Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶

Vierailija
12.01.2026 |

...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.

Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi.  Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.

Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.

Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.

Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.

En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.

Kommentit (651)

Vierailija
561/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänekkäimmät sähköautovastustajat ovat pääasiassa perussuomalaisia motoristeja ja kaikki heidän juttunsa persustuu valehteluun ja vääristelyyn.

Minä olen perussuomalainen ja 3 kk:n päästä ostan ensimmäisen sähköautoni. Mutta en mitään pikkuakku-nuhapumppua.

En ymmärrä kuinka tähän vaikuttaa puolue.

Vierailija
562/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TM 2026 Talviautovertailun kaksi mukana ollutta polttomoottoriautoa eivät suoriutuneet edes ensimmäisestä etapista hyytymättä. VW T-Roc uuvahti jo junamatkalla ja tarvitsi apuvirtaa Rovaniemellä. Dacia Bigsterin kojelautaan syttyi joulukuusen valot Sodankylässä, kun autoletka oli matkalla Saariselälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äänekkäimmät sähköautovastustajat ovat pääasiassa perussuomalaisia motoristeja ja kaikki heidän juttunsa persustuu valehteluun ja vääristelyyn.

Minä olen perussuomalainen ja 3 kk:n päästä ostan ensimmäisen sähköautoni. Mutta en mitään pikkuakku-nuhapumppua.

En ymmärrä kuinka tähän vaikuttaa puolue.

Totta kai siihen vaikuttaa puolue. Ei tarvitse kuin seurata PS-läisen liikenneministerimme sekoiluja.

Vierailija
564/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

TIeto kulkee vähän hitaasti PSään siksi se teeskentelee yhä sähköautovastaista puoluetta.

PS alkaa pää märkänä suojella sähköautoilua mm. veronkorotuksilta siinä vaiheessa kun köyhälle PSäänestäjälle on huomattavasti halvempaa ajella viiden tonnin sähköautolla kuin viiden tonnin bensarohjolla.

Eikä tähän ole montaa vuotta enää.

Vierailija
565/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ajakoon sellaisella autolla, joka sopii omaan tarpeeseen ja johon omat tai lainatut rahat riittävät. Itse en vielä pärjää sähköllä, mutta ymmärrän, että moni muu pärjää.

Vierailija
566/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä korjaamo palauttaa parilla tuhannella eurolla ranget takas  100% kun akku on kulahtanut. En ketä ostaa/ottaa vaihdossa 200 tkm ajetun sähkärin. Ei kukaan.

Vierailija
567/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en sähköautosta vaihda enää polttikseen vaikka mikä olisi. Joo, talvella on isompi kulutus ja joutuu lataamaan useammin, mutta mitä sitten. Sähköauton ajomukavuus ja arjen helppous on aivan eri planeetalta.

Se on jännä, miten polttisfanaatikot eivät usko tätä vaikka jokainen sähköauton omistava tietää tämän ja sanoo samaa. Miksi ei voi vain uskoa eikä väittää vastaan vaikkei ole mitään kokemusta sähköautoista? En väitä etteikö polttiksessa ole omat hyvät puolensa, mutta se ei poista sitä, että sähköauto on hyvä auto.

Vierailija
568/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun tulee n. 800km rangella oleva sähköauto, jossa on mahdollisuus 2 pt-paikkaan ja sähkötoimiseen pt-nostimeen, muutamaan istumapaikkaan, lämpiää/jäähtyy 5-10 minuutissa mukavaan sisälämpötilaan ja kokonaiskustannukset käteisellä/rahoituksella/leasingilla ovat vastaavaan polttisautoon vastaavalla maksutavalla verrattaessa edullisemmat, niin voin harkita 3 tällaisen sähköauton hankkimista. Lämmin talli löytyy jokaiselle valmiiksi, joten liikkeelle lähtö pitäisi niin polttiksella kuin sähköllä onnistua "joka tapauksessa".

Vierailija
569/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sähköautot tulivat markkinoille, vanhoilla jäärillä tuli yks kaks hirveä tarve lähteä siirtämään venettä 40 asteen pakkasessa Helsingistä Kuusamoon ilman välipysähdyksiä.

Kun olen ajellut (täyssähköautolla tietysti) tuota väliä kovillakin pakkasilla, en ole nähnyt yhtään venetraileria. Ilmeisesti jäärät ovat huomanneet, että dieselin tankissa onkin kesälaatua tai AdBlue on jäätynyt.

