Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa
Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.
Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.
Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".
No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.
Ei välttämättä, laskettavat extras erikoisruokavalioista. Laktoositonto ehkä on ilmaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti allergiset ilmoittavat kyllä listansa joka tapauksessa.
Tuossa joukossa ei ole yhtään vakavasti allergista ihmistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos tilaat pitopalvelusta, niin he kyllä samaan hintaan huomioivat yleisimmät ruokavaliot ja hengenvaaralliset allergiat. Että ihan kiusantekoa. Jos taas teet itse, ymmärrän paremmin. Allergiat kannattaa silti selvittää ja jotenkin huomioida. Ei ole kenellekään kiva, jos joku vieraista lähtee lanssilla.
Kyllä se on syöjän omalla vastuulla mitä suuhunsa työntää, jos ei ruuan tarjoaja erehdytä. Kun ilmoittaa että on ihan normi raaka-aineet, eikä erikoisruokia
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikille sopivan ruoan tekeminen ole nykyään edes kovasti kalliimpaa. Ja tosiaan sitten jotain buffettyyppistä, mistä löytyy kaikille valikoimaa.
Omat on kuitenkin juhlasi. Ehkä viimeiset, jos et viitsi vieraita yhtään huomioida.
Ruuan pitää maistua eikä kauramaito maistu hyvältä missään.
Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.
Ei varmaan haittaa. Eiväthän nuo ole mitään oikeita oireita 😉
Kasvisruoista tuli varoitus
Ruokaviraston mukaan kasvipohjaisempi ravinto parantaa ruokavalion laatua, mutta voi tuoda myös ongelmia.
Ruokaviraston mukaan ravintoaineiden saannissa havaittiin kuitenkin puutteita A- ja D-vitamiinin, tiamiinin (B1-vitamiini), riboflaviinin (B2-vitamiini) sekä naisilla myös folaatin ja raudan osalta.
Nuorilla naisilla raudan saanti saattaa jäädä vähäiseksi, sillä siirtymäruokavalioissa rauta on pääasiassa heikommin imeytyvää ei-hemirautaa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b82e325-1410-4e69-bd4c-b1149535e9d0
Te aikuiset syökää mitä syötte mutta antakaa lapsille lihaa ja kalaa, älkää tuhotko lasten aivoja idealisminne takia.
Lapset rakastavat lihaa ja sylkevät porkkanat lattialle.
Vierailija kirjoitti:
Tee AP tuo minulle, niin tulen seuraavaksi yöksi luoksesi kylään. Piereskelen makkarissasi niin että sulla alkaa silmiä kävelemään ja loppuyön ripuloin vessassa.
Et tule. Menen kotiin mieheni kanssa.
Mutta tosiaan, ymmärrän erikoisruokavaliot sairauksien vuoksi. En ilman syytä. Tai siis jokainen saa toki syödä mitä lystää, mutta minusta ei ole minun velvollisuuteni tarjota juuri niitä ruokia joita tietyt ihmiset ihannemaailmassaan syövät. Vaikka oikeasti syövät kaikkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tule. Menen kotiin mieheni kanssa.
Mutta tosiaan, ymmärrän erikoisruokavaliot sairauksien vuoksi. En ilman syytä. Tai siis jokainen saa toki syödä mitä lystää, mutta minusta ei ole minun velvollisuuteni tarjota juuri niitä ruokia joita tietyt ihmiset ihannemaailmassaan syövät. Vaikka oikeasti syövät kaikkea.
Ap
Miksi haluat tarjota ihmisille ruokaa ja pitää juhlat? Halvemmalla pääsisit jos jättäisit pitämättä.
Vai onko tarkoituksesi vain vittuilla näille ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on mennyt liiallisuuksiin, mutta tekisin kuitenkin kaiken laktoosittomana. Pullan teen nykyisin aina munattomana ja kauramaitoon, koska tulee sillä tavalla parempi rakenne, mutta käytän kyllä aitoa voita.
No sillä tavalla menee minunkin mielestäni liiallisuuksiin, että ilmoitetaan erikoisruokavaliot tilaisuuksiin ja sitten syödään kuitenkin sitä kaikille tarkoitettua ruokaa. "Kun nyt on kuitenkin juhlat".
