Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, olen vakaumuksellinen lakto-ovo-vegaani, ja syön vain gluteenitonta ruokaa. Ja olen tästä hyvin tarkka.

Det är helt din egen sak och du har all rätt till det. Vi andra är dock helt ointresserade av att ens försöka tyda det du skrev.

Vierailija
142/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tarkka ruokavalio allergian takia ja otan aina varalta omat ruoat mukaan. Ei tarvi kuin pyytää lämmittään se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on opetettu jo lapsena, että sitä syödään mitä on tarjolla ja saattaa olla että oon kuullu tän seurakunnan kerhossa tms, että Jeesuskin sanoo, ettei ihmistä saastuta mikä menee suusta sisään, se ulostuu. Olen sisäistänyt sen niin hyvin että kehoni hyväksyy kaikki ruuat. 

Vierailija
144/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on just samanlainen kuin ap. Muistelee aina miten joku kerran otti kakkua, vaikka siinä oli tätä ja tuota. Hänellä ei muuten ole enää yhtään ystävää.

Vierailija
145/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junttikeisari? En tiedä, mitä tällä haet. 

Kusipää? Kyllä vain. 

Siinäpä meillä on näköjään joku lakto, ovo, vege, ton, ton, ton, jolla meni tunteisiin 🤣

On minulla yksi ruokavaliorajoite, terveyssyistä. En ole kasvissyöjä tai vegaani. 

Suhtaudun vieraanvaraisuuden periaatteeseen aivan toisin kuin aloittaja. Minulle on kunnia-asia tarjota toivotuille vieraille maistuvaa ja sopivaa ruokaa ja juomaa. Kutsuttaessa molemmat osapuolet huomioivat toisen: kutsuja varautuu pitämään vierasta hyvänä ja vieras taas varaa aikaansa, hyvää tahtoaan ja usein tuomisia kutsujalle. 

Jos tämä ei suju, ei tarvitse kutsua tai hyväksyä kutsua uudelleen. Kaunan kantaminen taas ei ole terveellistä kenellekään, vaikka vapaassa maassa niinkin voi toimia. 

Vierailija
146/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."

No se on totta että päätän itse mitä juhlissani tarjoan. 

Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.

Ap

Jotenkin huvittavaa, että ainoa ruokavalio, jonka suvaitset huomioida, on ideologinen. 

Vierailija
147/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tämä on jokaisen henkilökohtainen valinta, miten näkee itsensä hyvänä emäntänä/isäntänä. Itse kysy aina ruokavaliot tai dietit. Ei ole ollut mitään ongelmaa tehdä tai tilata ruokia niiden mukaan. Pikkujuttujahan tuollaiset on. Ärsyynnytään näköjään kaikki erilaisista asioista. Hienoa, että jollain on asiat niin hyvin, että tälläiset ihan pikkujutut hiertää. 

Samaa mietin. Antaa niiden feikki allergisten jne. syödä pöydästä mitä tykkää. Omissa juhlissa kaikki ruoat on mennyt aika hyvin, vaikka olisi ton ton ton. Hävikkiä ei juuri tuo, kun suunnittelee ruoat niin, että voi niitä jatkojalostaa/pakastaa itselleen vielä. Usein myös varannut rasioita, ja anatanut vieraille mukaan. 

Vierailija
148/148 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."

No se on totta että päätän itse mitä juhlissani tarjoan. 

Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.

Ap

Jotenkin huvittavaa, että ainoa ruokavalio, jonka suvaitset huomioida, on ideologinen. 

Totta. Tosin en huomioi sitä ideologian vuoksi, vaan siksi että kasvisruoka on yleensä aina parempaa kuin lihaversiot. Nyt kun mietin niin voisin kyllä tarjota pelkkää kasvisruokaa, se tekee oletettavasti paremmin kauppansa muutenkin.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän