihdeongelmaa, mt- ongelmaa ja sit joku pipipää joka saattaa vaikka käydä lasutädin kimppuun kaupungilla jos sattuu vastaan. Pysytään vaan mukavuusalueella ja unohdetaan ne oikeat tapaukset..
Minua ahdistaa väärien sijapäätteiden käyttö.
Minulla kävi erinomainen tuuri neuvolaterkkarin suhteen. Valitsin summanmutikassa eläkeiän kynnyksellä olevan hoitajan, jolla oli maalaisjärkeä ja jalat maassa. Hän oli selvästi nähnyt vuosikymmenten aikana erilaiset hömpötykset ja osasi suhtautua niihin varauksella. Kyselyitä ei kytätty, keskityttiin lillukanvarsien sijaan isompaan tilannekuvaan eikä turhista asioista udeltu.
Nyt tämä kyseinen hoitaja vaan oikeasti jäi eläkkeelle ja odotan jo kauhulla, kuka sieltä tulee tilalle.
Neuvolähenkilöille tuntui olevan tosi vaikea asia ymmärtää, että kaikki eivät ole käyttäneet julkista terveydenhuoltoa ennen raskautta käytännössä lainkaan. Ilmeisesti julkinen ja yksityinen terveydenhuolto ei hirveän hyvin keskustele, ellei sitten kyse ole jostain syövästä, tms.
Sitten toisaalta käsketään mennä yksityislääkärille myös raskauteen liittyvissä asioissa, vaikka ne puhtaasti kuuluvat neuvolalle.
Suurin osa lapsiperheistä ei ole "sossujen" eli paikkakuntansa sosiaalitoimiston kanssa missään tekemisissä.. jos taas sieltä apua tarvitsee heillä on aika laaja oikeus tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa, lisääntyminen täysin oma ja vapaaehtoinen arvovalinta.
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Moni haluaa edelleen saada eläkettä.
Miiten paljon vauvalla onkaan lastensuojelun asiakkaita?
Pitäis saada sitä ja tätä neuvolasta ja heidän rutiininsa ei kelpaa kun yksilöllisiä äitihahmoja pitäis sieltä löytyä.
Olipa aika kun anoppi auttoi äitinikin lapset maailmaan. Ei ollut neuvoloita äidille eikä lapsille. Palataanko siihen kun ei kerran riitä normalit raskausajan tutkimukset ja lapsen mittaukset lastenneuvolasa.
Eikö ne synnytysvalmennukset ole ihan erikseen, ei kätilöitten neuvolassa antamaa yksityisopetusta ?
Onhan tuo holhoushomma ihan totta. Se lähti jo 2000-luvulla kiihtymään. Vilkkaalle suositeltiin lääkitystä jo alakoulun ensimmäisillä luokilla. Tuntuu, että enää ei riitä maalaisjärki kasvatuksessa. Kaikkea valvotaan. Jos ei täytä jotain neuvolan / alakoulun millimetrin tarkkoja suosituksia, lähtee heti lasut laulamaan.
Tein vain kaksi lasta ihan sen takia, että en jaksanut sitä jatkuvaa kyttäystä.
Noita neuvolan kyselyjä lukuun ottamatta en ole kokenut holhoamista. Muistaakseni en edes vastannut ihan kaikkiin neuvolan kyselyihin. Muuten ei ole tullut päiväkodista tai koulusta mitään ehdotuksia.