Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaan nykyisin kaikkiin kutsuisin, kiitos kutsusta, mutta valitettavasti en pääse paikalle. Teet niin tai näin aina joku on luettelemassa kaikki muiden virheet ja epätäydellisyydet vieraana. 

Jep, ja vieraat tekee samaa heti kun pääsee sinne autoon.😂

Vierailija
42/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Suomessa noin 2 % väestöstä sairastaa keliakiaa, minä yksi heistä. Ottaisin juhlissasi salaattia, perunoita ja riisiä. Jos tarjolla  olisi kalaa, kanaa tai lihaa,  ja jos niiden päälle ei olisi laitettu mitään vehnä(ohra,ruis)jauhomössöä, niin sitä voisin myös ottaa. Jälkkäriksi joisin kahvit :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on autoimmuunisairaus, ei allergia. Suomessa noin 2 % väestöstä sairastaa keliakiaa, minä yksi heistä. Ottaisin juhlissasi salaattia, perunoita ja riisiä. Jos tarjolla  olisi kalaa, kanaa tai lihaa,  ja jos niiden päälle ei olisi laitettu mitään vehnä(ohra,ruis)jauhomössöä, niin sitä voisin myös ottaa. Jälkkäriksi joisin kahvit :) 

Ongelma on nämä huvikseen gluteenitonta ruokavaliota noudattavat. 

Vierailija
44/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein, syököön vammaiset kotonaan. 

Vierailija
45/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ruokavaliolla oleva tuttu ei tunnu ymmärtävän, että hänenkään ruokavalionsa ei sovellu kaikille. Ei etukäteen kysele käykö joku vai ei. Tuntuu luulevan, että kaikki hänen ruokavaliossaan on myös muille hyvää. 

Mun luona sitten on tarkkaakin tarkempi, mitä kelpuuttaa syötäväkseen. Siis vaikka ruokavalio ei estäisi ko tuotteen syömistä, niin sitten se on aina joku muu juttu, mikä tulee esteeksi. 

Tähän loppui mun halu huomioida hänen mieltymyksiä. Kyse on ruokavaliosta mitä on itse halunnut alkaa noudattaa eikä siihen liity allergiat tai sairaudet. Mun mielestä tämä on huonoa käytöstä enkä enää rupea miellyttäjäksi. 

Vierailija
46/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoan tarjoilu on nykyään kyllä vaikeaa. Oli vielä helppoa, kun yhdellä oli vakava allergia ja pystyi huomioimaan sen. Nyt tusinalla on preferenssejä ja siihen päälle nirsoilu. Ihan mahdotonta löytää vaihtoehtoja, jotka sopivat kaikille. Ja jos kyseessä on henkilökohtainen juhla, niin ei jaksa tehdää sataa sorttia tai tarjota vegaanista ja viljatonta. Riski, että ruoka on mautonta ja kaikille jää nälkä on suuri. 

Yleensä ihmiset, joilla oikeasti on jotain oikeita rajoitteita luovivat, ongelma on muut dieettiä noudattavat, jotka tekevät syömisistään numeron, eivätkä jousta näistä mielikuvitusvalioistaan.  Inhoan myös trendikästä annosten jakamista muiden kuin ihan läheisten kanssa, koska pöytään päätyy liian usein kaikkea muuta kuin monipuolista syötävää. 

Ulkomailla työtilaisuuksissa, joissa on tarjoiluja ei yleensä edes ole vaihtoehtoja, korkeintaan kasvisvaihtoehto. 

Vierailija
47/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle nyt sitten ainakin ihan vaan vettä, hedelmiä, salaattia, kasviksia ja vastaavaa monelle ihan ruokavaliosta riippumatta sopivaa.

Noup. Pitopalvelusta tulee kaksi lämmintä ruokaa ja paria erilaista salaattia. Jälkkäriksi kakkua.

Ap

Eli tunnet vieraasi ja aiot tilata ruokaa, joka ei sovi heille. Tulee varmasti mukava tilaisuus. 

Vierailija
48/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille sopivan ruoan tekeminen ole nykyään edes kovasti kalliimpaa. Ja tosiaan sitten jotain buffettyyppistä, mistä löytyy kaikille valikoimaa. 

Omat on kuitenkin juhlasi. Ehkä viimeiset, jos et viitsi vieraita yhtään huomioida.

En aio muita juhlia järjestääkään. Ehkä hyvä niin.

Ap

Juhlat kavereille vittuilemisen vuoksi. Itse  en vaivautuisi. 

Vierailija
49/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Ei ole tuollaista ongelmaa koskaan.

Vierailija
50/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein juhliini lihasopan.  Yksi sattuikin olemaan mielestään vegaani, mutta söi soppaa kun jätti lihapalat ottamatta.  Kahvileivissä oli valinnanvaraa kun sukulainen leipomossa töissä, toi tullessaan 

Miksi pilkkaat tätä "mielestään vegaania", hänhän toimi superjoustavasti tilanteessa, johon joutui? Saitte yhteisen aterian, koska hänellä oli kompromissihalua. Harva pystyy samaan, minkä huomaa tästäkin (passiivis)aggressiivisesta aloituksesta. 

Vierailija
51/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikalla kävi vapaaehtoinen joka kertoi olevansa keliaakikko, suuttui kun ei ollut useinkaan keliaakikoille sopivaa pullaa tarjolla. No myöhemmin oli ihmisiä haastateltu paikallislehteen että mikä on se pääsiäisherkku mitä syövät pääsiäisenä, tämä tyyppi kertoi että mämmi. Se siitä keliakiasta sitten. 

Vierailija
52/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun työpaikalla kävi vapaaehtoinen joka kertoi olevansa keliaakikko, suuttui kun ei ollut useinkaan keliaakikoille sopivaa pullaa tarjolla. No myöhemmin oli ihmisiä haastateltu paikallislehteen että mikä on se pääsiäisherkku mitä syövät pääsiäisenä, tämä tyyppi kertoi että mämmi. Se siitä keliakiasta sitten. 

Mämmiä saa gluteenittomana, päivänsäde :)

Vierailija
53/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet aaltoilevat, ja voivat sallia pieniä määriä haitallisia aineita. Esimerkiksi juuri jälkiruoan verran. Itse laktoosi-intolerantikkona ripuloin housuun jos syön kolmessa ruokalajissa laktoosia, mutta yksi ruokalaji on OK: selviän ilmavaivoilla.

No hyvä, sitten ainakin suolistosairaat voivat syödä jompaa kumpaa pääruokaa ja jättää vaikka salaatit ja jälkkärin väliin.

Ap

Minä ihmettelen kyllä minkälainen pitopalvelu ei tee automaattisesti laktoositonta, en ole vuosiin ollut missään tilanteissa missä ei kaikki maito/kerma pohjaiset tarjottavat ole laktoosittomia 

Vierailija
54/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.

No sillä tavalla menee minunkin mielestäni liiallisuuksiin, että ilmoitetaan erikoisruokavaliot tilaisuuksiin ja sitten syödään kuitenkin sitä kaikille tarkoitettua ruokaa. "Kun nyt on kuitenkin juhlat".

Ap

En söisi pähkinää, kiiviä enkä kalaa vaikka olisi juhlat, tässä maailmassa ei ole niin hyviä juhlia missään koskaan että anafylaksian ottaisin 

Vierailija
55/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gestapo-kyylä ap on tehnyt omat erehtymättömät päätelmänsä ihmisistä, joita hän kutsuu ystävikseen, ja nyt hänen kostonsa on hirmuinen! 

Aikuinen ihminen. 

Vierailija
56/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä ohjenuora, että huomioit sairaudet, mutta muotioikut voivat sitten jättää syömättä sen mikä ei kelpaa. Meilläkin on sukulainen jolla hengenvaarallinen pähkinäallergia, tämän huomioin suklaata myöten kaikessa. Sitten on nämä en tykkää siitä ja tästä tyypit. Milloin milläkin ruokavaliolla.  Siksi laitankin yleensä joka sortin tarjolle omaan kippoon ottakoon ne mikä maistuu.

Vierailija
57/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle nyt sitten ainakin ihan vaan vettä, hedelmiä, salaattia, kasviksia ja vastaavaa monelle ihan ruokavaliosta riippumatta sopivaa.

Noup. Pitopalvelusta tulee kaksi lämmintä ruokaa ja paria erilaista salaattia. Jälkkäriksi kakkua.

Ap

Eli tunnet vieraasi ja aiot tilata ruokaa, joka ei sovi heille. Tulee varmasti mukava tilaisuus. 

Sopii heille kyllä, olen lukemattomat kerrat nähnyt heidän syövän tavallisia ruokia. 

Ap

Vierailija
58/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan kysynyt allergioita juhliin. Hyvin ovat silti syötävää kaikki löytäneet.

Vierailija
59/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille sopivan ruoan tekeminen ole nykyään edes kovasti kalliimpaa. Ja tosiaan sitten jotain buffettyyppistä, mistä löytyy kaikille valikoimaa. 

Omat on kuitenkin juhlasi. Ehkä viimeiset, jos et viitsi vieraita yhtään huomioida.

En aio muita juhlia järjestääkään. Ehkä hyvä niin.

Ap

Juhlat kavereille vittuilemisen vuoksi. Itse  en vaivautuisi. 

Mistä ihmeestä tuollaista sait päähäsi?

Juhlin koska rakastan juhlia ja nyt on aihetta juhlaan. Maksan pitkän pennin syöttääkseni ja juottaakseni läheiseni, en todellakaan aio vi ttuilla yhtään kellekään.

Ap

Vierailija
60/94 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suolistosairaudet aaltoilevat, ja voivat sallia pieniä määriä haitallisia aineita. Esimerkiksi juuri jälkiruoan verran. Itse laktoosi-intolerantikkona ripuloin housuun jos syön kolmessa ruokalajissa laktoosia, mutta yksi ruokalaji on OK: selviän ilmavaivoilla.

No hyvä, sitten ainakin suolistosairaat voivat syödä jompaa kumpaa pääruokaa ja jättää vaikka salaatit ja jälkkärin väliin.

Ap

Minä ihmettelen kyllä minkälainen pitopalvelu ei tee automaattisesti laktoositonta, en ole vuosiin ollut missään tilanteissa missä ei kaikki maito/kerma pohjaiset tarjottavat ole laktoosittomia 

Laktoosittomana varmaan tekevätkin, mutta eivät maidottomana, gluteenittomana ja munattomana. Joku taisi olla kyllä kokonaan vehnättömällä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme