Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi et hoida lapsiasi ja nauti heidän ainutkertaisesta lapsuudestaan? Kyllä sinne luokkaan ehtii.

Vierailija
2/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kunnassa, jossa on suorastaan ylpeilty koulupuolen säästöillä. Opettajien sijaisiksi otetaan mahdollisuuksien mukaan niitä, joille ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa. Siksi tällainen pätevä aineenopettaja on ollut valmistumisesta asti ilman työtä, kun ennen sitä oli tarjolla sijaisuuksia.Minä en pääse edes haastatteluun, kun opettajanpaikkoja haen, vaativampiin ehkä joskus.

Mutta nauti nyt elämästäsi. Tiedäthän sinä, että lapset voivat olla hoidossa vaikka sinä et ole töissä. Vaihda se nyt osa-aikahoidoksi, niin sinun ei tarvitse maksaa koko kuukaudelta, jos ovat vain muutamia päiviä töissä.

Lähdetään poimimaan marjoja ja sieniä, säilötään niitä talven varalle, ja kun illat pimenevät, ryhdytään opiskelemaan taas jotain omaksi iloksi ja muiden kauhuksi. Vaikka sitten hopeakorujen tekoa tai kuntonyrkkeilyä kansalaisopistossa, tai tähtitiedettä avoimessa yliopistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin kakkosen kommentti kuvaa poelottavan hyvin joidenkin opettajien asennetta oppilaisiinsa - niitähän tulee ja menee satoja, ei niiden niin väliä. Eivät ole yksilöitä eivätkä ainutkertaisia, joten sama se, vaikka niiden kanssa sählälisi miten.

Toiseksikin ap.n ongelmahan on nimenomaan siinä, että pitkän vanhempain- ja hoitovapaan jälkeen hän ei löydä enää töitä, koska hänellä ei enää ole suhteita ja ammattitaitokin vanhenee koko ajan. miten ihmeessä asian voisi kuvitella parantuvan, jos viettää vielä pidempään työmarkkinoiden ulkouolella? Lähinnä tilanne siitä vain pahenee.

Hänen kannattaisi mennä johonkin kursseille, joilla pystyisi todistamaan tuoreita tietojaa nja aktiivisuuttaan ja tietysti ilmoittautua myös sijaispankkiin. Kyllä ne sijaisuudet alkavat jo ennen flunssakautta, mutta tietysti nekin ensin menevät sellaisille, jotka jo kouluissa tunnetaan ja joihin jo luotetaan. Uudet tulokkaat ovat listan hännillä... Mutta kyllä se tilanne vähitellen siitä paranee.

Vierailija
4/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka eilen illalla itki kurjaa oloaan:( Kaikki kaverit Fb:ssä hehkuttaa uusia työpaikkojaan ja mulla ei oo muuta kun ens viikolla alkava parin viikon sijaisuus.

Olen aineenope joista on hurjasti ylitarjontaa. Valmistumisen jälkeen meni pari vuotta pitkissä sijaisuuksissa, nyt on ollut pari vuotta vain pätkää.

Loppukeväään olin erityiskoulussa ja sain todella ihanaa palautetta. Nyt en kuitenkaan kelpaa mihinkään. Ei tunnu kivalta, ei:(

Vierailija
5/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineope ja työllistynyt muualle kuin kouluihin. Tavallaan harmittaa, että ei ole oman alan töitä, mutta omaa ammattitaitoa voi hyödyntää muuallakin. Pääasia on, että on töitä ja taloon tulee leipää. Tosin teen pätkätöitä, mutta odotan innolla aikaa, jolloin yksityiskouluja tulee enemmän kuin mitä niitä nyt on. Sitten meitäkin tarvitaan.

Vierailija
6/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko he olleet muodollisesti täysin pätemättömiä tai ainakin vähemmän pätevyyttä kuin sinulla?

Mitä kuuluisi tehdä asialle?

Hesassa kysyttiin vielä puoluekirjaa 2000-luvun alussa joltakin ainakin. Sehän ennen pitikin olla!

Vierailija
7/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaistanut (muodollisesti) päteviä, koska täällä Oulun alueella on hurja ylitarjonta opettajista. Kun yhtä paikkaa hakee 150 pätevää, niin on selvää että kaikille ei töitä löydy.

Tänä vuonna vaan tuntuu että kaikki opiskelukaverit ovat saaneet töitä paitsi minä:( Monet heistä toki ovat muuttaneet pk-seudulle tai maakuntiin. Itsellä ei perheen takia onnistu tuo lähteminen..

- 5

Vierailija
8/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijaistanut (muodollisesti) päteviä, koska täällä Oulun alueella on hurja ylitarjonta opettajista. Kun yhtä paikkaa hakee 150 pätevää, niin on selvää että kaikille ei töitä löydy.

Tänä vuonna vaan tuntuu että kaikki opiskelukaverit ovat saaneet töitä paitsi minä:( Monet heistä toki ovat muuttaneet pk-seudulle tai maakuntiin. Itsellä ei perheen takia onnistu tuo lähteminen..

- 5

Oulun tilanne on todella surkea tältä osin. Oulussa on muukin työttömyys mm. nuorisotyöttömyys räjähtänyt käsiin.

Vierailija
9/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin kolme vuotta sitten aineenopeksi Jväskylästä. Olen onneksi saanut tehdä melko pitkiä sijaisuuksia, mutta viran saamisesta ei toivoakaan, vaikka haen joka ikistä Suomessa auki olevaa virkaa. Usein en pääse edes haastatteluun, ja sitten tulee tieto, että virkaan on valittu joku viime vuonna valmistunut nuorimies... Tai vanhempi nainen. Olen pitkittänyt perheen perustamista työnsaannin toivossa, mutta kolmekymppiä jo kolkuttelee... Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Vierailija
10/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin kolme vuotta sitten aineenopeksi Jväskylästä. Olen onneksi saanut tehdä melko pitkiä sijaisuuksia, mutta viran saamisesta ei toivoakaan, vaikka haen joka ikistä Suomessa auki olevaa virkaa. Usein en pääse edes haastatteluun, ja sitten tulee tieto, että virkaan on valittu joku viime vuonna valmistunut nuorimies... Tai vanhempi nainen. Olen pitkittänyt perheen perustamista työnsaannin toivossa, mutta kolmekymppiä jo kolkuttelee... Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Älä pilaa elämääsi. Jos haluat perheen, perusta se nyt. Muutoin menee parhaat vuodet ohi. On totta, että naisia syrjitään työmarkkinoilla. Olen kokenut sen itsekin. Perustin perheen ja teen pätkätöitä. Muuten olisi jäänyt perhe perustamatta. Olin jo reilusti yli kolmikymppinen ekassa raskaudessani ja turhaan odotin sitä työpaikan saamista. Minullekin on käynyt niin, että kun olen hakenut paikkaa, siihen on valittu joku mies tai sitten joku siinä sijaisuutta jo tehnyt.

Vierailija
11/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pilaa elämääsi. Jos haluat perheen, perusta se nyt. Muutoin menee parhaat vuodet ohi. On totta, että naisia syrjitään työmarkkinoilla. Olen kokenut sen itsekin. Perustin perheen ja teen pätkätöitä. Muuten olisi jäänyt perhe perustamatta. Olin jo reilusti yli kolmikymppinen ekassa raskaudessani ja turhaan odotin sitä työpaikan saamista. Minullekin on käynyt niin, että kun olen hakenut paikkaa, siihen on valittu joku mies tai sitten joku siinä sijaisuutta jo tehnyt.

Milläs minä elätän sen perheen? Hyvä kun itse tulemme toimeen. :/ Minusta on vastuutonta alkaa vain lisääntyä ilman huolta huomisesta... No, pari vuotta on vielä akaa katsella, sitten pitää alkaa miettiä asiaa ihan tosissaan.

Vierailija
12/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs minä elätän sen perheen? Hyvä kun itse tulemme toimeen. :/ Minusta on vastuutonta alkaa vain lisääntyä ilman huolta huomisesta... No, pari vuotta on vielä akaa katsella, sitten pitää alkaa miettiä asiaa ihan tosissaan.

Oma kokemukseni oli se, että teen pätkätöitä ja tein muulla kuin opetusalalla heti, kun huomasin, etten saa opettajan töitä. Sillä tavalla sinäkin pärjäät varmasti. Toki jaan kanssasi surun siitä, ettei ole oman alan töitä, mutta olen kiitollinen äitiydestä, joka oli luisua sivu suun, koska odotin turhan kauan sitä työpaikkaa. Älä tee samaa virhettä kuin minä. Opettajakoulutusta arvostetaan muuallakin työelämässä kuin vain kouluissa. Onneksi.

Vierailija
13/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni oli se, että teen pätkätöitä ja tein muulla kuin opetusalalla heti, kun huomasin, etten saa opettajan töitä. Sillä tavalla sinäkin pärjäät varmasti. Toki jaan kanssasi surun siitä, ettei ole oman alan töitä, mutta olen kiitollinen äitiydestä, joka oli luisua sivu suun, koska odotin turhan kauan sitä työpaikkaa. Älä tee samaa virhettä kuin minä. Opettajakoulutusta arvostetaan muuallakin työelämässä kuin vain kouluissa. Onneksi.

teet?

Itse olen saanut valmistumiseni (08) jälkeen aina sijaisuuden. Pätkiä olen tehnyt kyllästymiseen asti. Työhistoriani näyttää sirpaleiselta, kun olen seilannut yläkoulusta aikuisten pariin. Näyttää ehkä siltä, että en viihdy missään kauan, vaikka tosiasia on, että mulla on ollut aina joku sijaisuuden pätkä. Osan olen saanut roikkumalla samassa paikassa tekemässä pätkiä ja osan olen saanut taktiikalla, että olen paikalla silloin, kun kukaan muu ei ole, eli napsinut ns. viime hetken paikkoja. Aiemmin oli aina se tilanne, että tarjolla oli kaksi paikkaa, joista toiseen sanoin sitten ei. Tänä kesänä olen juossut itkuun asti haastatteluissa, mutta näyttää siltä, että syksyyn en saa mitään. Vielä pari haastattelua edessä, mutta epäilen...

Jos en saa töitä, teen avoimen kautta tutkintoa täydentäviä opintoja, jos pääsisi joskus edes pätkistä eroon.

Vierailija
14/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä ei puhuta? Esimerkiksi Tampereella hiljattain valmistuneiden kieltenopettajien tilanne alkaa olla se, että paikan saa sellainen hakija jolla on kahdesta aineesta syventävät opinnot suoritettuna. Siis kaksi gradua! Missä muussa ammattissa vaaditaan näin paljon?

Vierailija
15/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä ei puhuta? Esimerkiksi Tampereella hiljattain valmistuneiden kieltenopettajien tilanne alkaa olla se, että paikan saa sellainen hakija jolla on kahdesta aineesta syventävät opinnot suoritettuna. Siis kaksi gradua! Missä muussa ammattissa vaaditaan näin paljon?

aika monessa työpaikassa vaaditaan kahta tutkintoa. Yksi tutkinto alkaa olla jo niin monella, että töihin pääsee suhteilla.

Vierailija
16/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen aineope, niin tähän aineeseen liittyvää työtä on muualla tarjolla ja sellaista olen tehnyt. Sitä on pätkissä, mutta huomattavasti pidempiä pätkiä kuin jotkut opettajien sairauslomasijaisuudet.

Mieti, missä voisit hyödyntää omaa osaamistasi. Opettajia on liikaa. Sen jälkeen elämä alkoi taas hymyillä, kun myönsin tilanteen itselleni ja lähdin tekemään muuta.

Vierailija
17/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen aineope, niin tähän aineeseen liittyvää työtä on muualla tarjolla ja sellaista olen tehnyt. Sitä on pätkissä, mutta huomattavasti pidempiä pätkiä kuin jotkut opettajien sairauslomasijaisuudet. Mieti, missä voisit hyödyntää omaa osaamistasi. Opettajia on liikaa. Sen jälkeen elämä alkoi taas hymyillä, kun myönsin tilanteen itselleni ja lähdin tekemään muuta.

toisaalta omalta alaltani on liikatarjontaa ja töihin tulee muitakin tutkintoja suorittaneita, joten kilpailu on vieläkin kovempaa kuin open paikoista.

Vierailija
18/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman ekonomi-juristin, mutta heille olisi löytynyt kyllä töitä yhdelläkin tutkinnolla. Halusivat vain kehittää itseään ja päästä uralla eteenpäin yhden tutkinnon tyyppejä nopeammin.

Kieltenopettajilta tilanne on toinen, koska edes perusduunia ei tunnu saavan ilman kahta gradua.

aika monessa työpaikassa vaaditaan kahta tutkintoa. Yksi tutkinto alkaa olla jo niin monella, että töihin pääsee suhteilla.

Vierailija
19/1500 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen muutaman ekonomi-juristin, mutta heille olisi löytynyt kyllä töitä yhdelläkin tutkinnolla. Halusivat vain kehittää itseään ja päästä uralla eteenpäin yhden tutkinnon tyyppejä nopeammin. Kieltenopettajilta tilanne on toinen, koska edes perusduunia ei tunnu saavan ilman kahta gradua.

mutta aika usein joutuu uudelleenkouluttautumaan, jos ja kun oma ala ei olekaan enää se, joka työllistää.

Jos työtä hakee monta samanlaisen tutkinnon opiskellutta, niin siitä toisesta tutkinnosta on aina hyötyä, jos sen saa jotenkin liittymään työhönsä. Myös opettajilla, vaaditaan vähän erikoistumista, jos meinaa lyödä muut.

Ja usko paperin voimaan on suuri. Itselläni on kokemusta erityisalalta pari vuotta, mutta ei opintoja siitä. Siksi ohitse kiitää opettaja, jolla on tutkinto tai opintoja ko. alalta.

Vierailija
20/1500 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös luokanopettaja, joka jäi äityislomalle 9.1.2012. Jään työttömälle kolme kuukauden jälkeen. Harmittaa tosi paljon. Olen ollut sijaisena vajaa viisi vuotta ja olen hakennut töihin. Ei mihinkään pääse. Meidän vauvalla on hoitaja kotona. Mummo jää eläkkeelle ja hoitaisi häntä. Olen tosi harmittaa!!!! Olen ollut aikaisemmin 16v lasten/sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Oli vakituinen paikka, jonka sanoin irti kun valmistuin kasvastustieteenmasteri/luokanopettajaksi v. 09/2009. Ylimääräisenä on erityisopettaja cumu ja näyttötutkimus tutkinto 25op.

Järkyttävää, että vaikka kouluttaa itseensä ei saa töitä. Silloin kuin tein epäpätevänä sijaisuukisia sanottiin, että kyllä sitten saat töitä kun olet pätevä. Eipä niitä näy olevan. Paljon myös suhteella pääsee opettajia töihin ja epäpäteviä, joilta puuttuu pätevyys. Tällä hetkellä riittääkö rahkeet enään opiskella perheen keskellä vielä lisää. Meillä on neljä lasta ja ikä alkaa olla minulla on paljon (39v). Tunnen itseni myös tuhaksi ja surkeaksi, kuin sinä!

Kohtalokaveri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän