Miksi joudut itse maksamaan omat silmälasit, mutta esim. keliakian ruokakuluihin saa tukea?
En ymmärrä miksi jotkut sairaudet ovat kokonaan omalla kontolla, ja toiset maksaa yhteiskunta. Mikä logiikka?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sairaus on silmälasit?
Mulla on silmälasit enkä ole ikinä ajatellut sen olevan parantumaton sairaus.
Kaikennäköistä vastakkainasettelua sitä voikin yrittää ja vielä oikeasti sairaita kohtaan.
Alhaista.
Kyllä se sairaus on: likinäkö, hajataitto, karsastus, kaihi
En minä ainakaan pidä huvikseni silmälaseja. Hajataittoa ja likinäköä sairastan
Et sinä "sairasta" yhtään mitään. Sinulla on noi.
Tässä ketjussa... Ovatko nämä valittajat jotain ikäihmisiä... Sellaista voisi päätellä esim. siitä syystä, että joku vertaa silmälasejaan kuulokojeisiin. Kuinka monella nuorella tai keski-ikäisellä on kuulokoje kuulonaleneman vuoksi? Mulla on jotenkin sellainen käsitys, että niitä kuulonalenemia alkaa esiintyä enemmän vanhuusiällä.... Eli vanhuksetko tänne kirjoittelevat ja ovat kateellisia toisilleen?
Se kyllä on sitten kummallista etteivät tiedä sitä, että vain tiettyjen mitattavissa olevien arvojen ylittävät kuulonalenemat ovat sellaisia joihin voidaan myöntää kuulokoje.... Mut hei, kuulonalenamaankin saa ilmaiseksi kuulokojeen, sen kun menee ja hakee!
Vierailija kirjoitti:
Entä se että ei saa hammasimplanttia puuttuvan hampaan tilalle mutta yhteiskunta maksaa kyllä keinolonkkia. Siis olen tottakai sitä mieltä että yhteiskunnalle on kannattavaa vaihtaa vanhuksille keinoniveliä koska vanhus pystyy näin elämään kauemmin itsenäistä elämää kotona ja kunto pysyy hyvänä kun pääsee liikkuun mutta sitten on paljon +50 keski-ikäisiä jotka myös saa näitä koska ovat syöneet itsensä jääkaapinkokoisiksi ja nivelet ovat sanoneet sopparin irti.
keliakia-tuotteista sanoisin, että ymmärrän hyvin jos gluteenittomiin ruokiin ei saa enää korvauksia. Joskus 30vuotta sitten joku gluteeniton leipä oli reilusti yli 10x kalliimpaa jos sitä jostain edes saattoi löytää ja gluteenittomia jauhoja ei juuri ollut saatavilla. Nykyään lähes kaikki mahdolliset einesruuatkin jotka voi tehdä ilman gluteenia, pyritään tekemään gluteenittomina ja gluteenittomien tuotteiden valikoimat on kasvanut ihan silmissä. gluteeniton leipä o
Tässä vieressä olevalla kirkolla ei ruokajakelussa huomioida mitään muita erityisruokavalioita kuin sianlihaton. Jokainen voi kukin tykönään miettiä että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kuole vaikka ei olisikaan silmälaseja.
En toki kuole lasittomuuteen, mutta kärsin noin kolme kertaa viikossa kovasta päänsärystä. Kyllä lasit minulle ovat välttämättömät, vaikka en niistä korvauksia olekaan vailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoitamaton keliakia on vaaraksi.Ottakaa selvää asioista ja tuotteet, jauhot ja muut maksaa todella paljon.
Onhan se vaaraksi, mutta sen hoitoon ei tarvita jauhoja. Ruokavalion voi rakentaa myös ilman gluteeniviljoja. Ei tarvita pastaa, leipää eikä leivonnaisia ollenkaan.
