Olen raskaana ja ahdistaa Suomen tiukentuva holhoaminen lapsiperheistä
Odotan ensimmäistä ja hyvin toivottua lastamme. Hämmentävä mutta uusi piirre itsessäni on se että huomaan yhä enemmän miten Suomessa on vallalla jonkinlainen omituinen ajatusmaailma, jossa yhteiskunta haluaa päättää perheiden asioista ja lapsen elämästä enenevissä määrin kaikissa lapsiperheitä koskevissa paikoissa.
Pelkästään neuvolan tekemät kyselyt tuntuvat tosi tungettelevilta, yksityisasioita urkkivalta. Kysytään perheen ruokatottumuksia ja ravitsemusta jo ennen ensimmäistä ultraakaan ja perheen vanhempien alkoholi- ja tupakkakäytänteitä jopa vuosia ennen raskautta. Tuntuu että painopiste sen raskauden, sikiön ja äidin terveydestä on siirtynyt koko perhettä koskevaan Soveltuvuuden Arvioon, jossa mahdollisesti vastavalmistunut ja nuori terveydenhoitaja arvioi onko tämä perhe soveltuva vanhemmiksi.
Kaikkein irvokkainta on että käsittääkseni mitään oikeaa apua ei meinaa neuvolan kautta saada - neuvolapsykolegeille on kuukausien jonot (kaverilleni raskaus oli vaikea paikka henkisesti, saivat alkuraskaudesta lähetteen ja ensikäynnille pääsi vauvan syntymän jälkeen). Pariterapiaa ei parisuhdeongelmiin ole tarjolla vaan ohjataan seurakunnalle. Ravitsemusterapeutteja on, mutta heidänkään palveluita ei käsittääkseni helpolla saa.
Tänään Hesarissa opetusministeri tuo esille suuren huolensa siitä, että lapsia ei hakeudu riittävästi varhaiskasvatukseen. Siis siihen samaan varhaiskasvatukseen missä ryhmäkoot pursuavat yli äyräiden, taudit leviävät kuin kulovalkea, henkilökunnassa ei minkäänlaista pysyvyyttä ja lapsilla kaiken kaikkiaan on monesti turvatonta olla? Millä perusteella opetusministeri arvioi voivansa päättää perheen yli, mikä perheelle ja perheen lapsille on soveltuvin ratkaisu? Ja millä tavalla se edes kuuluu yhteiskunnalle, noin niinkuin oikeasti?
Tekstistä saa ehkä käsityksen että olen jonkinlainen yhteiskunnan rajapinnalla elävä ituhippi mutta olen aivan tavallinen työssäkäyvä ensisynnyttäjä, jolla on hyvät tukiverkot ja hyvä mies.
Omat raskaushormonit tässä ehkä myötävaikuttaa mutta ketä tällainen "sinun lapsesi eivät ole sinun"-mentaliteetti oikeasti palvelee? Minulle sopisi neuvola jossa keskitytään pelkästään raskauden fyysiseen seurantaan ja kaikki muu höpötys jätettäisi sikseen.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin aloitus olisi taas ymmärretty tahallaan väärin tai täällä palstailee tyyppejä jotka ei koskaan ole neuvolassa käyneet.
Itse veikkaan tuota jälkimmäistä. Täällä palstalla on paljon miehiä jotka ovat viimeksi nähneet äitinsä alasti niin jollain tapana parisuhteet joissa saadaan lapsia on näiltä miehiltä pois ja se sitten purkautuu tuollaisena oksennuksena.
Lastensuojelu on hirviö. Valtaa vailla vastuuta. Yksittäinen sekopääsossu voi tuhota lapsuuden päätöksellään ja kukaanvei saa vastuuseen sitä. Systeemi suojelee itseään.
Laki kuulostaa hyvältä perheiden kannalta mutta käytäntö on toinen. Korruptoitunut lastensuojelu bisneksineen on hirviö mikä pitäisi lopettaa ja tuoda jotain järkevää tilalle
Nyt petteri orpo ehdottaa kameroita lastensuojelulaitoksiin. Ei mitään yksityisyyttä lapsilka enää. Neuvolat toimivat firmoille asiakashankkijoina kyselylomakkeineen. Joku hölmö aina vastaa totuudenmukaisesti ja neuvolatäti tekee matalalla kynnyksellä lasun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP moittii neuvolan kyselyjä, mutta toisaalta samaan hengenvetoon vaatii neuvola psykologia ja parisuhde terapiaa. Eli ne palvelut kelpaisikin sitten kun niitä itse haluaa ja sitten itketään että kun yhteiskunta ei huolehdi! Kun sitä palvelu tarvetta koitetaan etukäteen selvittää ja ongelmia ennalta ehkäistä, se on kyttäystä.
Luetun ymmärtäminen... vai etkö ole käynyt neuvolassa, et oikeasti ymmärrä? Ap kritisoi sitä että oikeaa apua kuten psykologia, perheneuvolaa tai parisuhdeapua ei saa. Eli ei ne kyselyt mitään kartoita tai ennaltaehkäise. Älä kommentoi asiaa josta et tiedä. Palvelut ei toimi noin kuin kuvittelet, että ensin kysellään ja sitten tuodaan apua tarjottimella.
Ei ole mistä antaa. Eikä ne kyselyt ketään auta. Oletko väsynyt? No voivoi. Koita jaksaa.
Minulla nimenomaan on vuoden ikäinen lapsi, joten olen käynyt neuvolassa nykyaikana. Vertailukohtaakin on, minulla on myös isompia lapsia.
En ole samaa mieltä aloittajan, enkä sinunkaan, kanssa. Miksi siitä neuvolasta pitää tehdä tuollainen ongelma, että ihan ahdistuu?
Kirjoitin jo aiemmin, etten edes tunnista näitä kertomuksia ja tarinoita neuvolasta vaikka usean lapsen äitinä olen käynyt siellä paljon.
Ihan ei nuo päiväkotikertomuksetkaan nyt kohtaa, tosin eihän AP.llä ole vielä edes kokemusta, kun vasta odottaa ensimmäistään. Silti jo vaikuttaa tietävän, miten asiat tulee menemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse olen raskaana enkä kyllä yhtään jaa tätä kokemusta. Emme ole ongelmaperhe mutta vanhemmalla lapsella on ollut monenlaisia haasteita ja aina on niistä voinut kertoa, mutta tukea on lopulta järjestynyt, koskaan ei ole lasuja tehty ja jos olisikin, siinähän sitten se olisi vaan lisää apua. Sijoituksia vastoin vanhempien tahtoa ei Suomessa tehdä kevyin perustein, oman työni kautta sen olen nähnyt. Tietysti ne ihmiset jotka näin kokee niin sanovat, mutta yleensä tämä sakki on melko kyvytöntä itsereflektioon.
En oikein ymmärrä miten useampikin kirjoittaja lukee ap:n tekstin jonain "huolena" että lapsi otettaisiin huostaan tms.
Neuvola ei ole millään lailla sama asia kuin lasu.
Mikä siinä on monelle niin vaikeaa ymmärtää.
Ihan rautalangasta; neuvola ei EDES TUNNISTA niitä asioita, joihin lasu
Neuvolassa nimenomaan kysytään lapsen kehityksestä, hymyileekö, ottaako katsekontaktia, jokelteleeko. Etkö ole käynyt neuvolassa, vai etkö ole huomannut?
Noita asioita, mitä kehitykseen kulloinkin kuuluu, kysytään joka kerta.
Niitä myös kirjoitetaan siihen neuvola korttiin.
Siinä samalla jutellaan lyhyesti miten menee, otetaan ne mitat ja annetaan rokotukset jos on. Niitä mittoja otetaan siksi, että jos niissä tulee muutoksia, voidaan seurata asiaa ja ohjata tutkimuksiin.
Neuvolan idea nimenomaan on seurata lapsen kasvua ja kehitystä, saada kiinni ne, joiden kehityksessä on poikkeavaa, ja antaa vanhemmille neuvontaa ja ohjausta mm. Lapsen ravitsemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajat eivät ole lääkäreitä. Eivät he voi hoitaa allergioita. Täysvaltainen vanhempi osaa varata lastenlääkärin ihan itse.
Nämä mammat näyttävät mieltävät neuvolan jonkinlaiseksi yksityiseksi lääkäripalveluksi.
Ihmisillä on oudosti hämärtynyt se, miten vaikkapa neuvola tai julkinen terveydenhuolto toimii. Mitään ei saisi kysyä tai vaatia, mutta kaikki tutkimukset ja apu pitäisi olla heti, kun niitä keksii pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja kun koulukiusattu alkaa oireileen, vika on kodissa. Ei kiusaajassa ja näin uhkaillaan lasulla sijaisperheeseen, jota tenava pelkää sulkeutuen kokonaan! Että tämmöistä meininkiä. Varo päästämästä noita ääliöitä kotisi sydämeen! Pelisi on tuolloin pelattu.
Ihan samalla tavalla menee, jos sijaisperheessä asuva lapsi alkaa koulukiusaamisen vuoksi oireilemaan. Oletussyy on siellä perheessä. Mitä teette väärin.
Tuntuu tosi merkilliseltä, että lasten kuvitellaan elävän vain kotinsa vaikutuspiirissä. Kun oikeasti koulu ja kaverit on iso osa lasten elämää. Kouluun mennään joka arkipäivä. Ja puhelinten myötä kaveripiirin kanssa vietetään aikaa virtuaalisestikin, ei aina tarvi konkreettisesti olla vastakkain, kun voi tulla kiusatuksi.
Ja silti, syytä katsotaan aina lapsen kotoa, perheestä, sieltä missä asuu. Vaikka useimmiten, se koti on nimenomaan se lapsen turvapaikka. Paikka jossa saa olla mitä on ja ainakaan ei kukaan kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelu on hirviö. Valtaa vailla vastuuta. Yksittäinen sekopääsossu voi tuhota lapsuuden päätöksellään ja kukaanvei saa vastuuseen sitä. Systeemi suojelee itseään.
Laki kuulostaa hyvältä perheiden kannalta mutta käytäntö on toinen. Korruptoitunut lastensuojelu bisneksineen on hirviö mikä pitäisi lopettaa ja tuoda jotain järkevää tilalle
No keskustelussa puhe on kylläkin ollut pääsääntöisesti neuvolasta, eikä sosiaalitoimesta. Vai miten ne sulla nivoutuu päässä yhdeksi ja samaksi?
Ei neuvola vielä mitään. Odotahan kun lapsesi menevät kouluun. Sieltä alkaa sellainen Wilma-viestien pommitus ettei mitään rajaa. Meillä oli neljä muksua samaan aikaan koulussa ja jokaisesta tuli vähintään pari viestiä joka päivä.
Mutta kun neuvolassa ei keskitytä sen lapsen kehityksen seurantaan, vaan lillukanvarsiin.
Lapsellani on keskivaikea liikuntavamma, eli maallikkokin pystyi viidessä minuutissa googlata selvät ja yksiselitteiset oireet ja saada tiedon diagnoosista. Mutta tätä vammaa eivät neuvolan terveydenhoitajat tunnistaneet, tärkeintä tuntui olevan imetyksestä kyseleminen.
Minulla on korkeampi koulutus, parempi tulotaso ja ilmeisen paremmat elämäntavat kuin monella terveydenhoitajalla. Heidän ohjeensa ja neuvonsa ovat olleet liian usein vääriä nykytietoon verraten ja asiantuntemus muutenkin ohutta. Kyllä minulla on selvä käsitys, että neuvolassa EI keskitytä lapsen kehitykseen vaan perheiden ongelmien tunnistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, että sama venäläinen trolli levittää myös misogyniaa, fasismia, ilmastonmuutosdenialismia, EU-vastaisuutta ja rokotevastaisuutta.
Huomatkaa, että tämän lainaamani kirjoittajan kotona asuu noita venäläisiä trolleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, että sama venäläinen trolli levittää myös misogyniaa, fasismia, ilmastonmuutosdenialismia, EU-vastaisuutta ja rokotevastaisuutta.
Huomatkaa, että tämän lainaamani kirjoittajan kotona asuu noita venäläisiä trolleja.
Veikkaan enemmän tämän kirjoittajan olevan hyödyllinen idiootti. Suomi nyt sattuu olemaan esimerkiksi rokoteuskossa maailman kärkeä, turvallista ja kansallista ääriajatttelua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun neuvolassa ei keskitytä sen lapsen kehityksen seurantaan, vaan lillukanvarsiin.
Lapsellani on keskivaikea liikuntavamma, eli maallikkokin pystyi viidessä minuutissa googlata selvät ja yksiselitteiset oireet ja saada tiedon diagnoosista. Mutta tätä vammaa eivät neuvolan terveydenhoitajat tunnistaneet, tärkeintä tuntui olevan imetyksestä kyseleminen.
Minulla on korkeampi koulutus, parempi tulotaso ja ilmeisen paremmat elämäntavat kuin monella terveydenhoitajalla. Heidän ohjeensa ja neuvonsa ovat olleet liian usein vääriä nykytietoon verraten ja asiantuntemus muutenkin ohutta. Kyllä minulla on selvä käsitys, että neuvolassa EI keskitytä lapsen kehitykseen vaan perheiden ongelmien tunnistamiseen.
Dinunhan ei mikään pakko ole käydä neuvolassa. Voit asioida lastenlääkärin kanssa jos hän on paremmin tasoasi.
Ihmisiä koulutetaan eritasoisia koska kaikentasoisia työtehtäviä sinunkin maailmassasi tarvitset
Et kai laita päivähoitoonkaan lasta joska siellä lähihoitajat eniten ovat lasten kanssa. Palkkaat jonkun korkeasti koulutetun lapsesi hoitajaksi.
Miksi olettamus että julkinen neuvola olisi pakollinen? Rahalla saa yksityiset nruvolat ja lastenlääkärit. Ja sen kotikoulunkin.
Miksi tällaisen Venäjän vaikuttamispaskan annetaan olla palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaisen Venäjän vaikuttamispaskan annetaan olla palstalla?
Se, että Suomi on muuttunut Neuvostoliitoksei ei liity Venäjään mitenkään.
Rys sän propagandaa tämä on! Typeriin suomalaisnaisiin on uponnut lapsettomuus kun veitsi voihin. Mitä vähemmän suomalaisia syntyy, sitä nopeammin Suomi lakkaa olemasta. Tämä on rys sän päämäärä!
Vierailija kirjoitti:
Nyt petteri orpo ehdottaa kameroita lastensuojelulaitoksiin. Ei mitään yksityisyyttä lapsilka enää. Neuvolat toimivat firmoille asiakashankkijoina kyselylomakkeineen. Joku hölmö aina vastaa totuudenmukaisesti ja neuvolatäti tekee matalalla kynnyksellä lasun.
Eikä se ole välttämättä ketjun ensimmäinen eli neuvola joka tekee lasun. Pääsee papereihin ja vaikka synnärillä saatetaan tehdä lasu silkan huolen takia kun papereissa on jotain epämääräistä, esim. alkoholinkäyttöä ennen raskautta ja sen takia seurantaa. Mulle kävi näin. Asiat kertautuvat ja sehän se tässä kafka/orwell-touhussa on hauskinta.
Lasta en ole menettänyt kun en juo, mutta edelleen olo on uupunut sen rallin jälkeen. En uskalla jutella enää mistään kuin tekoälylle, luottamus ihmisiin katosi.
Lomakekyselyillä todennäköisesti seurataan kansallista terveyttä yleensä. Nykyisenä digiaikana sen ja anonymiteetin varmistaminen pitäisi kommunikoida paremmin.
Hullunkurisinta tuossa valvonnassa on vuosikymmenittäin vaihtuvat ihanteet.
Joku vuosikymmen sitten kauhisteltiin itäisen saksan lasten lääkintää suorituskyvyn parantamiseksi ja tolkutonta valvontaa.
Ja nyt täällä on otettu käyttöön kovat valvontamekanismit ja lapsia lääkitään suorituskyvyn parantamiseksi laajemmin kuin itäisessä saksassa.