Ap
Minustakin tuo on törkeää. Joku aika sitten itselleen gluteenitonta erikoisruokaa tilannut työkaverini otti jälkiruokapöydästä ihan tavallista kakkua, koska se näytti paljon paremmalta sen varta vasten hänelle hankitun gluteenittoman pullan sijaan. Arvostus tuota työkaveria kohtaan päättyi siihen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Suolistosairaudet aaltoilevat, ja voivat sallia pieniä määriä haitallisia aineita. Esimerkiksi juuri jälkiruoan verran. Itse laktoosi-intolerantikkona ripuloin housuun jos syön kolmessa ruokalajissa laktoosia, mutta yksi ruokalaji on OK: selviän ilmavaivoilla.
Joopa joo! Suomessa esim. ravintoloissa käytännössä kaikki on jo valmiiksi laktoosittomia. Miten sä pärjäät ulkomailla? Ei tarvi mennä kuin Tanskaan tai Ruotsiin, niin ei siellä kahvilassa ole laktooritonta maitoa kahviin, eikä tuotteet ole laktoosittomia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut kutsuttu?
Ei kaikki pitopalvelut huomioi vaan ottavat lisähintaa, joku laktoositon saattaa mennä. Jos pitopalvelu tekee perinteistä kotiruokaa niin reseptien muuttaminen voi olla haastavaa ja lopputulos eroaa tasoltaan alaspäin hyvälläkin tekijällä. Tässä sitä hienotunteisuutta kysytään kun jonkun on ihan pakko terveyssyistä ottaa ne omat eväät, ei ole kivaa joutua juhlista sairaalaan kun on joku pikku moka käynyt, oikeasti ammattikeittiöissä on ihmisiä jotka eivät ole sisäistäneet laktoosittoman ja maidottoman eroa!
hänelle hankitun gluteenittoman pullan sijaan..
Niinpä, gluteenittoman pullan sijaan. Mennään siitä mistä aita on matalin ja sitten ihmetellään, kun se gluteeniton pulla ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät tee. Kaikki maksaa, paitsi laktoositon, joka on nykyisin normi. Ainesosa luetton toki saa pyytämällä.
Ymmärrän ap.ta varsin hyvin. Ihmiset pärjäävät varsin hyvin matkoilla, työpaikkojen buffeteissa jne., mutta jostain juhlissa vaaditaan ja vaaditaan. Saatetaan pyytää gluteenitonta, mutta ottaakin muuta, kun eihän se pieni määrä mitään haittaa. Vakavasti allergiset ja keliaakikot eivät ole ongelma, koska he osaavat elää sairautensa kanssa.
Kyllähän juntin kieltämättä tunnistaa siitä, että se pahoittaa mielensä kasvisruokavaliosta.
Eihän se ole kuin jättää se rasvainen, havlvin possunpersiejauheliha ostamatta.
Sekasyöjä
Oikein. Suomessa tuo on mennyt ihan yli. Kuulostaa huomionhaulta. Ne, joilla oikeasti joku paha vaiva, tuo varmasti omat eväät.
Eri asia jos allergiset lapset kyseessä, he eivät ymmärrä olla tarkkoina. Mutta aikuinen on itse vastuussa syömisistään.
Vierailija kirjoitti:
hänelle hankitun gluteenittoman pullan sijaan..
Niinpä, gluteenittoman pullan sijaan. Mennään siitä mistä aita on matalin ja sitten ihmetellään, kun se gluteeniton pulla ei kelpaa.
Mihin se gluteenittomuus unohtuu siinä vaiheessa? On ihan ok, että se pulla sitten jää syömättä, mutta miksi vaaditaan kovaan ääneen gluteenitonta ruokaa, kun siitä voidaan tarpeen tullen sitten luistaa?
Eikä ollut mikään täytekakku vs pulla, vaan kuorrutettu kuivakakkupala vs gluteeniton pulla. Yhtä kuivia molemmat.
Vastaan nykyisin kaikkiin kutsuisin, kiitos kutsusta, mutta valitettavasti en pääse paikalle. Teet niin tai näin aina joku on luettelemassa kaikki muiden virheet ja epätäydellisyydet vieraana.
No hyvä, sitten ainakin suolistosairaat voivat syödä jompaa kumpaa pääruokaa ja jättää vaikka salaatit ja jälkkärin väliin.
Ap