Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (146)

Vierailija
101/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miksi kutsut ihmisiä, joista puhut näin rumasti täällä?"

Kenestä olen puhunut rumasti ja missä kommentissa?

Ap

Arvostelet heidän syömisiään heidän selkänsä takana ja tulkitset ne mahdollisimman ikävästi, ottamatta huomioon esim. suolistosairausdiagnooseja, joita kukaan ei ole sinulle velvollinen ilmoittamaan. 

Arvostelen heidän syömisiään?

Puhumme ystävien kesken hyvin avoimesti sairauksista ja myös syömisistä.

Ap

Vierailija
102/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin keliakiaa sairastaville jotain gluteenitonta ja ainakin osan tarjottavista laktoosittomana. Tv keliakia ei ole oma valinta, ei myöskään laktoosi-intoleranssi. Muotidieettien harrastajat ovat täysin pilanneet oikeasti sairaiden elämän, koska juhlien järjestäjille tulee syystäkin stressi tarjottavien järjestämisestä. Niin myös minulle, vaikka omassa perheessä on sairaita... Terveet ruokavaliovouhottajat ovat tehneet meille karhunpalveluksen. 

Minäkin tarjoaisin gluteenittomat vaihtoehdot jos jollain vieraistani olisi keliakia.

Ap

Mutta sitten et, jos muu allergia? Miksi?

Vierailija
104/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Allergioita ei kyseisellä porukalla ole.

Ap

Vierailija
105/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekisin keliakiaa sairastaville jotain gluteenitonta ja ainakin osan tarjottavista laktoosittomana. Tv keliakia ei ole oma valinta, ei myöskään laktoosi-intoleranssi. Muotidieettien harrastajat ovat täysin pilanneet oikeasti sairaiden elämän, koska juhlien järjestäjille tulee syystäkin stressi tarjottavien järjestämisestä. Niin myös minulle, vaikka omassa perheessä on sairaita... Terveet ruokavaliovouhottajat ovat tehneet meille karhunpalveluksen. 

Minäkin tarjoaisin gluteenittomat vaihtoehdot jos jollain vieraistani olisi keliakia.

Ap

Missä niin olen sanonut?

Ap

Vierailija
106/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Arvostelet heidän syömisiään heidän selkänsä takana ja tulkitset ne mahdollisimman ikävästi, ottamatta huomioon esim. suolistosairausdiagnooseja, joita kukaan ei ole sinulle velvollinen ilmoittamaan. 

Ap

Noin läheisille ihmisille soittaisin erikseen ja kertoisin aikeeni. Ymmärrän yhä vähemmän tätä selän takana solkottamista. 

Vierailija
107/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin läheisille ihmisille soittaisin erikseen ja kertoisin aikeeni. Ymmärrän yhä vähemmän tätä selän takana solkottamista."

Mistä aiheesta siis pitäisi soittaa?

Ap

Vierailija
108/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noin läheisille ihmisille soittaisin erikseen ja kertoisin aikeeni. Ymmärrän yhä vähemmän tätä selän takana solkottamista."

Ap

Siitä, ettet tarjoa ruokaa, joka heille sopii, vaikka tiedät hyvin heidän ruokavalionsa. Osaavat varautua. 

Vierailija
109/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siitä, ettet tarjoa ruokaa, joka heille sopii, vaikka tiedät hyvin heidän ruokavalionsa. Osaavat varautua. 

Tarjoan kyllä ruokaa joka heille sopii.

Ap

Vierailija
110/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ilmeisesti olette siis todenneet, että he noudattavat ruokavalioitaan vain huvin vuoksi. Silloin koko aloitus on aivan turhanpäiväinen. Vaikea ymmärtää tämän tarinan kumpaakaan osapuolta, ystäviään kyräilevää aloittajaa tai sunnuntaiallergikkoja. 

Vierailija
111/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ilmeisesti olette siis todenneet, että he noudattavat ruokavalioitaan vain huvin vuoksi. Silloin koko aloitus on aivan turhanpäiväinen. Vaikea ymmärtää tämän tarinan ku

Siis miten aloituksesta tulee turhanpäiväinen, jos ystävät noudattavat ruokavalioitaan huvin vuoksi? Siitähän tässä nimenomaan on nyt kyse ja puhe.

Ap

Vierailija
112/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustakin sellainen aikuinen joka noudattaa tiettyä ruokavaliota vain varmuuden vuoksi tai muuten vaan, niin ei voi odottaa että muut aina toimivat hänen toiveidensa mukaan juuri siksi, että eri ruokavalioita on niin loputtomasti. Laktoosittomuus ei ole hirveän vaikeaa toteuttaa kaikille sopivasti sillä melkein kaikki maitotuotteet ovat saatavissa laktoosittomina, muuten en kyllä jaksaisi panostaa muiden muuten vaan dieetteihin. Älä mene juhliin jos olet kovin nirso etkä halua syödä mitään paitsi jotain tiettyä.

Vierailija
113/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä syöjälläkin on vastuunsa, ei sitä kokonaan voi rajata pois 

Vierailija
114/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Siis eihän tuo ole mitään avoimuutta, jos on julkinen salaisuus, että osa syö maitoa tai gluteenia sunnuntaisin ja joulunpyhinä ja muuten noudattaa dieettiä, ja heidän kohdallaan pitää jännittää tarjoiluja niin, että purkaa tuntojaan anonyymipalstalla. 

Jos itse olisin tällainen sunnuntaisäätäjä, sanoisin hyvälle ystävälle ihan suoraan, että tee vain normitarjottavat minun puolestani. 

Jos taas kärsisin vaikka aaltoilevasta suolistosairaudesta, kertoisin vallitsevan tilanteeni ja ottaisin tarvittaessa omat eväät. 

Jos taas olisin ap, kysyisin sunnuntaimaidottomalta/gluteenittomalta, hankinko erityisleivokset tjsp vai teetkö poikkeuksen juhlan kunniaksi. 

Se olisi avoimuutta ja ystävyyttä molempiin suuntiin. 

Vierailija
115/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allergioita ei kyseisellä porukalla ole.

Ap

Ok eli tukehtuu kunnon läski pihviin ja ituhippi ystävät ja sukulaiset haastaa oikeuteen taposta, tai kuolemantuottamuksesta ja kun yritätte haimlik otetta ja kylkiluut murtuu niin tulee vielä törkeä pahoinpitely päälle.🤪😃😃

Vierailija
116/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Missä niin olen sanonut?

Ap

Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei. 

Vierailija
117/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyselen aina allergiat ja erityisruokavaliot, mutta ymmärrän silti ap:n ärtymyksen. Itseänikin ärsyttää, kun miettii päänsä puhki mitä tarjoaa gluteenittomille, että olisi samantasoista kuin muillekin, ja sitten gluteenittomat kalliilla harkitut ja mietityt tarjottavat jäävät koskematta, kun halutaankin syödä samaa kuin muutkin. Tai sitten on joku vannoutunut lihaa syövä, joka aina piikittelee kasvissyöjiä ituhipeiksi, ja syökin sitten kasvisruokailijoille tarkoitetut tarjottavat ensimmäisenä, kun halusi nyt vähän maistaa. 

Vierailija
118/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyselen aina allergiat ja erityisruokavaliot, mutta ymmärrän silti ap:n ärtymyksen. Itseänikin ärsyttää, kun miettii päänsä puhki mitä tarjoaa gluteenittomille, että olisi samantasoista kuin muillekin, ja sitten gluteenittomat kalliilla harkitut ja mietityt tarjottavat jäävät koskematta, kun halutaankin syödä samaa kuin muutkin. Tai sitten on joku vannoutunut lihaa syövä, joka aina piikittelee kasvissyöjiä ituhipeiksi, ja syökin sitten kasvisruokailijoille tarkoitetut tarjottavat ensimmäisenä, kun halusi nyt vähän maistaa. 

Vegaaninen ruoka on toisinaan loppu tapahtumissa, vaikka pitää etukäteen ilmoittaa, että haluaa vegaanisen ruoan. Sitten ei ole enää vegaanista ruokaa jäljellä, kun tulee oma ruokailuvuoro. Sekasyöjät syövät tapahtumissa ilmeisesti vegaanien ruokaa toisinaan.

Taannoin meillä oli remontti, ja raavaat remonttimiehet kehuivat ruoan tuoksua useampia kertoja ja kysyivät mitä ruokaa olin valmistautunut. No, vegaanista. 

t. vegaani

Vierailija
119/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."

No se on totta että päätän itse mitä juhlissani tarjoan. 

Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.

Ap

Vierailija
120/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä puhun. Jos ostan neljälle ruokavalioihmiselle pientä naposteltavaa peli-iltaan, huomaan usein että niistä on närpitty vähän ja ne ihan tavalliset sipsit, dipit ja leivokset ovat tehneet kauppansa. Siksi en nyt yksinkertaisesti raaski ostaa erilaisia erikoisruokia pitopalvelulta, kun puhutaan ihan eri luokan rahallisesta panostuksesta. Plus hävikki hirvittää, ei vain rahan takia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä