Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein päätöksen olla kysymättä erikoisruokavalioista juhlakutsussa

Vierailija
14.01.2026 |

Olen varmaan nyt aivan täysi junttikeisari.

Asia nyt vaan on niin, että kun tiedän 100% varmuudella että yksi kutsutuista on kasvissyöjä ja kourallisella ihmisiä on erikoisruokavalio joka ei perustu mihinkään, niin en halua maksaa ekstraa gluteenittomasta, maidottomasta ja munattomasta ruoasta. Eikä sitä välttämättä kukaan edes söisi. Kasvisruokavaihtoehdon tilasin kyllä.

Nämä loput neljä noudattavat siis erilaisia hankalia ruokavalioita silloin kun se on heille helppoa. Ravintolassa alkuruoka ja pääruoka tilataan muodossa -ton -ton -ton, mutta jälkkäriksi kelpaa kanamunaa ja maitoa sisältävä vaihtoehto koska "kai sitä nyt viikonlopun kunniaksi voi vähän repäistä".

No, ne nyt sitten syö jotka pystyy ja loput saavat keskittyä juomapuoleen.

Kommentit (348)

Vierailija
341/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toden totta, esimerkkisi eivät ole ainakaan tähän mennessä liittyneet omaan tilanteeseeni mitenkään. En osaa sanoa mitä pitopalvelu veloittaa chilistä ja mitä lasagnesta, mutta sen tiedän että erikoisruokavaliotoiveet totta kai nostavat hintaa ja melko varmasti myös hävikkiä. Sen tiedät kyllä sinäkin.

Kerta kiellon päälle. Minä puhun siitä, että valitsee ruokansa niin, että se normiversio sopii myös erikoisruokavalioon. Esim. tuo chili on helposti maidoton, gluteeniton ja munaton kasvisruoka ilman minkäänlaista erikoisruokavaliotoivetta. Mutta älä ymmärrä. Mulle itselleni on kunnia-asia, että meidän juhlissa kaikki tuntevat itsensä tervetulleiksi ja tärkeiksi vieraiksi, eikä se usein ole edes vaikeaa tai kallista.

Turha tätä on jatkaa. Ap kuuluu niihin ihmisiin, joka on mieluummin oikeassa kuin onnellinen. Vieraiden pitäminen ojennuksessa on tärkeämpää kuin viihtyminen. 

Eri

Vierailija
342/348 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toden totta, esimerkkisi eivät ole ainakaan tähän mennessä liittyneet omaan tilanteeseeni mitenkään. En osaa sanoa mitä pitopalvelu veloittaa chilistä ja mitä lasagnesta, mutta sen tiedän että erikoisruokavaliotoiveet totta kai nostavat hintaa ja melko varmasti myös hävikkiä. Sen tiedät kyllä sinäkin.

Kerta kiellon päälle. Minä puhun siitä, että valitsee ruokansa niin, että se normiversio sopii myös erikoisruokavalioon. Esim. tuo chili on helposti maidoton, gluteeniton ja munaton kasvisruoka ilman minkäänlaista erikoisruokavaliotoivetta. Mutta älä ymmärrä. Mulle itselleni on kunnia-asia, että meidän juhlissa kaikki tuntevat itsensä tervetulleiksi ja tärkeiksi vieraiksi, eikä se usein ole edes vaikeaa tai kallista.

Turha tätä on jatkaa. Ap kuuluu niihin ihmisiin, joka on mieluummin oikeassa kuin onnellinen. Vieraiden pitäminen ojennuksessa

Todella hämmentävää tulkintaa. :D En itse osaa ajatella että ojentaisin itse kutsumiani vieraita millään tavalla, enkä keksi miksi.

Mutta tosiaan, en ala syöttää koko konkkaronkalle -tontonia siksi että neljä noudattaa trendiruokavaliota. Se varmaan on selvää ja järkevää.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/348 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"No joo, mutta tuskin se helpommin valmistettava chili sen kalliimpaa pitopalvelunkaan kautta on kuin lasagne? Eiköhän ne pitopalvelutkin pääasiassa hinnoittele materiaali- ja työkustannuksien mukaan palvelunsa. Sorry, mulla ei nyt just ole tismalleen sinun tilanteeseesi sopivaa omakohtaista esimerkkiä. Jos sä et näillä mun esimerkeillä ja selityksillä halua tajuta, mitä tarkoitan sillä, että joustamalla siitä, mitä tarjotaan, voi saada suhteellisen helposti huomioitua erikoisruokavalioita ilman merkittävää hinnannousua, niin mun on pakko todeta, että et sä sit varmaan haluakaan ymmärtää. Minkä olisi toki ehkä jo voinut päätellä aiemmistakin viesteistäsi jo ennen kuin kirjoitin tuota ensimmäistäkään viestiäni."

Järjestimme isot juhlat taannoin isonumeroisen merkkipäivän kunniaksi.

Tarjoilut tilasimme paikalliselta leipomolta.

Kaikki oli automaattisesti laktoositonta, mutta lisäksi tilasimme maidottomat, vegaaniset ja gluteenittomat vaihtoehdot niin makeista kuin suolaisista tarjottavista.

Hävikkiä ei todellakaan syntynyt, koska kaikki, mitä jäi yli juhlista, popsittiin seuraavina päivinä. Paras kakku oli se gluteeniton ja vegaaninen vaihtoehto. Oli varauduttu pakastamaan ylijäämä, mutta ei jäänyt pakastettavaa. 

Nuorisolle maistui, eivätkä kyseenalaistaneet syötäväksi tehtyjä tarjottavia, vaikkei maitoa isompia allergioita ollut kenelläkään.

Vierailija
344/348 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hävikkiä ei todellakaan syntynyt, koska kaikki, mitä jäi yli juhlista, popsittiin seuraavina päivinä. Paras kakku oli se gluteeniton ja vegaaninen vaihtoehto. Oli varauduttu pakastamaan ylijäämä, mutta ei jäänyt pakastettavaa. 

Nuorisolle maistui, eivätkä kyseenalaistaneet syötäväksi tehtyjä tarjottavia, vaikkei maitoa isompia allergioita ollut kenelläkään."

Pyrin juuri siihen, etten maksa ruoasta jota joudun itse syömään sitten seuraavat päivät. Saan sen viikon ruoat edullisemmin ihan itse valmistettua.

Toki jotain jää varmasti yli joka tapauksessa, ja parempi niin kuin että loppuu kesken.

Ap

Vierailija
345/348 |
20.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hävikkiä ei todellakaan syntynyt, koska kaikki, mitä jäi yli juhlista, popsittiin seuraavina päivinä. Paras kakku oli se gluteeniton ja vegaaninen vaihtoehto. Oli varauduttu pakastamaan ylijäämä, mutta ei jäänyt pakastettavaa. 

Nuorisolle maistui, eivätkä kyseenalaistaneet syötäväksi tehtyjä tarjottavia, vaikkei maitoa isompia allergioita ollut kenelläkään."

Pyrin juuri siihen, etten maksa ruoasta jota joudun itse syömään sitten seuraavat päivät. Saan sen viikon ruoat edullisemmin ihan itse valmistettua.

Toki jotain jää varmasti yli joka tapauksessa, ja parempi niin kuin että loppuu kesken.

Ap

Ei sitä todellakaan viikoksi jäänyt syötävää.

Tosin ei ollut myöskään tarvetta laskea sentin tarkkuudella tarjoilujen hintaa (toki isosta tilauksesta saimme luonnollisesti kivan alennuksen, mikä aina ilahduttaa).

Vierailija
346/348 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jokun pähkinä allerginen syö ja saa pienen annoksen piilo pähkinää, ja muuttuu punaiseksi ja turpoo naamasta kun pullataikina ja kuolee ja sinä saat kuolemantuottamus syyteen.nykyään kun keikessa melkein lukee, että saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää.

Allergioita ei kyseisellä porukalla ole.

Ap

Ok eli tukehtuu kunnon läski pihviin ja ituhippi ystävät ja sukulaiset haastaa oikeuteen taposta, tai kuolemantuottamuksesta ja kun yritätte haimlik otetta ja kylkiluut murtuu niin tulee vielä törkeä pahoinpitely päälle.🤪😃😃

Mikä on haimlik? Lik on ruotsiksi ruumis... Heimlichin kyllä tiesän.

Vierailija
347/348 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään sitä mautonta, hajutonta, väritöntä ja ilotonta kaikille, kun Pirkkokyllikki on keksinyt itselleen taas jonkun muotisairauden.

Muistaako kukaan, mikä se oli viime kerralla?

Vierailija
348/348 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ne juhlat oli? Saiko AP hakemansa tyydytyksen näistä ruokavaliohässäköistä? Ainakin aikaa näkyy olla vänkäämiseen 😂. Senkin energian olisi voinut käyttää moneen muuhun tärkeämpään asiaan. Ihme kontrollointia ja pikkuasioista niuhoamista. En tajua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme