Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä

Vierailija
14.01.2026 |

Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa. 

Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.

Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.

Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?

Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies. 

Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen. 

Kommentit (244)

Vierailija
121/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on se mikä haluaa sanella kaiken mitä EU maissa ihmiset tekevät. Totalitarismin pohjaa on rakennettu 2020-2026.

Vierailija
122/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasun sossu-hyvä, miten meinaat että ne vauvat on saaneet alkunsa jos vanhemmat tarvitsevat opastusta seksissä? Pyhästä hengestä sikinneet? :D

Ei neuvola seksiasentoja teille opeta, mutta tarkoitus on saada teidät miettimään, että raskauden ja vauvan myötä seksielämänne ei tule ehkä olemaan samanlaista kuin ennen. Saattaa olla, että peitot eivät niin heilu kun vauva huutaa ja väsyttää ja kroppakin on muuttunut. Saattaa myös olla, että ne teidän erilaiset seksibileenne tai muut kinkeilynne eivät niin helposti yhdisty vanhemmuuteen. 

Onko terkkojen älykkyysosamäärä niin pieni että ihan tosissaan luulette, että normaaliälyllä varustautuneet ihmiset eivät osaa ilman terkan lässytystä miettiä tuollaista :----D syy se on pas-kakin syy tietty yrittää kerätä kansioihin tietoa.

No nähtävästi hyvin monelle miehelle tulee mm. yllätyksenä se, että heti synnytyksen jälkeen ei peitto heilu ja lasten myötä se peiton heiluttelu jää vähemmälle. Sen verran paljon täällä lapsiperheelliset miehet ihmettelee sitä kun vaimo niin sanotusti pihtaa. Joten joo, nähtävästi monelle aikuiselle tulee ne seksiasiatkin yllätyksenä. Ja vuosittain naisia tulee yllätysraskaaksi, kun ei tajuta ehkäistä synnytyksen jälkeen, kun eihän sitä nyt pitäisi tulla raskaaksi. Ihmisillä on yllättävän hatarat tiedot monista ihan perusasioista ja valitettavasti moni mies ei tajua naisen näkökulmaa seksijutuissa senkään vertaa. Nuorissa sukupolvissa on oletettavasti parannusta tapahtunut, kun lapsille ja nuorille annetaan enemmän tunne- ja turvataito sekä seksuaalikasvatusta.

Minun ikäpolveni seksuaalikasvatus oli sitä, että tauteja tulee sieltä täältä ja tuolta, kortsu ja ehkäisy. Ja mistä vauvat tulee. Siinä oli se seksuaalikasvatus, tunneasioista ja turvataidoista ei puhuttu sanallakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu fakta, että kotona hoidetut lapset pärjäävät heikommin kuin varhaiskasvatuksen piirissä olleet. Siitä opetusministeri puhui. Erojen kaventamisesta.

Luulenpa, että suuri osa kotona hoidetuista lapsista on muualta muuttaneiden vanhempien lapsia. Se jo selittää tämän eron. Harvoin ne somalinaiset töissä käy ja hehän lapset kotona hoitavat. Suomalainen äiti menee töihin kyllä, tai ainakin laittaa lapsen päiväkotiin

Vierailija
124/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma, että lomakkeet on kaikille samat. Itse saanut kolme lasta suunnitellulla sektiolla, eikä ne seksielämään vaikuttaneet millään tavalla. Jälkitarkastustakaan ei lääkäri tehnyt, koska ei siellä ollut mitään tarkastettavaa.

Vierailija
125/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jälkitarkastus tehdään aina, sektion jälkeenkin. 

Vierailija
126/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EU on se mikä haluaa sanella kaiken mitä EU maissa ihmiset tekevät. Totalitarismin pohjaa on rakennettu 2020-2026.

Sanoo Igor Venäjältä 😂

Vierailija
127/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu fakta, että kotona hoidetut lapset pärjäävät heikommin kuin varhaiskasvatuksen piirissä olleet. Siitä opetusministeri puhui. Erojen kaventamisesta.

Luulenpa, että suuri osa kotona hoidetuista lapsista on muualta muuttaneiden vanhempien lapsia. Se jo selittää tämän eron. Harvoin ne somalinaiset töissä käy ja hehän lapset kotona hoitavat. Suomalainen äiti menee töihin kyllä, tai ainakin laittaa lapsen päiväkotiin

Ei välttämättä. Onhan monet naiset Suomessa kotona kodinhoidontuella, sitä vartenhan ne vanhempainlomat sun muut on säädetty.

Lisäksi ne jotka kokonaan hoitavat kotona voivat myös olla Pohjanmaan uskovaisia. Näitä rokotusvastaisia sun muita. Kuten ne karkuun lähteneet.

