Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (121)
Kommentoin vegaanisen ruoan kannalta: (Toisaalta tämä kattaa myös laktoosi-intoleranssin, maitoallergian, kananmuna-allergian ja kala-allergian sekä yleisimmät kasviallergiat sekä esimerkiksi lasten "nirsoilun".)
Erikseen olisi hyvä olla vihersalaatti, jossa on jäävuorisalaatti tai muuta lehtisalaattia sekä kurkkua. Tomaatti, paprika, sipuli ja porkkana eri astioihin. Salaatinkastike erikseen.
Leiville ei päällisiä, vaan vieraat saavat itse voidella leivät, jos haluavat. Ei maitotuotteita leipätaikinaan.
Peruna/riisi/pasta erillään muusta ruoasta. Liha/kala/kasviproteiinit erikseen. Kastike erikseen.
Selkeät merkinnät ruoka-aineista kahvipöytään, jos on kymmenen sortin kahvipöytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.
Ei varmaan haittaa. Eiväthän nuo ole mitään oikeita oireita 😉
Et tule. Menen kotiin mieheni kanssa.
Mutta tosiaan, ymmärrän erikoisruokavaliot sairauksien vuoksi. En ilman syytä. Tai siis jokainen saa toki syödä mitä lystää, mutta minusta ei ole minun velvollisuuteni tarjota juuri niitä ruokia joita tietyt ihmiset ihannemaailmassaan syövät. Vaikka oikeasti syövät kaikkea.
Ap
Mun mielestä se nimenomaan on juhlan järjestäjän velvollisuus huolehtia, että kaikilla kutsutuilla on tervetullut ja turvallinen olo. Heillä pitää olla kivaa ja että viihtyvät. Ruokat
Nyt et ihan ymmärtänyt. Ei ole gluteenittomia, väittävät vain olevansa, mutta ottavat silti normikakut!
Junttikeisari? En tiedä, mitä tällä haet.
Kusipää? Kyllä vain.
Itsellä on laktoosi-intoleranssi, muu ei auta kuin välttää laktoosia. Turha siitä on tehdä numeroa. Ulkomaan matkat eivät ole ruokamatkoja, muualla ei juurikaan tunneta laktoosittomia tuotteita. Yhdellä Lactrasella voin syödä yhden suklaakonvehdin ilman hajutervehdystä. Toisilla toiset rajoitteet.
Olen ollut ravintolassa töissä ja voin vahvistaa, että juuri tuollaisia persoonia löytyy yllättävän paljon. Keittiössäkin ottaa päähän, kun olet hirveällä vaivalla valmistanut varmasti gluteen ittoman annoksen (joka siis ei ole vain sitä, että jätetään leipä pois, vaan esim siivotaan työpiste, otetaan puhtaat työvälineet, otetaan erilliset raaka-aineet, huolehditaan kaikin tavoin että kontaminaatio olisi pieni) ja sitten seuraavaksi asiakas maistaakin kaverin vehnäpullaa.
Itse tekisin keliakiaa sairastaville jotain gluteenitonta ja ainakin osan tarjottavista laktoosittomana. Tv keliakia ei ole oma valinta, ei myöskään laktoosi-intoleranssi. Muotidieettien harrastajat ovat täysin pilanneet oikeasti sairaiden elämän, koska juhlien järjestäjille tulee syystäkin stressi tarjottavien järjestämisestä. Niin myös minulle, vaikka omassa perheessä on sairaita... Terveet ruokavaliovouhottajat ovat tehneet meille karhunpalveluksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
No sillä tavalla menee minunkin mielestäni liiallisuuksiin, että ilmoitetaan erikoisruokavaliot tilaisuuksiin ja sitten syödään kuitenkin sitä kaikille tarkoitettua ruokaa. "Kun nyt on kuitenkin juhlat".
Ap
Monetko juhlat olet järjestänyt? Kaikissa kävi noin? Oliko samat vieraat, jotka tuota on tehnyt monesti?
Nämä ovat ensimmäiset omat juhlani. Olen kuitenkin käynyt näiden samojen ihmisten kanssa vuosien varrella läpi monet erila
Miksi kutsut ihmisiä, joista puhut näin rumasti täällä?
Just hyvä! En ymmärrä, miksi tarjottavat pitäisi muokata vieraiden mieltymysten mukaan. Ottavat mitä ottavat, ei kaikkia kuitenkaan voi miellyttää.
Toisaalta taas, juuri sen takia, kun gluteenittomuus on muotia, niin kaupoissa on niin mahtavat valikoimat nykyään gluteenittomia tuotteita :) Kun meitä diagnosoituja keliaakikkoja on tosiaan vain 2 % väestöstä, niin joutuisimme yhä edelleen nakertamaan riisikakkuja, koska varmaan harva leipomo alkaisi vain meille valmistamaan, ja hinnatkin olisivat vieläkin korkeammat. Näin minä asiasta ajattelen :)
Mä en tommosesta edes ylläty. Jos ei kysytä erikoisruokavaliosta, niin otan omat eväät mukaan. Joskus otan vaikka olisi kysyttykin. Mua ei nolota kaivella omia ruokia esiin, mutta olen huomannut, että isäntäväkeä joskus nolottaa siinä tilanteessa. Mutta en mä nyt viitsi olla syömättäkään, jos kaikki muut mun ympärillä syö. Herättää sekin huomiota, jos muiden aterioidessa juo vaan vettä.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas, juuri sen takia, kun gluteenittomuus on muotia, niin kaupoissa on niin mahtavat valikoimat nykyään gluteenittomia tuotteita :) Kun meitä diagnosoituja keliaakikkoja on tosiaan vain 2 % väestöstä, niin joutuisimme yhä edelleen nakertamaan riisikakkuja, koska varmaan harva leipomo alkaisi vain meille valmistamaan, ja hinnatkin olisivat vieläkin korkeammat. Näin minä asiasta ajattelen :)
Minäkin olen kiitollinen gluteenittomasta muodista. Oma ihosairauteni pysyy oireettomana gluteenittomalla ruokavaliolla, ja se on iso asia.
Ravintolassa sanon aina, ettei kyseessä ole keliakia vaan muu allergia, niin eivät joudu niin suuriin eristystoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille sopivan ruoan tekeminen ole nykyään edes kovasti kalliimpaa. Ja tosiaan sitten jotain buffettyyppistä, mistä löytyy kaikille valikoimaa.
Omat on kuitenkin juhlasi. Ehkä viimeiset, jos et viitsi vieraita yhtään huomioida.
En aio muita juhlia järjestääkään. Ehkä hyvä niin.
Ap
Juhlat kavereille vittuilemisen vuoksi. Itse en vaivautuisi.
Mistä ihmeestä tuollaista sait päähäsi?
Juhlin koska rakastan juhlia ja nyt on aihetta juhlaan. Maksan pitkän pennin syöttääkseni ja juottaakseni läheiseni, en todellakaan aio vi ttuilla yhtään kellekään.
Ap
En ymmärrä sinua. Olet valmis maksamaan paljon rahaa tarjotaksesi "läheisillesi" ruokaa ja juomaa, muttat kuitenkaan niin, että he viihtyisivät juhlissasi heidän itse kertomiensa tarpeiden mukaisesti.
Ymmärtäisin, jos varaa ei olisi, mutta sitä tuntuu olevan. Tai jos tilaisuus olisi jollain tavoin pakko järjestää, tai kutsuttavia ei voisi valita.
Nyt aloittaja nimenomaan valitsee kutsua tietyt ihmiset vapaaehtoisesti järjestämäänsä tilaisuuteen, muttei kuitenkaan halua huomioida ruokavalioita, joita tietää heidän noudattavan.
En ymmärrä, mitä positiivista tästä voisi saada irti.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin vegaanisen ruoan kannalta: (Toisaalta tämä kattaa myös laktoosi-intoleranssin, maitoallergian, kananmuna-allergian ja kala-allergian sekä yleisimmät kasviallergiat sekä esimerkiksi lasten "nirsoilun".)
Erikseen olisi hyvä olla vihersalaatti, jossa on jäävuorisalaatti tai muuta lehtisalaattia sekä kurkkua. Tomaatti, paprika, sipuli ja porkkana eri astioihin. Salaatinkastike erikseen.
Leiville ei päällisiä, vaan vieraat saavat itse voidella leivät, jos haluavat. Ei maitotuotteita leipätaikinaan.
Peruna/riisi/pasta erillään muusta ruoasta. Liha/kala/kasviproteiinit erikseen. Kastike erikseen.
Selkeät merkinnät ruoka-aineista kahvipöytään, jos on kymmenen sortin kahvipöytä.
Tai sitten se vegaani syö nirsoilematta sitä, mitä tarjotaan.
Ihme pelleilyä tuollaiset vegaanin vaatimukset.
"Miksi kutsut ihmisiä, joista puhut näin rumasti täällä?"
Kenestä olen puhunut rumasti ja missä kommentissa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin keliakiaa sairastaville jotain gluteenitonta ja ainakin osan tarjottavista laktoosittomana. Tv keliakia ei ole oma valinta, ei myöskään laktoosi-intoleranssi. Muotidieettien harrastajat ovat täysin pilanneet oikeasti sairaiden elämän, koska juhlien järjestäjille tulee syystäkin stressi tarjottavien järjestämisestä. Niin myös minulle, vaikka omassa perheessä on sairaita... Terveet ruokavaliovouhottajat ovat tehneet meille karhunpalveluksen.
Minäkin tarjoaisin gluteenittomat vaihtoehdot jos jollain vieraistani olisi keliakia.
Ap
Tekisin vähän sitä sun tätä, niin joku käy aina jollekin. Riippuu toki juhlan luonteesta. Ainakin jättäisin kokonaan pois mm. pähkinän tai "saattaa sisältää", todennäköisesti myös kalan ja äyriäiset, koska en haluaisi kenenkään kuolevan juhlissani. Maito/vilja/muna - niitä voi käyttää vaihdellen, ei joka tarjottavaan tarvitse niitä kaikkia. PIenet juhlat meilläkin tulossa, teen vanhaan tapaan kaikki laktoosittomana ja osan myös gluteenittomana, pähkinää ei mihinkään, niin sopii ainakin lähes kaikille.
Vierailija kirjoitti:
"Miksi kutsut ihmisiä, joista puhut näin rumasti täällä?"
Kenestä olen puhunut rumasti ja missä kommentissa?
Ap
Arvostelet heidän syömisiään heidän selkänsä takana ja tulkitset ne mahdollisimman ikävästi, ottamatta huomioon esim. suolistosairausdiagnooseja, joita kukaan ei ole sinulle velvollinen ilmoittamaan.
"En ymmärrä sinua. Olet valmis maksamaan paljon rahaa tarjotaksesi "läheisillesi" ruokaa ja juomaa, muttat kuitenkaan niin, että he viihtyisivät juhlissasi heidän itse kertomiensa tarpeiden mukaisesti.
Ymmärtäisin, jos varaa ei olisi, mutta sitä tuntuu olevan. Tai jos tilaisuus olisi jollain tavoin pakko järjestää, tai kutsuttavia ei voisi valita.
Nyt aloittaja nimenomaan valitsee kutsua tietyt ihmiset vapaaehtoisesti järjestämäänsä tilaisuuteen, muttei kuitenkaan halua huomioida ruokavalioita, joita tietää heidän noudattavan.
En ymmärrä, mitä positiivista tästä voisi saada irti."
Niin, siis kerran vielä: he eivät noudata noita ruokavalioitaan kuin silloin tällöin ja sunnuntaisin. Jos se on kivaa ja helppoa ja joku muu valmistaa/tarjoaa ruoat.
Tiedän että hyvällä todennäköisyydellä ainakin kolme neljästä söisi juhlissa kuitenkin sitä tavallista ruokaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tekisin vähän sitä sun tätä, niin joku käy aina jollekin. Riippuu toki juhlan luonteesta. Ainakin jättäisin kokonaan pois mm. pähkinän tai "saattaa sisältää", todennäköisesti myös kalan ja äyriäiset, koska en haluaisi kenenkään kuolevan juhlissani. Maito/vilja/muna - niitä voi käyttää vaihdellen, ei joka tarjottavaan tarvitse niitä kaikkia. PIenet juhlat meilläkin tulossa, teen vanhaan tapaan kaikki laktoosittomana ja osan myös gluteenittomana, pähkinää ei mihinkään, niin sopii ainakin lähes kaikille.
Minä en tee juhlaan mitään muuta kuin viinatilauksen, tarjottavat hoitaa pitopalvelu.
Jos tekisin itse, niin en uskaltaisi tarjota mitään gluteenitonta, kun en ole ammattilainen enkä tiedä mitkä kaikki toimet kontaminoivat ruoan gluteenilla.
Ap
Koska hän ei sitten ollutkaan vegaani, vaikka niin väitti!