Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sähköautoja vastustavien jutuissa jäiset sähköautot hyytyvät pakkaseen, mutta Tekniikan Maailman talviautovertailussa sähköautot..🥶

Vierailija
12.01.2026 |

...ovat vertailun parhaat autot? Talviautovertailu tehtiin Lapissa ja mukana oli myös polttomoottoriautoja. Vertailun viimeinen oli polttomoottoriauto.

Ja Tekniikan Maailman on vielä erillisessä jutussa maininnut sähköauton hyväksi puoleksi hyvät talviominaisuudet. Ei vaaraa polttoaineen ja AdBluen jäätymisestä. Ei tarvetta lämmittää moottoria, että saa auton sisältäkin lämpimäksi.  Isosta akusta riittää virtaa tehokkaisiin lämmitysvastuksiin. 12 voltin akkua ei tarvitse rasittaa satojen ampeerien starttivirralla jne. Tasainen painojakauma, takavetokin kulkee hyvin. Sähköauto on heti vetreä eikä kärsi pätkäajostakaan. Öljyn sekaan ei tiivisty polttoainetta ja vettä niin kuin polttiksissa.

Ja hyvänä puolena se, että nykyaikaisen auton energiankulutus pienenee sään lämmetessä keväällä, kun taas polttomoottoriaikakauden autoissa energiankulutus on edelleen ihan järjetön kesät talvet.

Ja onhan se vaan oikeasti ihan h...in mukavaa, kun auton saa puhelimesta hipaisemalla valmiiksi lämpimäksi. Voi lähteä kauluspaita päällä ajamaan talvellakin.

Ja kun lukee noita uutisia Lapin pakkasista niin dieselit siellä ovat jämähtäneet ja bensa-autoissakin paukkuu jakohihnat, jos vaan saa käyntiin.

En kyllä enää ikinä suostuisi ajamaan talvekaan polttomoottoriaikakauden autolla. Sen verran mukavuudenhaluinen olen.

Kommentit (652)

Vierailija
421/652 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Itsekin ostin sähköautoni, kun edellinen omistaja oli puolen vuoden jälkeen menettänyt hermonsa."

Vau:Teṕpo osoitti kuvitteellista kansalaisrohkeutta...

Miksi et Seppo vaan tankkaa tankkia täyteen ja aja huolettomia kilometrejä ?

Koska sähköauto on kaikin puolin parempi 10 kuukautta vuodessa. Mutta kaikessa parempi olisi valehtelua.

Nämä hemmot ei vaan millään usko, että sähköauto talviautona on aivan älyttömän hyvä. Ei ehkä kaikille, mutta ainakin sellaiselle, joka ajaa paljon lyhyttä ajoa. Sellaisia ihmisiä on paljon. Minä en enää ikinä vaihdaa sähköautosta polttikseen ja pääsyy siihen on talviajo.

Vierailija
422/652 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy ei hyytymiseen on autoilijassa, ei autossa.  Kuvitellaan, että auton akut ja sähköjärjestelmä käyttäytyvät samalla tavalla kaikissa sääolosuhteissa. Tämä luulo on syntynyt polttomoottoriautojen käytön myötä. Ei opita pois vanhasta. Sähköauto (täyssähkö, ei hybridi) vaatii kuskiltaan hiukan erilaista osaamista kuin polttomoottoriauto. Eli kannattaa lukea se manuaali läpi ennen ajoon lähtöä. Akun kunto on tiedostettava. Mutta myös se, miten se varaa. Mitä tarkoittaa kun sen oman auton akku on ladattu ns. täyteen. Tekniikan maailman testissä varmaankin osataan nämä asiat huomioida. 

Dieselin kanssa ei tarvitse opetella tuollaisia. Kun tankin täyttää niin suunnilleen saman sillä aina pääsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/652 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy ei hyytymiseen on autoilijassa, ei autossa.  Kuvitellaan, että auton akut ja sähköjärjestelmä käyttäytyvät samalla tavalla kaikissa sääolosuhteissa. Tämä luulo on syntynyt polttomoottoriautojen käytön myötä. Ei opita pois vanhasta. Sähköauto (täyssähkö, ei hybridi) vaatii kuskiltaan hiukan erilaista osaamista kuin polttomoottoriauto. Eli kannattaa lukea se manuaali läpi ennen ajoon lähtöä. Akun kunto on tiedostettava. Mutta myös se, miten se varaa. Mitä tarkoittaa kun sen oman auton akku on ladattu ns. täyteen. Tekniikan maailman testissä varmaankin osataan nämä asiat huomioida. 

Dieselin kanssa ei tarvitse opetella tuollaisia. Kun tankin täyttää niin suunnilleen saman sillä aina pääsee.

Okei. Kertoo sitten varmasti millä huoltsikalla kannattaa tankata jotta on kaikkein nopeiten perillä.

Vierailija
424/652 |
14.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rangeahdistukseen minulla on toinen näkökulma.

Laitan sähkärini joka ilta 11 kW laturiin omassa autokatoksessa. Latausasetuksista riippuen minulla on joka aamu 400-500 km huoletonta ajomatkaa. Pakkaskeleillä 300-400 km. Auto on aina lähtiessä lämmin pakkaslukemista riippumatta.

Ei koskaan tarvitse miettiä millä pumpulla diesel tai bensa on tänään edullista.

Myönnän kyllä, että ellei kotilatausmahdollisuutta olisi, ei minullakaan olisi sähköautoa. 

Vierailija
425/652 |
15.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan sähkärini joka ilta 11 kW laturiin omassa autokatoksessa. Latausasetuksista riippuen minulla on joka aamu 400-500 km huoletonta ajomatkaa. Pakkaskeleillä 300-400 km. Auto on aina lähtiessä lämmin pakkaslukemista riippumatta.

Ei koskaan tarvitse miettiä millä pumpulla diesel tai bensa on tänään edullista.

Myönnän kyllä, että ellei kotilatausmahdollisuutta olisi, ei minullakaan olisi sähköautoa. 

Minä taas ajan niin vähän, että talvellakin riittää, kun laitan noin kerran viikossa auton yöksi lataukseen. Teen sen tietenkin silloin, kun pörssisähkö on halpaa. Paljon helpompaa kuin tankkaamassa käyminen. Ei ole yhtään ikävä sitä hommaa.

Vierailija
426/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen auto ei ole ihan halpa. Se on se kolmas näkökulma. Polttiksena taas noin avuttoman rangen omaavaa ei ostaisi kukaan. Siinä neljäs näkökulma.

Vierailija
427/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen auto ei ole ihan halpa. Se on se kolmas näkökulma. Polttiksena taas noin avuttoman rangen omaavaa ei ostaisi kukaan. Siinä neljäs näkökulma.

Viides näkökulma onkin sitten omaan persesilmääsi juntti.

Vierailija
428/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 1% tästä kansasta tarvitsee auton jolla pääsee yli 400 km ilman yhtäkään pysähdystä.

Vierailija
429/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

rikkaiden omakotitaloasujien leluja

Vierailija
430/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa sähköauton 3000eurolla jossa rangea 1000km ja lataus tapahtuu parissa minuutissa ?

Minulla on sellainen mutta se toimii bensalla....

Mulla on 4000e Auto jossa vain 700km rangea.

Aika ylivoimainen hinta/laatusuhde 50 000e sähköautoon verrattuna.

Minusta 4000 € auton hinta/laatusuhde on nolla. Minulla ei tuollaiselle autolle mitään käyttöarvoa, koska arvostan uuden auton mukavuutta ja turvallisuutta.

Toivottavasti et sitten omista teslaa. 

Vierailija
431/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en keskustele idi00ttien kanssa joten voit poistua.

Vierailija
432/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä 1% tästä kansasta tarvitsee auton jolla pääsee yli 400 km ilman yhtäkään pysähdystä.

Siitä huolimatta vain 1% polttiksista on niin paskoja että niillä pääsee vain 400km. Jännä.

Vierailija
433/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 eur polttis vs. 50000 eur paristovispilä

ja silti polttis pesee käytön helppoudessa ja toimintasäteessä

Vierailija
434/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en keskust

HOMO

Vierailija
435/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos range olisi ongelma, miksi taksarit on kilvan siirtymässä sähkäreihin?

Useampi sellainen on kohdalle osunut, ja kaikki kehuvat kiesejään kilvan.

Vierailija
436/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttis voittaa toimintasäteessä, mutta paristovispilä vie käytännössä jokaisessa suhteessa helpoudessa.

Lähtien siitä, että -25 pakkasessa sähköautoon voi istahtaa ja alle sekuntia myöhemmin on auton kanssa liikkeellä. Yritäppä tehdä samaa polttiksen kanssa.

Vierailija
437/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän sitä kokematon luulis. 

Vierailija
438/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos range olisi ongelma, miksi taksarit on kilvan siirtymässä sähkäreihin?

Useampi sellainen on kohdalle osunut, ja kaikki kehuvat kiesejään kilvan.

Asiakaspalveluun kuuluu kyky myötäillä asiakkaansa mielenliikkeitä. Hyvä taksikuski haukkuu polttikset kun kyydissä on sähköautofiilistelijä ja toisinpäin. Vai luulitko että kuski haukkuisi autonsa asiakkaan kuullen vaikka syytä olisi?

Lisäksi paljon ajavalle sähköauton käyttökulut on pienet kilometriä kohden. Siinä motivaatiota liiketoiminnan kannalta riittämiin vaikka laturilla kökkiminen ottaisikin päähän.

Vierailija
439/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutkun ei tarvii kökkiä niin ei ota.

t. 55 000km/v sähkärillä

Vierailija
440/652 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asiakaspalveluun kuuluu kyky myötäillä asiakkaansa mielenliikkeitä."

Eiköhän se ostopäätös ole tehty enemmänkin niiden käyttökulujen mukaan.

Syödä pitää taksarinkin, ja sinä aikana "tankki" täyttyy.  Eikä ne näy mitään 400 km range kiesejä olevan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän