Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikeita allergioita tai keliakia niin henkilön pitää kyllä itse selvittää ja ottaa vastuu siitä mitä syö ja jättää syömättä. Vaikka joku kotikokki sanoo, että joku on gluteeniton siinä voi silti sitä olla vahingossa mennyt.

Vierailija
122/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo munattomat ja maidottomat voi olla samalla tavoin ideologioita kuin kasvissyönti? Itse en huomioisi ketään. Kunnon salaatti kylkeen niin on munatonta, maidotonta, gluteenitonta ja kasvista jokaiselle. Lämmintä ruokaa syö ne kenelle kelpaa. Pähkinöitä ei siihen laittaisi enkä kalaa, kun olen joskus kuullut sellaisista allergioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munattomat ja maidottomat eivät ole ideologioita. 

Vierailija
124/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo munattomat ja maidottomat voi olla samalla tavoin ideologioita kuin kasvissyönti? Itse en huomioisi ketään. Kunnon salaatti kylkeen niin on munatonta, maidotonta, gluteenitonta ja kasvista jokaiselle. Lämmintä ruokaa syö ne kenelle kelpaa. Pähkinöitä ei siihen laittaisi enkä kalaa, kun olen joskus kuullut sellaisista allergioista.

Ne ovatkin joissain tapauksissa, kuten juuri omassa lähipiirissäni. 

Ap

Vierailija
125/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junttikeisari? En tiedä, mitä tällä haet. 

Kusipää? Kyllä vain. 

Siinäpä meillä on näköjään joku lakto, ovo, vege, ton, ton, ton, jolla meni tunteisiin 🤣

Vierailija
126/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, olen vakaumuksellinen lakto-ovo-vegaani, ja syön vain gluteenitonta ruokaa. Ja olen tästä hyvin tarkka.

Vierailija
127/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Kyllä syöjälläkin on vastuunsa, ei sitä kokonaan voi rajata pois 

Näin on, minä kysyn aina onko pähkinätöntä viimeksi oli lakkiaiset, joissa onneksi tekijät tiesi miten tehdään niin ettei vahingossakaan ole esimerkiksi sitä pähkinää. Osa onnistuu ottamaan huomioon allergiat ja sen kuinka pienestä voi olla kiinni se anafylaksia, osa taas ajattelee "kun sitä on niin vähän" ei haittaa yhtään 

Vierailija
128/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa maitoallergia siis lehmän maito allergia. On olemassa myös kana-allergia eikä sovi kananmunatkaan. Eivät siis ole ideologioita. 

Vierailija
129/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Miksi saisi, ellei väkisin syöttäisi näitä ruokia pähkinäallergiselle! Eiköhän se pähkinäallerginen osaa olla syömättä ruokaa, jota ei ole mainittu pähkinättömäksi?

Vierailija
130/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa joskus leikitellyt ajatuksella että laittais sinne vegaani + ton -pöytään vettä ja porkkanaraasteta. Muille sitten tarjoaa oikeaa ruokaa oikeista aineksista. Mun tuttavapiirissä ei toisin ole oikeasti allergisia, nuorisossa on pari osa-aikavegaania ja miehen sisko käy vuorollaan kaikki tonit läpi.

Vierailija
131/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kanssa joskus leikitellyt ajatuksella että laittais sinne vegaani + ton -pöytään vettä ja porkkanaraasteta. Muille sitten tarjoaa oikeaa ruokaa oikeista aineksista. Mun tuttavapiirissä ei toisin ole oikeasti allergisia, nuorisossa on pari osa-aikavegaania ja miehen sisko käy vuorollaan kaikki tonit läpi.

Jos tekisin tuon raaste-hanavesitempun juhlissani, tontonit vaeltaisivat 100% varmuudella sinne tavallisten ruokalaarien ääreen lappaamaan sapuskaa lautaselle.

Ap

Vierailija
132/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mitä te muut sitten söisitte? Lihaa, kalaa, kermaa, kananmunaa, maitoa, juustoa sellaisenaan? Kokonaisen sian ehkä?

Mikä siinä vegaaniruokavaliossa niin sapettaa?

Vierailija
133/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mitä te muut sitten söisitte? Lihaa, kalaa, kermaa, kananmunaa, maitoa, juustoa sellaisenaan? Kokonaisen sian ehkä?

Ei mikään. Se ihmetyttää ja vähän sapettaakin, jos vegaaniruokavalionsa ilmoittanut ihminen juhlissa syökin liharuokaa koska nam.

Ap

Vierailija
134/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään. Se ihmetyttää ja vähän sapettaakin, jos vegaaniruokavalionsa ilmoittanut ihminen juhlissa syökin liharuokaa koska nam.

Ap

Eivät syö.

Vierailija
135/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarjotaan juhlissa poron/saksanhirvikäristystä ja veteen tehtyä muusia. On gluteenitonta ja laktoositonta, sopii kaikille. 

Vierailija
136/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eivät syö.

Kenestä nyt siis puhutaan? Minä puhun juuri niistä erikoisruokavaliota noudattavista jotka syövät hyvin säännöllisesti tavallisia ruokia.

Ap

Vierailija
137/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tekisin tuon raaste-hanavesitempun juhlissani, tontonit vaeltaisivat 100% varmuudella sinne tavallisten ruokalaarien ääreen lappaamaan sapuskaa lautaselle.

Ap

Kun on tuollaisia ystäviä, ei tarvitse vihollisia. Kumpikin osapuoli. 

Vierailija
138/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun on tuollaisia ystäviä, ei tarvitse vihollisia. Kumpikin osapuoli. 

Taisi mennä pointti vähän ohi.

Ap

Vierailija
139/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma, tarjoan aina jotain vegaanista, koska se sopii kaikille pl. oikeat allergiat.

T. Laiska sekasyöjä

Olen ihmetellyt miksei sinunkaltaisiasi ole enemmän. 

Vierailija
140/146 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille sopivan ruoan tekeminen ole nykyään edes kovasti kalliimpaa. Ja tosiaan sitten jotain buffettyyppistä, mistä löytyy kaikille valikoimaa. 

Omat on kuitenkin juhlasi. Ehkä viimeiset, jos et viitsi vieraita yhtään huomioida.

Majoriteten, över 90 % av människorna, gillar inte de alternativen som "alla" kan äta. Original varor smakar och känns helt enkelt bättre än olika manipulerade produkter. Därför undviker jag precis alla mjölkprodukter, frånsett smör, i Finland. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi