Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vastaat tuttavalle, joka kertoo sairastavansa parantumatonta syöpää?

Vierailija
12.01.2026 |

Kysymys otsikossa. 

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan siunausta, Hän kutsuu sinut nyt takaisin, taivaassa on hyvä olla.

Ai kauheeta, jos mulle noin sanoisit. Hetken tuijottaisin sinua, ehkä malttaisin olla sanomatta mitään. 

Kauheeta kun joku luulee että taivaassa olis hyvä.  Jopa sulle.  Kyllä siihen pitää jotain rumaa sanoa. 

Mietihän nyt pikkuhetki, yritä edes. Mielummin minä eläisin täällä maanpäällä kenties vähemmän hyvässä, kuin kuolisin, vaikka taivaassa muka olisi hyvä. Oikeastaan kukaan ei tiedä, onko jotain taivasta edes, saati, onko siellä hyvä tai parempi. Kääntäen, aika pskaa pitää elämän olla, jos pitää jotain abstraktia tuntematonta hyvänä. Olen tätäkin pohtinut kun lapseni kuoli. Tiedän, että hän olisi halunnut elää/ei hän olisi halunnut kuolla.

Vierailija
62/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että sepä odottamaton uutinen. Sitten kysyisin hiukan syövästä, hoitosuunnitelmasta, voinnista jne. Lopuksi sanoisin, että voimia tulevaan. Tuttavalle en ehkä tukea tarjoaisi sen kummemmin. Ystävät sitten onkin oma lukunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro jos tarvitset apua tai haluat jutella. 

Vierailija
64/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä muista mitä sanoin kun hän kertoi. Mutta ei se vaikuttanut ystävyyteemme millään lailla. Soittelimme ja tapasimme kuten ennenkin. No, ero oli se, että minä kuljin sen 100 km mitä meillä oli välimatkaa kun kaveri oli saattohoidossa.

Vierailija
65/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän miltä sinusta tuntuu.

Vierailija
66/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin heipat,ja että koittaa pärjäillä..

Vierailija
67/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sairastanut vakavan syövän. En odottanut vierailta mitään sanomisia, minusta oli mukava kun tutut kävivät katsomassa. Siinä juteltiin niitä näitä, arkisia asioita. Jotkut kävijät tuntuivat arastelevan tilannetta. Ehkä kyseessä oli jonkinlainen pelko syövän osumisesta omalle kohdalle, kun nykyään taitaa melkein joka neljäs sairastua siihen jossain vaiheessa. 

Jatkossa varmaan vielä enemmän liikkumattomuuden, punkeroitumisen ja huonojen ruokailutottumusten takia. Monia syöpiä osataan kuitenkin jo hoitaa.

Ihmiset arastelevat parantumattomasti sairastuneen kohtaamista, koska he eivät tiedä mitä pitää sanoa ja mistä voi puhua. Pelätään, että sanotaan jotain tökeröä tahtomattaan ja sairas loukkaantuu. Ja mistä voi sairaan kanssa puhua, ettei hänelle tule paha mieli. Sitten miettii, että voiko puhua uudesta keittiöstä, parisuhdeongelmista tai kesälomasuunnitelmista kun toisella on kaksi kuukautta elinaikaa. Tässä valossa kaikki puheenaiheet tuntuvat sopimattomilta.

Vierailija
68/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jumalan siunausta, Hän kutsuu sinut nyt takaisin, taivaassa on hyvä olla.

Ai kauheeta, jos mulle noin sanoisit. Hetken tuijottaisin sinua, ehkä malttaisin olla sanomatta mitään. 

Kauheeta kun joku luulee että taivaassa olis hyvä.  Jopa sulle.  Kyllä siihen pitää jotain rumaa sanoa. 

Mietihän nyt pikkuhetki, yritä edes. Mielummin minä eläisin täällä maanpäällä kenties vähemmän hyvässä, kuin kuolisin, vaikka taivaassa muka olisi hyvä. Oikeastaan kukaan ei tiedä, onko jotain taivasta edes, saati, onko siellä hyvä tai parempi. Kääntäen, aika pskaa pitää elämän olla, jos pitää jotain abstraktia tuntematonta hyvänä. Olen tätäkin pohtinut kun lapseni kuol

Se oli se toinen joka uskoi niin.  Oliko paha?

Vierailija
69/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin vakavasti ja kerroin siitä parhaalle ystävälleni. Hänen reaktionsa oli jotakuinkin tällainen:

"Voi HERRAJESTAS! Oon tosi pahoillani. Kauheeta! Hirveää! Mä en vois elää tollaisen asian kanssa!"

Vierailija
70/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaaleja juttuja puhuisin. Itse sairastan parantumatonta verisyöpää, mutta lääkitys pitää sen kurissa toistaiseksi. Kun sairastuin, osa tutuista katosi kokonaan kun niitä kai ahdisti mun tauti. Jatkoin elämää normaalisti. Jos tähän kuolisi, haluaisin tehdä kaikkea hauskaa ennen sitä. 

Niin minäkin sairastan, ja minullekin saa puhua normaaleja juttuja. Ilahdun kuitenkin kun ihmiset kysyvät vointiani, ja koska leukemia on minulle (sattuneesta syystä) iso asia, puhuisin siitä, myös peloistani, jos joku jaksaisi kuunnella. Pari tuttavaa lupautui olemaan tukenani mutta ei ole sen koommin pitänyt yhteyttä eikä vastaa viesteihini. En siis saa tarvita heitä.

Parantumatonta syöpää sairastavan elämä ei jatku normaalisti. Epänormaalista tulee uusi normaali, ja sairauden ehdoilla mennään. Vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
71/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miltä sinusta tuntuu.

Et tiedä, ellet itsekin sairasta parantumatonta syöpää. Ja vaikka sairastaisitkin, et sittenkään voi tietää miltä toisesta tuntuu. Tiedät korkeintaan sen miltä sinusta tuntuu.

Vierailija
72/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin vakavasti ja kerroin siitä parhaalle ystävälleni. Hänen reaktionsa oli jotakuinkin tällainen:

"Voi HERRAJESTAS! Oon tosi pahoillani. Kauheeta! Hirveää! Mä en vois elää tollaisen asian kanssa!"

Ja loput ajasta meni siihen, että sinä lohduttelit itkevää ystävääsi?

Vierailija
73/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin heipat,ja että koittaa pärjäillä..

Siihen loppuisi teidän tuttavuutenne, eikä kumpikaan teistä menettäisi mitään.

Vierailija
74/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että sepä odottamaton uutinen. Sitten kysyisin hiukan syövästä, hoitosuunnitelmasta, voinnista jne. Lopuksi sanoisin, että voimia tulevaan. Tuttavalle en ehkä tukea tarjoaisi sen kummemmin. Ystävät sitten onkin oma lukunsa.

Voimien toivottaminen on haistattelua.

Vierailija
75/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuttava ei ole tällaista kertonut, olen kuullut asiasta muuta kautta. Mutta tuntemattomat kertovat puhelimitse näin aina silloin tällöin. Kommentoin jotakuinkin näin:

"Voi ei, onpa todella ikävää. Kamala tilanne", hidastan puhettani ja osoitan että otan tilanteen vakavasti. Sitten keskustelu jatkuu tavalla tai toisella, kiire loppuu siihen. Kuuntelen ja tsemppaan usein enemmänkin kuin "kuuluisi".

Vierailija
76/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs ystäväni sanoi kun olin hänelle kertonut saaneeni diagnoosin parantumattomasta, vakavasta sairaudesta, että onneks mulla ei o.

Vierailija
77/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaan. 

Vierailija
78/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eräs ystäväni sanoi kun olin hänelle kertonut saaneeni diagnoosin parantumattomasta, vakavasta sairaudesta, että onneks mulla ei o.

Suutuitko?

Vierailija
79/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suutuitko?

No en suuttunut, mutta tuli vaan sellainen mitätön olo, paha mieli. Ollaan edelleen ystäviä.

Vierailija
80/149 |
12.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on just mitä monet pelkäävät, että suusta lurahtaa ulos jotain tyhmää mitä ei tarkoittanut ja sairastunut ottaa siitä nokkiinsa lopuksi elämäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kaksi