Mutta kyse on syömisestä! Ihminen ei elä ilman ruokaa ollenkaan. Et voi noin tylysti vaan sanoa, että älä syö. Tai voit tietysti mutta kuulostat kyllä tosi vit tumaiselta ihmiseltä. Entä jos joutuisit tyytymään vain yhteen silmälasiin? Kyllä se riittää, että näet edes toisella silmällä. Mihin sitä kahta tarvitsee? Keliaakikko joutuu luopumaan paljosta.
Tietenkin täytyy syödä, myös keliakiaa sairastavan. Myös hän maksaa gluteenittomasta ruuasta saman hinnan kuin muutkin. Vain "erikoistuotteet" on kalliimpia, jos niitä oikeasti haluaa käyttää. Sairauden hoitoon niitä ei kuitenkaan tarvita.
Poliitikot eivät ymmärrä sairastumisen kuluja yhtään eivätkä tavallisten ihmisten käyttövaroja. Silmälasit ovat törkeän hintaisia, sillä joku vetää välistä muovin hinnasta! Samoin kuulolaitteet joutuu itse maksamaan. Sairastumisen kuluihin kuuluu myös taksimatkat, kelakorvausta harva hakee. Silti kulu on 25€ per matka. Poliitikot luulee, että kaikki saavat 4000€ käteen. Pitää ottaa ylisuuret eläkkeet pois ja kaikilta, joilla on suuria tuloja, jotta jokaisella olisi ihmisarvoinen elämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Uudet silmälasit tarvitsee ehkä noin 3-vuoden välein ja jos on yksitehot, niin ne maksaa halvimmillaan jotain 30-40euroa. Tuon verran menee keliaakikolla ihan vaan kuussa gluteenittomiin ruokaa enemmän rahaa, kuin ei keliaakikoilla Onhan tuossa ihan erilaiset menoerät
Keliaakikko voi syödä luontaisesti gluteenitonta ruokaa ja leivän tilalla puuroa. Puutosta saa ihan samat ravintoaineet kuin leivästä.
Kaikki eivät voi syödä kauraakaan. Vai leivän tilalla puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei keliakiaan kuole. Eikä nälkään, esim peruna on gluteeniton.
Vain ääliö ottaa kantaa kovinkin konkreettisesti toisen terveysasioihin. Aikuisten terveysasiat ei kuulu kun henkilölle itselleen. Miksi joitain kiinnostaisi toisten terveysasiat? Naurettavaa! Päättjät päättää, mitä korvataan. Se hakeeko henkilö niitä edes, on tietenkin oma asia. Iskonettä moni ei edes hakisi pientä korvausta laseista vaikka saisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei keliakiaan kuole. Eikä nälkään, esim peruna on gluteeniton.
Ja niin moni muukin ruoka-aine.
kyllä siihen nykyisin saa taas tukea. Välillä oli, että ei saa, mutta taas saa.
Mitä ihmeen selittelyä tuo on, että gluteeniton ruokavalio maksaa paljon enemmän? Ette ole sitten kuulleet marinoimattomista lihoista, kasviksista, juureksista? Leipää voi tehdä itse eikä ne jauhot nyt niin paljon enemmän maksa. Leikkeleet, juusto ja levitteet ovat gluteenittomia. Eikä ole mikään pakko syödä leipää ollenkaan. Ihan on omasta valinnasta kiinni miten asian hoitaa.
Huono näkökyky ei ole oma valinta ja silmälasit on pakko olla, jos näkö on huonontunut. Voi olla ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit/piilarit. Töissä on pakko nähdä. Oikeanlaiset silmälasit vie pääkivun pois. Silmälasit voi maksaa paljon eikä kunnollisia silmälaseja todellakaan saa muutamalla kympillä.. Myös piilarit maksaa eikä niitä voi kaikki käyttää. Laserleikkaus on kallis eikä kaikilla ole varaa siihen. Kaikkien silmiä ei voi edes leikata.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen selittelyä tuo on, että gluteeniton ruokavalio maksaa paljon enemmän? Ette ole sitten kuulleet marinoimattomista lihoista, kasviksista, juureksista? Leipää voi tehdä itse eikä ne jauhot nyt niin paljon enemmän maksa. Leikkeleet, juusto ja levitteet ovat gluteenittomia. Eikä ole mikään pakko syödä leipää ollenkaan. Ihan on omasta valinnasta kiinni miten asian hoitaa.
Huono näkökyky ei ole oma valinta ja silmälasit on pakko olla, jos näkö on huonontunut. Voi olla ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit/piilarit. Töissä on pakko nähdä. Oikeanlaiset silmälasit vie pääkivun pois. Silmälasit voi maksaa paljon eikä kunnollisia silmälaseja todellakaan saa muutamalla kympillä.. Myös piilarit maksaa eikä niitä voi kaikki käyttää. Laserleikkaus on kallis eikä kaikilla ole varaa siihen. Kaikkien silmiä ei voi edes leikata.
Kyllä se kuule maksaa enemmän. Tai sanotaanko, että kun pystyt syömään viljatuotteita ja maitotuotteita, niin pääset paljon halvemmalla ruokakuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on myös gynelogi maksullinen. Miksi? Koska se on naisten lääkäri. Julkiselta puolelta on todella vaikea päästä gynelle, tarvii useamman peruslääkärikäynnin jne. ennen kuin lähetettä tulee.
Ei urologille pääsy ole yhtään sen helpompaa kuin gynelle pääsykään.
Aika monella naisella on gynekologisia ongelmia pitkin ikää, miehille urologiset ongelmat tulevat yleensä vasta vanhemmalla iällä.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaan ap. Mä otan ilomielin sun huonon näön ja silmälasit, niin ota sä tää mun keliakia. Okei.
Mä otan mieluummin ruokarajoitteen, joka oikealla ruokavaliolla on täysin oireeton kuin likinäön, joka haittaa joka päivä ja maksaa parin vuoden välein monta sataa euroa.
Miten joku jaksaa elää elämäänsä läpi miettien, miksi itse ei saa kaikkea ilmaiseksi?
Voi voi, kun se elämä ei ole muutenkaan kovin tasapuolista.
Olen silmälasipäinen keliakiaa ja latoosi-intoleranssia sairastava, lyhytkasvuinen rajusta aknesta ja voimakkaasta kaljuunut nuori mies, joka todennäköisesti vielä kärsii huonosta ajatuksen juoksusta kun en tajunnut ajatella, että joku antaisi minulle centtiäkään siitä hyvästä. että olen muun ohessa kaikkea edellä mainitsemaani. Toki sit jotain käväsi mielessäni kun tihrustin taas muurahaisen pas-kan koksin kirjamin kirjoitettuja tuoteselostuksia kiroten samalla vastuu vapautuslausekkaita, joissa kerrotin, jos erotin oikein saattaa sisältää pieniä määriä sitä ja tätä kuten vehnää, gluteenia, maitoa...... Tai kun iostin yhden kilon gluteenitonta jauhoseosta, jonka samalla hinnalla olisin ostanut 10 kiloa gluteenia sisältävää leivontajauhoa.
En valita se on hienoa että vaihtoehtoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuu
Älä selitä.
Vierailija kirjoitti:
Huono näkökyky ei ole oma valinta ja silmälasit on pakko olla, jos näkö on huonontunut. Voi olla ajokortissa merkintä, että pitää olla silmälasit/piilarit. Töissä on pakko nähdä. Oikeanlaiset silmälasit vie pääkivun pois. Silmälasit voi maksaa paljon eikä kunnollisia silmälaseja todellakaan saa muutamalla kympillä.. Myös piilarit maksaa eikä niitä voi kaikki käyttää. Laserleikkaus on kallis eikä kaikilla ole varaa siihen. Kaikkien silmiä ei voi edes leikata.No esimerkiksi työnantaja voi joutua korvaamaan työntekijän lasit, jos työnteko vaatii laseja. Moni voi ostaa alle sadalla eurolla lasit, joita voi käyttää useamman vuoden.
Yhtä kaikki en silmälsipäisenä keliaakikkona osaa pitää näitäasioita vastakkaisina, että pitäsi valita jompi kumpi