No nää samat jäärät vahtoaa leuka väpättäen miten sähköautot roihahtavat helposti tuleen, mutta tilastot kertovat kyllä jotain ihan muuta: polttomoottoriauton risti syttyä ja palaa on moninkertainen.

Vierailija
570/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ajakoon sellaisella autolla, joka sopii omaan tarpeeseen ja johon omat tai lainatut rahat riittävät. Itse en vielä pärjää sähköllä, mutta ymmärrän, että moni muu pärjää.

Lue: rahasi eivät riitä sähköautoon

Vierailija
571/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ajokilometrit on lisääntyneet sähköauton hankinnan jälkeen. Halpaa ja helppoa. 

Vierailija
572/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tulee n. 800km rangella oleva sähköauto, jossa on mahdollisuus 2 pt-paikkaan ja sähkötoimiseen pt-nostimeen, muutamaan istumapaikkaan, lämpiää/jäähtyy 5-10 minuutissa mukavaan sisälämpötilaan ja kokonaiskustannukset käteisellä/rahoituksella/leasingilla ovat vastaavaan polttisautoon vastaavalla maksutavalla verrattaessa edullisemmat, niin voin harkita 3 tällaisen sähköauton hankkimista. Lämmin talli löytyy jokaiselle valmiiksi, joten liikkeelle lähtö pitäisi niin polttiksella kuin sähköllä onnistua "joka tapauksessa".

Kuinka usein kuskailet pyörätuoli-ihmisiä 800km kusitauotta?

Vierailija
573/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska he fanaattisesti vastustavat niitä ja heillä on mielipiteitä. Aivan kuten sähköautofanaatikot kehuvat omiaan ja dissavat polttiksia. Mitä väliä? Jokainen ajakoon sillä mihin rahkeet riittää ja mistä pitää.

Vierailija
574/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittäisi mutta ei enää siihen riskiin että pitäisi tuplata auton hankintahinta esim. vuoden päästä uuden akun takia.

Vierailija
575/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittäisi mutta ei enää siihen riskiin että pitäisi tuplata auton hankintahinta esim. vuoden päästä uuden akun takia.

Eli rahat eivät riitä akkutakuulliseen.

Vierailija
576/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä autoilla on yleisesti 8 vuoden akkutakuu ja akkumoduleita saa korjattua jo nyt aika edullisesti saatikka tulevaisuudessa 10 vuoden päästä.

Vierailija
577/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sähköautot tulivat markkinoille, vanhoilla jäärillä tuli yks kaks hirveä tarve lähteä siirtämään venettä 40 asteen pakkasessa Helsingistä Kuusamoon ilman välipysähdyksiä.

Kun olen ajellut (täyssähköautolla tietysti) tuota väliä kovillakin pakkasilla, en ole nähnyt yhtään venetraileria. Ilmeisesti jäärät ovat huomanneet, että dieselin tankissa onkin kesälaatua tai AdBlue on jäätynyt.

No nää samat jäärät vahtoaa leuka väpättäen miten sähköautot roihahtavat helposti tuleen, mutta tilastot kertovat kyllä jotain ihan muuta: polttomoottoriauton risti syttyä ja palaa on moninkertainen.

Sehän ei tavallaan kiinnosta onko riski moninkertainen jos seuraukset ei ole vakavat. Toisin kuin sähköautojen paloissa jotka voivat olla räjähdysmäisiä, vaikeasti sammutettavia tai tapahtua tilanteissa joissa kukaan ei ole reagoimassa paloon samantien. Polttikset palaa yleensä tien sivuun. Sähköautot taas esim. latauksessa jolloin koko kiinteistö voi mennä samalla.

Vierailija
578/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli rahat eivät riitä akkutakuulliseen.

Eli allekirjoitat sen että akkutakuuttoman sähköauton ostaminen on suhteettoman kova riski kuluttajalle.

Vierailija
579/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ajat vuoden aikana yli 160000km, niin akkutakuu on loppunut

Vierailija
580/651 |
26.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin ajaa uutta Toyotan hybridiä niin sehän oli kylmä kuin ruumisarkku. Sähköautossani taas tulee lämmintä ilmaa heti sisään kun lähtee ajamaan vaikka ei olisi edes esilämmittänyt.

Hauska että TM:n testissä taas useampi sähköauto ei pystynyt lämmittämään kabiinia samalla kun tehtiin matkaa, kun startti tapahtui kylmillä autoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan