Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan kysynyt allergioita juhliin. Hyvin ovat silti syötävää kaikki löytäneet.
En minäkään kysy, mutta huomioin yleisimmät tai muuten tiedossani olevat. Kutsun kotiini ihmisiä joista välitän, ja työssä taas tavoite on saada ihmiset aidosti viihtymään. Kummassakaan kostomentaliteetti ei ole hyväksi.
Muutamaa sorttia kun laittaa tarjolle, ja tietyt jutut erikseen, saa iloisia, kylläisiä vieraita ja hyvät juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Gestapo-kyylä ap on tehnyt omat erehtymättömät päätelmänsä ihmisistä, joita hän kutsuu ystävikseen, ja nyt hänen kostonsa on hirmuinen!
Aikuinen ihminen.
Oho. Aikamoinen dramatisointi. En minä ole kellekään mitään kostamassa. Enkä tee ihmisistä päätelmiä muuta kuin sen perusteella mitä he itse kertovat ja mitä silmilläni näen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia.
Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle.
Kasvata ne kakaras paremmin. Ruokaa ei syljetä!
Ainakin monet minun tietämäni pitopalvelut tekevät nykyään kaiken laktoosittomana.
Omassa ystäväpiirissäni lähes kellään ei ole tällaisia erikoisruokavalio toivomuksia, laktoositonta lukuunottamatta. Mutta me olemmekin kaikki jo yli 60v, siinä ehkä selitys. Helppoa ja kivaa viettää yhteisiä illallisia yhdessä.
Keliakian ja allergiat ymmärrän, mutta ne ovat melko harvinaisia kuitenkin väestötasolla. Ap:n kanssa samaa mieltä että liikaa on nykyään tätä huomionhakuista erikoisdieettiä sun muuta hömpötystä. Tarjoilusi kuulostavat kunnon tarjoiluilta, vieraan ongelmahan se sitten on, jos ei kelpaa. Ainahan voi vettä juoda jos ei muuta.
ps. aikoinaan törmäsin erääseen varsin erikoiseen naisihmiseen, joka oli kuulemma allerginen kraanavedelle (Suomessa), siksi kuljetti aina omaa pullovettä mukanaan, pinnat siitä että oli aina omat "eväät" mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.
Ei varmaan haittaa. Eiväthän nuo ole mitään oikeita oireita 😉
Et tule. Menen kotiin mieheni kanssa.
Mutta tosiaan, ymmärrän erikoisruokavaliot sairauksien vuoksi. En ilman syytä. Tai siis jokainen saa toki syödä mitä lystää, mutta minusta ei ole minun velvollisuuteni tarjota juuri niitä ruokia joita tietyt ihmiset ihannemaailmassaan syövät. Vaikka oikeasti syövät kaikkea.
Ap
Mun mielestä se nimenomaan on juhlan järjestäjän velvollisuus huolehtia, että kaikilla kutsutuilla on tervetullut ja turvallinen olo. Heillä pitää olla kivaa ja että viihtyvät. Ruokat
Minä taas ajattelen että jos ruoka ei maistu, on vieras velvollinen tuomaan omat eväät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
No sillä tavalla menee minunkin mielestäni liiallisuuksiin, että ilmoitetaan erikoisruokavaliot tilaisuuksiin ja sitten syödään kuitenkin sitä kaikille tarkoitettua ruokaa. "Kun nyt on kuitenkin juhlat".
Ap
Monetko juhlat olet järjestänyt? Kaikissa kävi noin? Oliko samat vieraat, jotka tuota on tehnyt monesti?
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.
Eiköhän jokainen, jolla on hengenvaarallinen allergia osaa olla syömättä sellaista ruokaa, josta ei ole erikseen mainittu, että se ei sisällä sitä omaa allergeenia!
En minä ainakaan syö mitään, jos on mahdollisuus, että täytyy lanssi tilata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
No sillä tavalla menee minunkin mielestäni liiallisuuksiin, että ilmoitetaan erikoisruokavaliot tilaisuuksiin ja sitten syödään kuitenkin sitä kaikille tarkoitettua ruokaa. "Kun nyt on kuitenkin juhlat".
Ap
Monetko juhlat olet järjestänyt? Kaikissa kävi noin? Oliko samat vieraat, jotka tuota on tehnyt monesti?
Nämä ovat ensimmäiset omat juhlani. Olen kuitenkin käynyt näiden samojen ihmisten kanssa vuosien varrella läpi monet erilaiset juhlat, illanistujaisista ja ravintolailloista puhumattakaan.
Ap
Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.
Vierailija kirjoitti:
Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.
Ethän sinä voin vain mene kenenkään luo yöksi pieremään. Osaat varmasti olla syömättä ja juomatta mitään jos sinulla on niin pahat laktoosivaivat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistosairaudet aaltoilevat, ja voivat sallia pieniä määriä haitallisia aineita. Esimerkiksi juuri jälkiruoan verran. Itse laktoosi-intolerantikkona ripuloin housuun jos syön kolmessa ruokalajissa laktoosia, mutta yksi ruokalaji on OK: selviän ilmavaivoilla.
No hyvä, sitten ainakin suolistosairaat voivat syödä jompaa kumpaa pääruokaa ja jättää vaikka salaatit ja jälkkärin väliin.
Ap
Minä ihmettelen kyllä minkälainen pitopalvelu ei tee automaattisesti laktoositonta, en ole vuosiin ollut missään tilanteissa missä ei kaikki maito/kerma pohjaiset tarjottavat ole laktoosittomia
Laktoosittomana varmaan tekevätkin, mutta eivät maidottomana, gluteenittomana ja mun
Parahin ap, tiedät varmasti uutisista, että erilaiset suolistosairaudet ovat yleistyneet räjähdysmäisesti viime vuosina. Niiden kanssa toimiva ruokavalio perustuu usein yksilöllisten ruoka-aineiden välttämiseen, ei absoluuttiseen kieltoon. Joku aiemmin kirjoittikin, että sairaus voi myös aaltoilla. Joskus sietokyky eri ruokien suhteen myös muuttuu.
Itse sairastin vakavan influenssan ja jälkitaudit viitisen vuotta sitten ja sain sen jälkeen vakavaa suun ja silmien turvotusta sekä suun täyteen haavoja tomaatista ja sinihomejuustosta. Tätä jatkui muutaman vuoden, ja nyt voin taas syödä näitä ruokia normaalisti. Enpä tästä oudosta ilmiöstä kertonut muille kuin läheisimmille, ja varmaankin joku kaltaisesi pitää minua nyt nirsoilijana, kun on tarkkaillut vaihtelevaa tomaatin ja aurajuuston syöntiäni.
Vierailija kirjoitti:
Eräs ystäväni toimii täsmälleen samalla tavalla kuin AP. Kaikki kutsutut ovat aina tulleet ja syöneet sitä mitä on tarjottu. Todelliset allergiat ja ruokavaliot on siis huomioitu. Valitusta edes selän takana ei ole koskaan kuulunut. Johtunee myös siitä, että ystäväni on erittäin hyvä kokki ja leipuri.
Eihän ap toiminut noin, sillä hän ei muomioinut mitään allergoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ap toiminut noin, sillä hän ei muomioinut mitään allergoita!
Kun tiedän ettei vieraillani sellaisia ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hienoa AP. Toivon että muut ja yritykset lähtisivät samaan suuntaan.
Valitettava totuus on että tilaisuuksiin ilmoitetaan allergioita ja ruokavalioita pitkät listat. Keittiö valmistaa tuotteet mutta yleensä niihin ei kukaan koske paitsi se yksi jolla on oikea vakava allergia. Suurta raaka-aineiden ja resurssien tuhlausta.
Nimimerkki ravintola-alalla
Isoissa tilaisuuksissa yms kannattaa lisätä ilmoittautumiseen tieto "emme huomioi selektiivisiä ruokavalioita".
Kai tämä on jokaisen henkilökohtainen valinta, miten näkee itsensä hyvänä emäntänä/isäntänä. Itse kysy aina ruokavaliot tai dietit. Ei ole ollut mitään ongelmaa tehdä tai tilata ruokia niiden mukaan. Pikkujuttujahan tuollaiset on. Ärsyynnytään näköjään kaikki erilaisista asioista. Hienoa, että jollain on asiat niin hyvin, että tälläiset ihan pikkujutut hiertää.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen kommentti. Miksi ap:n pitäisi kutsua sinut, tuntemattoman ihmisen kylään? Ja ei tuo nyt normaalin ihmisen käytökseltä kuulosta että ykskaks menisit oudon ihmisen luo ja ilmoittaisit tulevasi sinne yöksi. Kaikenlisäksi söisit tahallaan ruokia jotka saa sut ripulille, et sinä ihan terve päästäsi ole.
Vierailija kirjoitti:
"Minun työpaikalla kävi vapaaehtoinen joka kertoi olevansa keliaakikko, suuttui kun ei ollut useinkaan keliaakikoille sopivaa pullaa tarjolla. No myöhemmin oli ihmisiä haastateltu paikallislehteen että mikä on se pääsiäisherkku mitä syövät pääsiäisenä, tämä tyyppi kertoi että mämmi. Se siitä keliakiasta sitten. "
Minä keliaakikkona en koskaan suutu, jos ei ole tarjolla gluteenitonta. Pidän sitä oletusarvona, jos ei ole kysytty etukäteen rajoitteita. Otan mukaani jotain omaa syötävää, jottei emännällä/isännällä tule nolo olo, kun käydään kahvipöytään. Mutta jos taas on gluteenitonta tarjottavaa, olen todella ilahtunut ja kerron ja kiitän siitä.
Jos tuo työpaikkallasi käynyt oli diagnosoitu keliaakikko, niin ei hän varmasti tarkoittanut perinteistä mämmiä vaan gluteenitonta mämmiä.
Minusta on ap ajatus hyvä!
Itsekin olen omasta tahdosta vapaaehtoisesti tietyllä ruokavaliolla. Juhlissa syön mitä haluan ja tiedän itselleni sopivaksi. Mielestäni on nolo vaatia emännältä jotain tiettyä tai ylipäänsä tehdä haloota siitä. Tähän asti olen aina syötävää löytänyt ja hauskaa on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule. Menen kotiin mieheni kanssa.
Mutta tosiaan, ymmärrän erikoisruokavaliot sairauksien vuoksi. En ilman syytä. Tai siis jokainen saa toki syödä mitä lystää, mutta minusta ei ole minun velvollisuuteni tarjota juuri niitä ruokia joita tietyt ihmiset ihannemaailmassaan syövät. Vaikka oikeasti syövät kaikkea.
Ap
Mun mielestä se nimenomaan on juhlan järjestäjän velvollisuus huolehtia, että kaikilla kutsutuilla on tervetullut ja turvallinen olo. Heillä pitää olla kivaa ja että viihtyvät. Ruokat
...
Omassa suvussani on täysin vegaanisia, maidottomia, munattomia, gluteenittomia ja sokerittomia. Kenellekään ei ole varsinaista sairautta taustalla. Tämän lisäksi on sitten todetut allergiat, joihin kuuluvat pähkinät, sitrushedelmät, tietyt mausteet jne. Kyllä haastavaa on ollut ruokailujen ja kahvittelujen järjestäminen eikä kovin halpaakaan, kun pääruokiakin pitää aina tehdä tai tilata kaksi. Pitopalveluiden hinnat näillä kaikilla rajoitteilla on maksanut 50-70 e/henk. tässä parin vuoden sisällä. Itse huomioin kaikki, mutta ymmärrän ettei kaikkien rahat tai voimat tällaiseen riitä ellei kyseessä ole henkeä uhkaava sairaus.
Mun mielestä se nimenomaan on juhlan järjestäjän velvollisuus huolehtia, että kaikilla kutsutuilla on tervetullut ja turvallinen olo. Heillä pitää olla kivaa ja että viihtyvät. Ruokatarjoilu on yksi tekijöistä ja sen pitää palvella kaikkien tarpeita.
Jos joku gluteeniton syökin kakkua, niin mitä sitten? Hän sen valinnan tekee, et sinä. Hän kärsii seuraukset, et sinä.
Jos gluteeniton on ketotapaus, niin kyllä se gluteeni voi ongelma olla vaikkei osastolle joudu.