Vierailija
128/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolassa oli mielestäni liikaa syyllistämistä ja neuvojen tuputtamista esim yöimetykseen liittyen. Ohjattiin pitämään vauvalle unikoulua, joka oli iso virhe, ja perhepetiä ei suositeltu ollenkaan, puututtiin imetyksen kestoon, että vuoden iässä pitäisi jo lopetella imetystä. Imetin 2 vuotta. 

Toisaalta patistettiin myös vauvan kanssa menemään harrastuksiin tai muskariin, joka oli hyväkin asia. 

Silti uutena äitinä koin myös ahdistusta noista käynneistä, jos lapsi ei ollut jossain asiassa käyrällään. Näiden käyrien kanssa ollaan niin hysteerisiä. 

Olen ollut turhan tarkka aina noudattamaan ohjeita. 

Jälkeenpäin kaduttaa, miksi suotta stressasin neuvolan ohjeilla itseäni. 

Ei sillä oikeasti ole väliä, mistä iässä alkaa suostua kokkareista ruokaa syödä tai milloin oppii potalle jne. Mun kokenut kaveri sanoi, että tuskin armeijassa vaippaan tekee jne. Eli aikanaan oppii itsekseen ilman turhaa hössötystä. 

Vierailija
129/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen näkökulma että se että ap:na kyseenalaistan osaa neuvolan omituisista kysymyksistä kääntyykin siihen, että en arvosta terveydenhuoltoa ja ollaan jonkinlainen epäilyttävä ongelmaperhe jolla on jotain salattavaa. Vainoharhastakin joku puhui. Tämä palsta se ei koskaan kyllä petä :D

Kiitos teille jotka ymmärrätte mitä ajan takaa. Juttelin tänään aiheesta yhden tutun monilapsisen perheen äidin kanssa ja sanoi että hän oppi jo ekan lapsen kohdalla että helpommalla pääsee kun vastaa niihin kyselyihin vaan että hyvin menee ja hakee sitten tarvittaessa muuta kautta apua jos lapsen kehityksestä tulee kysyttävää. 

Vierailija
130/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suurperhe ja neuvolassa on tullut käytyä siis varmaan jo kymmeniä ja kymmeniä, ellei ihan sataa kertaa. Korkeakoulutettuja ihmisiä olemme. Aika usein sen jälkeen kun vauva jtn 3 kk, olen nakittanut miehen menemään neuvolaan. Se on ihan hauskaakin, hän siellä vastailee miten imetys sujuu ja kauanko jälkivuoto lopulta kesti. Hän siis menee ihan mielellään, meillä on tasavertainen suhde ja hänestäkin on hauskaa nähdä aina terkkarien ilme, kun äiti ei olekaan mukana. Tosin nyt meillä ollut monta vuotta jo sama th ja hän on huumorintajuinen, joten ei enää tule ihan samaa vaikutusta. Yhden kerran lapsen 4 kk neuvolalääkärissä lääkäri oli kyllä happamasti sanonut, että äidin täällä pitäisi käydä. Mutta olen myös huomannut, että mieheltä eivät ala tenttaamaan asioita samalla tavalla, jos olemme yhdessä käynnillä. Hän vastaa miten asia on ja eteenpäin. Minulle äitinä aletaan lässyttää. Tästä syystä meillä tosiaan mies hoitaa käyntejä myös paljon. 

Yhden kerran muutama vuosi sitten kävi niin, että kiirehdin kolmen alle kouluikäisen kanssa neuvolaan, isommat olivat koulussa ja minä äitiyslomalla kotona pienten kanssa. Vauvan, taaperon ja 4-v. Ja voi hyvänen aika, kun oli käynyt niin, että nelivuotias oli lähtenyt ilman sukkia! Oli pukeutunut siinä omatoimisesti lähtöä tehdessä ja minä hoputtanut jo ulos, että ehditään. Sitä taivastelun määrää, kun eteisaulassa huomasin asian ja siitä sattui juuri menemään ohi vieraampi th, ei ns. oma terkkari. Katsoi pikkasen pitkään, kun löysin ylimääräiset lapaset rattaista ja kiskaisin ne hänelle jalkaan. Mutta ei tullut lasua sentään...

Vierailija
131/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kiskaisin lapselle jalkaan, en terkkarille, jos nyt joku tuohon tarttuu. :)

Vierailija
132/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jälkitarkastus tehdään aina, sektion jälkeenkin. 

Kirjoittaja tarkoitti varmaan sisätutkimusta. Siihen tuli pari vuotta sitten muutos, että sitä ei enää automaattisesti vaadita (erään oikeustapauksen/kantelun vuoksi,, jossa fiksusti kyseenalaistettiin, miksi Kela edellytti silloin äidin jälkitarkastusta, vaikka isä hakisi vanhempainpäivärahaa heti, kun vauva neljä kk. Tämä oli vanhemman lainsäädännön aikaan ennen nykyistä perhevapaamallia, kun se ekat 4 kk oli vain äidille korvamerkitty). Siitä siis saa kieltäytyä, toivottavasti tiedätte asian. Itsekin olen kieltäytynyt, kun ei ollut mitään oireita, synnytys sujui hyvin eikä tullut repeämiä tms. Ja siis kieltäytynyt olen sisätutkimuksesta, mutta jälkitarkastuskaan koko käyntinä ei taida olla enää pakollinen. 

Vierailija
133/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmänkin pitäisi holhota.

kaikenlaiset pikkuäidit luulevat olevansa täydellisiä ja tietävänsä kaikesta kaiken.

Vierailija
134/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tunteita on minulla ollut jokaisen raskauden ja neuvolakäyntien kohdalla. Meillä on kolme lasta ja viimeisimmän kohdalla en vastannut enää näihin kyselyihin joita tuli maisaan aina ennen neuvolakäyntiä. Minä myös koin kyselyt todella tungetteleviksi ja epäolennaiseksi yksityiselämän urkkimiseksi. Ei tullut seurauksia tästä. 

Vierailija
135/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama meno jatkuu myös koulussa ja jos jätät vastaamatta joihinkin kysymyksiin ne tivataan kouluterveydenhoitajan käynnillä sitten.

https://thl.fi/documents/155392151/190324306/Kasiluokkalaisen+terveysky…

https://thl.fi/documents/155392151/190324306/Terveystarkastuksen+esitie…

Vierailija
136/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotahan, kun lapsi pääsee kouluikään. Sitten alkaa tämä lasuttelu. Jos lapsi kaatuu koulumatkalla, ja housun polvi on puki, se lastensuojeluilmoitus. Tai jos lapselle tulee närästys, ja hän on koulussa huonovointinen. Tai jos sairastaa "liikaa", pari pidempää flunssaa vuodessa, ja poissaolojen määrä ylittyy, lasu tulee. Piirrustuskin voi olla lasun aihe, kun tuli huoli, kun piirtää mustalla värillä tai piirtää punaisella tai piirtää...

Tällä hetkellä Suomessa vuoden aikana noin 14 % lapsista tehdään lastensuojeluilmoitus. Eihän niistä yleensä mitään seuraa muuta kuin ärsyttäviä palavereja. Kyllä se on helpostus, kun saa lapset aikuisikään, ja kyttäys loppuu. 

Vierailija
137/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää tekisi tällaiseen maailmaan lapsia.  

Voimia kuitenkin teille, jotka saatte niitä. Opettakaa moraali.

Sain nuorena kauan sitten pari lasta ja hyvin meni. Mutta ei enää ! N48

Vierailija
138/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En enää tekisi tällaiseen maailmaan lapsia."

Sama täällä. Olen niin kiitollinen, kun osa omista lapsista on jo aikuisia ja nuorinkin jo teini-ikäinen. Maailma oli toisenlainen aikoinaan. 

Lapsia tarvitaan, joten hienoa, että jotkut vielä uskaltavat tehdä lapsia. Itse en uskaltaisi. Syntyvyys on laskenut todella paljon, enkä ihmettele. Suomen tulisi nyt äkkiä tehdä jokin korjausliike.

Vierailija
139/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En alkaisi välttelemään lomakkeisiin vastaamista koska sen ne voivat tulkita sitten huolen aiheeksi että miksi ei halua vastata kun täti niin kauniisti utelee. 
Parempi vastata kuten ne haluavat kuulla, ns täydellinen oppilas.

Ketä tai mitä tälläinen pelleily hyödyttää tai palvelee?

Vierailija
140/244 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan todella asiallinen ja fiksu teksti! Olisi voinut tulla omasta kynästä. Olen joutunut asioimaan vauvan saatuamme Helsingin keskustassa sijaitsevassa neuvolassa ja kokemus on aivan samanlainen. Todella ahdistavaa ja erinomaisesti kiteytetty, että tuntuu siltä kuin lapsi ei olisi oma ollenkaan. Luojan kiitos neuvolakäynnit vähenee huomattavasti lapsen kasvaessa. Ajanhukkaa meille ovat olleet, rokotuksia lukuunottamatta. Jos terveydenhuollosta pitää karsia, niin lähtisin liikkeelle neuvoloista. Lopettaisin ne kokonaan ja siirtäisin niin sanotut hoitajat ja lääkärit muualle. Esim. Kortistoon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme