Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (363)
Mulla on tarkka ruokavalio allergian takia ja otan aina varalta omat ruoat mukaan. Ei tarvi kuin pyytää lämmittään se.
Mulle on opetettu jo lapsena, että sitä syödään mitä on tarjolla ja saattaa olla että oon kuullu tän seurakunnan kerhossa tms, että Jeesuskin sanoo, ettei ihmistä saastuta mikä menee suusta sisään, se ulostuu. Olen sisäistänyt sen niin hyvin että kehoni hyväksyy kaikki ruuat.
Mun äiti on just samanlainen kuin ap. Muistelee aina miten joku kerran otti kakkua, vaikka siinä oli tätä ja tuota. Hänellä ei muuten ole enää yhtään ystävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttikeisari? En tiedä, mitä tällä haet.
Kusipää? Kyllä vain.Siinäpä meillä on näköjään joku lakto, ovo, vege, ton, ton, ton, jolla meni tunteisiin 🤣
On minulla yksi ruokavaliorajoite, terveyssyistä. En ole kasvissyöjä tai vegaani.
Suhtaudun vieraanvaraisuuden periaatteeseen aivan toisin kuin aloittaja. Minulle on kunnia-asia tarjota toivotuille vieraille maistuvaa ja sopivaa ruokaa ja juomaa. Kutsuttaessa molemmat osapuolet huomioivat toisen: kutsuja varautuu pitämään vierasta hyvänä ja vieras taas varaa aikaansa, hyvää tahtoaan ja usein tuomisia kutsujalle.
Jos tämä ei suju, ei tarvitse kutsua tai hyväksyä kutsua uudelleen. Kaunan kantaminen taas ei ole terveellistä kenellekään, vaikka vapaassa maassa niinkin voi toimia.
Vierailija kirjoitti:
"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."
No se on totta että päätän itse mitä juhlissani tarjoan.
Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.
Ap
Jotenkin huvittavaa, että ainoa ruokavalio, jonka suvaitset huomioida, on ideologinen.
Vierailija kirjoitti:
Kai tämä on jokaisen henkilökohtainen valinta, miten näkee itsensä hyvänä emäntänä/isäntänä. Itse kysy aina ruokavaliot tai dietit. Ei ole ollut mitään ongelmaa tehdä tai tilata ruokia niiden mukaan. Pikkujuttujahan tuollaiset on. Ärsyynnytään näköjään kaikki erilaisista asioista. Hienoa, että jollain on asiat niin hyvin, että tälläiset ihan pikkujutut hiertää.
Samaa mietin. Antaa niiden feikki allergisten jne. syödä pöydästä mitä tykkää. Omissa juhlissa kaikki ruoat on mennyt aika hyvin, vaikka olisi ton ton ton. Hävikkiä ei juuri tuo, kun suunnittelee ruoat niin, että voi niitä jatkojalostaa/pakastaa itselleen vielä. Usein myös varannut rasioita, ja anatanut vieraille mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olet asettanut itsesi ystäväpiirisi tuomariksi ja hoitavaksi lääkäriksi, kun itse päätät, mikä ruokavalio huomioidaan ja mikä ei."
Kasvisruokavaihtoehto on nykyään mielestäni jo oletus. Tarjoaisin sen vaikka yhtään kasvissyöjää ei ilmoittautuisikaan.
Ap
Jotenkin huvittavaa, että ainoa ruokavalio, jonka suvaitset huomioida, on ideologinen.
Totta. Tosin en huomioi sitä ideologian vuoksi, vaan siksi että kasvisruoka on yleensä aina parempaa kuin lihaversiot. Nyt kun mietin niin voisin kyllä tarjota pelkkää kasvisruokaa, se tekee oletettavasti paremmin kauppansa muutenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Totta. Tosin en huomioi sitä ideologian vuoksi, vaan siksi että kasvisruoka on yleensä aina parempaa kuin lihaversiot. Nyt kun mietin niin voisin kyllä tarjota pelkkää kasvisruokaa, se tekee oletettavasti paremmin kauppansa muutenkin.
Ap
Mahtavaa, jos tästä väännöstä seurasi edes yksi yksinkertainen säästövinkki :D
Mulla on pähkinäallergia ja adrenaliinikynä aina mukana. Jos menen juhliin, kysyn paikan päällä onko jossain pähkinää. Jos ei vastata selkeästi, että ei ole, jää ruoat syömättä. Mä en ainakaan tee asiasta mitään numeroa ja tottunut jo siihen, että ihmiset eivät ymmärrä, että tämä allergia tappaa, ei siis ole mikään oikku.
"Mahtavaa, jos tästä väännöstä seurasi edes yksi yksinkertainen säästövinkki :D"
No näiden juhlien osalta se on myöhäistä, ruoat on tilattu jo.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pähkinäallergia ja adrenaliinikynä aina mukana. Jos menen juhliin, kysyn paikan päällä onko jossain pähkinää. Jos ei vastata selkeästi, että ei ole, jää ruoat syömättä. Mä en ainakaan tee asiasta mitään numeroa ja tottunut jo siihen, että ihmiset eivät ymmärrä, että tämä allergia tappaa, ei siis ole mikään oikku.
Kuulostaa järkevältä. En itsekään lappaisi naamaani ihan mitä sattuu, jos joku tietty ainesosa olisi hengenvaarallinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
Mä teen pullan ihan veteen ja vaikka kuinka moni väittää että punaiseen maitoon tulee parempi niin ei tule. Veteen tulee kuohkeampi.
Minusta juhlissa syöminen ei ole pääasia. Voin ihan hyvin olla ottamatta mitään, pelkkä kahvi riittää. Isoissa juhlissa kukaan ei edes huomaa, pienissä sitten saatetaan kyllä tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junttikeisari? En tiedä, mitä tällä haet.
Kusipää? Kyllä vain.Siinäpä meillä on näköjään joku lakto, ovo, vege, ton, ton, ton, jolla meni tunteisiin 🤣
On minulla yksi ruokavaliorajoite, terveyssyistä. En ole kasvissyöjä tai vegaani.
Suhtaudun vieraanvaraisuuden periaatteeseen aivan toisin kuin aloittaja. Minulle on kunnia-asia tarjota toivotuille vieraille maistuvaa ja sopivaa ruokaa ja juomaa. Kutsuttaessa molemmat osapuolet huomioivat toisen: kutsuja varautuu pitämään vierasta hyvänä ja vieras taas varaa aikaansa, hyvää tahtoaan ja usein tuomisia kutsujalle.
Jos tämä ei suju, ei tarvitse kutsua tai hyväksyä kutsua uudelleen. Kaunan kantaminen taas ei ole terveellistä kenellekään, vaikka vapaassa maassa niinkin voi toimia.
Mulla sama. Miehen suku on aika allergista, mutta tykkään haastaa itseäni. Ei erikoisruokavalio edes mitenkään kallista ole, jos osaa. Esimerkiksi gluteeniton ja maidoton kääretorttu on helppo ja halpa. Tosin munaa siihen tulee, mutta on miljoona ja yksi reseptiä, joihin ei tule kananmunaa.
Itsellä on kaksi ruokarajoitetta, soija ja maito. En minä ala juhlissa mitään erikoisruokavaliota pyytää, vaan otan usein vain kahvia. Monesti on kermakakkua ja voileipäkakkua ja vaikka kuinka olisi laktoosittomia, en pidä niistä. Enkä ota, voin ihan hyvin sanoa suoraan että en pidä niistä, en ala keksiä mitään tekosyitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
Mä teen pullan ihan veteen ja vaikka kuinka moni väittää että punaiseen maitoon tulee parempi niin ei tule. Veteen tulee kuohkeampi.
Minusta juhlissa syöminen ei ole pääasia. Voin ihan hyvin olla ottamatta mitään, pelkkä kahvi riittää. Isoissa juhlissa kukaan ei edes huomaa, pienissä sitten saatetaan kyllä tyrkyttää.
No tämä. En ole myöskään puhunut tarjoiluista mitään kellekään eli ihmiset tuskin osaavat odottaa mitään. Ruokaa on tarjolla niille joille se maistuu. Juhlatila on myös kaupungin keskustassa, ja lähin ravintola on saman rakennuksen kivijalassa. Eli ei muuta kuin hissillä alas jos tarjottavat eivät sovi tai maistu.
Ap
Aidot allergiat ja yliherkkyydet ymmärrän. Mutta sellaiset identiteetinrakennusruokavaliot joista voidaan omaksi huviksi poiketa - paitsi ei juhlien järjestäjä huomioidakseen - on mun mielestä itsekkäitä. Ja turhia.
Tiukkojen ideologisten ruokavalioiden kohdalla mietin, että miksei voi satunnaisesti vähän joustaa? Tai olla edes kuormittamatta juhlien järjestäjää ja syömällä sitten sitä mikä omaan korvien väliin vaikuttaa sopivalta.
Keliakiaa sairastavan pitää noudattaa millintarkkaa ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Aidot allergiat ja yliherkkyydet ymmärrän. Mutta sellaiset identiteetinrakennusruokavaliot joista voidaan omaksi huviksi poiketa - paitsi ei juhlien järjestäjä huomioidakseen - on mun mielestä itsekkäitä. Ja turhia.
Tiukkojen ideologisten ruokavalioiden kohdalla mietin, että miksei voi satunnaisesti vähän joustaa? Tai olla edes kuormittamatta juhlien järjestäjää ja syömällä sitten sitä mikä omaan korvien väliin vaikuttaa sopivalta.
Tasan samaa mieltä. Jos voi syödä mitä huvittaa mutta pyrkii noudattamaan jotain tiettyä ruokavaliota, miksei sitä sekasyöntipäivää voisi ajoittaa niihin juhliin?
Ap
Mielestäni ihan fiksu linjaus, varsinkin jos tiedät kaikki allergiat.
Minä olen keliaakikko, ja minua alkaa myös pikkuhiljaa viruttamaan se, että kun menen juhliin, niin en saa sitä pitopalvelun itse leipomaa leipää, vaan samaa pkasteleipåå, mitä kotona syö, ja konditorian täytekakkua tai kaneliässiä en saa ollenkaan.
Ehkä minäkään en enää järjestä ja ole kustantamassa niitä polttareita, ja osta toivomuslitalta häälahjaa, ostele kummi-ja ystävien lapsille satasilla joulu-ja valmistujais, rippi ja ylioppilaskahjoja.
Pitääkin itse järjestää jatkossa gluteenittomat juhlat, ja ei gluteenittomille on tarjolla niitä ei -ton tuotteita, siis ei kakkua, pikkuleipiä, yms, leipä voi olla joku halpa valmisleipä kaupasta. Keskittykööt sitten juomapuoleen!
Det är helt din egen sak och du har all rätt till det. Vi andra är dock helt ointresserade av att ens försöka tyda det du skrev.